AMSTERDAM (AFN) - De schikking met de stad Keulen waardoor bouwbedrijf BAM dit jaar 40 miljoen euro als buitengewone last in de jaarrekening gaat zetten, komt als een negatieve verrassing. Dat concluderen analisten van KBC Securities in een reactie op het nieuws over de schikking rond de problemen bij de aanleg van een metrolijn in de Duitse stad in maart 2009.
Aangezien de problemen rond het project dateren uit 2009, betwijfelen analisten van KBC of investeerders het incident nog op hun radar hadden staan. BAM noemde het project in Keulen eerder wel als een potentieel risico in hun jaarverslag, hoewel het op dat moment nog onmogelijk was om te bepalen of en in hoeverre het bouwbedrijf aansprakelijk zou worden gehouden.
Alle partijen die aan de metrolijn werkten betalen nu een bedrag van 200 miljoen euro, waarmee de zaak is afgedaan. Een aanzienlijk deel van de schikking wordt gedekt door verzekeringsuitkeringen.
KBC houdt vast aan zijn hold-advies en koersdoel van 1,75 euro. Het aandeel BAM noteerde dinsdag omstreeks 09.40 uur 5,3 procent lager op 1,59 euro.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
"Aangezien de problemen rond het project dateren uit 2009, betwijfelen analisten van KBC of investeerders het incident nog op hun radar hadden staan."
Inderdaad, was ik allang vergeten, en wat zit er nog méér in de pijplijn ?!! Als er nu nog 11 jaar oude lijken uit de kast vallen, dan hou ik m'n hart vast voor de overige afgelopen 10 jaar.
begin nu toch te twijfelen hoe groot die kast is....
Een analist die het als een negatieve verrassing ziet is die nog wel bij de tijd?
Een analist die het als een negatieve verrassing ziet is die nog wel bij de tijd. KOM OP ZEG
Als gevolg van bouwfouten is in 2009 in Keulen een bouwput ingestort waarbij meerdere mensen het leven lieten en bijna een miljard schade is aangericht, inclusief instorten van een historisch gebouw. 200 miljoen waarvan 40 miljoen voor BAM z'n rekening dat is helemaal niet zo onredelijk, maar BAM moet daar weer een flink aantal jaar voor werken. Maar ik geloof niet dat dit een 'probleem dat achteraf uit de kast komt' genoemd kan worden omdat het destijds heel groot was. Ook de koersreactie valt me wel mee dus ik denk dat de meeste grote beleggers dit nog wel op het netvlies hadden, waarschijnlijk mede een van de redenen waarom BAM uberhaupt al bijna niets meer waard is geworden.
De eerder aangekondigde elektrische wals gaat deze verliezen allemaal compenseren. BAM wordt de Tesla onder de walsen. 300x P/E waardering incoming.
De verzekering betaalt een groot deel
begrijpend lezen is ook een kunst, onnodig onrust zaaien.