Airbus-topman: één piloot in cockpit

Door AFN op 21 juli 2018 11:21 | Views: 4.343

TOULOUSE (ANP/RTR) - Over een jaar of vijf moet één piloot voldoende zijn om de cockpit van een vliegtuig te bemannen. Airbus werkt aan technologie om de copiloot overbodig te maken, zegt topman Tom Enders van de Europese vliegtuigbouwer in De Telegraaf.

,,De komende twintig jaar zijn er 500.000 extra piloten nodig. Om dit op te vangen werken we aan geavanceerde technologie die het mogelijk moet maken om met één piloot minder te vliegen", aldus Enders. Ook worden zo de kosten gedrukt en kan de ticketprijs relatief laag worden gehouden.

De toenemende behoefte aan gezagvoerders heeft te maken met de groei van het vliegverkeer, naar verwachting zo'n 5 procent per jaar. Ook concurrent Boeing onderzoekt de mogelijkheden voor een eenpersoons-cockpit.

Eerder deze week pleitten topmensen van lucht- en ruimtevaartbedrijven al voor het aantrekken van meer vrouwen om tekorten aan piloten en werktuigbouwkundigen op te vangen. Bij Airbus bijvoorbeeld is maar 17,5 procent van de 140.000 werknemers vrouw. Van alle piloten wereldwijd is maar 3 à 4 procent vrouw.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

11 Posts
jan de vakman
0
Dit is natuurlijk een logische technische ontwikkeling,de copiloot verhuist naar het verkeersleidingcentrum en gaat in geval van nood vele vliegtuigen bedienen.
Die 1e piloot aan de overkant van de oceaan,gaat waarschijnlijk zijn laatste poging wagen om ook china,tot meer gunstige concessies te dwingen,richting de usa,dan heeft hij zo goed als overal winst geboekt voor amerika first en omdat deze dolk ook het amerikaanse bedrijfsleven stevig pijn doet en trumpje veel kiezers daar heeft,denk ik dat we met rasse schreden afstevenen op het einde van de handelsoorlog.
Van de week lukte het me opnieuw om de aex te verslaan,al was het maar een klein winstje,beursplein5 schreef +2,2%,zelf zette ik +2,6% op de borden,grote winnaars bij mij asmi en aperam,beiden kregen prachtige koopaanbevelingen.
Ajvk besprak asml en plaatste vraagtekens,bij het mooie maar ook dure asml,hij vergat als schitterend alternatief,het veel kleinere asmi te noemen,daar liggen de prijs/prestatieverhoudingen,vele malen gunstiger dan bij asml,dus houd ik me bij mijn prachtige kleine vriendje,die bovendien op 7-8 zijn aandeelhouders op een heerlijke financiele taart gaat trakteren.
Wat aperam betreft,ben ik zeer optimistisch gestemt,bij Dalm blijft de rvs prijs,mee van het beste overeind,als trumpje,nu ook nog gaat stoppen met zijn negatieve gedoe en als er naar ik verwacht, mooie cijfers van mijn lieveling komen,dan moet de koers weer makkelijk 40+ kunnen gaan lopen.
Vandaag met veel water nog wat rommelen op de tuin,morgen genieten van het heerlijke schatrijke Woord,maandag,naar we hopen,hele stevige plussers voor mijn toppers en als die tobaandelen ,nu ook een beetje in de pret gaan delen,dan word juli voor mij,lang niet slecht,Sjaloom!!!
FlashHenk
0
Dus als de piloot onwel raakt aan boord, moet het vliegtuig door iemand anders van afstand worden binnengehaald?
Kaviaar
1
quote:

Timberwolf schreef op 21 juli 2018 15:17:

Dus als de piloot onwel raakt aan boord, moet het vliegtuig door iemand anders van afstand worden binnengehaald?
Inderdaad. Te absurd voor woorden. Veiligheid voor alles!
Sir Cryptalot
0
quote:

Kaviaar schreef op 21 juli 2018 22:45:

[...]

Inderdaad. Te absurd voor woorden. Veiligheid voor alles!
Aangezien er bij vliegen weinig interactie is met overig verkeer (taxiën) hoop ik dat we in enkele decenia af zijn van piloten en hun mogelijke zwaktes. 1 piloot die enkel mag ingrijpen bij een technische storing of interceptie door straaljagers lijkt me wel afdoende.

nl.wikipedia.org/wiki/Germanwings-vlu...
josti5
0
Bonost
0
quote:

alfaomega schreef op 22 juli 2018 14:42:

Zo is het josti, maar dan niet van die dikbil koeien zoals bij klm
Schijnbaar vlieg je weinig. Dus beter als je dan je mond houdt met je vooringenomen mening.
MikeC.
1
Heeft hij nochtans wel gelijk. Vlieg al een paar jaar nog zelden met Klm.

Vaak (er zijn uitzonderingen) onvriendelijke oude dames van vergane glorie bij KLM. Op zich niet erg zou je denken, die hebben dan ervaring, uitstraling en uitstekende service. Nou dat dus ook niet. De heren stewards bij klm wel niets op aan te merken.

Geef mij maar de net verzorgde, jonge, vaak mooie dames van etihad en dergelijke die WEL daarbovenop nog eens uitstekend met de (fake) glimlach dezelfde job uitstekend doen.
chandue
0
josti5
0
Ik had vorige week vanuit Malpensa toch een andere ervaring met KLM. Bij binnenkomst liet mijn vrouw zich ontvallen, bij ons nieuwe kleinkind op bezoek geweest te zijn, en dat zij het niet zo leuk vond, weer terug te gaan.
Tijdens de vlucht verraste de vrouwelijke purser ons met een door haar geschreven felicitatiekaart, een flesje champagne en een paar porties nootjes.
En vroeg vervolgens honderd-uit, waarbij zich ook een andere stewardess in het gezelschap voegde.
OK: de vlucht was nog niet voor 50% bezet, dus zij hadden alle tijd.

Maar het was wél leuk én attent -:)
11 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.