Beursbaas vergelijkt bitcoin met Pokémonkaart

Door AFN op 30 januari 2018 08:44 | Views: 4.929

Beursbaas vergelijkt bitcoin met Pokémonkaart

AMSTERDAM (AFN) - De bitcoin is als een Pokémonkaart en heeft niets te maken met de 'echte' economie. Dat heeft topman Stéphane Boujnah van beursuitbater Euronext gezegd in een interview met Bloomberg Television. De exploitant van de handelsvloeren in onder meer Amsterdam, Brussel en Parijs is dan ook niet van plan met een eigen marktplatform voor de bitcoin te komen.

De beursbaas merkte op dat mensen de bitcoin nu alleen maar kopen omdat andere mensen er veel geld voor neer tellen. In die zin is de bitcoin volgens Boujnah niet echt een munt, maar meer een bezit als een diamant of een Pokémonkaart.

Hij voegt zich bij een lange lijst van critici van cryptovaluta. Meerdere gerenommeerde economen en beleidsmakers hebben al gewaarschuwd voor een bitcoinzeepbel. De koers is ook uitermate beweeglijk. Sinds de bitcoin in december ruim 20.000 dollar waard werd, verloor die munt ongeveer de helft van zijn waarde. De koers schommelt momenteel rond de 11.000 dollar.

Boujnah wees er in het interview verder op dat de 'volatiliteit' op de financiële markten terug is. De Euronext-baas uitte zich daarnaast positief over de nieuwe MifID II-regels. Die zijn bedoeld voor transparantere Europese financiële markten en het vergroten van de bescherming van beleggers. Ook denk Boujnah dat veel banken in de eerste helft van dit jaar bekend gaan maken welke koers ze gaan varen na de brexit.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

22 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Dennis1982
0
Natuurlijk zijn er voordelen en nadelen bij cryptocurrency. Er zitten veel cryptos bij die inderdaad niets waard zijn, maar een grote market cap hebben. Maar er zijn ook cryptos die de marketcap (nog) wel waard zijn. De cryptovaluta/token moet dan niet gezien worden als betaalmiddel, maar als aandeel van onderliggen bedrijf met bijbehorende activiteit. Deze bedrijven aankopen en verkopen gebeurd met Bitcoins. Bitcoins worden schaars, waardoor de prijs omhoog gaat. Het valt op dat vooral mensen die brood verdienen aan de aandelen(handel) of de economie willen blijven reguleren forse kritiek uiten. Ze accepteren wel een stuk metaal (goud), papier of giraal geld, maar een digitale munt niet. We kunnen een stapelbiljetten ook vergelijken met een krant. Voelen ze zich bedreigd?
[verwijderd]
0
Bullshit. Bitcoin is de eerlijkste munt die er is. Daar zit puur geld van beleggers en niet zoals dollar of Euro die door de kapitalisten wordt gemanipuleerd. Ik zie het meer als angst voor bankiers en kapitalisten die graag de touwtjes in handen willen hebben en nog rijker willen worden. Niet voor niets dat 1% van de mensen 86% van de vermogens heeft. Ze gunnen de armen geen geld en willen alles voor zich zelf. Bitcoin en cryptocurrency zal voor een revolutie zorgen. Mark my words.
[verwijderd]
1
Een vergelijking met Pokécoins vind ik steekhoudender - en mogelijk wordt dat ook bedoeld. Je kunt er artifacten mee kopen waarmee je in het spel aan kracht wint. Je stijgt in hiërarchie en uiteindelijk kom je op een level waarin je voor je tegenstanders onverslaanbaar bent.

Tijdelijk gewin. Je bent in de online game Pokemon Go gestegen tot level 40 - het hoogst haalbare. Maar wat is de feitelijke waarde ervan ?

[verwijderd]
2
Dennis1982, Hobahobahi, Duidelijk dat jullie nooit een goede economie leraar hebben gehad. Crypto currencies hebben geen intrinsieke waarde. Daarin verschilt het van goud en brood. Geld is een ruilmiddel met wederzijds vertrouwen om economie mogelijk te maken anders hadden we nog ruilhandel.
Uiteindelijk wordt de waarde van een crypto uitgedrukt in euro's of dollars. Geld is niet eerlijk of oneerlijk dat is degene die het bezit. Crypto's hebben geen waarde enkel misschien de blockchain technologie maar dat is niet hetzelfde. Crypto's is niets meer dan een online casino pyramide spel. Oh ja en niet gaan lopen huilen als het straks niks meer waard is.
Dennis1982
0
Sjaak100. Je hebt er een andere kijk op en dat is prima wat mij betreft. Of je hebt belang bij falen of bent ongelukkig omdat je de boot hebt gemist. Je reactie is een beetje kinderlijk in ieder geval. Mijn economie leraar heeft een uitleg gegeven over vraag en aanbod. Ik kijk inmiddels wat een crypto waard is tegenover de bitcoin. Je ziet ook dat je in steeds meer webshops kunt betalen met bitcoin. Later zal dat veranderen in een dominante cryptovaluta die schaalbaar en een snelle doorvoer tijd kent. Je kan dan natuurlijk weer zeggen dat de bitcoin weer omgerekend wordt naar dollars of euro's. Er zijn tokens die niet als valuta dienen maar als aandeel in een bedrijf. Deze bedrijven hebben een verdienmodel gebaseerd op de blockchain en is levensvatbaar. Ik ga zeker niet huilen bij een mislukking, de winsten worden veiliggesteld.
Erik-S
2
"Echte economie" ?? Waar triljarden euries en dollars geprint worden uit lucht ?? Waar obligaties mee gekocht worden van bedrijven die op omvallen staan. (Steinhoff). Waar spaarders geen vergoeding meer krijgen als ze geld op de bank zetten en in sommige landen zelfs moeten betalen zodat de banken kunnen beleggen gokken met spaargeld.

Leg mij eens uit wat daar echt aan is.

Picton
0
Ik vind het een gevaarlijke hype en ik erger me rot aan de media die over elkaar heen rollen om deze hype nog even extra aan te zwengelen.

Onlangs hoorde ik zelfs dat studenten hun 0% studenten lening gebruiken om deze coins te kopen. Het is inderdaad wachten op de huilverhalen als deze hype weer over is.
Bezoeky
0
quote:

Erik-S schreef op 30 januari 2018 10:24:

"Echte economie" ?? Waar triljarden euries en dollars geprint worden uit lucht ?? Waar obligaties mee gekocht worden van bedrijven die op omvallen staan. (Steinhoff). Waar spaarders geen vergoeding meer krijgen als ze geld op de bank zetten en in sommige landen zelfs moeten betalen zodat de banken kunnen beleggen gokken met spaargeld.

Leg mij eens uit wat daar echt aan is.


Wanneer je de economische wereld voor het grootste deel op papier hebt staan, dan heb je enig zins overzichten wie wat op papier heeft staan.
Hier tegenover staan een vorm van aanwezige bezittingen.
Desalniettemin is dit niet ideaal, maar de speler s blijven daar waar het kan overeind.

Dat kan je coin munten niet bewijzen of zien.
[verwijderd]
0
quote:

sjaak100 schreef op 30 januari 2018 10:05:

Crypto's hebben geen waarde enkel misschien de blockchain technologie maar dat is niet hetzelfde. Crypto's is niets meer dan een online casino pyramide spel.
Blockchain moet je ook met een korreltje zout nemen, een "veilige" en "onhackbare" technologie... na ja, behalve in Japan... en andere werelddelen waar hackers rondlopen... Niets is heilig, ook blockchain niet, wat door een IT'er is gemaakt kan door een andere IT'er wordt gehackt. Maar het wordt gebracht als een soort superfood der beleggingen.

Casinogokken is inderdaad een goede vergelijking, de aanhangers van cryptomunten vallen in die categorie en praten als een gokker die (even) op winst staat. Maar uitstappen, nee dat zie je ze niet doen.

Hopen maar dat ze een grote mond hebben omdat ze 50 euro in cryptomunten hebben gestopt en niet al hun centjes...

Een digitaal iets wat geen onderliggende waarde heeft en door criminelen wordt gebruikt om wit te wassen heeft geen toekomst, het feestje kan op elk moment over zijn.
[verwijderd]
0
quote:

Dennis1982 schreef op 30 januari 2018 09:30:

De cryptovaluta/token moet dan niet gezien worden als betaalmiddel, maar als aandeel van onderliggen bedrijf met bijbehorende activiteit.
Enorme onzin, van economie en beleggen heb je duidelijk geen kaas gegeten. Of keert je bitcoin soms dividend uit en geeft het je recht op het deelnemen aan aandeelhoudersvergaderingen?

Het is een volatiel digitaal ruilmiddel die door maar een kleine minderheid, waaronder criminelen, kortsondig wordt geaccepteerd en snel in geld wordt omgeruild om hun risico's te verkleinen, terwijl anderen zo stom zijn om hun spaarcentjes voor onbepaalde tijd erin te stoppen en daarmee vooralsnog het systeem gaande houden. Het is de hebberige gek die erin vertrouwt dat een andere hebberige gek er niet uitstapt. Het probleem is dat de meeste gekken langzaam wijs worden en uitstappen terwijl er geen nieuwe gekken zijn die er in trappen. Oftewel, het is daarmee over en uit en die munten kunnen alleen in waarde kelderen.

Vroeger werden mensen genept met pyramidespellen, nu met crypto"munten".
Dennis1982
0
quote:

Arod74 schreef op 30 januari 2018 12:00:

[...]
Enorme onzin, van economie en beleggen heb je duidelijk geen kaas gegeten. Of keert je bitcoin soms dividend uit en geeft het je recht op het deelnemen aan aandeelhoudersvergaderingen?

Het is een volatiel digitaal ruilmiddel die door maar een kleine minderheid, waaronder criminelen, kortsondig wordt geaccepteerd en snel in geld wordt omgeruild om hun risico's te verkleinen, terwijl anderen zo stom zijn om hun spaarcentjes voor onbepaalde tijd erin te stoppen en daarmee vooralsnog het systeem gaande houden. Het is de hebberige gek die erin vertrouwt dat een andere hebberige gek er niet uitstapt. Het probleem is dat de meeste gekken langzaam wijs worden en uitstappen terwijl er geen nieuwe gekken zijn die er in trappen. Oftewel, het is daarmee over en uit en die munten kunnen alleen in waarde kelderen.

Vroeger werden mensen genept met pyramidespellen, nu met crypto"munten".
Ook goedemiddag. Reacties die geleerd zijn van klasgenoten op de huishoudschool doen mijn niet zo veel.

Zoek even op wat een token en een airdrop zijn. Het gaat niet altijd om een betaalmiddel, maar om een (aan)deel van een bedrijf met blockchain. Vervolgens wil ik je wijzen op crypto's zoals Wabi, storm, Substratum en Lunyr. Bestaande crypto's van producten met een blockchain, waarbij ook winst wordt gemaakt.

Voor de rest ben ik neutraal. Ik ben niet extreem voor en niet extreem tegen. Er zijn inderdaad crypto's met een belachelijke market cap. Het is voor mij voor spreiding, speelgeld en techniek een leuke bezigheid. Meer niet.
relpinda
0
quote:

Arod74 schreef op 30 januari 2018 12:00:

[...]
Enorme onzin, van economie en beleggen heb je duidelijk geen kaas gegeten. Of keert je bitcoin soms dividend uit en geeft het je recht op het deelnemen aan aandeelhoudersvergaderingen?

Het is een volatiel digitaal ruilmiddel die door maar een kleine minderheid, waaronder criminelen, kortsondig wordt geaccepteerd en snel in geld wordt omgeruild om hun risico's te verkleinen, terwijl anderen zo stom zijn om hun spaarcentjes voor onbepaalde tijd erin te stoppen en daarmee vooralsnog het systeem gaande houden. Het is de hebberige gek die erin vertrouwt dat een andere hebberige gek er niet uitstapt. Het probleem is dat de meeste gekken langzaam wijs worden en uitstappen terwijl er geen nieuwe gekken zijn die er in trappen. Oftewel, het is daarmee over en uit en die munten kunnen alleen in waarde kelderen.

Vroeger werden mensen genept met pyramidespellen, nu met crypto"munten".
@ Arod74,

Helemaal mee eens! 1 groot pyramidespel!

O ja ik hoor mensen al zeggen dat ze hun zg beleggingen in cryptomunten nu buiten de fiscus kunnen houden omdat ze ze opslaan op een USB stick of in de cloud en derhalve niet meer in hun accounts bij banken o.i.d. te zien zijn!
En derhalve geen, minder vermogens belasting betalen!

Die zijn lekker bezig! Wordt dan over een paar jaar dubbel en dwars aftikken!!

Neen ik heb geen posities in dit gedoe.
LZA
[verwijderd]
0
De waarde van crypto's is gebaseerd op de hebberigheid of de angst van mensen.
Die angst dat proberen de banken en regeringen nu te zaaien, vandaar de daling.
Banken zijn bang dat het de toekomst gaat worden betalen met crypto's, zodat we de hufterigheid van banken niet meer nodig hebben, kwestie van tijd.
Er zijn al verschillende websites waar je gewoon je online aankopen met crypto's kan betalen.
Voordeel van je spaargeld in crypto's is, dat er geen bedrijf met waarde achter zit, die er voor kan zorgen dat jou crypto's ineens niets meer waard zijn.
Zoals ik al zei dat word bepaald door angst, voordeel is, niet iedereen met crypto's is of word bang.
Dus wat mij betreft zijn de al oude aandelen op sterven na dood.
En dat is ook de rede dat zo blaaskaak deze uitlatingen doet, angst maar nu bij de brokers en banken.
[verwijderd]
0
quote:

Arod74 schreef op 30 januari 2018 11:52:

[...]
Blockchain moet je ook met een korreltje zout nemen, een "veilige" en "onhackbare" technologie... na ja, behalve in Japan... en andere werelddelen waar hackers rondlopen... Niets is heilig, ook blockchain niet, wat door een IT'er is gemaakt kan door een andere IT'er wordt gehackt. Maar het wordt gebracht als een soort superfood der beleggingen.

Casinogokken is inderdaad een goede vergelijking, de aanhangers van cryptomunten vallen in die categorie en praten als een gokker die (even) op winst staat. Maar uitstappen, nee dat zie je ze niet doen.

Hopen maar dat ze een grote mond hebben omdat ze 50 euro in cryptomunten hebben gestopt en niet al hun centjes...

Een digitaal iets wat geen onderliggende waarde heeft en door criminelen wordt gebruikt om wit te wassen heeft geen toekomst, het feestje kan op elk moment over zijn.
Meneer weet dus duidelijk niet wat de blockchain doet, zal de leeftijd opleiding en intelligentie zijn, al ben ik ouder, als de 74 uw geboortejaar is, maar duidelijk ook slimmer.
Als deze blockchain niets inhoud mogen ze van mij morgen allemaal stopgezet worden, ik denk dat de chaos dan compleet is.
Blockcain werkt in zoveel manieren waar niemand bij stilstaat.
Zou zeggen ga eens kijken wat de blockchains nu vandaag de dag allemaal doen.
Misschien de reclame ooit eens gezien van XS4ALL, dat is een voorbeeld al noemen ze het daar gamers.
Zou zeggen word wakker, start je DX386 op en zoek op het internet eens op wat de blockchains doet voordat men ook gaat brullen.
Duym
0
Gefilosofeer over het begrip intrinsieke waarde (iw): niets heeft een iw zeggen velen, iets is maar zoveel waard als ervoor gegeven wordt. Ik ben het daar niet mee eens. Het maakt ook niet uit of je er iets mee kunt maken: eeuwen terug kon men met goud ook niets maken, tenzij juwelen, maar het had geen industriële toepassingen, toch was het kostbaar. Het maakt ook niet uit of het zeldzaam is: ik geef niets voor één kilo klavertjes vier. Toch kunnen we aan iets een ruwe iw toekennen, waarbij het niet belangrijk is wat er vandaag voor gegeven wordt, maar HOELANG ervoor dat iets al gegeven wordt. De iw van iets is het product van: de tijdspanne dat er reeds om gegeven werd en de gemiddelde waarde gedurende die tijdspanne. In die optiek heeft goud de hoogst iw: al 6000 jaar staat tegenover één gram goud een aanzienlijke koop- of ruilwaarde. De iw van bitcoin is nul. De iw van een munt is laag. De iw van edele houtsoorten is zeer hoog, zelfs kunststoffen kunnen daar niets aan veranderen.
[verwijderd]
0
Dennis1982
Ook goedemiddag. Reacties die geleerd zijn van klasgenoten op de huishoudschool doen mijn niet zo veel.

Inimini&Dikidik
Meneer weet dus duidelijk niet wat de blockchain doet, zal de leeftijd opleiding en intelligentie zijn, al ben ik ouder, als de 74 uw geboortejaar is, maar duidelijk ook slimmer.


Grappig die vooringenomenheid, zonder iemand te kennen denk je al alles te weten. Zo is het makkelijk om een mening die je niet uitkomt weg te wuiven. Doe maar lekker, en smijt je geld maar weg. Maar goed, je moet ook behoorlijk vooringenomen zijn om aan pyramidespellen mee te doen. Gewoon lekker doorgaan en de rode vlaggen negeren ;).

Veel succes ermee, en alvast sterkte voor straks als het over is! Dat van een gewaarschuwd mens telt voor twee geldt kennelijk niet voor iedereen?

En bedankt voor de tip m.b.t. de reclame van XS4ALL als bron van beleggingsinformatie, daar was ik niet op gekomen!
[verwijderd]
0
Voordeel van spaargeld in Euro's is dat het niet zo volatiel is.
nadeel is wel dat, gerekend met een inflatie van 2%, je na 10 jaar helft van je geld kwijt bent xD

Blijf lekker euro's horden.

ze zullen zeggen dat inflatie nodig is voor de economie, maar enige reden dat het bestaat is zodat de overheid jouw spaargeld kan afpakken door de schulden die zij nu aangaan, over 10 jaar minder waard te laten zijn.
en natuurlijk geld kan bijdrukken zodat de centrale organisaties je kaal kunnen blijven plukken.

Wie wil nou niet afhankelijk zijn van Google voor de afrekening van advertentiekosten, als dat ook zou kunnen met een decentraal systeem waar de publisher en advertiser direct met elkaar kunnen afrekenen, zonder een centrale partij als google te hoeven betalen.
Tinuske
0
Leuk dat de crypto fans echt denken dat het geld opnieuw is uitgevonden. Op zijn best is het een nieuw jasje gestoken. Erin beleggen gaat nu niet, erin speculeren wel. Probleem is dat je niet kunt uitrekenen of de prijs die je betaald wel realistisch/ Fair is. Ik blijf er lekker vanaf, maar het is jammer dat ik geen mogelijkheid heb om short te gaan

[verwijderd]
0
quote:

Tinuske schreef op 30 januari 2018 23:09:

Leuk dat de crypto fans echt denken dat het geld opnieuw is uitgevonden. Op zijn best is het een nieuw jasje gestoken. Erin beleggen gaat nu niet, erin speculeren wel. Probleem is dat je niet kunt uitrekenen of de prijs die je betaald wel realistisch/ Fair is. Ik blijf er lekker vanaf, maar het is jammer dat ik geen mogelijkheid heb om short te gaan

Bangerik.
Je kan gewoon short gaan met de futures hoor.

Of durf je het niet aan?

Overigens is blockchain veel meer dan alleen geld.
Net zoals internet niet 'een nieuwe type telefoon was', maar een toegangskaartje tot gratis en onbeperkt informatie, is de blockchain niet enkel 'geld', maar een nieuwe manier van vertrouwen creeeren.

Ipv een centrale entiteit die betaald moet worden (bv google mbt adverntentieclicks), gaat het nu decentraal en zonder een enorme kostenpost die de marges van de aanbieders opeten.

BItcoin is maar een toepassing van de blockchain, en in mijn ogen een zeer goed gelukte vorm daarin.
Tuurlijk, het moet nog doorontwikkeld worden, maar dat komt vanzelf.
Het Internet was ook niet na dag 1 al toegangelijk voor de massa.
Nozum
0
22 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.