AMSTERDAM (AFN) - De vraag naar koffie blijft sterk of het nu crisistijd is of niet. Dat verklaart volgens topman Casey Keller van Douwe Egberts-moederconcern JDE Peet's de succesvolle beursgang van de koffie- en theeproducent in Amsterdam op vrijdag. "Niemand geeft zijn kopje koffie in de ochtend op."
De koers van JDE Peet's zat vrijdag flink in de lift door sterke vraag van beleggers naar aandelen van het bedrijf dat ook theemerk Pickwick en koffiemerken Senseo, L'Or en Tassimo bezit. Vanwege de grote belangstelling werd de gang naar Beursplein 5 vervroegd, want eigenlijk was het de bedoeling dat volgende week woensdag de sprong werd gewaagd. "Ik ben zeer blij met het succes van onze beursgang en de ontvangst door beleggers. Mensen zien de waarde van onze sterke business", zegt Keller in een toelichting op de beursgang, de grootste in Europa van dit jaar.
De marktwaarde van JDE Peet's was bij de beursgang 15,6 miljard euro. Keller wil het bedrijf de komende jaren laten groeien, geholpen door innovaties en nieuwe producten. Maar ook overnames in bijvoorbeeld opkomende markten behoren tot de mogelijkheden, stelt de topman. "Onze strategie is zeer gefocust, met als doel aanhoudende groei van de portefeuille. Het is mijn ambitie om daar verder aan te bouwen."
Samenvoeging
JDE Peet's heeft een jaaromzet van 6,9 miljard euro en is ontstaan nadat moederbedrijf JAB Holdings de Nederlandse koffiebrander Jacobs Douwe Egberts Group (JDE) samenvoegde met het Amerikaanse koffiebedrijf Peet's. De vorig jaar verkochte hoeveelheden waren goed voor zo'n 130 miljard koppen koffie en thee. JDE Peet's krijgt meer dan driekwart van zijn opbrengsten uit consumptie thuis.
De keuze voor een beursgang op het Damrak lag voor de hand, volgens Keller, omdat het hoofdkantoor in Amsterdam staat en de wortels van de onderneming grotendeels in Nederland liggen. "Dit is ons thuisland en we zijn trots op ons rijke Nederlandse erfgoed."
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
En als we nu Aldikoffie gaan drinken vanwege het regime Rutte en zijn waanzin? De marge zit altijd op het duurste product, niet op het instapmodel onderin het schap.
Wie betaald er nou 15,6 miljard voor koffie
de koffietelers moeten het met iets minder doen!
Blijkbaar heeft niemand tijd en zin om ernaar te kijken waarover het werkelijk gaat.
Kijk eens op bijv handelblatt.de , en wikopedie.de waar wat info over Reinmanns Imperium ( rijkste duitser, miljardair) en de opbouw van zijn imperium staat.
Jacobs is de naamvan het duitse hoofdmerk, maar baas Klaus is er al lang uit.
DE is maar een superkleine fraktie.
Senseo, Jacobs Kafee, Duitsland Koffieverkoper nummer 1, maar ook Milka chocolade en ook bijv Toblerone, overgenomen,en van Kraft, bij moeder Mondelez.
Het verhaal (wikipedia) met zijn ierse collega is voorla bij die een ongelooflijke opeenvolging van overnames en weer met superwinst doorverkopen.
Er zijn overigens een hoop interessante kommentaren daarover te vinden.
Het is voor mij overigens wel duidelijk waar de miljarden waarop ze nu ziten vandaan gekomen zijn.