'Japans Kansai legt kernreactoren stil'

Door AFN op 22 december 2019 10:24 | Views: 4.568

TOKIO (AFN/BLOOMBERG) - Het Japanse energieconcern Kansai Electric Power legt komende zomer naar verwachting twee kernreactoren stil. Het gaat om reactoren in de centrale van Takahama ten noorden van Osaka die naar verwachting niet aan de anti-terrorismevereisten van de overheid voldoen, zo schrijft de krant Mainichi.

Bij de betreffende reactoren 3 en 4 worden momenten beveiligingsmaatregelen gerealiseerd, maar de aanpassingen zullen niet op tijd zal zijn voltooid voor hun respectieve deadlines in augustus en oktober, aldus de krant. Het werk loopt ongeveer een jaar achter.

Kansai Electric is ook verwikkeld in een schandaal rond Takahama. Bedrijfsfunctionarissen accepteerden eerder bijna 320 miljoen yen (2,6 miljoen euro) in contanten en geschenken om de kerncentrale in de stad te herbergen. De kwestie kostte voorzitter Makoto Yagi al zijn baan. President van het bedrijf, Shigeki Iwane, zei dat hij van plan is om te vertrekken.

Het schandaal kan de herstart van rectoren 1 en 2, die momenteel in onderhoud zijn, vertragen. Daarmee dreigt ook een tekort aan capaciteit voor stroomleveringen.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

17 Posts
Beate
0
Kernenergie klonk indertijd als ideale oplossing voor alle energieproblemen, maar we moeten inmiddels bekennen dat het niet is wat we ervan verwacht hebben en dat ook voorlopig niet zal worden. Jammer, maar gelukkig zijn er gezondere alternatieven...
suskewiet
1
quote:

Beate schreef op 22 december 2019 11:58:

Kernenergie klonk indertijd als ideale oplossing voor alle energieproblemen, maar we moeten inmiddels bekennen dat het niet is wat we ervan verwacht hebben en dat ook voorlopig niet zal worden. Jammer, maar gelukkig zijn er gezondere alternatieven...
Deel deze mening niet
objectief
0
Kernenergie is goedkoop, maar de reactoren moeten niet binnen 1000 km. van de bewoonde wereld. En inmiddels zijn er ook geen partijen meer die ze willen bouwen, dus daarmee is het probleem uit de wereld.
mok
2
quote:

objectief schreef op 22 december 2019 15:28:

Kernenergie is goedkoop, maar de reactoren moeten niet binnen 1000 km. van de bewoonde wereld. En inmiddels zijn er ook geen partijen meer die ze willen bouwen, dus daarmee is het probleem uit de wereld.
Wat een onzin. Er zijn op dit moment 57 kerncentrales in aanbouw en er zijn 147 gepland. Gaat volop door dus.
Nuob
0
Hoe zien we de ontwikkelingen van kernenergie terug op de beurs? Wat voor aandelen hebben we het dan over?
Pet
0
[quote alias=Nuob id=12017760 date=201912221644]
Hoe zien we de ontwikkelingen van kernenergie terug op de beurs? Wat voor aandelen hebben we het dan over?
[/quote

Cameco, Nexgen of Denison mines. De laatste is lekker goedkoop en kan nog een inhaalslag gaan maken wanneer de prijs van uranium gaat stijgen.
objectief
0
quote:

mok schreef op 22 december 2019 15:38:

[...]
Wat een onzin. Er zijn op dit moment 57 kerncentrales in aanbouw en er zijn 147 gepland. Gaat volop door dus.
Ja, in China en Rusland (meer dan de helft); waar honderden km's ver geen mensen leven.
Er is er maar 1 in aanbouw in de West Europa (Frankrijk). Maar die komt waarschijnlijk nooit in productie.
objectief
0
quote:

Nuob schreef op 22 december 2019 16:44:

Hoe zien we de ontwikkelingen van kernenergie terug op de beurs? Wat voor aandelen hebben we het dan over?
Ja, Areva (Frans aandeel). Ze maken voor de 5e jaar op rij verlies, want kernenergie is verleden tijd voor Europa vanwege de veiligheidsrisico's.
Dr. Bibber
1
1 kerncentrale in Den Helder en 1 in Delfzijl. 2 kleine koepeltjes zonder die grote koeltorens en het hele windmolen gedoe op land en in zee kan in de la.
Het mag niet eens genoemd worden.
Dr. Bibber
0
quote:

objectief schreef op 22 december 2019 18:51:

[...]

Ja, in China en Rusland (meer dan de helft); waar honderden km's ver geen mensen leven.
Er is er maar 1 in aanbouw in de West Europa (Frankrijk). Maar die komt waarschijnlijk nooit in productie.

Wat een onzin weer, in Frankrijk draaien 58 kerncentrales die meer dan 70 % van de elektrische energie opwekken, daar nemen wij ook een flink deel van af want de levering is stabiel. Ik kan me geen ernstig nucleair ongeval in Frankrijk, waarbij doden vielen herinneren. In Fukushima overigens ook niet een.
[verwijderd]
1

Alleen de "progressive" willen de klok terugdraaien met hun windmolentjes.

Wereldwijd wordt het landschap met deze vogel uitroeiers verpest, kernenergie is het voordeligst, en een aanloop tot kernfusie.
De kans dat ik een mes in mijn rug krijg in de bus is 100 miljoen keer groter dan dat een reactor explodeert.
objectief
0
quote:

Dr. Bibber schreef op 23 december 2019 00:14:

1 kerncentrale in Den Helder en 1 in Delfzijl. 2 kleine koepeltjes zonder die grote koeltorens en het hele windmolen gedoe op land en in zee kan in de la.
Het mag niet eens genoemd worden.
Waar woon je in Den Helder en/of Delfzijl?/ Ik dacht het niet.
Niemand wil die tijdbommen binnen 100 km. en er is ook geen bedrijf meer die ze bouwt in Europa.
Gevelboer
1
quote:

objectief schreef op 23 december 2019 07:51:

[...]

Waar woon je in Den Helder en/of Delfzijl?/ Ik dacht het niet.
Niemand wil die tijdbommen binnen 100 km. en er is ook geen bedrijf meer die ze bouwt in Europa.
neemt niet weg dat ze in de strijd tegen CO2 onmisbaar zijn!
De publieke opinie bouwt nog steeds op kennis van de vorige eeuw.
Nieuwe centrales gaan uit als je niet doet, zijn geen tijdbommen meer.
De techniek is ook hier giga-snel verbeterd.
objectief
0
quote:

Jan70 de kleine belegger schreef op 23 december 2019 08:12:

[...]neemt niet weg dat ze in de strijd tegen CO2 onmisbaar zijn!
De publieke opinie bouwt nog steeds op kennis van de vorige eeuw.
Nieuwe centrales gaan uit als je niet doet, zijn geen tijdbommen meer.
De techniek is ook hier giga-snel verbeterd.
Waarom in de strijd met de CO2? De publieke opinie is niet relevant.
De centrales wil niemand meer bouwen (behalve de Chinezen, maar daar speelt afstand geen rol);kijk naar Engeland, daar is er eentje in aanbouw: tijdsduur 10 jaar overschreden en energiekosten straks ver boven de huidige gasprijzen.
Ze zijn gewoon te duur geworden vanwege de veiligheidseisen.
[verwijderd]
0
De linkse rakkers die tegen kernenergie zijn , maar met molentje lopen, kunnen de belachelijke eisen zodanig opvoeren dat het de bouwers onmogelijk wordt gemaakt.
Dezelfde figuren die de Europese auto industrie omzeep aan het helpen zijn.
Stelde ze maar meer eisen aan mijn veiligheid als ik in de trein zit met 10% immigranten om me heen.
objectief
0
quote:

dasokwat schreef op 23 december 2019 14:51:

Stelde ze maar meer eisen aan mijn veiligheid als ik in de trein zit met 10% immigranten om me heen.
Daar zit ik liever in met immigranten als met die oudbollige neo-racisten met denkbeelden uit de VOC tijd.
17 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.