DEN HAAG (ANP) - De werkzaamheden aan het grootschalige Zuidasdok-project in Amsterdam gaan mogelijk 1 miljard euro meer kosten en nog langer duren. Dat concludeert een commissie die heeft onderzocht of het infraproject in de huidige vorm moet doorgaan, schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer.
Zuidasdok is een project van het Rijk, de provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam. Het zorgt er onder andere voor dat een deel van de ringweg A10 bij de Zuidas onder de grond verdwijnt en dat er extra ov-voorzieningen bijkomen.
Vorig jaar liet het kabinet een commissie onder leiding van oud-VVD-minister Sybilla Dekker onderzoek doen naar nut en noodzaak van het bouwproject. Dit nadat de ontwerpfase al meermaals vertraging had opgelopen. Dekker concludeert nu dat het project in volle omvang door moet gaan, omdat er anders te veel verkeersopstoppingen zullen ontstaan.
Complex
Omdat de opdracht in de huidige opzet te complex is, meent Dekker dat het beter is om gehele opdracht in kleinere pakketjes op te delen. De laatste opdracht wordt in een ruwe schatting pas tussen 2032 en 2036 opgeleverd. Dat is op zijn vroegst pas vier jaar later dan aanvankelijk gepland.
Het financieel tekort dat daarmee gepaard gaat zal tussen de 700 miljoen en 1 miljard euro liggen. De bedrijven die werken aan het project, waaronder bouwbedrijf Heijmans, eisten in oktober vorig jaar nog een half miljard extra wegens de vertraging.
Bemiddelaar
Onenigheid over de duur en de kosten van het project zette de samenwerking tussen verschillende partijen dusdanig onder spanning dat er zelfs "escalatiegesprekken" gevoerd moesten worden. Een professor van de TU Delft werd ingezet als bemiddelaar.
Van Nieuwenhuizen laat weten dat de adviezen van Dekker "integraal" zijn omarmd door de verantwoordelijke bestuurders.
Escalatiegesprekken, altijd een goed plan.
Met 1 miljoen werklozen straks kan dit project de prullenbak in. Broekriem aantrekken is hard nodig.
Waarom moet een snelweg onder de grond ?! Over 20 jaar is het allemaal elektrisch en waterstof wat er over de snelweg gaat. Zero emission. En zero Noice. Lekker vooruitziend dit.
Niet doen. Stoppen met dit project. We zijn nu bezig met een enorme sprong op het gebied van thuis werken. Dit zal het Zuidasdok onnodig maken.
Wat een ongelooflijk geouwehoer met die AS. Natuurlijk moeten ze er direkt mee stoppen.
Gaat in ieder geval 10 jaar langer duren dan we nu denken en het wordt niet 1 miljard duurder maar 4 miljard duurder. En ik zou willen dat ik nu aan het overdrijven was.
Geen hond die eigenlijk meer weet wat nou de échte kosten cq opbrengsten zullen zijn. Iedereen doet maar wat....;-)
Lekker belangrijk wat het kost. De corona crisis heeft ons geleerd dat onbeperkt geld bij printen nog makkelijker is dan gedacht
Als we echt vooruitstrevend willen zijn, dan zou er een nieuw treinknooppunt ten zuiden van Rotterdam moeten worden gebouwd.
Tot daar zouden de internationale treinen moeten lopen, de rest via metro/snelnet naar de Randstad. Amsterdam is te vergelijken met de City in London. De vliegvelden rondom London hebben allemaal aanreistijden van minstens 35 minuten naar de City.