E-commercebedrijf InPost gaat eerder naar beurs Amsterdam

Door AFN op 25 januari 2021 08:49 | Views: 13.718

E-commercebedrijf InPost gaat eerder naar beurs Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - Het Poolse e-commercebedrijf InPost gaat sneller naar de beurs in Amsterdam, vanwege grote interesse van beleggers in de aandelen van de onderneming. De beursgang zou nu moeten plaatsvinden op 27 januari. Eerder werd op 29 januari gemikt.

Vanwege de grote belangstelling versnelt het bedrijf nu de periode waarop beleggers kunnen inschrijven op de beursgang, die gebeurt door het plaatsen van bestaande aandelen bij grote investeerders zoals bijvoorbeeld pensioenfondsen door huidige aandeelhouders. Het gaat daarbij om maximaal 175 miljoen stukken. De uitgifteprijs zal tussen de 14 euro en 16 euro per aandeel liggen. De waarde van Inpost komt daarmee uit tussen de 7 miljard tot 8 miljard euro.

InPost kondigde eerder deze maand aan een notering te willen op Beursplein 5. De snelgroeiende onderneming hoopt zo investeerders te trekken die een verdere internationale uitbreiding mogelijk maken. Het beurssymbool wordt 'INPST'.

De onderneming heeft in Polen een heel netwerk van zogeheten Automated Parcel Machines (APM's). Dat zijn een soort kluisjes waar pakketjes afgeleverd kunnen worden, die mensen vervolgens kunnen ophalen. Die kluisjes staan veelal bij supermarkten, tankstations, openbaar vervoerhubs en parkeerplaatsen. Ook levert de onderneming andere bezorgdiensten aan webwinkels. Buiten Polen is InPost al actief in het Verenigd Koninkrijk en Italië met APM's.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

20 Posts
pietje-2005
0
Op tijd cashen ?
Is dit eigenlijk een winstgevend bedrijf of een enorme berg van leningen ?
Is zogenaamd wel de toekomst, natuurlijk ;-)
Wij hebben daar PostNL voor, toch ?
[verwijderd]
0
Goedemorgen!

Vraagje als beginnend belegger; stel je zou willen participeren in zo'n dergelijke IPO, hoe / via welk platform doe je dat dan?

Alvast dank voor jullie hulp!
DeZwarteRidder
0
Het ziet er naar uit dat de grote beleggers weer voorrang krijgen en dat de kleine beleggers naast de pot mogen pissen.
European DGI
1
Ik woon in PL en qua bedrijf hebben ze het super slim gedaan. Ze zijn bijna overal in een radius van 500 meter. Ideaal voor een post-covid wereld. Lekker werken op kantoor, geen zorgen over de koerier. Gewoon ophalen wanneer het je uitkomt binnen 48 uur. Werkt ook super met de mobiele telefoon.

Ik weet verder niets over het aandeel en of het attractief is, maar als product kan ik het echt aanraden.
[verwijderd]
1
Lijkt mij totaal geen gemak toevoegen tov thuis brengen.

En het formaat dan die kluisjes kan ook nooit alles aan wat ik bestel en wat gebeurt er dan met die pakketten?

En moet je binnen 48 uur leeg halen en anders??, nemen ze het weer mee? waar naartoe?

En wat gaat zoiets extra kosten bovenop de verzendkosten want de pakketten moeten nog steeds naar al die kasten worden gebracht en wie krijgt er allemaal de sleutel?
Iemand van PostNL, DHL, dpd, gls etc etc...

Maar natuurlijk is zoiets meteen meer waard dan PostNL en Bpost en de rest bij elkaar terwijl die al het werk doen.

Cashen op de hype inderdaad, aangezien alleen profs er in kunnen en Piet nog niet zal het na de IPO nog wel verder opgeblazen worden en dan doorgeschoven naar de particulieren en die zoeken het zich dan maar uit.
Louis Pasciuto
0
Advent heeft er volgens Bartjens van het FD in totaal 108 miljoen voor betaald (inclusief investeringen), dan hebben we het over vier jaar geleden, en dan nu naar de beurs voor 8 miljard.
DeZwarteRidder
0
De Polen willen gewoon wraak nemen als compensatie voor hun lage salarissen in Nederland.

DeZwarteRidder
0
quote:

RBL91 schreef op 25 januari 2021 09:18:

Goedemorgen!

Vraagje als beginnend belegger; stel je zou willen participeren in zo'n dergelijke IPO, hoe / via welk platform doe je dat dan?

Alvast dank voor jullie hulp!
Er is geen platform, maar je mag ze wel gewoon op de beurs kopen.
Sjaak
0
Hetzelfde als wat DHL bij de Hema gaat doen. Of is dit voor algemeen gebruik en dan waarschijnlijk tegen kosten, anders kan dit bedrijf niet bestaan. Ik woon in een appartementencomplex waar dit al bij de bouw geregeld is. Kluisjes waar iemand iets in kan achterlaten, gooi kaartje met kluisnummer en code in brievenbus. Zelfs als een collega (nu met thuiswerken handig, tekeningen uitprinten op A2 of groter lukt thuis niet) wat achterlaat kan hij dit zo doen.
DeZwarteRidder
0
quote:

Sloeki schreef op 25 januari 2021 09:42:

7 of 8 MILJARD euro..nooit van dat bedrijf gehoord.
De opbrengst van hun postbussen is niet de moeite waard, dus deze beurswaarde is volkomen belachelijk.
De Pakketbezorger
1
Mooi concept wat in beginsel een toegevoegde waarde heeft in de branche; altijd 100% aflevergarantie.

Uitwerking is helaas (door criminelen) niet altijd 100%. Fraude komt helaas voor: online bestellen, in de nacht pakket afhalen (bv telefoons) met optie 'afterpay' . Pakket weg, geen geld en ondernemer met de gebakken peren.

TheWatchman
0
Netjes. Ik pak de stukken graag op als ze € 0,50 onder de koers van Post.nl zijn ;-)
DeZwarteRidder
0
FD
Tech en media
19:40
Met dure Damrak-debutant InPost stapt de belegger in Poolse kluisjes

InPost maakt woensdag zijn debuut op de Amsterdamse beurs. Het bedrijf is bijna vijf keer zoveel waard als PostNL. Die waardering is gebaseerd op groeiverwachtingen, maar kan het Poolse bedrijf dat wel waarmaken?

Originele link van het artikel: fd.nl/net-binnen
Sir Cryptalot
1
quote:

R0ME0 schreef op 25 januari 2021 09:40:

Lijkt mij totaal geen gemak toevoegen tov thuis brengen.

En het formaat dan die kluisjes kan ook nooit alles aan wat ik bestel en wat gebeurt er dan met die pakketten?

En moet je binnen 48 uur leeg halen en anders??, nemen ze het weer mee? waar naartoe?

En wat gaat zoiets extra kosten bovenop de verzendkosten want de pakketten moeten nog steeds naar al die kasten worden gebracht en wie krijgt er allemaal de sleutel?
Iemand van PostNL, DHL, dpd, gls etc etc...

Maar natuurlijk is zoiets meteen meer waard dan PostNL en Bpost en de rest bij elkaar terwijl die al het werk doen.

Cashen op de hype inderdaad, aangezien alleen profs er in kunnen en Piet nog niet zal het na de IPO nog wel verder opgeblazen worden en dan doorgeschoven naar de particulieren en die zoeken het zich dan maar uit.
Ik heb hier om de hoek zo’n kluisjesding van Post-NL. Werkt prima, en de verzender van de pakketjes krijgt gewoon het formaat opgegeven. Als het niet past is de optie er ook niet bij verzending. Simpel toch. En werkt gewoon met codes ipv sleutels. Ik vind het nergens voor nodig om zo’n negatieve insteek te hebben want in de tijd dat ik nog op kantoor zat was het echt een uitkomst.
rene02
1
van mij mogen ze weg blijven! Ik heb het niet zo op Poolse ontransparante bedrijven. Ik heb er nog een nare smaak van in de mond. Over het algemeen zijn ze niet te vertrouwen. Ik zou ze helemaal niet toelaten op het Damrak
[verwijderd]
0
quote:

R0ME0 schreef op 25 januari 2021 09:40:

Lijkt mij totaal geen gemak toevoegen tov thuis brengen.

En het formaat dan die kluisjes kan ook nooit alles aan wat ik bestel en wat gebeurt er dan met die pakketten?

En moet je binnen 48 uur leeg halen en anders??, nemen ze het weer mee? waar naartoe?

En wat gaat zoiets extra kosten bovenop de verzendkosten want de pakketten moeten nog steeds naar al die kasten worden gebracht en wie krijgt er allemaal de sleutel?
Iemand van PostNL, DHL, dpd, gls etc etc...

Maar natuurlijk is zoiets meteen meer waard dan PostNL en Bpost en de rest bij elkaar terwijl die al het werk doen.

Cashen op de hype inderdaad, aangezien alleen profs er in kunnen en Piet nog niet zal het na de IPO nog wel verder opgeblazen worden en dan doorgeschoven naar de particulieren en die zoeken het zich dan maar uit.
Ik vind het juist wel gemak, je hoeft niet thuis te blijven en je kan zelf beslissen wanneer je wat ophaalt.Zowel ontvangen als zenden kan goed werken. Veel verschillende vakken qua grootte.

Voor inpost is het denk ik goedkoper om de vakken te bevoorraaden en te legen dan langs elk adres gaan met een busje. Of dat jij van niet?

Naast dit alles is het een stuk milieuvriendelijker dan alle adressen langs.

Ik vind het een geinig idee, wat een succes kan worden als het goed wordt uitgerold.
Ken nu alleen 1 zo'n kast van DHL, en die staat (omdat het hier nog niet leeft) ook in een uithoek.
Toekomstbeeld
0
Hoezo is dit een ecommerce bedrijf?

Niets minder waar, puur hardware dus old school manufacturer / industrieel.

Stel die waardering maar snel neerwaarts bij. Bedrijfje met geen 400 mln euro omzet.

Een beetje inkoper gaat die club eens flink uitkleden op de prijs nu ze beursgenoteerd de druk gaan voelen om te moeten groeien.

Kluis aankoopprijzen door de helft. EBIT pleite en omzet onder druk.

Mark my words, zodra de ondersteunende banken eruit mogen op naar de 10 euro. Misschien wel lager.
20 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.