TomTom « Terug naar discussie overzicht

Maart 2021, de maand van wenselijke ommekeer en aanhoudende tegenvallers.

686 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... 31 32 33 34 35 » | Laatste
tatje
0
quote:

ketchup schreef op 16 maart 2021 16:02:

ABN denkt dat het van de beurs gaat voor 12 euro, wat mij betreft 3 euro tekort
Jou mening of heb je een andere mening gelezen, gezien ?

Of jou conclusie !
ketchup
0
SOP waardering
Aangezien niemand een premie voor cash betaald , en er voor tegen 3 euro cash in het aandeel zit
Is de restwaarde qua ondernemingswaarde 9 euro per aandeel bij 12 euro SOP
Zet dat weg tegen een huidige beurskoers van 8 euro per aandeel , waarvan dus tegen 3 euro cash geeft 5 euro ondernemingswaarde aan de beurs
maw bijna een premie van 100 pct op de asset maps plus versus beursnotering

Mijn mening dat is 3 euro tekort , want ik kijk liever naar de Here waardering als graadmeter dan de beurswaardering, daarom denk ik ook dat TT van de beurs gehaald gaat worden, er is veel meer te scoren voor de grootaandeelhouders voor asset waardering als er geen referentie meer is aan deze discounted beursnotering, deze discounted prijs voor TT haar ondernemingswaarde is een koop niveau geen verkoop niveau en dat doen ze dus ook met de inkoop van bonusaandelen en straks met een private equity

Ik wacht rustig af hoe dit spektakel zich verder gaat ontplooien
sniklaas
0
quote:

ketchup schreef op 16 maart 2021 21:11:

SOP waardering
Aangezien niemand een premie voor cash betaald , en er voor tegen 3 euro cash in het aandeel zit
Is de restwaarde qua ondernemingswaarde 9 euro per aandeel bij 12 euro SOP
Zet dat weg tegen een huidige beurskoers van 8 euro per aandeel , waarvan dus tegen 3 euro cash geeft 5 euro ondernemingswaarde aan de beurs
maw bijna een premie van 100 pct op de asset maps plus versus beursnotering

Mijn mening dat is 3 euro tekort , want ik kijk liever naar de Here waardering als graadmeter dan de beurswaardering, daarom denk ik ook dat TT van de beurs gehaald gaat worden, er is veel meer te scoren voor de grootaandeelhouders voor asset waardering als er geen referentie meer is aan deze discounted beursnotering, deze discounted prijs voor TT haar ondernemingswaarde is een koop niveau geen verkoop niveau en dat doen ze dus ook met de inkoop van bonusaandelen en straks met een private equity

Ik wacht rustig af hoe dit spektakel zich verder gaat ontplooien
Wies, de beschikbare CASH is mijns inziens inclusief de prepayments waarvoor de diensten nog geleverd moeten worden en kosten genomen.

Beschikbaar en vrij besteedbaar CASH is minimaal, CASH minus de post DEFERRED..
Wereldbelegger
0
Gewaagde aanname, maar verklaard misschien wel de huidige waardering door de 'markt'.

quote:

sniklaas schreef op 16 maart 2021 22:56:

[...]Wies, de beschikbare CASH is mijns inziens inclusief de prepayments waarvoor de diensten nog geleverd moeten worden en kosten genomen.

Beschikbaar en vrij besteedbaar CASH is minimaal, CASH minus de post DEFERRED..
boem!
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 16 maart 2021 18:15:

Zekers niet!
Van een ZZP die al jaren vanuit huis werkt en regelmatig de boekhouding van de heer Goddijn tegen het licht houdt en daarbij de kolom "toekomst" actualiseert.

Ik wil het niet zo hard zeggen, maar u bent van de oude school.
U kijkt naar de huidige stand van zaken.
En ik betrap u er ook wel eens op dat u naar het verleden kijkt zowel naar de koersontwikkeling en naar het doen en laten van het management alsmede naar uw rendement op uw eigen investering in Tom2.

Dat schijnt bij TT geen goede beleggersinzicht te zijn.
((-;

[...]
Er valt ook met betrekking tot dit aandeel iets te kiezen vandaag de dag.

In dat licht is het fijn, dat er door twee Rotterdammers een volstrekt verschillend scenario wordt geschilderd.

Wies is vasthoudend in zijn opvatting over TT.
TT maakt enkele kans in een zelfstandig scenario.
Daarentegen ziet hij een duidelijke onderwaardering in de aanwezige assets.
Op basis van deze analyse is er volgens hem slechts 1 goede oplossing mogelijk en dat is asap een verkoop van de assets.

Ik ben minimaal zo vasthoudend in mijn oordeel over TT.
TT staat perfect gepositioneerd om in een zelfstandig scenario zelf maximaal te profiteren van de door hen in eigen beheer ontwikkelde assets.
Daarnaast fungeert de onderwaardering van de aanwezige assets als vangnet indien dat verdienmodel onverhoopt mislukt.

In die zin denk ik Wies te mogen bestempelen als ZZP'er terwijl ik in mijn analyse meer aanspraak maak op de titel: Zelfstandige Met Perspectief.
sniklaas
1
quote:

Wereldbelegger schreef op 16 maart 2021 23:45:

Gewaagde aanname, maar verklaard misschien wel de huidige waardering door de 'markt'.

[...]
2020 boeken gesloten met een cash positie van 372 mio (65 mio ingeteerd tov 2019) waarvan de post deferred, ontvangen nog niet gefactureerd 404 mio (34 meer dan 2019)..

Dus netto beschikbare cash op 31 dec 2020 = 372 mio euro inclusief de reeds ontvangen 404 mio euro waarvoor het werk en daarbij behorende kosten nog uitgevoerd en genomen moeten worden..

Van hetzelfde dan een abonnement op een actualiteiten maandblad, betaal op 1 jan 2021 voor het gehele jaar 2021 (deferred) en krijg lopende het jaar elke maand een blad met daarin vermeld de actualiteiten. De uitgever heeft maandelijks de kosten om het blad van een gepaste inhoud te voorzien en naar mij op te sturen waarvoor 1/12 deel van deferred wordt verwerkt (gefactureerd) in de boeken.
Zeg ik tussentijds mijn abonnement op wordt adhv het onderliggende contract het restant van de post deferred teruggestort.

In principe, zonder rekening te houden met boeteclausules ed verankert in de onderliggende contracten heeft @TOM2 2020 afgesloten onder aan de streep een vrij beschikbare CASH positie van -32 mio euro...

boem!
0
Mijn stelling is dat alleen het Eigen Vermogen de balanspost is die een direct verband heeft tov van andere balansposten.

Het eigen vermogen is nl het sluitstuk van alle overige balansposten.

Men noemt dit de intrinsieke waarde van het bedrijf.

Om tot een juiste waardering te komen gaat het echter veel meer om de verdiensten die met het bedrijf kunnen worden gerealiseerd.

Om een beter inzicht te krijgen in de intrinsieke waarde behoor je wel de aparte balansposten te HERWAARDEREN.
De post die geen enkele herwaardering behoeft is de kas, terwijl daarnaast ook de overige kortlopende assets en liabilities geen tot weinig correcties behoeven.

Waar de correcties in plaatsvinden zijn de vastgelegede middelen en de langlopende liabiliies.
WAt is de marktwaarde van de aanwezige assets en wat zijn de kosten verbonden aan deferred long.
I Love Melbourne
0
Volkswagen is binnen een maand van 160 euro naar 207 euro gestegen. Een stijging van bijna 30%!!!
Zie ook onderstaand artikel van Forbes waarin uitgelegd wordt hoe Volkswagen de strijd met Tesla aangaat.

www.forbes.com/sites/michaeltaylor/20...

Ik denk dat TomTom maar beter de consensus van Pre Q4 weer kan gaan volgen, waarin ze een maximale omzet van 620 miljoen omzet voor 2021 hadden berekend. Is toch effe een stuk hoger dan de verwachte omzet voor 2021 die tijdens de full year results werden afgegeven (revenue outlook 2021: 520 - 570 miljoen).

Ook interessant om de overige getallen zoals de FCF van de jaarcijfers met de verwachte consensus met elkaar te vergelijken. Enfin weer wat interessant leesvoer.

Mijn aandelen TomTom krijgen ze niet hoor!!

corporate.tomtom.com/static-files/fea...
ketchup
4
ik stel simpelweg vast wat de analisten zien voor SOP en dat dit de weging geeft voor hun koersdoel , het is dus niet anders dan bij IEX " TomTom drijft op overname hoop " en overname kan je ook vervangen door exit
en dat is simpelweg omdat voor cijfer performance TT al 15 jaar aan de beurs het niet waar kan maken en daarom denkt men ook terecht. " de beurs is thans een handicap voor de waardering van TT " en dat blijkt ook wel als je ziet dat start-ups zonder enige track record voor performance honderden mio aan cash kunnen ophalen, dat een HERE nog steeds investeerders weet te strikken basis 3 miljard euro en dat TT assets ( ondernemingswaarde) aan de beurs noteert voor 5 euro ofwel 700 mio euro

want de CASH positie is gewoon 375 mio euro en dat maakt gewoon ongeveer 1/3e van TT's beurswaarde uit van thans 8 x 132 mio uitstaande aandelen = 1.050 miljard euro

verder maakt het weinig uit hoe de cash er staat, zie dat hetzelfde als gerealiseerde winsten en ongerealiseerde winsten
ben geen accountant, maar ongerealiseerde winsten, zijn wel winsten die gaan vrijvallen over een bepaalde looptijd en dat daar nog een kost aan zit om dit te realiseren is terug te vinden in de operating expenses

zo leest de cash positie althans in de berekeningen van de analisten

dus nogmaals reken mee
TT ondernemingswaarde aan de beurs 700 mio euro
HERE ondernemingswaarde 3.0 miljard euro

HERE marktaandeel 55%
TT marktaandeel 30%
others marktaandeel 15%

en nu de investering/beleggingswaarde

HERE weet investeerders te strikken basis 3.0 miljard euro
Others weten als start-ups ( buiten Google, want die barsten van de poen) geld op te halen bij investeerders voor honderden mio
TomTom staat als established high Quality mapmaker voor een lullige 700 mio ondernemingswaarde aan de beurs

conclusie: wil TT ooit in de buurt komen voor asset-waardering van Here en Others moet het weg van de beurs als referentiekader, of moet TT miljarden gaan omzetten en verdienen.

het eerste kan je zien dat ze aanwerken ( hence het eigen bonus inkoopprogramma en geen uitbetalen van dividend ) het tweede is een longshot en dat maken ze al 15 jaar niet waar - pie in the sky

verder laat het al zien hoe ongelofelijk moeilijk het is om geld te verdienen met Kaarten, want HERE struggles, Google runt het als een spin-off waar Kaarten een toegevoegde waarde geven aan het bedrijf ) en TT draait nog immer verlies onder de streep
en on top of that komt Apple er aan en die gaat alles voor in the car op zijn kop zetten.

mijn advies aan HG & Co : " er is nog een 2-3 jaar raam om te verkopen, daarna voor eeuwig spijt "
je weet wat Google al eens voor je bedrijf heeft gedaan, nou komt Apple eraan

we gaan het allemaal meemaken, bij mij heeft TT thans 3.5% weging in de porto en daar kan ik meeleven
mocht TT onder mijn gemiddelde van 7 euro zakken koop ik niet meer bij om te middelen , ben voor TT enkel nog maar verkoper en hopelijk op een mooie premie
Kopen daar is het "raam voor tijd " eerder een min dan een plus in mijn optiek.
Gerard_ecb
2
Je hebt gelijk Wies. Ik heb mij er ook in vergist alleen heb ik een paar jaar terug deze conclusie al getrokken. Ben er qua aandelen uitgestapt en heb een positie gehouden in geschreven puts, ik wil kopen a 10€ en dat dan een jaar vooruit. Heel af en toe een speculatieve positie die ik direct de deur uit doe met kleine winst. Nee een groeibedrijf is het gewoonweg niet.
Ik zou zeggen kijk eens naar CRWD (Crowdstrike) groeit tegen de klippen omhoog. Een klein jaar geleden ingestapt en prima rendementen. Afgelopen nacht met cijfers gekomen en wederom, zoals iedere keer, versloeg het de verwachting en hebben ook een outlook afgegeven dat ze komend jaar meer dan 50% groeien en dat zal dan wel 60/70% worden.

Succes allen
Wereldbelegger
0
Kia toont elektrische EV6 voorafgaand aan onthulling

Kia heeft het ontwerp van zijn nieuwe elektrische auto EV6 getoond. Zowel de buitenkant als het interieur zijn op de afbeeldingen te zien.

De Kia EV6 wordt later deze maand volledig gepresenteerd, maandag geeft Kia de eerste beelden van zijn nieuwe auto vast vrij. De elektrische wagen is volgens Kia de eerste die is gemaakt naar zijn nieuwe ontwerpfilosofie

De Kia EV6 is volgens het bedrijf ontworpen aan de hand van vijf designpijlers: "Bold for Nature, Joy for Reason, Power to Progress, Technology for Life en Tension for Serenity".

bron:
www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5219909...
Wereldbelegger
1
Ik zou zeggen dat ik gelukkig geen accountant ben, want dan zou ik hor en dol worden van de aannames, berekeningen, geschuif met posten en toegekende waarderingen.

Welke beleggingsfilosofie je ook volgt, niemand kan er om heen dat zowel analisten als de markt (professioneel en particulieren) TT een lage waardering geven.

quote:

ketchup schreef op 17 maart 2021 07:09:

ik stel simpelweg vast wat de analisten zien voor SOP en dat dit de weging geeft voor hun koersdoel , het is dus niet anders dan bij IEX " TomTom drijft op overname hoop " en overname kan je ook vervangen door exit
en dat is simpelweg omdat voor cijfer performance TT al 15 jaar aan de beurs het niet waar kan maken en daarom denkt men ook terecht. " de beurs is thans een handicap voor de waardering van TT " en dat blijkt ook wel als je ziet dat start-ups zonder enige track record voor performance honderden mio aan cash kunnen ophalen, dat een HERE nog steeds investeerders weet te strikken basis 3 miljard euro en dat TT assets ( ondernemingswaarde) aan de beurs noteert voor 5 euro ofwel 700 mio euro

want de CASH positie is gewoon 375 mio euro en dat maakt gewoon ongeveer 1/3e van TT's beurswaarde uit van thans 8 x 132 mio uitstaande aandelen = 1.050 miljard euro

verder maakt het weinig uit hoe de cash er staat, zie dat hetzelfde als gerealiseerde winsten en ongerealiseerde winsten
ben geen accountant, maar ongerealiseerde winsten, zijn wel winsten die gaan vrijvallen over een bepaalde looptijd en dat daar nog een kost aan zit om dit te realiseren is terug te vinden in de operating expenses

zo leest de cash positie althans in de berekeningen van de analisten

dus nogmaals reken mee
TT ondernemingswaarde aan de beurs 700 mio euro
HERE ondernemingswaarde 3.0 miljard euro

HERE marktaandeel 55%
TT marktaandeel 30%
others marktaandeel 15%

en nu de investering/beleggingswaarde

HERE weet investeerders te strikken basis 3.0 miljard euro
Others weten als start-ups ( buiten Google, want die barsten van de poen) geld op te halen bij investeerders voor honderden mio
TomTom staat als established high Quality mapmaker voor een lullige 700 mio ondernemingswaarde aan de beurs

conclusie: wil TT ooit in de buurt komen voor asset-waardering van Here en Others moet het weg van de beurs als referentiekader, of moet TT miljarden gaan omzetten en verdienen.

het eerste kan je zien dat ze aanwerken ( hence het eigen bonus inkoopprogramma en geen uitbetalen van dividend ) het tweede is een longshot en dat maken ze al 15 jaar niet waar - pie in the sky

verder laat het al zien hoe ongelofelijk moeilijk het is om geld te verdienen met Kaarten, want HERE struggles, Google runt het als een spin-off waar Kaarten een toegevoegde waarde geven aan het bedrijf ) en TT draait nog immer verlies onder de streep
en on top of that komt Apple er aan en die gaat alles voor in the car op zijn kop zetten.

mijn advies aan HG & Co : " er is nog een 2-3 jaar raam om te verkopen, daarna voor eeuwig spijt "
je weet wat Google al eens voor je bedrijf heeft gedaan, nou komt Apple eraan

we gaan het allemaal meemaken, bij mij heeft TT thans 3.5% weging in de porto en daar kan ik meeleven
mocht TT onder mijn gemiddelde van 7 euro zakken koop ik niet meer bij om te middelen , ben voor TT enkel nog maar verkoper en hopelijk op een mooie premie
Kopen daar is het "raam voor tijd " eerder een min dan een plus in mijn optiek.
sniklaas
3
quote:

Wereldbelegger schreef op 17 maart 2021 08:10:

Ik zou zeggen dat ik gelukkig geen accountant ben, want dan zou ik hor en dol worden van de aannames, berekeningen, geschuif met posten en toegekende waarderingen.

Welke beleggingsfilosofie je ook volgt, niemand kan er om heen dat zowel analisten als de markt (professioneel en particulieren) TT een lage waardering geven.

[...]
Feit is dat het @TOM2 niet is gelukt om de investeringen van de afgelopen 16 jaar om te zetten in klinkende munt en dat met het verstrijken van de tijd het steeds lastiger zal gaan worden.

Het kost dagelijks bakken vol geld om de assets up-to-date te houden en veranderd langzamerhand het predicaat state-off-the-art naar off-the-shelf commodity.

Onze belangen als aandeelhouders in @TOM2 vertegenwoordigen nu een actuele waarde van €8 per aandeel en daarbovenop een toekomstpremie van een beperkte houdbaarheid.

Wij aandeelhouders moeten oppassen dat de houdbaarheidstermijn niet wordt overschreden en onze belangen financieel verdampen zoals indertijd ook is gebeurd met ‘ het beste boek van de weg’, een toppertje in de hoogtijdagen en geëindigd in de oud papier container.
Wereldbelegger
0
De verkoop van nieuwe personenauto's in de Europese Unie is in februari een stuk lager vanwege de aanhoudende lockdownmaatregelen om het coronavirus te beteugelen in veel Europese landen. Volgens brancheorganisatie ACEA kromp de verkoop met 19,3 procent in vergelijking met een jaar eerder, tot in totaal 771.486 auto's.

Dat is volgens ACEA de laagste verkoop voor de maand februari sinds 2013.

bron:
www.iex.nl/Nieuws/ANP-160321-236/Auto...
Wereldbelegger
0
Pracht vergelijking!
Net zoals het '100.000+ stratenboek' van Shell
Dat waren nog eens tijden.
Interactie met je bijrijder ipv een 'bekende Nederlander' stem uit de speakers.
((-;

quote:

sniklaas schreef op 17 maart 2021 08:37:

[...]Feit is dat het @TOM2 niet is gelukt om de investeringen van de afgelopen 16 jaar om te zetten in klinkende munt en dat met het verstrijken van de tijd het steeds lastiger zal gaan worden.

Het kost dagelijks bakken vol geld om de assets up-to-date te houden en veranderd langzamerhand het predicaat state-off-the-art naar off-the-shelf commodity.

Onze belangen als aandeelhouders in @TOM2 vertegenwoordigen nu een actuele waarde van €8 per aandeel en daarbovenop een toekomstpremie van een beperkte houdbaarheid.

Wij aandeelhouders moeten oppassen dat de houdbaarheidstermijn niet wordt overschreden en onze belangen financieel verdampen zoals indertijd ook is gebeurd met ‘ het beste boek van de weg’, een toppertje in de hoogtijdagen en geëindigd in de oud papier container.
[verwijderd]
0
Toch vliegen de nieuwtjes rondom de elektrische auto je om de oren, de een na de andere verwachting.
Hier zou men toch op moeten gaan voorsorteren om een graantje mee te pakken, zou je denken.
tatje
0
quote:

JIBA schreef op 17 maart 2021 09:01:

Toch vliegen de nieuwtjes rondom de elektrische auto je om de oren, de een na de andere verwachting.
Hier zou men toch op moeten gaan voorsorteren om een graantje mee te pakken, zou je denken.
Een waarheid als een koe.

www.iex.nl/Nieuws/ANP-170321-091/BMW-...

Als gebruikelijk een stukje uit het stuk :-)

Het aantal elektrische auto's dat het concern verkoopt moet de komende jaren flink gaan groeien. In 2025 moeten dat er tien keer zoveel zijn als vorig jaar. Dan verwacht BMW 2 miljoen elektrische voertuigen te hebben afgeleverd. Tot 2030 moet er vervolgens een jaarlijkse toename van ruim 20 procent zijn in het aantal verkochte elektrische auto's. Om die overgang mogelijk te maken gaat BMW extra investeren in zijn eigen fabrieken. Daar gaat 400 miljoen euro naartoe.

Als de BMW toekomst voor de gemiddelde autobouwer staat, dan gaat het hard.

Tom Tom meldde in 2020 toch 3 miljoen EV s die met TT rondrijden, dus dat betekent 30 miljoen in 2025.

20% groei, dasss nog meer dan de 15% CARG van TT :-)

Je zou bijna zeggen : the train has left :-)
RRPP
0
Als TT al bij +/- 75% van de OEMs vertegenwoordigd is, hoe komt het dan dat die omzet van hen zo achterblijft, of zelfs terugloopt?
Zelfs bij 100% is TT vermoedelijk nog in staat met droge ogen bij de volgende kwartaalcijfers te stamelen, dat ze gelijke omzet behaald hebben.
Kom maar op met die dirty exit, dan maar 12-15 euro voor mijn, ondergestofte TT aandelen.
RRPP
1
Ik heb het niet over het laatste jaar BOEM, wanneer heb je wat relevants gehoord van HG?

Het is dat twitter en internet af en toe wat nieuws prijsgeven, maar een relevant persbericht van TT met positieve strekking zijn in de afgelopen 10 jaar op een hand te tellen en koersondersteuning is nihil. Wanneer kunnen we, als Louis van Gaal een keertje JUICHEN?

686 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... 31 32 33 34 35 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront