CHICAGO (AFN) - De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing is in het vierde kwartaal van vorig jaar in de rode cijfers beland door de problemen met de 737 MAX die al sinds maart vorig jaar wereldwijd aan de grond staat na twee crashes met het type in korte tijd. Het concern leed een nettoverlies van 1 miljard dollar, terwijl een jaar eerder nog een winst van ruim 3,4 miljard dollar werd geboekt.
Boeing schat de totale kosten voor het aan de grond houden van de 737 MAX inmiddels op 18,6 miljard dollar, onder meer voor compensatiebetalingen aan luchtvaartmaatschappijen. De productie van de 737 MAX is stilgelegd. De omzet ging afgelopen kwartaal met 37 procent op jaarbasis omlaag tot bijna 18 miljard dollar, omdat flink minder nieuwe verkeersvliegtuigen werden afgeleverd aan klanten. De 737 MAX is het best verkochte model van Boeing.
Ook bij de 787 Dreamliner gaan de zaken minder. Boeing gaat daarom het productietempo van de Dreamliner verder terugschroeven. Begin volgend jaar zal de productie van de Dreamliner gaan naar tien toestellen per maand, van de huidige veertien stuks.
Crisis
Over heel 2019 verscheen een min onder de streep van 636 miljoen dollar, het eerste jaarlijkse verlies in meer dan twee decennia. Dat was een jaar eerder nog een plus van 10,5 miljard dollar. De inkomsten daalden met bijna een kwart tot 76,6 miljard dollar. De waarde van de orderportefeuille bedraagt 463 miljard dollar, inclusief bestellingen voor meer dan 5400 commerciële vliegtuigen. Naast verkeersvliegtuigen is Boeing ook actief op het gebied van defensie en ruimtevaart.
Bij de dodelijke crashes met de 737 MAX kwamen in totaal 346 mensen om het leven. De twee vliegtuigongelukken, in Indonesië en Ethiopië, waren vermoedelijk het gevolg van een veiligheidssysteem dat de neus naar beneden bleef drukken doordat een sensor niet goed werkte.
De crisis met de 737 MAX kostte in december de kop van Boeing-topman Dennis Muilenburg. Hij is opgevolgd door David Calhoun. In een toelichting op de cijfers erkende Calhoun dat er nog veel werk moet gebeuren en dat de focus ligt op het terug in dienst brengen van het toestel. Onlangs verklaarde de topman dat hij medio dit jaar op goedkeuring van de luchtvaartautoriteiten voor de 737 MAX rekent. Calhoun zei ook te geloven in het toestel en dat Boeing geenszins van plan is de 737 MAX te schrappen.
Kan iemand mij uitleggen waarom de koers knalgroen is voorbeurs. Ik probeer het te begrijpen
Boeing, slechter dan verwacht maar toekomst ziet er hoopvol uit? Mac Donalds beter dan verwacht maar als het Coronavirus doorzet hakt dat er wel keihard in. Maar ook deze is groen... Dit kan nooit goed blijven gaan. Tijd voor een correctie als virus zich blijft ontwikkelen op deze manier.
Dat is toch hartstikke logisch. Mindere cijfers en/of verwachtingen leiden tot hogere koersen.
Haha ja, nog erger: de slechtste cijfers uit de geschiedenis geven groene koersen...hier is met gezond verstand niet tegenaan te beleggen helaas...,
Heerlijk dat boekhouden bij amerikanen. Eerste verlies in decennia van 1 miljard en het eigen vermogen daalt onder 0 naar nu 8,3 miljard negatief???
Ze hebben de afgelopen jaren eigen aandelen ingekocht om het eigen vermogen op 0 te houden. Geen enkel vet op de botten om tegenslagen op te kunnen vangen.
En toch een beurswaarde van 178 miljard? Zuiver speculatief aandeel geworden. Wat gebeurd er eerder... stekker eruit of oplossen problemen?
Ik snap alleen die knalgroene koersen niet. Zag een analist op Yahoo finance al zeggen, to big to fail and we taxpayers will pay for it later. Als blijkt dat we op het hoogtepunt zitten van een economische cyclus investeringen in de luchtvaartindustrie uitgesteld gaan worden of we gaan klimaatdenken en vliegen belasten dus duurder maken is vandaag de dag toch een mijlpaal die laat zien dat het al slecht ging.
Ik denk dat we nog wat lager kunnen maar dat denk ik bijna altijd
Snappen jullie het echt niet? Markt had blijkbaar slechtere cijfers verwacht, daarnaast heeft de ceo ook wat positieve dingen gezegd op cnbc over eventuele orders in een volgende tradedeal.
Dit verlies was natuurlijk allang verwacht, niemand dacht dat boeing dit jaar winst ging maken zonder hun nummer 1 vliegtuig te verkopen en zelfs miljarden aan compensatie moest betalen.
Markt kijkt nooit naar het verleden maar naar de toekomst. Alleen als er onverwachts een minder goed dan verwacht kwartaal is reageert de koers hier over het algemeen negatief op.
Er zit echt wel heeeeeel veel optimisme in de beurzen de laatste tijd. Elk beetje slecht nieuws eindigt steevast in groene koersenborden. No matter what happens, up up up!
Begint op het einde van de cyclus te lijken. De Black Swan.