AEX daalt na politieke onrust VS

Door AFN op 25 september 2019 09:12 | Views: 8.428

AEX daalt na politieke onrust VS

AMSTERDAM (AFN) - De aandelenbeurs in Amsterdam stond woensdag in het rood. Ook de andere Europese beurzen gingen omlaag. Het sentiment werd gedrukt door de aankondiging dat het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden een officieel onderzoek is gestart naar het afzetten van president Donald Trump.

De AEX-index op Beursplein 5 noteerde in de ochtendhandel 0,7 procent in de min op 571,07 punten. De MidKap zakte 1,3 procent tot 815,32 punten. De beurzen in Londen, Frankfurt en Parijs verloren tot 1 procent.

Grootste daler in de AEX was chipmachinemaker ASML met een verlies van 1,8 procent. Vastgoedonderneming Unibail-Rodamco-Westfield voerde de schaarse stijgers aan met een winst van 1 procent. In de MidKap sloot chipbedrijf ASMI de rij met een min van 2,7 procent. Eurocommercial Properties was de enige stijger bij de middelgrote bedrijven met een plus van 0,5 procent. Bij de kleinere bedrijven daalde funderingsspecialist Sif 2,1 procent na een adviesverlaging van ABN AMRO.

EDF

In Parijs zakte EDF 4,9 procent. Het Franse energieconcern denkt dat de kosten voor de bouw van de Britse kerncentrale Hinkley Point C aanzienlijk hoger uitvallen dan eerder verwacht. Het Britse supermarktconcern Sainsbury won 1,8 procent in Londen dankzij beter dan verwachte kwartaalcijfers.

Thyssenkrupp daalde 0,7 procent in Frankfurt. Het Duitse industrie- en staalconcern wil af van zijn topman Guido Kerkhoff na vier winstwaarschuwingen. Het Duitse softwarebedrijf TeamViewer maakte zijn debuut op de beurs in Frankfurt. Het aandeel noteerde 4 procent lager.

Kleding

Het Duitse sportkledingbedrijf Adidas verloor 0,3 procent ondanks goede kwartaalresultaten van de Amerikaanse concurrent Nike. Puma zakte 1,4 procent. Het Franse modeconcern Kering (min 0,2 procent), een grootaandeelhouder van Puma, geeft een obligatielening uit die kan worden omgeruild in aandelen van de Duitse sportkledingmaker.

De euro was 1,0994 dollar waard, tegen 1,0999 dollar een dag eerder. Een vat Amerikaanse olie kostte 0,9 procent minder op 56,77 dollar. Brentolie zakte 1,1 procent in prijs tot 62,39 dollar per vat.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

18 Posts
[verwijderd]
0

Vreemd gedrag van de beurs.

Afzetten van Trump is goed voor de economie.
2 jaar lang is er vertraging en geen groei in wereld economie door conflicten op buitenlands politiek, veroorzaakt door Trump.

[verwijderd]
0
quote:

Knight V schreef op 25 september 2019 09:34:

Vreemd gedrag van de beurs.

Afzetten van Trump is goed voor de economie.
2 jaar lang is er vertraging en geen groei in wereld economie door conflicten op buitenlands politiek, veroorzaakt door Trump.

Dat is maar net hoe men er tegen aan kijkt. Politieke onrust is nooit goed voor een beurs.
Voor politiek gedreven mensen klopt jouw stelling, maar voor grote beleggings whales is dat niet zo.
Een democraat (lees amerikaanse socialist) is veel slechter voor aandelen en grote bedrijven.
Democtaten lenen doorgaans meer voor linkse hobbies, dat vinden beleggers doorgaans maar niks.

En dat China straks de grootste is intreseren grote beleggers zich misschien minder, het lijkt hier toch echt te gaan om politieke onrust en potentieel een democraat in het witte huis.
[verwijderd]
0
Het zou een ramp zijn voor Amerika ( en de rest v/d wereld) als we Trump moeten missen.
Zijn afzetting is weer een volkomen belachelijke reactie van de Democrats, dan is het een muur , dan weer Russische inmenging, dan weer een hoertje, dan weer belasting fraude, de linkse kinderen zijn volkomen in paniek, want geen zinnig mens durft nog te ontkennen dat tot 2024 Trump achter het roer staat.
[verwijderd]
0
Allemaal paniek om niets, 20 november 2020 zijn de verkiezingen, dit is de zoveelste aanval van de DC op Trump, en het zal weer leiden tot niets.. duurt een dag of twee drie en dan gaan we weer omhoog
[verwijderd]
0
Als de afzetprocedure de reden is van de beursdaling, dan is het wat mij betreft een gevalletje goed nieuws is slecht nieuws voor de beurs.
De wereldeconomie is duidelijk sinds het handelsoorlogavontuur van Trumpje aan het afkoelen. Wel heel toevallig nietwaar?
Maan Arkenbosch
0
De Senaat gaat dat niet slikken. Is gewoon een politieke stunt van de Democraten. Hiermee kunnen zij zich in de vingers snijden. Weer een stommiteit.
[verwijderd]
0
quote:

IceBear1 schreef op 25 september 2019 10:04:

[...]

Dat is maar net hoe men er tegen aan kijkt. Politieke onrust is nooit goed voor een beurs.
Voor politiek gedreven mensen klopt jouw stelling, maar voor grote beleggings whales is dat niet zo.
Een democraat (lees amerikaanse socialist) is veel slechter voor aandelen en grote bedrijven.
Democtaten lenen doorgaans meer voor linkse hobbies, dat vinden beleggers doorgaans maar niks.

En dat China straks de grootste is intreseren grote beleggers zich misschien minder, het lijkt hier toch echt te gaan om politieke onrust en potentieel een democraat in het witte huis.
mee eens.
daarnaast kan je je afvragen welke democraat was werkelijk goed voor eigen volk en economie.
[verwijderd]
0
quote:

RB81 schreef op 25 september 2019 10:30:

Als de afzetprocedure de reden is van de beursdaling, dan is het wat mij betreft een gevalletje goed nieuws is slecht nieuws voor de beurs.
De wereldeconomie is duidelijk sinds het handelsoorlogavontuur van Trumpje aan het afkoelen. Wel heel toevallig nietwaar?

handelsoorlog is geen avontuur maar streven naar rechtvaardige handel wereldwijd.
rechtvaardige handel doet China en meer landen niet. daartegen strijdt Trump en terecht.
Bonbini
0
quote:

Knight V schreef op 25 september 2019 09:34:

Vreemd gedrag van de beurs.

Afzetten van Trump is goed voor de economie.
2 jaar lang is er vertraging en geen groei in wereld economie door conflicten op buitenlands politiek, veroorzaakt door Trump.

the stockmarket is a device transferring money from the impatient to the patient
volgens Warren Buffet (lol)
[verwijderd]
0
Een denkfout moeten we er uit weven. Mocht trump afgezet worden dan betekent dat nog niet een democratische president.. sterker nog een andere Republikein is logischer.
[verwijderd]
0
IceBear1: Democraten ruimen de rotzooi op, die de Republikeinen achterlaten. Ik verwijs naar Clinton, die de tekorten van zijn voorgangers Bush en Reagan omzette in een begrotingsoverschot en naar Obama, die hetzelfde deed met de (begrijpelijke) tekorten van de 'jonge" Bush.
[verwijderd]
0
Mocht Trump afgezet worden, wat ik niet geloof, dan wordt zijn vice-president de volgende president, een Republikein dus waarvan we nauwelijks iets weten, omdat Trump hem alleen een plekje in zijn schaduw gunt.
[verwijderd]
0
quote:

BDP54 schreef op 25 september 2019 11:38:

IceBear1: Democraten ruimen de rotzooi op, die de Republikeinen achterlaten. Ik verwijs naar Clinton, die de tekorten van zijn voorgangers Bush en Reagan omzette in een begrotingsoverschot en naar Obama, die hetzelfde deed met de (begrijpelijke) tekorten van de 'jonge" Bush.
Dat was omdat Clinton het geluk had dat deregulering van banken de economie lieten expanderen in combinatie met goeie handelsovereenkomsten. Verder reduceerde hij defensie uitgaven en waren er nog veel fabrikanten die producten in de USA maakten. Ook was dit de pre 9-11 age, waar het westen dacht onoverwinnelijk te zijn.
Obama had te veel linkse hobbies volgens veel beleggers. Healthcare, regulering van banken, beperken van de macht van wall street. Slecht buitenlands beleid richting midden oosten, de islamitische lente, kuch, kuch, .....de islamitische winter. Die vandaag de dag nog steeds niet is overgewaaid. Heb je afgelopen weekend Egypte gezien? Ze willen daar ook weer een "democratie". Eentje die op Iran lijkt, maar dan de soennitische versie. Ik voorzie grote problemen in het midden oosten en met praten is daar nog nooit een oplossing uitgekomen. Iig niet op de manier zoals Obama het heeft gedaan.
TA=verlies
0
quote:

BDP54 schreef op 25 september 2019 11:38:

IceBear1: Democraten ruimen de rotzooi op, die de Republikeinen achterlaten. Ik verwijs naar Clinton, die de tekorten van zijn voorgangers Bush en Reagan omzette in een begrotingsoverschot en naar Obama, die hetzelfde deed met de (begrijpelijke) tekorten van de 'jonge" Bush.
Je betoog klopt niet.
Ook shutdowns onder jou stokpaardjes. Schuld werd enkel hoger.
simidoc
0
Als Trump volgend jaar nog eens vier jaar aan het roer staat zal in 2025 een democraat weer de republikeinse puinhoop mogen opruimen.
18 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.