'AF-KLM staat voor uitdagend kwartaal'

Door AFN op 30 oktober 2020 10:37 | Views: 1.711

AMSTERDAM (AFN/BLOOMBERG) - Luchtvaartonderneming Air France-KLM staat voor een uitdagend kwartaal. Dat concluderen marktkenners in een reactie op de handelsupdate van de onderneming. Het concern gaat net als branchegenoten gebukt onder de coronacrisis. De aangescherpte maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te bezweren maken de vooruitzichten nog minder voor het bedrijf.

Kenners van Davy, die het bedrijf volgen met een advies 'underperform' wijzen met name op de aanzienlijk lagere ebitda die voor het slotkwartaal wordt voorzien op kwartaalbasis. Volgens de marktvorsers was het resultaat in het derde kwartaal iets beter dan voorzien. Daarbij moest het bedrijf veel herstructureringslasten nemen.

Liberum gaat zijn advies op AF-KLM herzien. Daarbij wordt eveneens op de vooruitzichten gewezen onder druk van de Franse lockdown. Het derde kwartaal wordt door Liberum als "niet zo slecht" bestempeld gelet op de omstandigheden. De goede prestaties bij de vrachtdivisie zijn daarbij lang niet genoeg om de daling bij de passagierstak te compenseren.

Ongewenst effect

Dat Nederland en Frankrijk als aandeelhouders het bedrijf steunen zorgt volgens Liberum voor een ongewenst effect. Dan doelen marktvorsers op de politieke inmenging die onwenselijk kan zijn.

Volgens Bernstein (market perform) waren de inkomsten lager dan voorzien, maar heeft AF-KLM aan de andere kant zijn kosten weten te beperken. Het bedrijf zou met de huidige middelen in staat moeten zijn om het tot in de zomer van volgend jaar uit te zingen. Daarna is het bedrijf afhankelijk van het herstel in de sector.

Het aandeel AF-KLM noteerde vrijdag omstreeks 10.25 uur 1,6 procent lager op 2,74 euro.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

9 Posts
BrakkeStakker
0
Interessant.
"uitzingen "dat betekent bovenop de ruim 9 miljard schuld op dit moment, nog eens 1.7 miljard schuld per kwartaal erop zetten minimaal.

Ter illustratie: 2018 en 2019 waren geweldige jaren voor Air France KLM, veel reizigers, lage kerosinekosten. Totale operationele winst 1.3 en 1.1 miljard.

In deze tijden krijgen ze het voor mekaar in een "minder slecht" kwartaal 1.7 miljard verlies te draaien met als vooruitzicht dat het een goed kwartaal was relatief tov wat er komen gaat.

Hoe gaan ze ooit hun schuld terugbetalen?
objectief
0
quote:

BrakkeStakker schreef op 30 oktober 2020 10:52:

Interessant.

Hoe gaan ze ooit hun schuld terugbetalen?

Je eigen financien zijn veel belangrijker dan die van de KLM; de vliegtickets zouden 5x hoger moeten worden, maar ja dat moet internationaal. Hoe krijg je dat voor elkaar.
drooglegging1920
1
KLM staat voor uitdaging...oh echt serieus? ...Geef alle KLM'ers en zeker de piloten het Ryanair arbeidscontract , zal ze leren die uitgerangeerde buschauffeurs die met een 'Havo' diploma al piloot konden worden als paps en mams maar voor de vervolgopleiding ging lappen. Echt lachwekkend, ze werden betaald als chirurgen met een Havo diploma...pfffff echt uit deze tijd
drooglegging1920
0
quote:

drooglegging1920 schreef op 30 oktober 2020 11:25:

KLM staat voor uitdaging...oh echt serieus? ...Geef alle KLM'ers en zeker de piloten het Ryanair arbeidscontract , zal ze leren die uitgerangeerde buschauffeurs die met een 'Havo' diploma al piloot konden worden als paps en mams maar voor de vervolgopleiding ging lappen. Echt lachwekkend, ze werden betaald als chirurgen met een Havo diploma...pfffff echt uit deze tijd
*sorry niet 'werden' betaald natuurlijk..WORDEN betaald
[verwijderd]
1
Ik ben het met je eens Drooglegging, we zitten op een lijn, er zijn meer kanaries die Pietje heten:)
Cloverleaf
0
quote:

drooglegging1920 schreef op 30 oktober 2020 11:25:

KLM staat voor uitdaging...oh echt serieus? ...Geef alle KLM'ers en zeker de piloten het Ryanair arbeidscontract , zal ze leren die uitgerangeerde buschauffeurs die met een 'Havo' diploma al piloot konden worden als paps en mams maar voor de vervolgopleiding ging lappen. Echt lachwekkend, ze werden betaald als chirurgen met een Havo diploma...pfffff echt uit deze tijd
Bij KLM kom je niet snel binnen met alleen een HAVO diploma.
VWO in 6 jaar, HAVO met vervolgstudie of VWO met vervolgstudie of een militaire achtergrond is gewenst.
Gedurende de selectie wordt je doorgezaagd.
KLM stelt zeer hoge eisen aan haar vliegers. Er moet altijd boven een norm worden gepresteerd.
Kwaliteit en vooral de veiligheid staat bij KLM op enorm hoog niveau.
Er zijn vliegers bij KLM die medicijnen gestudeerd hebben en dus chirurg hadden kunnen worden.

Naar mijn mening zijn de kosten zeker te hoog, maar om een bedrijf en hun werknemers te schofferen doordat hun hele branche onder druk staat agv een bijzarre situatie gaat wel ver.

In mijn optiek een belangrijke investering voor de hele NL economie om KLM voorlopig van de ondergang te behoeden.
En dat met goede structurele voorwaarden. En dat houdt Hoekstra zeker goed onder controle.
Kees1
0
quote:

Cloverleaf schreef op 30 oktober 2020 13:13:

[...]

Bij KLM kom je niet snel binnen met alleen een HAVO diploma.
VWO in 6 jaar, HAVO met vervolgstudie of VWO met vervolgstudie of een militaire achtergrond is gewenst.
Gedurende de selectie wordt je doorgezaagd.
KLM stelt zeer hoge eisen aan haar vliegers. Er moet altijd boven een norm worden gepresteerd.
Kwaliteit en vooral de veiligheid staat bij KLM op enorm hoog niveau.
Er zijn vliegers bij KLM die medicijnen gestudeerd hebben en dus chirurg hadden kunnen worden.

Naar mijn mening zijn de kosten zeker te hoog, maar om een bedrijf en hun werknemers te schofferen doordat hun hele branche onder druk staat agv een bijzarre situatie gaat wel ver.

In mijn optiek een belangrijke investering voor de hele NL economie om KLM voorlopig van de ondergang te behoeden.
En dat met goede structurele voorwaarden. En dat houdt Hoekstra zeker goed onder controle.

Die eisen voor vliegers die je noemt zijn zwaar overdreven. Het zijn misschien geen buschauffeurs. Ok.
Je zou dan beter een inschaling kunnen maken die overeenkomt met die van een pontjesbaas op de Lek (Gelkenes bij Schoonhoven of even verder het Bergstoepseveer).
Cloverleaf
0
quote:

Kees1 schreef op 30 oktober 2020 14:41:

[...]

Die eisen voor vliegers die je noemt zijn zwaar overdreven. Het zijn misschien geen buschauffeurs. Ok.
Je zou dan beter een inschaling kunnen maken die overeenkomt met die van een pontjesbaas op de Lek (Gelkenes bij Schoonhoven of even verder het Bergstoepseveer).

Met t pontje naar Kreta.
drooglegging1920
0
quote:

Kees1 schreef op 30 oktober 2020 14:41:

[...]

Die eisen voor vliegers die je noemt zijn zwaar overdreven. Het zijn misschien geen buschauffeurs. Ok.
Je zou dan beter een inschaling kunnen maken die overeenkomt met die van een pontjesbaas op de Lek (Gelkenes bij Schoonhoven of even verder het Bergstoepseveer).

Hahaha
9 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.