'Schade BAM Eindhoven maximaal 12 miljoen'

Door AFN op 29 mei 2017 10:12 | Views: 8.370

'Schade BAM Eindhoven maximaal 12 miljoen'

AMSTERDAM (AFN) - De schade voor bouwbedrijf BAM door het gedeeltelijke instorten van een parkeergarage in aanbouw bij Eindhoven Airport kan in het slechtste geval uitkomen tussen 10 en 12 miljoen euro, gelijk aan de projectsom. Dat meldde KBC Securities.

Zaterdag stortte een deel van de parkeergarage in. Er vielen geen gewonden. De oorzaak is nog onduidelijk. In het slechtste geval zal het project helemaal opnieuw moeten worden gebouwd. De uiteindelijke impact voor BAM zal echter afhangen van de oorzaak van het probleem en welke partijen betrokken zijn geweest bij het project, aldus KBC.

KBC heeft een buy-advies voor BAM, dat om 10.00 uur 1,3 procent lager stond op 4,78 euro in de MidKap.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

20 Posts
[verwijderd]
0
Voor zo'n zaken ben je toch zeker verzekerd.
De vraag is dan natuurlijk nog is het uberhaupt de schuld van BAM zelf?
aandeeltje!
0
Iets wat tijdens bouw zomaar instort lijkt me toch echt een probleem van de bouwer.....
aandeeltje!
0
Iets wat tijdens bouw zomaar instort lijkt me toch echt een probleem van bouwer. Weer een verliesgevend project erbij.
raadzaam
0
quote:

aandeeltje! schreef op 29 mei 2017 10:41:

Iets wat tijdens bouw zomaar instort lijkt me toch echt een probleem van de bouwer.....
aandeeltje, een oud gezegde breng ik je in herinnering: Waar gewerkt wordt vallen spaanders. Gelukkig zijn er geen menselijke slachtoffers gevallen. De oorzaak zal het probleem in beeld en de kosten of negatieve invloed van BAM aantonen. Als gepensioneerde techneut ben ik dat erg nieuwsgierig naar de uitkomst hiervan. Met de paar aandelen BAM zie ik wel. Vertrouwen in deze branche blijf ik houden. Ik ken vanuit het verleden ook bedrijven die nauwelijks een risico's liepen. De meesten bestaan niet meer of zijn overheidsgerelateerd bij anderen werd mogelijk onvoldoende gewerkt. Nogmaals blij dat er geen mensen zijn getroffen ik hoop dat er iets onvoorziens uit de bus zal komen, voor BAM!
[verwijderd]
1
Idd reputatieschade: vertrouwen komt te voet, en gaat te paard.

Dit keer ben je nog verbaasd als bouwsels van BAM in elkaar klappen, de volgende keer niet meer.
aandeeltje!
0
quote:

raadzaam schreef op 29 mei 2017 11:11:

[...]
aandeeltje, een oud gezegde breng ik je in herinnering: Waar gewerkt wordt vallen spaanders. Gelukkig zijn er geen menselijke slachtoffers gevallen. De oorzaak zal het probleem in beeld en de kosten of negatieve invloed van BAM aantonen. Als gepensioneerde techneut ben ik dat erg nieuwsgierig naar de uitkomst hiervan. Met de paar aandelen BAM zie ik wel. Vertrouwen in deze branche blijf ik houden. Ik ken vanuit het verleden ook bedrijven die nauwelijks een risico's liepen. De meesten bestaan niet meer of zijn overheidsgerelateerd bij anderen werd mogelijk onvoldoende gewerkt. Nogmaals blij dat er geen mensen zijn getroffen ik hoop dat er iets onvoorziens uit de bus zal komen, voor BAM!
Tuurlijk blij dat er geen slachtoffers zijn gevallen. Maar waar ik op doel is dat er altijd tegenvallers zullen zijn en dit direct ten laste van de resultaten komen. Meervallers bestaan er volgens mij niet in de bouw, zo van 10 mln extra als het allemaal goed afgerond wordt. Belegger in de bouw doe ik beperkt omdat ik zie dat winsten (neem gewoon 25 jaar) zelden weer bij de belegger terugkomen (lees fatsoenlijk dividend) maar verdwijnen in tegenvallers. Koersen vind ik dan ook stelselmatig te hoog. Desalniettemin stap ik soms in maar nooit al te lang. Ik dein mee op de golf. Dag voor publicatie alle long posities verkocht met leuke winst. Nu weer afwachten., ergens tussen 4,50 en 4,75 vind ik BAM wel weer investeringswaardig rekening houdend dat de markt er meer voor over heeft dan ikzelf zou hebben.
[verwijderd]
0
quote:

argirotekelogist schreef op 29 mei 2017 11:34:

Vergeet ook niet dat hier ook reputatieschade bij komt kijken.
Die 12 miljoen (projectsom) zegt weinig over de schade.

Herstelkosten kunnen een veelvoud bedragen

Daarnaast heeft men inderdaad te maken met reputatieschade, maar mogelijk ook met contractuele boetes voor niet tijdige oplevering en/of niet door de verzekering gedekte kosten (vervangende maatregelen wederpartij?).

En dan heb je natuurlijk ook nog de arbeidsinspectie en zo. Lange stillegging, groot onderzoek, evt. gevolgd door een bestuursrechtelijke boete wegens (grove) nalatigheid......

Kortom: dit kan een flink staartje krijgen.
raadzaam
0
Ja eens maar een goede analyst heeft een en ander meegewogen, dus wat je oppert klopt niet helemaal.
rene l
0
Op papier zag het er allemaal zo mooi uit.

www.baminfra.nl/projecten/nieuwbouw-m...

Bam lijkt echter geheel verantwoordelijk voor het project, vanaf engineering tot en met oplevering.

Na de de exacte oorzaak blijft het nog gissen.
Redelijkerwijs zou je kunnen aannemen dat de tijdelijke draagconstructie tijdens het storten van een betonvloer niet bestand was tegen de druk en het begeven heeft.

P.S.: Ik bezit ook aandelen BAM, al heel erg lang, en lach er maar om.
BLOK-E
0
Schade max bouwkosten!! Wat een Analist, als hij zo ook de berekeningen maakt advies aandelen koersen dan weet ik het wel.
De kosten zullen eerder dubbel zijn, Werk ligt stil, kost geld, garage moet afgebroken worden, kost geld, nieuwbouw wordt vermoedelijk duurder, wil geen 2e keer dit probleem, kost geld. Dan komen de schadeclaimes, garage 1 jaar later open, kost geld, de Hamburgerketen 1 jaar later open, kost geld, de onkosten van de afgelopen dagen zijn al in de 10 duizenden, afslepen, verkeersregelaars en experts.
Dan komt nog wat al veel gezegt is de reputatie schade, Wie dit betaald is nog niet zeker, echter totale kosten veel meer als 20 Milj.. KBC Dromedare verder.
Charlemagne
0
onderaannemers etc etc allemaal verzekerings werk, op de totale orderinname een te verwaarlozen zaak waar veel te paniekerig op gereageerd wordt, bijkopen.....
san marco
0
Hermanindezonophetterras
0
quote:

san marco schreef op 29 mei 2017 16:03:

Reputatie schade is enorm...onkundige ingenieurs? Onkundige materiaalkundige?
In de volksmond ook wel 'materiaalonkundige'
DWB Happy
0


Klopt niet, wat denk je van de boeteclausule voor het niet op tijd opleveren van het gebouw?

Die schade zal veel groter zijn dan wat KBC hier wil doen geloven, daarnaast bestaat er ook nog een kans dat er meerdere constructiefouten zitten in het gebouw, dat kan zelfs zover gaan dat het hele gebouw afgekeurd/gesloopt gaat worden.

KBC kan beter eerst het onderzoek afwachten dan nu te komen met adviezen!
Diepo
0
Onkundige ingenieurs? Ik verwacht het niet, alles wordt tegenwoordig op de computer uitgerekend, allemaal standaard werk. Ik gok op geen goed beton bij de palen of vloeren. Door een defect bij het samenstellen van de betonmortel. Te weinig water of cement door een kapotte weegschaal, sluiting of iets dergelijks. Kan ook een éénmalige verkeerde menselijke handeling zijn geweest (verkeerde invoer). We zullen het zeker snel horen.
Goldcity
0
quote:

Charlemagne schreef op 29 mei 2017 15:10:

onderaannemers etc etc allemaal verzekerings werk, op de totale orderinname een te verwaarlozen zaak waar veel te paniekerig op gereageerd wordt, bijkopen.....
Op de omzet te verwaarlozen maar op de winst substantieel...
sebpb
0
[verwijderd]
0
20 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.