DEN HAAG (AFN) - Minister Wopke Hoekstra houdt vast aan de besparingsopdracht die hij aan de KLM-directie heeft meegegeven als voorwaarde voor miljardensteun om de coronacrisis door te komen. Daar kan "geen onsje vanaf", zegt de bewindsman.
Het kabinet stelde KLM afgelopen zomer miljarden aan noodleningen en garantstellingen in het vooruitzicht. Maar dan moet de luchtvaartmaatschappij wel de kosten structureel verlagen, onder meer via een loonoffer van het personeel. Eind deze maand moet daarvoor een door de minister goedgekeurd voorstel op tafel liggen.
KLM diende onlangs een besparingsplan in, na overleg met de vakbonden. Maar volgens ingewijden mist Hoekstra daarin een blijvende kostenverlaging die het bedrijf ook op de langere termijn weerbaarder maakt. De minister wil nu nog geen finaal oordeel geven, maar zegt wel dat de race nog niet gelopen is. "De maand is nog niet om, ik hoop dat het lukt."
Belangen
Hoekstra noemt de voorwaarden die het kabinet gesteld heeft "een redelijk en afgewogen pakket". Er wordt rekening gehouden met de belangen van de werknemers en het toekomstperspectief van KLM. "Maar de steun wordt wel opgehoest van belastinggeld dat Nederlanders met hard werken verdienen."
De kwartaalcijfers die moedermaatschappij Air France-KLM vrijdag presenteerde zijn "ronduit rampzalig", zegt Hoekstra. "Dat laat zien in wat voor situatie de luchtvaart, en ook KLM, zich bevindt."
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Er zitten al miljarden euros overheidsgeld in, de NL grootbanken hebben significante bedragen uitgeleend onder staatsgarantie(gaan de banken contra de overheids financien spelen?)
Een maandelijkse salaris run bij de KLM doet bijna een miljard euro, elke maand weer, is er wel een weg terug?
De lobby van de KLM piloten doet wereldvreemd aan, hebben ze nog wel contact met de normale wereld? bij O leary van Ryanair maken ze daar grappen over.
Er is ook helemaal geen onderpand bij de KLM, alles is lease en in bruikleen, het zijn geen lease autos die na missen twee termijnen worden weggesleept door de financier.
Een ding weet ik wel heel zeker: het wordt vanzelf weer maandag!
Met name de structurele velaging van de loon- en leasekosten zullen bepalend zijn voor het eindoordeel dat Hoekstra zal hebben bij het reorganisatieplan.
Globale wereld kunnen we niet anders dan KLM ondersteunen .
Alleen oppassen dat er geen misbruiken zijn .
Hopelijk gaan de activisten de nodige tijd gunnen om meer groen te worden ;
Belachelijk dat die piloten zo weinig inleveren. En wat ze inleveren komt weer terug via achterdeurtjes.. Buschauffeurs! Ze zullen best af en toe een stress moment hebben maar 250k in natuurlijk schromelijk overdreven. En fijn dat Wopke er boven op zit. Want ze weten dat dat een taaie is! Vraag maar aan de Italianen!
KLM met overeenstemming Air France losweken en failliet laten gaan en dan doorstart maken. Personeel laten solliciteren met nieuwe arbeidsvoorwaarden gespiegeld aan de budget Airlines
Nederlands economie drijft op transport.
Met KLM maak je ook schiphol kapot.....alles in buitenlandse handen. Goed bezig Wopke!
(disclaimer: heb niks met klm of vliegen te maken...alleen als toerist)
weet iemand wat het loon-offer is?
Er moeten veel grotere plannen komen. Er wordt maar 10% gevlogen en de wereld draait door, beter dan ooit. Ik merk dat die constante stroom herrie boven mijn huis weg is.
Schiphol moet gewoon helemaal weg. Ruimte voor de natuur.
Lelystad moet het worden. Die staan te springen.
Er is maar 1 manier. gewoon failliet laten gaan, uithuilen en een doorstart maken. geen gezeik met salarissen of ontslagen en vooral kappen met Air France. dat heet gezond ondernemen.
als klm failliet gaat en een doorstart maakt moeten overal in de wereld nieuwe landingsrechten worden aangevraagd. Dus niet doen. Wel AirFrance eruit en staat moet het bedrijf overnemen en dan met redelijke salarissen voor die piloten
Een beginnend piloot verdient 65000 en elke piloot levert 20pct. Natuurlijk komt dat niet via de achterdeur terug. Hoe dan? Onder 1.5 modaal hoeft men niets in te leveren. Voor hen hoeft het bedrijf niet te overleven? Die reismaatregelen slaan nergens op er is plek zat. Tevens zijn die reisfaciliteiten voor een ieder die meer dan 15pct inlevert. Maar goed praten over piloten is natuurlijk een nieuwe hobby in NL.
Drie modaal 20pct. Vanaf 1.5 modaal oplopend. Daaronder krijg je gewoon je bonus etc. Nivelleren echt een feestje.
Ga nu eens gewoon beginnen met de flexibilisatie (uitzendwerk) daar is de luchtvaart uitermate geschikt voor.
Randstad is daar een prima partner in voor KLM.
Wat een stelletje betweters op dit draadje; Hoekstra c.s. hebben 100x meer deskundigheid op dit gebied. Blijf bij je leest,
KLM vliegt nu meer dan helft van haar vloot (100% cargo).