Automaker BMW geeft winstwaarschuwing

Door AFN op 20 maart 2019 10:39 | Views: 4.803

Automaker BMW geeft winstwaarschuwing

MÜNCHEN (AFN/BLOOMBERG) - Automaker BMW heeft gewaarschuwd dat de winst dit jaar ,,duidelijk onder'' die van vorig jaar uitkomt. Het Duitse bedrijf gaat daarom voor 22 miljard euro aan besparingen doorvoeren. Vorige week had BMW bij de jaarcijfers al kostenbesparingen aangekondigd, maar toen was er nog geen bedrag aan gehangen.

BMW verwacht dat, door onder meer de gevolgen van handelsconflicten en de voor autobouwers overgang naar elektrische auto's, de brutowinst met meer dan 10 procent daalt. Ook de brexit zorgt voor veel onzekerheid en mogelijk extra kosten.

De tweede maker van luxeauto's ter wereld wil daarom snoeien in het aantal verschillende modellen dat het verkoopt. Ook moet de ontwikkelingstijd met tot wel een derde korter worden en moet het personeelsbestand dit jaar gelijk blijven. Meer verschillende modellen moeten bovendien dezelfde onderdelen gebruiken.

De winstmarge op auto's gaat volgens BMW omlaag naar tussen de 6 en 8 procent. Volgens financieel directeur Nicolas Peter kan dat nog lager uitvallen als de situatie verder verslechtert. Het Beierse merk, dat ook eigenaar is van Mini en Rolls-Royce, heeft een langetermijndoel voor een winstmarge van 8 tot 10 procent.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

10 Posts
[verwijderd]
1
Werd tijd ook... vroeger had een merk 3 a 4 modellen, dat waren toppers in kwaliteit, degelijkheid en waardevastheid.
Tegenwoordig kannibaliseren de merken zichzelf met 20 modellen die allemaal op zelfde onderstellen worden gebouwd. De Fear of Missing Out heerst bij de merken. Productlijnen met 3 a 4 verschillende SUV varianten, waar gaat het over? Productiekosten stijgen de pan uit!
[verwijderd]
0
quote:

Treasury Bond schreef op 20 maart 2019 10:55:

Werd tijd ook... vroeger had een merk 3 a 4 modellen, dat waren toppers in kwaliteit, degelijkheid en waardevastheid.
Tegenwoordig kannibaliseren de merken zichzelf met 20 modellen die allemaal op zelfde onderstellen worden gebouwd. De Fear of Missing Out heerst bij de merken. Productlijnen met 3 a 4 verschillende SUV varianten, waar gaat het over? Productiekosten stijgen de pan uit!
klopt, en dat niet alleen maar als we iets aan de "smog" willen doen zou ik zeggen dat Autobouwers een regel moesten invoeren/verplicht zouden moeten worden, New out,Old in....maw voor elke nieuwe auto die verkocht word zal er ook een oude vd weg moeten want het word te gek.
[verwijderd]
0
Dat lijkt leuk maar die oude auto's rijden gewoon door in Oostblok of Afrika.
Verder vervuilen auto's lang niet meer zoveel als men doet geloven...
[verwijderd]
0
nee diegene die nieuwe koopt, oude auto inleveren en deze moeten op een soort Domeinen onder toeziend oog "geplet" worden.
Jopie1962
0
quote:

beeldscherm schreef op 20 maart 2019 12:55:

nee diegene die nieuwe koopt, oude auto inleveren en deze moeten op een soort Domeinen onder toeziend oog "geplet" worden.
Je bedoelt "gerecycled", mag ik hopen.
[verwijderd]
0
quote:

Jopie1962 schreef op 20 maart 2019 13:53:

[...]

Je bedoelt "gerecycled", mag ik hopen.
Nee echt vd baan halen alles en direct naar Tata steel ermee.
[verwijderd]
0
Extreem, en nogal zonde, het zijn immers prima auto's. De ecologische print wordt daar niet beter van
JZ
0
Dat BMW (geldt ook voor zijn directe concurrenten Audi en MB) zoveel modellen heeft, heeft te maken met zijn eco footprint. Die geldt namelijk het merk en niet de afzonderlijke modellen.
Om de snelle M-versies of de V12 te kunnen blijven produceren, heeft het merk de 1- en 2-serie keihard nodig. En uit kostenbesparingen worden dus een aantal modellen op hetzelfde onderstel gezet (5GT, 6 en 7-serie bijvoorbeeld); scheelt een hoop robots. En je kunt niet zeggen dat die karren op elkaar lijken.
[verwijderd]
0
Ik kom uit de autoindustrie, de hoeveelheid modellen hebbrn niets te maken met die paar snelle bakken die ze verkopen. In oplage stellen die niets voor. Het is diversificering die te ver is doorgeslagen. De sutofabrirken zijn super om doorheen te lopen trouwrns, idd mooi om die modellen door elkaar geproduceerd te zien worden op 1 lijn.
JZ
0
"in oplage stellen die niets voor".

Nou .. 5 en 7-serie: 1650 eenheden per dag, 6 dagen per week. Noem dat maar niets. De M-modellen gaan ook als zoete broodjes. Maar voor al deze modellen moet je niet kijken naar dat kleine stipje dat NL heet. De thuismarkt, VS (m.n. X-modellen; worden tenslotte ook daar ontworpen en geproduceerd) en China (m.n. 6- en 7-serie) is the place to be big.
De Nederlandse markt is wel zooo ontstellend onbelangrijk dat ze de prijs relatief laag houden om de bpm/btw te compenseren.
10 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.