AMSTERDAM (AFN) - De onderhandelingen over een nieuwe cao voor piloten van KLM verlopen uiterst moeizaam. Volgens ingewijden wordt er tussen de partijen nog wel gepraat, maar lijkt het alles behalve vanzelfsprekend dat er een akkoord zal worden bereikt.
KLM en vertegenwoordigers van pilotenvakbond VNV waren er eerder al wel uit. Naast meer loon waren onder meer afspraken gemaakt over werkdrukverlaging. KLM vroeg tijd om nieuwe piloten op te leiden. Daarmee zou de werkdruk pas per volgend jaar zichtbaar omlaag gaan. Met die toezeggingen ging VNV akkoord, maar de leden van de vakbond floten de onderhandelaars uiteindelijk terug. De werkdruk zou per direct omlaag moeten.
Als extra eis zou nu met terugwerkende kracht om extra vrije dagen zijn gevraagd. Maar aangezien de piloten nodig zijn om de groei van de maatschappij te bewerkstelligen, wordt nu naar verluidt financiële compensatie gezocht.
Vrijwel de meeste onderhandelingen die altijd meer geld gaan kosten zijn moeizaam omdat de eisen vaak onredelijk zijn en dan heeft het tijd nodig voordat alle partijen dat ook willen accepteren. Directe werkdruk verlaging terwijl er een tekort aan piloten is, vergeten na te denken! en dat voor een pilotenvakbond?????????????????????????????????????????????
Als die KLM-piloten zo sociaal zijn. Waarom hebben zij een aantal jaren geleden geen geld afgestaan voor die piloten in opleiding met enorme studieschuld die niet aan de bak kwamen. Gaat ze alleen maar om een nog hoger salaris dan het te hoge salaris dat ze al hebben en ja voor zo een salaris moet er echt worden gewerkt!
Groet, Jonas
PS Vliegtuigen schijnen ook zonder piloten tegenwoordig te kunnen.
en...wat gebeurt er als na forse salarisstijging over een jaar die extra piloten er wel zijn en de werkdruk weer afneemt, salaris weer omlaag ?
dacht t niet, profiteren dus en noooooit meer inleveren...as usual.
Wat een gezeur bij bovenstaande postings. Deze vakbond komt, tegen een stevige betaling, al jaren op voor de belangen van haar leden (verkeersvliegers). Ze zijn hier zeer succesvol in. Kan je van menig vakbond niet zeggen. Het ledenaantal van de VNV blijft dan ook op peil ( kan je ook van mening vakbond niet zeggen). Ik zou willen dat mijn belangen (tegen betaling) ook zo goed verdedigd zouden worden. Eigenlijk een zeer succesvolle club die VNV.
Hebben we het hier over de werkdruk die onderwijzers ook ervaren? Die is in een normaal bedrijf normaal en daar moeten ze het met 25 vakantie dagen doen. De meeste vakbonden zetten die werk druk nogal zwaar aan. En met 100 K plus moet je volgens mij ook niet zo zeuren. Dan ga je toch naar een bedrijf waar de werkdruk minder is. Er is ten slotte een te kort aan piloten. Als alle piloten weglopen gebeurt er echt wel wat. Of te wel een vakbond is van vroeger en de arbeidsmarkt is van vraag en aanbod. Dat is het zelfde als een baan garantie bij post nl terwijl je weet dat iedereen per email zijn briefje verstuurd.