Tesla boekt vijfde kwartaalwinst op rij

Door AFN op 21 oktober 2020 22:50 | Views: 5.500

Tesla boekt vijfde kwartaalwinst op rij

PALO ALTO (AFN/BLOOMBERG) - Automaker Tesla heeft voor de vijfde keer op rij een kwartaal afgesloten met winst. De maker van elektrische auto's zette in de drie maanden tot en met september een gewin van 331 miljoen dollar in de boeken. Verder ligt het bedrijf op koers om dit jaar een half miljoen auto's af te leveren.

Met het winstcijfer wist het bedrijf van oprichter en topman Elon Musk de verwachtingen van analisten te overtreffen. Dat deed Tesla ook met zijn omzet van bijna 8,8 miljard dollar, waar een jaar eerder 6,3 miljard dollar werd opgehaald.

Tesla sprak eerder de verwachting uit dit jaar 30 tot 40 procent meer auto's af te leveren in vergelijking met 2019. Daarmee zou het bedrijf voor het eerst mogelijk meer dan 500.000 modellen verschepen. Door de impact van de coronacrisis matigde Tesla eerder zijn toon.

Emissierechten

In de laatste maanden van het jaar moet Tesla nog zeker 181.000 auto's afleveren om zijn doel te halen. Dat zou op kwartaalbasis een toename van 30 procent betekenen. Tesla benadrukte dat het halen van het doel de laatste tijd wat moeilijker is geworden. Evengoed houdt het bedrijf de ambitie overeind.

Begin dit jaar, voor de coronapandemie in alle hevigheid losbarstte had Tesla geen twijfel over het gesteld doel van een half miljoen afgeleverde auto's. Dit zou op jaarbasis een stijging van 36 procent betekenen.

Tesla verdient zijn geld overigens met de verkoop van emissierechten aan branchegenoten die nog niet aan uitstootnormen voldoen in regio's als Europa en Californië. Investeerders zouden graag willen weten of het bedrijf met het maken en verkopen van zijn auto's winstgevend kan zijn.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

17 Posts
Ger 02490
1
FlashHenk
0
Bij DeGiro is Tesla voor bijna alle Europese landen waar het bedrijf rekeningen aanbiedt het meest verhandelde aandeel voor retailklanten.
EuroFool
2
Ze verdienen niets met de autoverkoop, alleen met die idiote emissierechten. Als die verdwijnen, en door toegenomen concurrentie, gaat Tesla onderuit.
Sustainable
3
Het is triest dat zoveel retailklanten in Tesla zitten, aangezien deze mogelijk een groot gedeelte van hun inleg verliezen.

Zonder de ZEV kredieten maakt Tesla geen winst, feitelijk in geen van de laatste kwartalen. En deze kredieten zijn aflopend omdat steeds meer producenten elektrische auto's op de markt brengen. Met de ZEV kredieten beslaat de GAAP winst ongeveer 1 a 2 dollar per jaar per aandeel, dus de huidige koers/winst verhouding ligt hoger dan 200.

En met het huidige productengamma zal Tesla de komende drie jaar geen deuk in een pakje boter slaan in Europa.

In Nederland zijn Tesla bezitters zelfs een class-action begonnen tegen Tesla vanwege de slechte kwaliteit en service. Koers is met name gedreven door hebzucht en FOMO, maar de koper is gewaarschuwd.
[verwijderd]
1
an12
0
quote:

EuroFool schreef op 21 oktober 2020 23:28:

Ze verdienen niets met de autoverkoop, alleen met die idiote emissierechten. Als die verdwijnen, en door toegenomen concurrentie, gaat Tesla onderuit.
Klopt, dat is precies het probleem.
Bob777
0
Hoe bouw je die emissierechten dan op? De overheid geeft allerlei subsidies op de aanschaf van Tesla en vervolgen weten ze alleen daarop geen winst te maken. Ik voel zo’n breinaald heel dicht bij een ballon komen
Knarf
0
Omzet stijgt van 6,3 mrd naar 8,8. Dat is een stijging van circa 39%. De koers is verviervoudigd. Er loopt iets uit de pas. Laatste zin is meest interessant. Investeerders (ik neem aan dat ze beleggers bedoelen, investeren is ergens geld in stoppen met als doel te gaan produceren) willen weten of Tesla winst kan maken met verkoop van auto's. Ik ben benieuwd of Bartjens binnenkort in het FD een column er over schrijft.
Knarf
1
quote:

Guttepuhtut schreef op 21 oktober 2020 23:28:

Als je wil weten hoe Tesla een kwartaal zo mooi afsluit moet je hier maar eens kijken: www.kentekenradar.nl/auto/tesla/model...
Dank je wel voor de link. De Tesla adepten zullen merken dat Tesla bijgehaald en zelfs ingehaald worden door andere merken. De wet van de afnemende voorsprong lijkt te gaan gelden.
[verwijderd]
1
evcentral.com.au/over-half-of-all-new...,Nissan%20Leaf%20down%2030%20percent
Hetzelfde in Noorwegen:
The new competition has hit sales of more established electric cars. In 2020 so far Tesla Model 3 sales are down 82 percent (but that’s from a whopping 11,500 sales in 2019); BMW i3 down 57 percent and Nissan Leaf down 30 percent.
Norway’s second best selling car in 2020 is Volkswagen’s e-Golf
schubi007
1
Tesla heeft momenteel geen focus op Europa. 2021 moet Berlijn gaan produceren voor Europa.

Ze verkopen hun productie en ze maken winst.

Ze groeien heel hard en daar lijkt nog geen einde aan te komen.

Overgewaardeerd? Tja, dat zullen we pas over 5 jaar weten denk ik. Ik durf ze niet te kopen, maar alle azijnpisserij vind ik zwaar overdreven.
tomansky
2
haha ze snappen het hier nog steeds niet. Tesla verkoopt iedere auto die ze produceren.... je kunt de verkopen in Noorwegen of Nederland bekijken maar dat zegt helemaal niets (kijk naar wereldwijd). Ze groeien YoY nog steeds met gem. 40%.... Dus ze verkopen iedere auto die ze maken, en ze groeien nog steeds 40%/jaar... Laat dat even inwerken.

Concurentie, houd daar AUB mee op dat argument is al 10 jaar dood en de komende 5 jaar komt mogelijk aleen de ID3 in aanmerking als ze er grote aantallen van kunnen produceren. De Tesla Model S uit 2012 is nog steeds niet verslagen. Ja door Lucid, maar die beginnen in 2022 met produceren, Zeggen ze.. en welke aantallen...dus geen concurentie.

"Zonder de ZEV kredieten maakt Tesla geen winst", nou en? zonder financial lease constructies zijn Ford en GM ook dik falliet. ZEV credits zijn er nu eenmaal, het is een 'afval product' voor Tesla, dus waarommag je dat niet verkopen aan andere?. Andere autoakers kunnen ze ook gewoon krijgen hoor... gewoon elektische autos maken, geen probleem. Maar nee ze kopen de credits liever over van Tesla zodat ze verder kunnen met brandstof auto's. Ze snappen niet dat ze hiermee gewoon de extreme groei van Tesla aan het financieren zijn.
Hilkenbrook13
0
Service op kapotte onderdelen 0,0 daar zitten de onkosten en die nemen ze niet. Rechtzaken staan op stapel.
Gilaph
2
Gesubsidieerd van A tot Z , geeft een scheef beeld van de werkelijkheid , die niet bestaat. !!
Kaarsje gaat vanzelf uit. Minder subsidie , geen laadpalen , electra net te licht en als straks de 2e hands op de markt komen , geen garantie meer op de accu en dan begint de uitverkoop van het merk. !!
Larvotto77
0
Voor alle Tesla believers: autoverkopen in Nederland oktober 2020: Tesla staat nog niet eens in de top 10 voor EV's. Is ook niet vreemd, lelijke auto's, slechte kwaliteit en gewoon geen service. Wordt toch tijd eens te kijken om short te gaan. Tesla model 3: 37 stuks van verkocht. Model S: 0, Model X 9 stuks! Gelukkig verkeert Musk altijd in hogere sferen.
17 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.