Zakelijke markt blijft KPN dwarszitten

Door AFN op 26 juli 2017 07:52 | Views: 3.839

Zakelijke markt blijft KPN dwarszitten

DEN HAAG (AFN) - Telecomconcern KPN blijft last houden van zwakkere prestaties op de zakelijke markt. Daardoor viel de omzet van het bedrijf, ondanks groei bij de consumentendivisie, lager uit.

KPN zag zijn totale omzet 2,7 procent lager uitvallen op 1,6 miljard euro, zo blijkt uit de woensdag gepubliceerde kwartaalcijfers van het concern. Op de consumentenmarkt profiteerde het concern onder meer van het bundelen van diensten als bellen, internet en tv. Op de zakelijke markt was er sprake van daling van ,,internationaal verkeer" terwijl ook de ,,prijsdruk in mobiel" zorgde voor lagere opbrengsten.

Veel bedrijven kiezen voor nieuwe technologieën en diensten om met elkaar te communiceren. Dat gaat ten koste van de traditionele telecomdiensten. KPN hoopt zijn klanten in de toekomst meer IT-gerelateerde diensten te verkopen. Topman Eelco Blok voorziet nog altijd binnen twee tot vier jaar een stabilisering van de omzet op de zakelijke markt. ,,Maar stap voor stap. Er kunnen kwartalen tussen zitten waar de resultaten minder zullen zijn."

Het werven van IT-personeel, waar sectorbreed een grote vraag naar is, is vooralsnog geen beperkende factor voor KPN.

Winst

De operationele winst van KPN steeg met 13 procent tot 232 miljoen euro. Het bedrijf hoefde onder meer 19 miljoen euro minder aan afschrijvingen te doen. Onder de streep resteerde een winst van 191 miljoen euro, tegenover 162 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder, geholpen door lagere investeringen. Deze vielen op jaarbasis een vijfde lager uit. Verder leverden kostenbesparingen aan het einde van het tweede kwartaal structureel 65 miljoen euro op.

Voor heel het jaar voorziet KPN een bedrijfsresultaat dat in lijn ligt met 2016. Het bedrijf heeft circa 1,2 miljard euro aan investeringen gepland. Verder sprak KPN de intentie uit om 0,11 euro dividend per aandeel uit te keren. Dit wordt in de toekomst waarschijnlijk verhoogd, omdat het bedrijf meer geld in kas heeft. Dat komt onder meer door lagere rentelasten.

Roaming

De impact van de nieuwe regels voor roaming schat KPN voor heel 2017 op 40 miljoen tot 50 miljoen euro. Door nieuwe EU-regels hoeven klanten bijna geen rekening meer te houden met extra kosten voor roaming in het buitenland. Die extra kosten zijn sinds medio juni voor de provider.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

4 Posts
[verwijderd]
1
"Desondanks moeten we de klanttevredenheid in Zakelijke Markt nog verder verbeteren"(de CEO in persbericht)

De service is reeds goed, de techniek ook, de klanttevredenheid ook, het scheelt aan schaalgrootte!

Grotere zakelijke klanten laten massaal KPN los, te klein werkgebied, te veel administratieve rompslomp, geen te behalen synergie-voordelen buiten NL-gebied, de trend zal waarschijnlijk versnellen, "zakelijk" loslaten en er een puur consument gedreven bedrijf van maken?

Als de CEO tijdens CC gaat hinten op "open staan voor samenwerking buiten Nederland"...mag de koers omhoog...
kabalebo
0
Markt is markt. Of dat dat nu de zakelijke of de consumentenmarkt is. En.....een 2-cijferige winstgroei ! Ik teken er ieder jaar voor !
Erik9400
0
Gek genoeg doet kpn hier zelf aan mee.. Medewerker kpn mogen bij bepaalde functies zelf consumenten abonnement declareren ipv telefoon van de zaak. Is goedkoper voor hun dus waarom zouden andere bedrijven dit niet doen
€uro-Knaller
0
@ kabalebo;
Ik zou niet voor deze cijfers tekenen want waar vanaf gaat en niets bijkomt mindert snel m.a.w. geen omzet=geen winst.
4 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.