Crisisoverleg bij KLM met bonden na 'nee' minister Hoekstra

Gepubliceerd op 30 oktober 2020 09:14 | Reacties: 9 | Onderwerpen: luchtvaart 

Air France-KLM (16:12)

5,102 +0,102 (+2,04%)

AMSTERDAM (AFN) - KLM heeft de vakbonden voor crisisoverleg bijeengeroepen. De partijen moeten weer om tafel over aanpassingen van de arbeidsvoorwaarden om zich te verzekeren van noodsteun van de Nederlandse overheid, van in totaal 3,4 miljard euro. Dat zeggen bronnen bij KLM, na eerdere berichtgeving door De Telegraaf.

Minister Wopke Hoekstra (Financiën) ging niet akkoord met het voorstel zoals dat er nu ligt. De looptijden van de afspraken over loonmatiging zijn volgens Hoekstra te kort en zouden moeten gelden zolang het steunpakket loopt, namelijk tot 2025.

Volgens de ingewijden wist Hoekstra begin oktober al dat de looptijd van de overeenkomst korter was dan de looptijd van het steunpakket. Daarbij wordt ook gewezen op de situatie in Frankrijk, waar de overheid en Air France gezamenlijk optrekken om de toekomst van de maatschappij veilig te stellen. Bij KLM voelen ze zich op het laatste moment voor het blok gezet.

Eigen agenda

In Nederland lijkt iedereen een eigen agenda te hebben, zo klinkt het. Door Hoekstra wordt op deze wijze "gesold" met de toekomst van de Nederlandse luchtvaart. Naast de overheid gaat het dan ook om de vakbonden. Volgens de KLM-bronnen is de situatie daardoor onwerkbaar voor het bezweren van een crisis.

In Den Haag is het vooral de houding van de vakbonden die voor frustratie zorgt. Ingewijden wijzen erop dat Hoekstra al bij herhaling heeft aangegeven dat de kostenbasis bij KLM ook voor de coronacrisis al een punt van zorg was. Daar is ook KLM-topman Pieter Elbers van doordrongen, zeggen zij, maar de vakbonden zitten structurele hervormingen in de weg.

Ander plan

Komt KLM niet met een ander plan dan wordt het voortbestaan van de onderneming bedreigd en komen belangrijke internationale luchtvaartverbindingen in gevaar. De partijen hebben nog twee dagen om met een nieuwe voorstel te komen. Bij KLM is het geld "hard nodig". Het bedrijf schrijft door de crisis dieprode cijfers.

Haagse bronnen spreken van een duivels dilemma. Enerzijds wil het kabinet de positie van Schiphol als internationaal luchtvaartknooppunt niet zomaar opgeven. Maar KLM steunen zonder dat het aan de gestelde voorwaarden voldoet, zou een ongewenst precedent scheppen in een tijd dat heel veel bedrijven worstelen om te overleven.

14 Posts
Rowi62
3
Het is vervelend voor al die piloten en ondersteunend (Schiphol) personeel maar onze premier vindt 300 man met obesitas maanden op de IC belangrijker dan nog eens 50000 extra in de WW. En Wopke doet wat hij zegt...
Beursgeslagen
1
Spelletjes. KLM hoe jammer ook heeft geen bestaansrecht meer in de huidige tijd en de huidige vorm. Komt er nu op aan om het vermogen tot aanpassen te tonen.
kenner66
1
Snappen die bonden het nu echt niet. KLM failliet is de beste optie voor de staat en KLM dan zijn ze overal vanaf en kunnen ze in afgeslankte vorm verder zonder gezeik met de bonden.
KLM moet reorganiseren en vernieuwen anders doen ze echt niet mee in de wereld van de luchtvaart service en prijs is bij KLM verre van goed.
Hoekstra ziet dat tenminste en heeft groot gelijk dat hij eisen stelt en ze zouden moeten beginnen met de piloten en het management wat op veel te grote voet leeft.
Stock-King24
1
Wat als...Frankrijk wel AirFrance steunt, UK wel Britisch Airways steunt, Duitsland wel Lufthansa steunt en NL KLM niet gaat steunen en failliet laat gaan. Stel dat over een jaar het weer verantwoord is om te gaan vliegen. De andere niet NL maatschappijen komen er sterker uit, want minder concurrentie en hebben nog steeds veel mensen aan het werk. Wij als NL hebben KLM failliet laten gaan en zitten met een hoop ontslagen KLM medewerkers. Tuurlijk moet KLM zich aanpassen, maar om te stellen dat KLM failliet moet gaan vind ik echt te ver gaan. Privatiseren, herstructureren en toekomst bestendig maken is wellicht beste optie. Kunnen we ook gelijk stoppen met forums over KLM als het niet meer beursgenoteerd is, scheelt mij weer 5min per dag leestijd...
BrakkeStakker
1
quote:

Stock-King24 schreef op 30 oktober 2020 09:38:


Wat als...Frankrijk wel AirFrance steunt, UK wel Britisch Airways steunt, Duitsland wel Lufthansa steunt en NL KLM niet gaat steunen en failliet laat gaan. Stel dat over een jaar het weer verantwoord is om te gaan vliegen. De andere niet NL maatschappijen komen er sterker uit, want minder concurrentie en hebben nog steeds veel mensen aan het werk. Wij als NL hebben KLM failliet laten gaan en zitten met een hoop ontslagen KLM medewerkers. Tuurlijk moet KLM zich aanpassen, maar om te stellen dat KLM failliet moet gaan vind ik echt te ver gaan. Privatiseren, herstructureren en toekomst bestendig maken is wellicht beste optie.



Failliet laten gaan betekent niet einde KLM, dan ben je simpelweg van alle lastpakken af en kan je met een nieuwe schone lei beginnen en betere afspraken over matigen loon van piloten etc.
Waarom zou de overheid er nu miljarden insteken, terwijl ze dat ook kunnen doen als doorstart en daarmee de zaak privatiseren.
@iPlof
2
Als we bovenstaande lezen verkeren KLM-ers incl. management en Elbers nog steeds in totale ontkenning van de realiteit.

KLM boekt giga verliezen
KLM zit tot haar nek in de oplopende schulden
KLM heeft een zwaar negatief EV
KLM heeft pikzwarte vooruitzichten
KLM is technisch failliet
KLM is beursgenoteerd, GEEN ambtenarij

Maar overheid mag wel even de lonen doorbetalen en de verliezen op zich nemen, aandelen kopen, kapitaalinjecties geven etc
Bij KLM hebben ze na 10 maanden net wat uitzendkrachten laten gaan en ze zien af van de loonsverhoging en de bonus...

Saneren die tent nu, anders kan straks IEDEREEN naar huis..

wiegveld
0
Piloten hebben binnen KLM veel te veel macht. Failliet laten gaan en overname Easyjet zal ze leren.
Elbers pakt de piloten niet aan en is een angsthaas.
objectief
1
quote:

Beursgeslagen schreef op 30 oktober 2020 09:20:


Spelletjes. KLM hoe jammer ook heeft geen bestaansrecht meer in de huidige tijd en de huidige vorm. Komt er nu op aan om het vermogen tot aanpassen te tonen.



De KLM is onmisbaar voor Nederland ook in de toekomst; laat deze problemen over aan de betrokken partijen want aks buitenstaander heb je geen kennis en inzicht.
Als personeelslid gaat niemand vrijwillig fors salaris inleveren , dan zou je wel gek zijn.
Cloverleaf
0
quote:

objectief schreef op 30 oktober 2020 10:12:


[...]

De KLM is onmisbaar voor Nederland ook in de toekomst; laat deze problemen over aan de betrokken partijen want aks buitenstaander heb je geen kennis en inzicht.
Als personeelslid gaat niemand vrijwillig fors salaris inleveren , dan zou je wel gek zijn.


Ben ik niet helemaal mee eens: als buitenstaander kun je genoeg inzicht ontwikkelen, misschien nog wel meer dan sommige personeelsleden. Er is ook genoeg kennis op te doen.
Feitelijk is ook niets onmisbaar. Hoe zuur dat ook is.
Faillissement is zeker onwenselijk maar kostenstructuur bij KLM is hoog. Dat is een publiekelijk geheim.

Red_
2
We zijn toch één Europa roepen we elke keer. Waarom zouden we dan nota bene een inmiddels Frans bedrijf allemaal moeten helpen. Laat Lufthansa de positie invullen. Kunnen die hun overbodige vliegtuigen en personeel ook aan het werk zetten. Laat KLM gewoon failliet gaan. Bedrijven moeten hun eigen broek kunnen ophouden en KLM was al jaren overbodig aan het worden, Corona heeft alleen als katalysator gewerkt. Dat nationale trots gedoe moet een keer over zijn, want het is AIR FRANCE klm...
Kees1
1
quote:

objectief schreef op 30 oktober 2020 10:12:


[...]

De KLM is onmisbaar voor Nederland ook in de toekomst; laat deze problemen over aan de betrokken partijen want aks buitenstaander heb je geen kennis en inzicht.
Als personeelslid gaat niemand vrijwillig fors salaris inleveren , dan zou je wel gek zijn.


Welnee.
Belgie liet Sabena failliet gaan. Het gat dat dit achterliet was snel ingevuld.
Swissair verdween. Is Zwitserland onbereikbaar of in problemen? Nee, en daarbij geldt dat Zwitserland een van de succesvolste Europese economieën heeft.

Failliet laten gaan, zou ik zeggen. En vervolgens een doorstart met een veel kleinere nieuwe KLM.
Denk ook aan de doorstart die DAF jaren geleden maakte. Het kan heel heilzaam werken om eens van die oude narigheid af te komen.
Houtwerf-2017
0
Al die KLM piloten en directie hebben het veel te hoog in de bol. Zien de realiteit niet. En de vakbonden ook al niet. Zij hebben allemaal flinke oogkleppen op. Verdienmodel van de KLM is nul. Het lijkt Alitalia wel.
orap
0
vakbonden moeten in deze tijd eens leren dat hun gezag voorbij is. Rooie links lui die allemaal lid zijn van de SP
drooglegging
0
quote:

Houtwerf-2017 schreef op 30 oktober 2020 13:15:


Al die KLM piloten en directie hebben het veel te hoog in de bol. Zien de realiteit niet. En de vakbonden ook al niet. Zij hebben allemaal flinke oogkleppen op. Verdienmodel van de KLM is nul. Het lijkt Alitalia wel.


Allitalia is wel Het Voorbeeld waar het al 10 jaar goed gaat als onderdeel van de staat, structureel geld inpompen.

KLM onder curatele zetten kan denk ik ook niet tijdens de notering.

In de VS hadden ze jaren geleden soortgelijke problemen, ook bij de verkeersleiders.
Op een gegeven moment werd alles naar huis gestuurd en nam het leger het over bij alle functies, de Amerikaans aanpak dus.

Er moet een schokgolf door de KLM gaan, een week uit de operatie "tijdens de onderhandelingen"?
14 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.