LONDEN (AFN/BLOOMBERG) - Bij olie- en gasreus Shell staan duizenden banen op de tocht. De Britse krant The Times schrijft op basis van ingewijden dat het bedrijf de ingrepen woensdag bekend zal maken. Woensdag komt Shell met een tussentijdse handelsupdate vooruitlopend op de kwartaalupdate. Mogelijk wordt dan meer bekendgemaakt.
In het Verenigd Koninkrijk gaat het naar verluidt om honderden functies die worden geschrapt. De ingreep maakt onderdeel uit van een bredere reorganisatie. Bij Shell werken wereldwijd 83.000 mensen.
Eerder deden al berichten de ronde dat Shell bij zijn olie- en gasproductie de kosten met 40 procent omlaag wil brengen. Dat zou onderdeel zijn van een strategische revisie met het oog op de energietransitie en het vereenvoudigen van de structuur. Vraag die daarbij op tafel zou liggen is wat voor een bedrijf Shell in de toekomst wil zijn.
Bij de downstreamtak van Shell, goed voor 45.000 tank- en servicestations, zouden de kosten dan sowieso omlaag moeten. Daarnaast wordt naar verluidt gekeken naar andere ingrepen, waaronder het snijden in managementlagen.
Een woordvoerder van Shell zegt dat het bedrijf bezig is met een strategische heroriëntatie met het oog op de energietransitie. Op geruchten over banenreducties wil hij niet ingaan.
Prima toch. Wordt eindelijk die overhead eens opgeruimd.
En zo komt uiteindelijk de echte crisis. Massa ontslagen, faillissementen toeleveranciers, vertrouwen consumenten naar beneden en dan volgt de opgepompte beurs vanzelf.
Het wordt bij Shell de volgende jaren niet anders dan herstructureren , besparen en nog eens besparen.
Ze moeten wel want het oliegebruik valt als een plumpudding in elkaar... helaas loopt het management achter de feiten aan. Jarenlang bizar hoge bedragen uitgegeven aan mislukte projecten, slechte en te dure aankopen en gigasalarissen en bonussen. Een groot ellendig bedrijf is het geworden..
Vergeleken met de andere energiereuzen het meest voortvarend. Eerst de dividend-cut en nu dit.
Pijnlijke, maar noodzakelijke maatregelen...je kan ze niet vroeg genoeg nemen. Uiteindelijk het beste voor het bedrijf (en dus de aandeelhouders). Pijnlijk als je je baan verliest.
Ik wacht wel af wat Shell zegt. Maar al te vaak is er verdraaide of false voorlichting gegeven deze laatste tijden. Dat er ingekrompen moet worden is duidelijk maar het gaat om de omvang ervan. De elektrische wagens rijden wel op elektriciteit maar dat wordt nog vaak opgewekt door olie of gas. De zon of windparken kunnen hun overtollig energie nog steeds niet goed opslaan en in de daluren nog steeds moeten ze gesteund worden. Als miljoenen elektrische wagens na gebruik om 19.00 uur gaan laden dan kan het net dat niet aan met alle gevolgen van dien. Ook te goedkope olie is nadelig voor milieu. Er is een “groene “ professor die zijn huis niet eens warm kon houden met alleen groene energie ondanks een 1 ton euro kostende verbouwing.
Het is makkelijk de realiteit uit oog te verliezen maar het is niet wijs dit te doen.
Shell doet het relatief goed en is goed op weg en dan nog steeds maar kritiek.
Bir schreef op 29 september 2020 09:07:
[...]
Noem maar één bedrijf in de sector dat echter beter presteert en / of een visie heeft waar anderen zich aan kunnen spiegelen. JA, het Franse Total.
Terechte bezuiniging, gemiddeld salaris van Shell in Nederland 145.000 euro. Wereldwijd 155.000 euro... Gemiddeld salaris Raffinarderijen 57.000 gemiddeld salaris tanksstations weet ik niet maar zal niet veel zijn.
Ik denk met een paar lagen eruit te joppen ze heel wat kunnen bezuinigen. Om te beginnen Shell Nederland b.v.
Niemand weet wat die doen. Besturen niet over Pernis of Moerdijk en ook de tankstations niet.
Ik stel me de vraag hoe rendabel groene energie is zonder steun van de overheid. Er zijn windmolenparken die rendabel draaien zonder subsidies maar de winstmarge is nogal krap. Zo krap dat ik vrees voor hun royaal dividend.
Er zijn inderdaad 2 petro bedrijven Total en Shell die veel verder vooruit denken en toekomst gerichte initiatieven nemen.
Deze twee voeren normaliter ook geen projecten uit indien deze niet op uiterlijk 2 jaar tijd hun turn over punt bereiken.
Deze 2 hebben net zo min als alle anderen een glazen bol waarin ze de toekomst kunnen zien, wel hanteren ze een strategische visie tot 10 à 20 jaar vooruit.
Geen enkel gezond denkend bedrijf gaat zwaar investeren zolang de noodzaak niet hoog is.
Hier wordt gepraat dat straks alle auto's elektrisch gaan zijn, sorry dat kan gewoon niet, niet nu maar ook nog niet over 10 jaar.