Heel voorzichtig herstel economie eurozone van coronacrisis

Door AFN op 21 mei 2020 09:44 | Views: 6.600

Heel voorzichtig herstel economie eurozone van coronacrisis

LONDEN (AFN) - De economische activiteit in de eurozone is heel voorzichtig aan het opkrabbelen van de eerdere zware klappen door de coronacrisis, geholpen door de versoepeling van de lockdownmaatregelen. Dat meldde de Britse marktonderzoeker Markit. Eerder kwam Markit al met cijfers over Frankrijk en Duitsland, waaruit prille tekenen van herstel te zien waren, al blijft sprake van duidelijke economische krimp.

De inkoopmanagersindex voor de industrie in het eurogebied komt volgens een voorlopige raming voor deze maand uit op een stand van 39,5 tegen 33,4 in april. Een niveau van 50 of meer wijst op groei, daaronder op krimp. Fabrieken in Europa openen langzaam weer de deuren.

De index voor de dienstensector, met bijvoorbeeld toerisme, detailhandel, horeca en luchtvaart, ging naar 28,7 van het dramatische dieptepunt van 12 in april. Het openbare leven in veel Europese landen komt mondjesmaat weer op gang en daar profiteert de dienstensector van. De samengestelde index van industrie en diensten in de eurozone verbeterde naar 30,5 van 13,6 in de voorgaande maand.

Zeer lange weg te gaan

De onderzoekers van Markit waarschuwen wel dat er nog een zeer lange weg is te gaan voordat de Europese economie weer terug is op het niveau van voor de crisis en dat er dit kwartaal een zware economische neergang te zien zal zijn. Bedrijven blijven pessimistisch en bezorgd en er gaan nog steeds veel banen verloren door de crisis.

De index voor de Britse industrie ging van 32,6 naar 40,6. De graadmeter voor de omvangrijke dienstensector in Groot-Brittannië klom naar 27,8 van 13,4 in april. De samengestelde index noteerde een stand van 28,9 van 13,8.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

18 Posts
kabalebo
1
Ja, ik zie de im- en export in die landen, en al helemaal de reiswereld, zeer sterk uit 'het dal' kruipen,....of had ik m'n verkeerde bril op ? Of is de kop van dit artikel 'de wens van de vader van de gedachte ?'......om de massa ''n hart onder de riem te steken ?. Wat 'n fata morgana wordt je weer voorgehouden.
[verwijderd]
1
quote:

kabalebo schreef op 21 mei 2020 09:50:

Ja, ik zie de im- en export in die landen, en al helemaal de reiswereld, zeer sterk uit 'het dal' kruipen,....of had ik m'n verkeerde bril op ? Of is de kop van dit artikel 'de wens van de vader van de gedachte ?'......om de massa ''n hart onder de riem te steken ?. Wat 'n fata morgana wordt je weer voorgehouden.
Rustig maar, waarom zo negatief. We gaan weer de goede kant op, dat is gewoon een feit. Ik begrijp mensen zoals jou niet, alleen maar negatief. Het lijkt wel alsof je de econome wil zien instorten. Is je leven dan echt zo beroerd ?
mok
0
quote:

kabalebo schreef op 21 mei 2020 09:50:

Ja, ik zie de im- en export in die landen, en al helemaal de reiswereld, zeer sterk uit 'het dal' kruipen,....of had ik m'n verkeerde bril op ? Of is de kop van dit artikel 'de wens van de vader van de gedachte ?'......om de massa ''n hart onder de riem te steken ?. Wat 'n fata morgana wordt je weer voorgehouden.
Tja, het is nog steeds sterke krimp. Alleen de indicator klimt uit het dal. De economie zelf glijdt verder het dal in, maar minder snel dan vorige maand.
Sander1234
0
Ik denk dat niemand dat wilt maar dat hij doelt op een beurs die er al vanuit gaat of alles weer koek en ei is. En dat we nog heeeeel ver van dat moment zijn. En ws duurt het nog twee jaar, mocht het virus niet genadeloos toeslaan; gemuteerd of niet.
We zijn dicht bij de top naar mijn gevoel. Ik zit helemaal nergens meer long in. Mijn shorts hebben me nu wel wat geld gekost maar alles in mijn lijf en hoofd zegt dat ik goed zit en moet blijven zitten. Geduld! Misschien ben ik iets te vroeg maar geduld.
En dan zijn alle nieuwe beurstoeristen de sjaak en hollen naar de uitgang, de algo ritmes doen hun werk. En hatsa, kassa
De Pakketbezorger
0
quote:

Sander1234 schreef op 21 mei 2020 10:06:

Ik denk dat niemand dat wilt maar dat hij doelt op een beurs die er al vanuit gaat of alles weer koek en ei is. En dat we nog heeeeel ver van dat moment zijn. En ws duurt het nog twee jaar, mocht het virus niet genadeloos toeslaan; gemuteerd of niet.
We zijn dicht bij de top naar mijn gevoel. Ik zit helemaal nergens meer long in. Mijn shorts hebben me nu wel wat geld gekost maar alles in mijn lijf en hoofd zegt dat ik goed zit en moet blijven zitten. Geduld! Misschien ben ik iets te vroeg maar geduld.
En dan zijn alle nieuwe beurstoeristen de sjaak en hollen naar de uitgang, de algo ritmes doen hun werk. En hatsa, kassa
Als je toch Long wilt kan je ook kijken naar langlopende call opties. Betaald alleen premie dus risico is vele malen minder dan als je voor hetzelfde geld aandelen koopt.
TraderT123
0
Welke heldere geest heeft het bedacht om shortselling restricties weer op te heffen midden in een coronacrisis? Iedereen doet zijn best om te werken aan herstel en dan laten casinopraktijken weer toe? Snap daar niks van..
tolick
0
Short is zeker de weg alleen is de vraag wanneer de man met de Hamer voorbij komt, en het luik open gaat. Zou mooi zijn technisch als we onder de 520 zouden sluiten. Verwacht vanmiddag nog wat slechte data en de beurs ook. Realistisch hadden we rond de 360 moeten staan. Die klap komt echt op korte termijn
Toddemij
0
Dit had ik ook wel gratis kunnen voorspellen, geen onderzoeksbureau voor nodig. Vrij logisch als lockdowns overal geleidelijk worden opgeheven. Maar ik voorspel ook een toenemende lastendruk want we gaan allemaal die zakken vol geld aan hulp aan vadertje staat terugbetalen dus BTW en belastingen omhoog en koopkracht naar beneden.
Cph-cinq
1
Ik volg jullie al een poosje . En ik zit in de reële economie, en ik zie helaas wat er allemaal rondom gebeurd. Die ontslagen in kmo bedrijven komen heus niet in het nieuws. 12 man daar, 6 man daar ontslagen en het zal heus nog niet stoppen. De beurs is echt de pedalen kwijt en een correctie is echt noodzakelijk, want we mogen echt niet onze kop in het zand steken.en veronderstellen dat er niets gebeurd is en trouwens princess Corona is nog niet vertrokken.
H. Berkhof
0
quote:

AMGflop schreef op 21 mei 2020 09:59:

[...]

Rustig maar, waarom zo negatief. We gaan weer de goede kant op, dat is gewoon een feit. Ik begrijp mensen zoals jou niet, alleen maar negatief. Het lijkt wel alsof je de econome wil zien instorten. Is je leven dan echt zo beroerd ?
Hoe kun je positief zijn als je ziet wat er om je heen gebeurt.

Het kan niet altijd feest zijn.
Lepre Chaun
0
De economische activiteit in de eurozone is heel voorzichtig aan het opkrabbelen.
Eerder kwam Markit al met cijfers over Frankrijk en Duitsland, waaruit prille tekenen van herstel te zien waren.

Hardstikke goed nieuws en de AEX daalt hier op .
mok
0
quote:

Cph-cinq schreef op 21 mei 2020 11:09:

Ik volg jullie al een poosje . En ik zit in de reële economie, en ik zie helaas wat er allemaal rondom gebeurd. Die ontslagen in kmo bedrijven komen heus niet in het nieuws. 12 man daar, 6 man daar ontslagen en het zal heus nog niet stoppen. De beurs is echt de pedalen kwijt en een correctie is echt noodzakelijk, want we mogen echt niet onze kop in het zand steken.en veronderstellen dat er niets gebeurd is en trouwens princess Corona is nog niet vertrokken.
Dat is iets te gemakkelijk geredeneerd. De bedrijven die mensen ontslaan hebben daarna minder kosten. Een werknemer kost relatief veel, dus bij een lagere omzet kan toch een leuke winst overblijven. En als dat bedrijf een winstuitkering heeft, is dat voor beleggers toch interessant, zeker met een rente op 0.
GJF1959
1
quote:

mok schreef op 21 mei 2020 11:48:

[...]
Dat is iets te gemakkelijk geredeneerd. De bedrijven die mensen ontslaan hebben daarna minder kosten. Een werknemer kost relatief veel, dus bij een lagere omzet kan toch een leuke winst overblijven. En als dat bedrijf een winstuitkering heeft, is dat voor beleggers toch interessant, zeker met een rente op 0.
Een werknemer als een kostenpost zien, die vervolgens ontslaanen er blijft een leuke winst over. DAT is wel een heel bijzondere redenatie. Waarom hebben ze dan die werknemers aangenomen?
StoplossBurner
1
Ik verleen als freelancer (werktuigbouwer) bij een R&D bedrijf als specialist in mijn vakgebied mijn diensten. Ik word daar nu weggeconcurreerd door ingenieursbureau's die doodleuk een vergelijkbare specialist kan aanbieden (middels detachering) voor bijna niks; het ingenieursbureau kan hierdoor aantonen omzetverlies te hebben en met de overheidsregeling toch nog winst maken op deze specialist en zo goedkoop een vertrouwensband opbouwen bij dit bedrijf. Ik mag ook bij deze opdrachtgever blijven, maar of ik dan wel even 60% van mijn tarief wil inleveren. Heel fijn zo'n overheid die dit soort 'concurrentie' in de markt faciliteert.
Alex Future
0
quote:

Lepre Chaun schreef op 21 mei 2020 11:15:

De economische activiteit in de eurozone is heel voorzichtig aan het opkrabbelen.
Eerder kwam Markit al met cijfers over Frankrijk en Duitsland, waaruit prille tekenen van herstel te zien waren.

Hardstikke goed nieuws en de AEX daalt hier op .

Was al in de prijs verwerkt. Het is niet meer dan logisch dat het nu beter gaat na een lockdown, daar heb je geen nieuwsbericht voor nodig.
Pavlov44
0
quote:

StoplossBurner schreef op 21 mei 2020 12:19:

Ik verleen als freelancer (werktuigbouwer) bij een R&D bedrijf als specialist in mijn vakgebied mijn diensten. Ik word daar nu weggeconcurreerd door ingenieursbureau's die doodleuk een vergelijkbare specialist kan aanbieden (middels detachering) voor bijna niks; het ingenieursbureau kan hierdoor aantonen omzetverlies te hebben en met de overheidsregeling toch nog winst maken op deze specialist en zo goedkoop een vertrouwensband opbouwen bij dit bedrijf. Ik mag ook bij deze opdrachtgever blijven, maar of ik dan wel even 60% van mijn tarief wil inleveren. Heel fijn zo'n overheid die dit soort 'concurrentie' in de markt faciliteert.
Precies dit dus. Heb het paar dagen geleden elders geschreven, maar de overheidsreacties op corona zijn niets anders dan communisme. De overheid bepaalt dat een ander bedrijf het werk krijgt, en dat jij je werk kwijt bent. Problemen mee? Dan had je maar vriendjes met de overheid moeten zijn zodat die ook voor jou een regeltje of subsidietje had verzonnen.
Alex Future
0
quote:

Toddemij schreef op 21 mei 2020 11:07:

Dit had ik ook wel gratis kunnen voorspellen, geen onderzoeksbureau voor nodig. Vrij logisch als lockdowns overal geleidelijk worden opgeheven. Maar ik voorspel ook een toenemende lastendruk want we gaan allemaal die zakken vol geld aan hulp aan vadertje staat terugbetalen dus BTW en belastingen omhoog en koopkracht naar beneden.
Precies!
putter
0
we worden allen gewoon genaaid, speelbal van het grote geld, maak je geen illusies er is toch niets van te begrijpen, de gewone man is altijd de lul dat was zo en zal zo blijven. Sweet dreams.
18 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.