Bouwconcern BAM maakt 's werelds eerste elektrische wals

Gepubliceerd op 22 april 2020 17:17 | Reacties: 6

BAM (07 jul)

1,493 +0,053 (+3,68%)

GOUDA (AFN) - Bouwconcern BAM heeft naar eigen zeggen ’s werelds eerste elektrische wals gemaakt en in gebruik genomen. Een ouder model, dat aan een opknapbeurt toe was, is in de werkplaats van het materieelbedrijf van BAM in anderhalf jaar omgebouwd tot dit unieke, duurzame exemplaar.

Deze week kon de uitstootvrije wals, die meer dan 10 ton weegt, al meteen aan de slag bij dochter BAM Infra Nederland voor een project voor de gemeente Almere. Andere projecten volgen snel. BAM zegt met deze elektrische wals een bijzondere bijdrage te leveren aan de klimaatdoelstelling van zijn opdrachtgevers door schoner te bouwen.

Ten opzichte van de oorspronkelijke dieselmotor van de wals scheelt de aanpassing zo' n 7 liter brandstof per uur, oftewel circa 73 liter per dag. Met de elektrische wals bespaart BAM daardoor zo’n 236 kilogram aan uitstoot van CO2 per dag. Op jaarbasis met 180 draaidagen komt dat neer op ruim 42.000 kilo. Op volgeladen accu’s is de wals acht uur inzetbaar. Volgens BAM zijn de accu's na drie tot vijf uur laden weer helemaal vol.

Er was meer nieuws van BAM. BAM Wonen en GroenWest hebben een overeenkomst getekend voor de ontwikkeling en realisatie van 82 sociale huurwoningen in de Houttuin in Woerden. De woningen worden gerealiseerd in twee appartementenblokken op de voormalige FNV-locatie. Na de bouwvakantie wordt het voormalige FNV-gebouw gesloopt en de grond bouwrijp gemaakt. Naar verwachting starten de bouwwerkzaamheden begin 2021. De verwachte oplevering van de appartementen is in 2022 en 2023. Over de opdracht zijn geen financiële details naar buiten gebracht.

13 Posts
laatstekans
1
Studentenrekening
0
BAM is het nieuwe Tesla! Snel instappen voordat de raket is vertrokken.

Om de dag is hier wel een of ander succesverhaaltje over BAM. Een binnengehaalde opdracht, een uitspraak over voldoende liquiditeit of dit soort berichten over hoe innovatief het almachtige BAM wel niet is. Dan komen de cijfers en dan is het ineens weer huilen geblazen.
pardon
0
quote:

laatstekans schreef op 22 april 2020 17:47:


Wordt niet bij vermeld hoeveel CO2 uitstoot nodig is om dat stroom op te wekken.

Jij leeft nog onder de hunebedden volgens mij,je hebt nog nooit gehoord van zonnepanelen of windmolens.
spijkerharde winst
0
quote:

pardon schreef op 22 april 2020 17:51:


[...] Jij leeft nog onder de hunebedden volgens mij,je hebt nog nooit gehoord van zonnepanelen of windmolens.

We hebben het hier wel over BAM, dus anything is possible. Stroom wordt desnoods opgewekt door een bruinkoolinstallatie.
Franfran1000
1
quote:

pardon schreef op 22 april 2020 17:51:


[...] Jij leeft nog onder de hunebedden volgens mij,je hebt nog nooit gehoord van zonnepanelen of windmolens.


Komen die dan ook uit de lucht vallen? Nog nooit gehoord over de winning van de grondstoffen voor deze (schone) producten en de afvalberg na einde levensduur?
GJF1959
0
Franfran wil niet met de tijd mee gaan. Door de toename van de duurzame energie worden ook steeds vaker de produktiemiddelen vervaardigd met duurzame energie. En laten we het positieve nieuws van BAM vieren. De cijfers volgen wel een keertje. Het is een energiek bedrijf. Ik word van dit nieuws in ieder geval blij. Prettige avond.
IceBear1
1
quote:

spijkerharde winst schreef op 22 april 2020 17:55:


[...]
We hebben het hier wel over BAM, dus anything is possible. Stroom wordt desnoods opgewekt door een bruinkoolinstallatie.


Ja, dat is in NL een heel groot aandeel en Duitsland helemaal. In België moet een Tesla 800.000 km rijden voordat ie CO2 neutraal is, het zal met deze electrische BAM wals wel niet anders zijn. CO2 neutraal energieverbruik zonder grote hoeveelheden neutrale energie bronnen is quatsch. Aandelen natuurlijk gewoon kopen als de rest in deze hype geloofd, dus gewoon volgen wat de MSM promoot.
Japio_
0
quote:

IceBear1 schreef op 22 april 2020 18:11:


[...]

Ja, dat is in NL een heel groot aandeel en Duitsland helemaal. In België moet een Tesla 800.000 km rijden voordat ie CO2 neutraal is, het zal met deze electrische BAM wals wel niet anders zijn. CO2 neutraal energieverbruik zonder grote hoeveelheden neutrale energie bronnen is quatsch. Aandelen natuurlijk gewoon kopen als de rest in deze hype geloofd, dus gewoon volgen wat de MSM promoot.



800.000km, was dat niet dat onderzoek wat volledig onderuit is gehaald omdat de onderzoeker een hele dikke duim bleek te hebben? Een electrische wals is super efficiënt door het hoge koppel bij laag toerental en een zeer eenvoudige voor/achteruit omschakeling. De accu is een fantastische ballast.
[NL]HardcoreHolland
2
quote:

pardon schreef op 22 april 2020 17:51:


[...] Jij leeft nog onder de hunebedden volgens mij,je hebt nog nooit gehoord van zonnepanelen of windmolens.


Hmmz... en zonnepanelen en windturbines groeien aan bomen...

Hoeveel olieslurpenden machines er wel niet nodig zijn om de metalen te delven (AMG is trouwens hofleverancier) te transporteren, veelal bij schip.. en vervolgens te assembleren tot het eindproduct..!

De linkse kerk kijkt nooit verder dan hun neus lang is, die elektrische meuk is veel belasterende voor het milieu dan olie en al helemaal dan gas wat de schoonste verbranding/energie opwekken is (na kern energie)!
Japio_
0
quote:

[NL schreef:

HardcoreHolland id=12343968 date=202004222031]
[...]

Hmmz... en zonnepanelen en windturbines groeien aan bomen...

Hoeveel olieslurpenden machines er wel niet nodig zijn om de metalen te delven (AMG is trouwens hofleverancier) te transporteren, veelal bij schip.. en vervolgens te assembleren tot het eindproduct..!

De linkse kerk kijkt nooit verder dan hun neus lang is, die elektrische meuk is veel belasterende voor het milieu dan olie en al helemaal dan gas wat de schoonste verbranding/energie opwekken is (na kern energie)!


Helemaal mis.

Zonnepanelen zijn binnen no time energie neutraal en zijn goed te recyclen, solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...

De omzetting van stroom naar beweging verloopt 3 maal zo efficiënt als gas/ brandstof naar beweging.
Een elektromotor van een elektrische auto kan probleemloos 1.000.000km mee al zijn er nu nog wat lagerproblemen door het hoge koppel, een auto met ICE heeft voor die 1 miljoen km minimaal 300 liter motorolie nodig en een stuk of 50 oliefilters. En dan de katalysator met platina en rodium, daar is geen schep voor nodig?

De opslag van elektrische energie kan duurzaam, alleen is een laag gewicht bij niet stationaire toepassing doorslaggevend.

Bij de winning van aardgas komt methaan vrij en dit heeft een CO2 equivalent van 23, maar daar ben jij dan weer blind voor (evenals dat je voor het gemak vergeet dat de lithium ion batterij in jouw Ipad, telefoon, horloge etc allemaal niet te recyclen zijn dit in tegenstelling tot de accu van een elektrische auto)
Eriks
0
In ieder geval goed dat ze nadenken over de toekomst van onze planeet. Toch een ondergesneeuwd onderwerp bij veel bedrijven. Ik las laatst dit artikel van een jonge ondernemer die zich daar helemaal in onderdompelt in die nieuwe trends: www.jessevandoren.com/trendwatcher/

Best leuk om te lezen!
13 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.