Hoekstra ziet niets in verkoop KLM-belang

Door AFN op 22 februari 2019 16:09 | Views: 6.140

DEN HAAG (AFN) - Het kabinet gaat zijn aandelenbelang in KLM niet verkopen. Dat zei minister Wopke Hoekstra van Financiën. ,,Ik zie niet wat het toegevoegde belang is van verkoop van die 6 procent", zei hij vrijdag na de ministerraad.

Kamerleden Jan Paternotte (D66) en Gijs van Dijk (PvdA) verklaarden eerder op de dag op BNR Nieuwsradio dat zowel de Franse als de Nederlandse staat zijn belang in luchtvaartcombinatie Air France-KLM of KLM zou moeten afstoten. Zo wordt volgens hen een ongelijk speelveld voorkomen.

De Franse overheid is met een belang van circa 14 procent de grootste aandeelhouder in Air France-KLM.

Concurrerende omgeving

De afgelopen periode heeft het kabinet zich ingezet voor KLM-topman Pieter Elbers. Die dreigde geen nieuwe termijn te krijgen. ,,We hebben twee bepaald niet makkelijke weken achter de rug", aldus Hoekstra. Hij zei zich te blijven inzetten voor de Nederlandse belangen. Dat zal ,,soms nadrukkelijk" gebeuren.

Het is volgens hem vooral belangrijk dat ervoor gezorgd wordt dat Air France-KLM beter gaat presteren in Europa. Hij snapt dat de onderneming in zo'n concurrerende omgeving meer vraagt op het gebied van kostenefficiëntie en omzet, ,,maar tegelijkertijd moet dat hand in hand gaan met het waarborgen van de Nederlandse belangen".

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

13 Posts
Donderkop
0
Misschien is het handig wanneer beide partijen eenzelfde belang in aandelen hebben bij Air France-KLM.
Met Effekt
0
Verkoop heel die handel dan zijn we af van de soap rond Elbers en de Fransen. Al dat nieuws over een mid-cap van nog geen 5B Eur, wat moet ik daarmee?
pietje-2005
0
Is toch een frans bedrijf?
Waarom moet de nederlandse staat daar een aandeel in hebben?
Omdat er nederlanders werken?
Kunnen ze wel in elk bedrijf een aandeel kopen; begin eens bij PostNL, haha ;-))
mickey1399
0
Een slecht huwelijk moet je niet eindeloos rekken. Om de 2 jaar heb je weer gedonder met stakende Franse piloten of cabine personeel. Stoppen zullen die Fransen niet willen, omdat KLM duidelijk de boel financieel boven water houdt. Zonder KLM zijn ze reddeloos verloren. NL staat kan echt het verschil maken door grotere deelname in het bedrijf, eventueel met andere investeerders.
DeZwarteRidder
0
quote:

mickey1399 schreef op 22 februari 2019 20:13:

Een slecht huwelijk moet je niet eindeloos rekken. Om de 2 jaar heb je weer gedonder met stakende Franse piloten of cabine personeel. Stoppen zullen die Fransen niet willen, omdat KLM duidelijk de boel financieel boven water houdt. Zonder KLM zijn ze reddeloos verloren. NL staat kan echt het verschil maken door grotere deelname in het bedrijf, eventueel met andere investeerders.
Je denkt toch niet dat de Fransen KLM NV vrijwillig willen verkopen.....???
Kaviaar
1
Vergroten dat belang naar 15%. Net iets meer dan die arrogante Fransen. Wat een volk is dat zeg. Ze willen nog de baas spelen ook in de EU, samen met Dld. Puls visserij helpen ze om zeep, omdat ze te lui zijn om te investeren. Beter de zeebodem naar de filistijen rossen, dan met een schokje de vissen omhoog laten komen wat veel milieuvriendelijker is!

Wat een arrogant volk die stokbroodeters en wijnzuipers.
Kaviaar
1
quote:

Met Effekt schreef op 22 februari 2019 16:19:

Verkoop heel die handel dan zijn we af van de soap rond Elbers en de Fransen. Al dat nieuws over een mid-cap van nog geen 5B Eur, wat moet ik daarmee?
Als NL moet je je belang juist vergroten en de Fransen niet de kans geven om te heersen. Dat deden ze in vroeger tijden tijdens Napoleon.

Het is een stakersvolk wat je bij de Zeurolanden moet rekenen en zéker niet bij de Neurolanden!
[verwijderd]
0
quote:

Dhrbelegger schreef op 22 februari 2019 16:12:

belang vergroten lijkt me een beter idee
Inderdaad! Dat is de enige manier om in control te zijn
italiantrader
0
Als F moet je je belang juist vergroten en de NL niet de kans geven om te heersen. Dat deden ze in vroeger tijden tijdens de slavenhandel en het bezetten van andere landen....en nu wordt de bezetter bezet en is de cirkel weer rond.

Het is een vingervolk wat je bij de Neurolanden moet rekenen en zéker niet bij de Zeurolanden!

KLM was ten dode opgeschreven en gered door de Fransen. Het maakt winst ja...maar door het gebruik van het ijzersterke netwerk van Airfrance.
Pharmking
0
mickey1399
0
Zoals ik al op 22 februari schreef, het beste is om duidelijk te maken, dat wij KLM absoluut niet laten gaan. Dus invloed kopen. En NL staat heeft precies gedaan wat ik hoopte vorige week. Alleen zo snel al had ik niet verwacht. Heel goed wopke
13 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.