Koopwoede houdt aan, maar niet in kledingwinkels

Gepubliceerd op 30 november 2020 08:20 | Reacties: 5

DEN HAAG (AFN) - De Nederlandse winkels hebben in oktober 7,1 procent meer omgezet dan vorig jaar in dezelfde maand. Dat becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het is de kleinste toename sinds mei. Wel stegen de verkopen in zowel de foodsector als de non-foodsector. Kleding- en schoenenwinkels hebben het nog altijd moeilijk.

Opvallend is dat het volume aan artikelen dat vorige maand verkocht werd met 4,7 procent omhoog ging. Dat betekent dus dat er niet alleen meer, maar ook duurdere producten werden verkocht. Online lag de omzet van de verkopen ongeveer de helft hoger dan dezelfde maand vorig jaar.

De omzetcijfers werden gecorrigeerd voor de samenstelling van de koopdagen in oktober. Op sommige dagen van de week wordt namelijk meer verkocht dan op andere dagen. Zonder die correctie was er sprake van een omzetstijging van 8,8 procent ten opzichte van oktober 2019.

Woonwinkels

Bij de non-foodsector deden vooral woonwinkels het goed. De verkopen in de doe-het-zelfsector, keukenbranche en andere zaken die bijvoorbeeld vloeren en meubels verkochten, lagen nog altijd ruim boven die van een jaar eerder. Ook elektronica en recreatieartikelen verkochten goed.

Kleding- en schoenenwinkels hebben het aanzienlijk moeilijker. Die verkochten ruim 15 procent minder. Kledingwinkels hebben in heel 2020 nog geen enkele maand meer verkocht dan de vergelijkbare maand in 2019.

5 Posts
Makita
0
‘ Online lag de omzet van de verkopen ongeveer de helft hoger dan dezelfde maand vorig jaar’

Q4 is dus fantastisch begonnen voor PostNL. November zal in het zelfde scenario zitten met de lockdown en december is altijd goed.
pietje-2005
0
We moeten, als gevolg van al die mooie en prima vaccins, koopwoede hebben op de beurs !
Einde-jaar komteraan ! ;-)
Nuchtere Kijk Op
0
Sommige schoenen en kleding zaken boeken juist records. Alleen ONLINE dan.

Aankopen online dit jaar voor vrijwel alles dus naar naar nog hogere records.

Niet alleen door die te drukke en eerder gesloten winkelstraten met black friday in nederland.

Consumenten halen massaal de winkelstraat wel in huis door dit soort sites Zie onder ;-) Een trend die niet meer is te stoppen. Die site is sinds 2015 vanaf dag 1 een groot succes. Online is niet meer weg te denken en kreeg juist vanwege corona een nog grotere boost. Winkelen vanuit de luie stoel ;-)

www.blackfridaynederland.nl/winkels/

Vandaag cyber monday :-)
Maan Arkenbosch
0
Als je maar lang genoeg hetzelfde nieuws herhaald, blijft de koers omhoog vliegen.Zie Unilever.
5 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.