'Geruchten overname TomTom logisch'

Door AFN op 29 oktober 2018 09:51 | Views: 17.338

'Geruchten overname TomTom logisch'

AMSTERDAM (AFN) - Geruchten over een eventuele overname van TomTom zijn logisch. Zeker gelet op de strategische opties die de navigatiedienstverlener onderzoekt voor zijn divisie Telematics en de recente contracten die TomTom verloor. Dat schrijven kenners van ING in een reactie op berichten van TMT Finance over een mogelijke koop van het bedrijf.

Een eventuele overname door concurrent HERE, dat de steun heeft van automakers BMW, Daimler en Audi, lijkt volgens ING onwaarschijnlijk. Antitrustautoriteiten zullen vermoedelijk niet akkoord gaan met zo'n deal. TMT Finance bestempelde HERE wel als mogelijke kandidaat.

Andere partijen die worden genoemd in het bericht zijn softwarebedrijf Trimble en ,,usual suspect" Apple. ING wijst er op dat de Amerikaanse techreus al een overeenkomst heeft met TomTom. Mocht het bedrijf in andere handen komen, dan is dit in potentie een risico voor Apple.

Prijskaartje

In het betreffende artikel wordt aan TomTom een prijskaartje gehangen van 2 miljard tot 2,5 miljard euro. Dat komt neer op 8,5 tot 10,5 euro per aandeel, hetgeen een premie van 28 tot 59 procent zou zijn op de huidige waarde van het aandeel op vrijdag van 6,66 euro. Gelet op de eerdere overnamepremie die in 2015 voor HERE werd betaald, is dit niet ,,excessief", aldus de analisten.

Verder wijzen de kenners van ING er op dat een eventuele overname alleen met goedkeuring van het bedrijf kan plaatsvinden aangezien de oprichters nog 44 procent van de stukken in handen hebben. Van een vijandig bod zal daarom geen sprake zijn.

ING hanteert een koopadvies op TomTom met een koersdoel van 14,50 euro. Door een storing bij beursuitbater Euronext waren maandag omstreeks 09.45 uur nog altijd geen koersen beschikbaar.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

18 Posts
[verwijderd]
3
Die 2,0 tot 2,5 miljard zouden ze willen. Voor Telematics gaat een bedrag betaald worden dat begint met een 1.
En dat is niet de kern van het bedrijf. Dat antitrust verhaal weet ik niet, de EU knijpt misschien graag een oogje dicht als er een groot tech bedrijf ontstaat in deze sector, tegenover Google.

TomTom sets timeline for unit sale

Published on 12.10.2018

Dutch navigation giant TomTom has decided to move forward with the sale of its telematics unit, with Information Memorandums due now, TMT Finance understands.

According to sources, the business is holding discussions with strategic and US-based financial buyers, with bids expected by the end of October to beginning of November. The unit is understood to be worth E700m, but sources have said that this could go considerably higher.

TomTom hired Barclays at the end of September to conduct a strategic review of the telematics unit, which uses software to monitor and improve the performance of a car, in a move to better compete with Google’s in-car navigation software.

apieslapie
0
[verwijderd]
0
Wie durft dan tegen Google? Dit lijkt op een winner takes it all situation. Gezien de cashflow van Tomtom , krimpende klanten en andere risico's zal mij niet verbazen dat de cours naar 3 euro gaat zoals in 2012 want niemand echt snapt wat Tomtom doet dus weinig echte kopers interesse voor dit bedrijf. Dit is ook de reden de ze zelf overname geruchten verspreiden.
[verwijderd]
1
Peer EV/EBITDA18E valuation (Zenrin, Trimble, Garmin) geeft EUR15,50

8,50-10,60 is een jat-prijs...
[verwijderd]
0
quote:

Wakula schreef op 29 oktober 2018 10:30:

Wie durft dan tegen Google? Dit lijkt op een winner takes it all situation. Gezien de cashflow van Tomtom , krimpende klanten en andere risico's zal mij niet verbazen dat de cours naar 3 euro gaat zoals in 2012 want niemand echt snapt wat Tomtom doet dus weinig echte kopers voor dit bedrijf, helaas.
Pilletje vergeten?
[verwijderd]
0
nee man, niks vergeten. ik weet vrij zeker dat de kaarten van Tomtom niet genoeg zijn voor zelfrijdende auto's. iedere zelfrijdende systeem fabrikant moet dus eigen kaarten maken en AI trainen. Dus wat heb je aan de oude troep van Tomtom? er zit geen toekomst in.
ketchup
0

3.5 miljard ofwel 15 euro per aandeel voor heel TT
gaat het aan 10 euro dan is dat enkel mogelijk basis "gunning" en dat kan enkel als er een modus door de FFF is gevonden dat zij meegaan in newco als investeerders

dan zou je toch mogen verwachten met de diepe zakken die HG en consorten hebben dat ze het eervolle doen en die 30% in free-float 13 euro geven

de Banken gaan gewoon mee in het verhaal, ook aan 10 euro want die kunnen rekenen op compensatie business - wiedergutmachung.

dus als ik het effe uitreken verschil tussen 10 en 13 euro is 3 euro en dat voor 80 mio aandelen geeft 240 mio, een schijntje voor de FFF om na jaren van teleurstelling voor de reguliere aandeelhouder een extraatje te geven als zoethoudertje.

vooralsnog hangt aan dit aandeel een 15 euro prijskaartje voor exit.
5-6 euro Telematics
1 euro cash
0 consumer is voor de FFF
8-9 Maps
[verwijderd]
1
Dit zal wel een hint zijn om eens TMT finance's website te bezoeken.
Lijkt me een hoog speculatieve geruchtenmachine, gelet op bv dit item:
www.tmtfinance.com/content/view-top-w... dat stelt dat Silicon Valley verhuist naar Algiers... hahaha!

Ik zou ze niet al te serieus nemen.
DNFTT
0
quote:

Wakula schreef op 29 oktober 2018 10:48:

nee man, niks vergeten. ik weet vrij zeker dat de kaarten van Tomtom niet genoeg zijn voor zelfrijdende auto's. iedere zelfrijdende systeem fabrikant moet dus eigen kaarten maken en AI trainen. Dus wat heb je aan de oude troep van Tomtom? er zit geen toekomst in.
Ha Corné, ook een goede morgen. Begrijpelijk dat jij hier onder een alias post, maar we kennen jouw mening ondertussen wel.

Ik maak op uit jouw reactie dat jij nog tot 2023 met een Michelin kaart op schoot naar de camping in Zuid Frankrijk navigeert omdat jouw auto druk doende is met het opbouwen van kaartmateriaal?
[verwijderd]
0
quote:

Wakula schreef op 29 oktober 2018 10:48:

nee man, niks vergeten. ik weet vrij zeker dat de kaarten van Tomtom niet genoeg zijn voor zelfrijdende auto's. iedere zelfrijdende systeem fabrikant moet dus eigen kaarten maken en AI trainen. Dus wat heb je aan de oude troep van Tomtom? er zit geen toekomst in.
11 van de 13 grootste autofabrikanten ter wereld testen momenteel tomtom HD maps in het
Kader van autonoom rijden.
[verwijderd]
0
quote:

Wakula schreef op 29 oktober 2018 10:48:

nee man, niks vergeten. ik weet vrij zeker dat de kaarten van Tomtom niet genoeg zijn voor zelfrijdende auto's. iedere zelfrijdende systeem fabrikant moet dus eigen kaarten maken en AI trainen. Dus wat heb je aan de oude troep van Tomtom? er zit geen toekomst in.
HaHa, waar komt deze trol ineens vandaan?
[verwijderd]
0
Wat ook nog mooi is dat er veel partijen net onder de meldingsgrens (0,5%) short zitten. Wanneer besluiten zij er in te stappen om snel hun positie af te sluiten. Kan nog enkele leuke spikes geven. je moet maar durven om nu nog short te zitten. Of zij doen dit in opdracht van ...........
Alle hedgefunds zijn;

0,47% AHL Partners
0,40% AKO Capital
0,48% Arrowstreet Capital
0,49% BlackRock Institutional Trust Company
0,41% BlueMountain Capital Management
0,45% Cadian Capital Management
0,47% Discovery Capital Management
0,39% Hound Partners
0,49% J.P. Morgan Asset Management
0,00% Man Investments

0,43% Marble Arch Investments
0,61% Marshall Wace
0,47% Meritage Group
0,48% Oxford Asset Management
0,47% PDT Partners
0,49% Passport Capital
0,49% Systematica Investments
0,41% TT International
0,44% WorldQuant

apieslapie
0
quote:

Wakula schreef op 29 oktober 2018 10:48:

nee man, niks vergeten. ik weet vrij zeker dat de kaarten van Tomtom niet genoeg zijn voor zelfrijdende auto's. iedere zelfrijdende systeem fabrikant moet dus eigen kaarten maken en AI trainen. Dus wat heb je aan de oude troep van Tomtom? er zit geen toekomst in.
Wauw je hebt jezelf er vast heel goed in verdiept met je eerste post op tomtom forum.
[verwijderd]
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 29 oktober 2018 10:48:

3.5 miljard ofwel 15 euro per aandeel voor heel TT
gaat het aan 10 euro dan is dat enkel mogelijk basis "gunning" en dat kan enkel als er een modus door de FFF is gevonden dat zij meegaan in newco als investeerders

dan zou je toch mogen verwachten met de diepe zakken die HG en consorten hebben dat ze het eervolle doen en die 30% in free-float 13 euro geven

de Banken gaan gewoon mee in het verhaal, ook aan 10 euro want die kunnen rekenen op compensatie business - wiedergutmachung.

dus als ik het effe uitreken verschil tussen 10 en 13 euro is 3 euro en dat voor 80 mio aandelen geeft 240 mio, een schijntje voor de FFF om na jaren van teleurstelling voor de reguliere aandeelhouder een extraatje te geven als zoethoudertje.

vooralsnog hangt aan dit aandeel een 15 euro prijskaartje voor exit.
5-6 euro Telematics
1 euro cash
0 consumer is voor de FFF
8-9 Maps

15 euro exit is dan een dirty exit.

Als Telematics in de komende weken wordt verkocht (ergens tussen de 1 en 2 miljard), dan knalt de koers naar boven de 10 euro.

Wil een grote tech de Maps hebben voor autonoom rijden, dan komt daar al snel 10 euro bij (Intel, Baidu, Apple, Google, Microsoft en ook Samsung zijn mogelijke kopers).

15 euro lijkt mij de absolute bodemprijs, maar ik verwacht dat de grootaandeelhouders toch voor minimaal 30 euro gaan (die HD-kaartenfabriek heeft al minimaal 20 euro per aandeel gekost; moet je het zelf gaan bouwen als Apple dan ben je al snel 5 jaar bezig en het dubbele kwijt).
objectief
0
[verwijderd]
0
quote:

fred12345 schreef op 29 oktober 2018 15:15:

ING weet heus wel hoeveel die toko waard is...ze schatten het op 8,50/10,50.
Nee ING zegt 14,50

De ‘lekkende’ de partij wil wel 8,50-10,60 bieden... snap ik wat dat is een koopje ;-)
18 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.