NEW YORK (AFN) - Consumentengoederengigant Colgate-Palmolive heeft zijn winst het afgelopen jaar bijna verdubbeld. Het moederbedrijf van merken als Colgate, Sanex en Ajax had een jaar eerder nog last van de economische malaise in Venezuela, maar deed de Venezolaanse activiteiten begin vorig jaar van de hand.
De nettowinst groeide van 1,4 miljard dollar naar 2,4 miljard. Het bedrijf, dat het gros van zijn geld verdient buiten de VS, hield wel last van negatieve wisselkoerseffecten, maar compenseerde die vrijwel volledig met hogere verkoopprijzen. Op vergelijkbare basis daalde de winst met 1 procent.
De concurrent van Unilever zag de verkopen van onder meer tandpasta, zeep, schoonmaakmiddelen en diervoer, mede door het afstoten van de Venezolaanse tak, dalen met 5 procent tot 15,2 miljard dollar. Op vergelijkbare basis stegen de verkopen met 4 procent.
Colgate-Palmolive waarschuwde wel voor een ,,uitdagend'' 2017 door wereldwijde onzekerheid en schommelende wisselkoersen. Het bedrijf rekent op een verkoopstijging van enkele procenten, maar de winst per aandeel zal daarbij gelijk blijven.