Nederlands softwarebedrijf MessageBird wil naar de beurs

Door AFN op 23 juni 2020 07:39 | Views: 3.910

Nederlands softwarebedrijf MessageBird wil naar de beurs

AMSTERDAM (AFN) - Het Nederlandse softwarebedrijf MessageBird, dat chatverkeer tussen bedrijven en klanten verzorgt, wil naar de beurs. Dat maakte oprichter en topman Robert Vis bekend in een interview met persbureau Bloomberg.

"We werken samen met banken en onze financieel directeur heeft de instructie om het bedrijf binnen twaalf maanden naar de beurs te laten gaan", zei Vis. "Als een bedrijf dat tien jaar actief is, moeten we in staat zijn om naar de beurs te gaan."

MessageBird levert bedrijven cloudsoftware waarmee klanten via verschillende chatapps en sms kunnen communiceren met apps of websites van bedrijven. Het gaat bijvoorbeeld om berichtjes in WhatsApp of Facebook Messenger die aan een bedrijf zijn gericht. De in Amsterdam gevestigde onderneming heeft naar eigen zeggen meer dan 15.000 klanten, waaronder modemerk Hugo Boss, luchtvaartmaatschappij Lufthansa en maaltijdpakkettenbezorger HelloFresh.

Snelle groei

Vis richtte MessageBird in 2011 op nadat hij het betalingsbedrijf Zaypay had verkocht. Het bedrijf heeft circa 350 medewerkers, die naast het hoofdkantoor in Amsterdam werkzaam zijn vanuit Singapore, San Francisco, Sydney en Bogota. De onderneming is nog niet winstgevend en eindigt dit jaar naar verwachting met een verlies van enkele miljoenen euro's. Voor het bedrijf is snelle groei op dit moment het belangrijkste.

"We zijn zonder externe financiering of externe investeerders naar de 100 miljoen euro gegroeid", aldus Vis. Daarna haalde het bedrijf wel tientallen miljoenen euro's aan durfkapitaal op. Volgens de topman is zijn bedrijf goed op weg om dit jaar een omzet van 300 miljoen euro te behalen.

De aankondiging van de beursplannen van MessageBird komt kort na de beursgang van branchegenoot CM.com. Dit Brabantse bedrijf, dat ook chatcommunicatie tussen klanten en bedrijven faciliteert, kreeg in februari een beursnotering in Amsterdam via een fusie met het investeringsvehikel Dutch Star Companies ONE.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

17 Posts
DeZwarteRidder
0
FlashHenk
1
Deze bedrijven zijn dus volledig afhankelijk van het platform van derden voor hun bedrijfsmodel. We hebben al vaker kunnen zien dat dat een heel riskante strategie is.
DeZwarteRidder
0
quote:

FlashHenk schreef op 23 juni 2020 09:23:

Deze bedrijven zijn dus volledig afhankelijk van het platform van derden voor hun bedrijfsmodel. We hebben al vaker kunnen zien dat dat een heel riskante strategie is.
Welk platform.....???
Kees1
1
Een bedrijf van een dergelijke omvang is te klein voor een beursnotering. Als je ziet hoeveel een beursgang kost aan banken, allerlei adviseurs, hoeveel tijd en aandacht het vergt. En dan heb je die notering, en dan moet je in je communicatie op eieren gaan lopen, precies zijn in je verslaglegging, investor relations opzetten etc. Voor een dergelijk bedrijf is het veel beter om onder de vleugels van een bedrijf als HAL flink te groeien en dan stappen te zetten (vgl CoolBlue en in het verleden de brillenketens).
DeZwarteRidder
0
quote:

Kees1 schreef op 23 juni 2020 10:07:

Een bedrijf van een dergelijke omvang is te klein voor een beursnotering. Als je ziet hoeveel een beursgang kost aan banken, allerlei adviseurs, hoeveel tijd en aandacht het vergt. En dan heb je die notering, en dan moet je in je communicatie op eieren gaan lopen, precies zijn in je verslaglegging, investor relations opzetten etc. Voor een dergelijk bedrijf is het veel beter om onder de vleugels van een bedrijf als HAL flink te groeien en dan stappen te zetten (vgl CoolBlue en in het verleden de brillenketens).
Wat een onzin.....!!!
Dit bedrijf heeft een omzet van 300 miljoen.

Avantium heeft een omzet van ca 12 miljoen.
Kees1
1
[quote alias=DeZwarteRidder id=12517758 date=202006231021]
[...]
Wat een onzin.....!!!
Dit bedrijf heeft een omzet van 300 miljoen.

Avantium heeft een omzet van ca 12 miljoen.
[/quote

Ik vind dat er naast de omzet ook winst gemaakt moet worden. Hier zijn uitzonderingen op mogelijk, maar daar moet dan wel een heel goede reden voor zijn. Wanneer je eerlijk bent dan zie je toch een aantal kleine (met name IT) bedrijven die zonder een beursnotering van een heleboel ballast verlost zouden zijn.
DeZwarteRidder
1
quote:

Kees1 schreef op 23 juni 2020 10:39:

[quote alias=DeZwarteRidder id=12517758 date=202006231021]
[...] Wat een onzin.....!!!
Dit bedrijf heeft een omzet van 300 miljoen.
Avantium heeft een omzet van ca 12 miljoen.
[/quote]

Ik vind dat er naast de omzet ook winst gemaakt moet worden. Hier zijn uitzonderingen op mogelijk, maar daar moet dan wel een heel goede reden voor zijn. Wanneer je eerlijk bent dan zie je toch een aantal kleine (met name IT) bedrijven die zonder een beursnotering van een heleboel ballast verlost zouden zijn.
Onzin, er is juist grote behoefte aan kleinere bedrijven op de beurs.
Kees1
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 23 juni 2020 10:42:

[...]
Onzin, er is juist grote behoefte aan kleinere bedrijven op de beurs.
Ja, ik hoor ook, dat er behoefte is aan nieuwe bedrijven, maar dan hoor ik steeds weer namen als Bavaria, SHV, VDL, Jumbo, Van Mossel, De Heus, Van Oord. Die namen hoor jij toch ook? Maar die komen helaas niet.
DeZwarteRidder
1
quote:

Kees1 schreef op 23 juni 2020 10:47:

[...]Ja, ik hoor ook, dat er behoefte is aan nieuwe bedrijven, maar dan hoor ik steeds weer namen als Bavaria, SHV, VDL, Jumbo, Van Mossel, De Heus, Van Oord. Die namen hoor jij toch ook? Maar die komen helaas niet.
En daarom moeten we blij zijn met wat er wel komt.
Pavlov44
3
Doh, dat de geen winst maken is juist de reden dat ze naar de beurs willen. Daar wordt voor gebakkenlucht-bedrijven momenteel de hoofdprijs betaald, voor zolang als het nog duurt. Als bedrijf wil je natuurlijk niet de kans missen om effe flink je zakken te vullen voor dat het schip straks samen met alle andere verlieslatende startups ten onder gaat.
Bonus aanbieding
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 23 juni 2020 10:21:

[...]
Wat een onzin.....!!!
Dit bedrijf heeft een omzet van 300 miljoen.

Avantium heeft een omzet van ca 12 miljoen.
Dus?
bionerd
1
Als het gebakken lucht zou zijn wat ze verkopen dan haal je geen omzet van 300 mln in 9 jaar tijd. Geeft wel aan dat ze actief zijn in een groeimarkt net als CM.COM. Misschien koopt een partij ze wel samen op. Dan kunnnen ze nog wereldspelers gaan worden. Koers CM.COM reageert er duidelijk positief op.
Sukh Baatar
0
quote:

Kees1 schreef op 23 juni 2020 10:39:

[quote alias=DeZwarteRidder id=12517758 date=202006231021]
[...]
Wat een onzin.....!!!
Dit bedrijf heeft een omzet van 300 miljoen.

Avantium heeft een omzet van ca 12 miljoen.
[/quote

Ik vind dat er naast de omzet ook winst gemaakt moet worden.
Malloot

Dan ruineer je de hele essentie vd kapitaalmarkt, ondermijn je innovatie, etc.

Bijv een Amazon was dan nooit naar de beurs gegaan

En wie zou de 'uitzonderingen' goedkeuren?

Riekt naar fascisme
Sukh Baatar
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 23 juni 2020 10:42:

[...]
Onzin, er is juist grote behoefte aan kleinere bedrijven op de beurs.
Want met extra financiering kunnen die groeien, innoveren, etc. en dat zorgt voor welvaart en welzijn

Anders zouden de grote oude bedrijven rustig hun monopolie kunnen versterken
Sukh Baatar
0
quote:

bionerd schreef op 23 juni 2020 15:33:

Als het gebakken lucht zou zijn wat ze verkopen dan haal je geen omzet van 300 mln in 9 jaar tijd. Geeft wel aan dat ze actief zijn in een groeimarkt net als CM.COM. Misschien koopt een partij ze wel samen op. Dan kunnnen ze nog wereldspelers gaan worden. Koers CM.COM reageert er duidelijk positief op.

En als het gebakken lucht is dan zullen er geen inschrijvingen op de IPO zijn

Capitalism is great
Uzernaam
0
Als ze net zo hard groeien als TWILIO dan zou ik ze zeker kopen. Mij hoor je niet klagen.
ShelLuser
0
quote:

bionerd schreef op 23 juni 2020 15:33:

Als het gebakken lucht zou zijn wat ze verkopen dan haal je geen omzet van 300 mln in 9 jaar tijd.
Wie heeft het over verkopen? Omzet bestaat uit inkomsten en uitgaven en gezien het feit dat ze nog nooit winst hebben gemaakt kan je dus stellen dat ze meer uitgeven dan binnenkrijgen. En dingen kopen of constructies met geld in stand houden is echt niet zo moeilijk als het lijkt ;)
17 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.