Boeing: grootste vliegtuigen uit de gratie

Door AFN op 20 juni 2017 12:56 | Views: 3.268

Boeing: grootste vliegtuigen uit de gratie

PARIJS (AFN) - Boeing gaat ervan uit dat de allergrootste passagierstoestellen, zoals de eigen 747 en de A380 van concurrent Airbus, in de toekomstplannen van de meeste luchtvaartmaatschappijen geen rol meer spelen. Dat blijkt uit de marktprognose voor de komende twintig jaar die de vliegtuigfabrikant dinsdag heeft gepubliceerd.

Zowel Boeing als Airbus heeft de productie van viermotorige vliegtuigen waarmee vele honderden reizigers tegelijk over grote afstanden kunnen worden vervoerd, al op een flink lager pitje gezet. Het aantal orders loopt de laatste jaren terug omdat klanten de voorkeur geven aan lichtere en dus zuinigere kisten met twee motoren.

Boeing denkt dat luchtvaartmaatschappijen de komende twee decennia ruim 41.000 vliegtuigen nodig hebben voor uitbreiding en vernieuwing van de vloot. Het gaat voor bijna driekwart om kleinere toestellen voor regionaal vervoer. Bij de vliegtuigen die langere vluchten aankunnen, ziet Boeing alleen markt voor kleine tot middelgrote types.

Airbus heeft de A380 nog niet helemaal opgegeven. Het bedrijf liet eerder deze week weten dat gewerkt wordt aan maatregelen om het toestel aerodynamischer en dus zuiniger te maken. In combinatie met een handigere indeling waardoor meer passagiers meekunnen, moet dat de vraag een nieuwe impuls geven.

Sinds de eerste commerciële vlucht van de A380 in 2007 zijn ruim tweehonderd exemplaren van het dubbeldeksvliegtuig afgeleverd, te weinig om de ontwikkelkosten al te hebben terugverdiend. Er staan orders open voor nog eens ruim honderd toestellen. Van de Boeing 747 zijn sinds de introductie in 1970 al ruim 1500 stuks verkocht.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

3 Posts
raadzaam
0
Je zou zeggen dat de veiligheid en milieuvriendelijkheid in samenhang met de kostprijs beslissend zou moeten zijn bij de aanschaf van een vliegtuig?
z0n0p
1
Dat is het ook. 4 (en 3) motorige toestellen verbruiken veel meer brandstof dan 2. Komt oa doordat er een soort break-even punt ontstaat met passagiersgewicht en brandstofgewicht: meer passagiers, meer motorvermogen, meer brandstof, etc.
san marco
0
4 motoren is dubbel zoveel onderhoud en dat kost tijd, materiaal en mensen. Een vliegtuig moet vlieguren maken en geen onderhoud/reparatie uren.
3 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.