TomTom « Terug naar discussie overzicht

Maart 2021, de maand van wenselijke ommekeer en aanhoudende tegenvallers.

686 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 » | Laatste
Wereldbelegger
0
"waardeert men TT op een FCF van 7,80/25 *133 mio= 41,5 mio terwijl TT daar 33 mio voor opgeeft. "

De wonderlijke wereld van FCF waardering vanaf begin vorig jaar, begin van Corona,
tijdens de lockdown rond kerstmis, vooraf aan de Q4/FY cijfers en actueel

24-feb 9,7 25 133.000.000 51.604.000
24-mrt 6,25 25 133.000.000 33.250.000
24-dec 8,63 25 133.000.000 45.911.600
25-jan 9,45 25 133.000.000 50.274.000
24-mrt 7,84 25 133.000.000 41.708.800

Volgens bovenstaand staatje heeft de markt aan het begin van Corona overdreven gereageerd.
* Maar je kan ook zeggen dat de markt minder dividendverwachting heeft; de FCF is immers met zo'n 20% gedaald over in 13 maanden tijd.

quote:

boem! schreef op 24 maart 2021 11:04:

Ik kijk om de waarde van een aandeel te bepalen naar de potentie tot uitbetaling van houdbaar dividend.

JIj hecht meer waarde aan de in het verleden werkelijk uitbetaalde dividenden.

Ik denk niet dat HG al op 15 april het dividend 2021 aan zal kondigen, hij zal mogelijk wat meer loslaten over de in 2021 te behalen FCF en indien die FCF de 33 mio uit de outlook verre overtreft zal er zich een mogelijkheid voordoen om die potentie tijdens de presenattie van de 2021 wereldkundig te maken.

De markt sorteert voor op die dividendmogelijkheid.

Nu bij een koers van 7,80 euro waardeert men TT op een FCF van 7,80/25 *133 mio= 41,5 mio terwijl TT daar 33 mio voor opgeeft.

boem!
0
Wat ik zeg is, dat de markt gegeven een basiswaardering van 25X momenteel de FCF HOGER inschat dan de outlook afgegeven door TT.

IK ga ervan uit dat de markt het aandeel die waarde meegeeft die in lijn ligt met het dividendpotentieel en omdat het dividendpotentieel het beste tot uitdrukking kan worden gebracht door de FCF hecht ik aan dat cijfer zo'n hoge waarde.

tatje
0
quote:

ketchup schreef op 24 maart 2021 08:44:

Indien HERE nu echt een aderlatend probleem voor de Duitsers dreigt te worden, zal Intel wellicht ze daar graag van afhelpen,
maar dat gaan ze niet als liefdadigheid doen, ze zullen dan een captive ; semi-captive account voor afnemen eisen van de producten van MBLY
daarnaast is er wederom toenadering van Apple richting Intel en ook nu zal Intel zich geen 2e keer een loer laten draaien

er vormen zich steeds meer samenwerkingen tussen de tech bedrijven, TomTom's raam voor opportuniteit sluit razendsnel , over 3 jaar ligt het landschap er compleet anders bij
HG moet nu kapitaliseren op zijn laatste asset , dus zal hij alles eraan moeten doen die verdomde koers aan de beurs omhoog te tillen, anders moet het er af , zodat er niet langer een referentie gemaakt kan worden naar deze afbraak notering aan de beurs, dan maakt hij alsnog kans zijn 30 euro per aandeel op te schrijven ( 4 miljard ondernemingswaarde)
aan de beurs gaat dat een enorme krachttoer geven om het aandeel zelfs maar aan 17.50 euro te doen noteren.
Met respect.

over 3 jaar ligt het landschap er compleet anders bij

Ik denk zelfs over 2 jaar.

3 jan 2017 nam Intel een belang in Here van 15%.

Feb 2019 werd Tom Tom in Bing bekend gemaakt.

Chris Pendleton zei het zo :

De locatie providers die in Bing zaten.
Het werkte niet.
Elk kwartaal kregen we een levering.
We hadden daarna 6 tot 9 maanden nodig om de data er uit te krijgen.
het werkte niet voor ons.
En toen werd Azure maps geboren, effectively Tom Tom.

Here zegt zelf, we gaan veel minder aan R en D doen in automotive.

Simpel gezegd, Microsoft wisselde de locatie providers voor Bing in, voor TT.

Waarom : TT kan ze fast en fresh maken.

Ik kan veel leren van Ketchup en Sniklaas.

Veel wil zeggen, niet alles :-)

tatje
0
Ze kunnen het wel, of ze het doen ?

1.LinkedIn (2016), $ 26,2 miljard. Wereldwijd heeft de website ongeveer 610 miljoen …

2.Skype (2011), $ 8,5 miljard. Skype is een VoIP-programma van Microsoft, waarmee je over het …

3.GitHub (2018), $ 7,5 miljard. GitHub is een populaire website waarop software kan geplaatst …

4.Nokia (2014), $ 7,2 miljard. Nokia Corporation is een Finse fabrikant die zich tot 2013 voorn

Geüpdatet op 8 maart 2021

De Europese Commissie heeft recent haar goedkeuring gegeven voor de overname van ZeniMax Media door Microsoft. Daardoor zijn de laatste juridische vraagtekens van de baan en kan Microsoft definitief starten met de integratie van onder andere Bethesda, Arkane Studios, MachineGames en id Software.

Voor die overname heeft Microsoft maar liefst 7,5 miljard dollar op tafel gelegd.

'Microsoft heeft Pinterest benaderd voor overname'
11-2-2021

NEW YORK (ANP) - Softwareconcern Microsoft heeft in de afgelopen maanden digitaal prikbord Pinterest benaderd voor een overname ter waarde van 51 miljard dollar. Dat zeggen bronnen tegen zakenkrant Financial Times.

Hoor ik het klotsen.

mijn mening.

Niet of maar wanneer !

Net als in het voetbal, zien ze het in je zitten, krijg je een top transfer !



Wereldbelegger
0
Dan stel ik mij de vraag:
Wat heeft TomTom gemeen met onderstaande bedrijven?
Wat voegt TomTom toe aan Microsoft en/of onderstaande bedrijven?

Mocht ik een antwoord zien/vinden op bovenstaande vragen, dan komt de volgende vraag naar boven:
Waarom wacht Microsoft met aankopen van TomTom?

quote:

tatje schreef op 24 maart 2021 15:56:

Ze kunnen het wel, of ze het doen ?

1.LinkedIn (2016), $ 26,2 miljard. Wereldwijd heeft de website ongeveer 610 miljoen …

2.Skype (2011), $ 8,5 miljard. Skype is een VoIP-programma van Microsoft, waarmee je over het …

3.GitHub (2018), $ 7,5 miljard. GitHub is een populaire website waarop software kan geplaatst …

4.Nokia (2014), $ 7,2 miljard. Nokia Corporation is een Finse fabrikant die zich tot 2013 voorn

Geüpdatet op 8 maart 2021

De Europese Commissie heeft recent haar goedkeuring gegeven voor de overname van ZeniMax Media door Microsoft. Daardoor zijn de laatste juridische vraagtekens van de baan en kan Microsoft definitief starten met de integratie van onder andere Bethesda, Arkane Studios, MachineGames en id Software.

Voor die overname heeft Microsoft maar liefst 7,5 miljard dollar op tafel gelegd.

'Microsoft heeft Pinterest benaderd voor overname'
11-2-2021

NEW YORK (ANP) - Softwareconcern Microsoft heeft in de afgelopen maanden digitaal prikbord Pinterest benaderd voor een overname ter waarde van 51 miljard dollar. Dat zeggen bronnen tegen zakenkrant Financial Times.

Hoor ik het klotsen.

mijn mening.

Niet of maar wanneer !

Net als in het voetbal, zien ze het in je zitten, krijg je een top transfer !



Wereldbelegger
0
Zien ze het niet zitten dan blijf je spelen in de derde divisie van de Nederlandse beursgenoteerde bedrijven.

quote:

tatje schreef op 24 maart 2021 15:56:

Ze kunnen het wel, of ze het doen ?

Net als in het voetbal, zien ze het in je zitten, krijg je een top transfer !

Lionfart
2
Vanmorgen was er op BNR nieuwsradio een hoogleraar aan het woord over SDC en Nederlandse toeleveranciers. Ik kon het niet helemaal volgen maar hij vertelde dat er in elke auto 50 chips van NXP zitten en nagenoeg In elke Duitse auto met TomTom software is uitgerust. En de koers blijft maar dalen..........
vreemdvermogen
1
Zoals ik het nu zie, speelt T2 in de onderste regionen van de 3e divisie Euronext competitie. Tijd om verder te degraderen naar de amateur afdeling?
Vive tu vida positivamente
0
quote:

Lionfart schreef op 24 maart 2021 16:55:

Vanmorgen was er op BNR nieuwsradio een hoogleraar aan het woord over SDC en Nederlandse toeleveranciers. Ik kon het niet helemaal volgen maar hij vertelde dat er in elke auto 50 chips van NXP zitten en nagenoeg In elke Duitse auto met TomTom software is uitgerust. En de koers blijft maar dalen..........
Al diverse keren tijdens de eigen aandelen inkoop van TomTom een dalende periode meegemaakt!
Alleen HG weet van de hoed in de rand en kan indien hij wil de koers flink omhoog krijgen.
Alle signalen zijn positief maar HG weet dit alles goed te camoufleren.
De vraag is waarom en hoelang nog want je kunt de ballon onder water blijven duwen maar eens komt hij met enorme kracht omhoog!!
de koe
3


TomTom’s Cloud-Native In-Dash Navigation has Arrived

TomTom Navigation for Automotive is the most comprehensive navigation solution for automakers available today
The new generation is cloud-native and full hybrid, working in both online and offline situations
A brand-new user interface that can be implemented across different brands, car lines, regions and configured for both internal combustion engines and electric powertrains
Will be deployed by leading global automakers
Amsterdam, The Netherlands, 25 March 2021 TomTom (TOM2), the leading independent location technology specialist, today announced the arrival of TomTom Navigation for Automotive, a cloud-native hybrid navigation solution developed for the automotive industry.

TomTom’s navigation is used by more automakers than any other. The latest iteration is cloud-native and able to take advantage of super-fast and up-to-date routing, search and fresh maps, while still offering a fully functional offline mode. When no data connection is available, the solution switches to its onboard software and maps, making it available under all circumstances.

“With cloud delivery at the heart of the new TomTom Navigation for Automotive, we have combined the safety and comfort of an in-dash system with the always up-to-date and super-fast experience of a smartphone app,” said Antoine Saucier, Managing Director, TomTom Automotive.

Drivers will enjoy a new user interface designed around our principles of safety and ease-of-use. The intuitive interface can be displayed on the center stack, cluster screen, head-up display (HUD) and passenger screens in different sizes and aspect ratios. This integrated approach means important information such as turn-by-turn and lane-level navigation instructions, as well as traffic and hazard warnings can be projected on the vehicle’s HUD or cluster screen, increasing driver safety and comfort. The driver can also interact directly with TomTom’s navigation via easy-to-use voice assistance from Amazon Alexa, Cerence or Houndify.

TomTom’s next-generation navigation can be integrated with vehicle sensors, enabling it to display vital information linked to advanced driver assistance systems and refueling or recharging needs. Dynamic range mapping helps drivers to visualize their vehicle’s range – especially important for electric vehicles. If the predicted range is insufficient to make it to the selected destination, the driver is alerted to find a charging location and provided with a cost comparison of the available charging points that are on route and within range. The chosen charging point is then added as waypoint to the driver’s destination.

Antoine Saucier added, “We continue to strive for safer roads, easier driving and cleaner air. TomTom’s new full-stack in-dash navigation is ready today to harness the capabilities of the automated and electric vehicles of tomorrow.”

TomTom’s new navigation offers automakers a fast and cost-effective route to a class-leading navigation experience. The technology is easily integrated in any in-vehicle infotainment system, as has been demonstrated by multiple leading tier one suppliers. The adaptable solution can work with multiple brands, car lines – entry, volume or premium – and vehicle types, anywhere in the world. The solution is offered as one pre-integrated stack and delivered through easy-to-use SDKs and APIs.

TomTom Navigation for Automotive will be deployed across multiple brands and car lines by leading global automakers.
Wereldbelegger
0
Waarom Tesla-rijders de ‘geheime’ camera in hun auto maar beter kunnen afplakken

Elon Musk heeft eerder gezegd dat de camera alvast is geïnstalleerd voor wanneer Tesla’s volledig autonoom zijn en passagiers meenemen voor taxiritten. Maar vorige week zei de topman dat het bedrijf bezig is met het bestuderen van beelden van deze camera als onderdeel van onderzoek naar zelfrijdende technologie. Wanneer de camera wordt ingeschakeld, kan Tesla de beelden naar eigen zeggen gebruiken voor onderzoek.
Camera afdekken

Volgens Consumer Reports roept dat vragen op over de privacy. Autofabrikanten als Ford en General Motors gebruiken infraroodtechnologie om de oogbewegingen of de positie van het hoofd van bestuurders te identificeren om hen te waarschuwen als ze vermoeid raken of afgeleid zijn. Het grote verschil is echter dat de informatie van al deze fabrikanten niet wordt opgenomen.
Wereldbelegger
0
Gaat bovenstaand ronkend persbericht de koersdaling van 2,26% in 4,5 week omhoog stuwen?

*Schrikbarende daling overigens als je als (ervaren) TT belegger een stevige koersstijging
had verwacht door het herstartte inkoopprogramma
((-;

start eigen inkoop 15-feb 7,97
slotkoers 24-mrt 7,79
verschil 4,5 week 0,18
verschil in % 2,26%

Technical Summary
Type 5 Min 15 Min Hourly Daily Monthly
Moving Averages Strong Sell Strong Sell Strong Sell Strong Sell Strong Sell
Technical Indicators Strong Sell Strong Sell Strong Sell Sell Sell
Summary Strong Sell Strong Sell Strong Sell Strong Sell Strong Sell
Wereldbelegger
0
Mogelijk miljoenen Nederlanders getroffen door datalek bij autobedrijven

Gegevens van mogelijk miljoenen Nederlanders zijn door criminelen gestolen bij RDC, een bedrijf dat autogarages ICT-diensten aanbiedt. Dat meldt de NOS donderdag op basis van eigen onderzoek.

Het gaat om onder meer privéadressen, telefoonnummers, e-mailadressen en geboortedata van klanten van de autogarages. De gegevens worden verkocht op een hackersforum. Hoeveel mensen gedupeerd zijn, is onbekend.

De hacker die de data verkoopt, zegt gegevens van 7,3 miljoen personen te hebben. De NOS schrijft dat sommige klanten mogelijk meerdere keren zijn meegeteld, maar RDC noemt het genoemde aantal "reëel".

bron:
www.nu.nl/tech/6123920/mogelijk-miljo...
tatje
1
Amsterdam - De Amerikaanse chipreus investeert dit jaar tussen $19 tot $20 miljard in productie van chips. Wereldwijd is een tekort ontstaan. Het aandeel Intel stijgt in reactie nabeurs 5%.

Eigenlijk logisch :-)

Intel nam Mobileye over.
Mobileye is an Israeli subsidiary of Intel that develops self-driving cars and advanced driver-assistance systems (ADAS).

Geen chips, geen autos.

Wel chips, wel autos.

Hoe meer autos, hoe gunstiger ook voor TT :-)

Begin 2019 de eerste HD deals .

Maar nooit meer een orderboek, wel een backlog.

Geen orderboek in 2019 2020 en 2021.

Niet vergeten eind 2021, is het 3 jaar geleden dat TT de eerste 2 HD deals won.

De tijd vliegt ;-)

taco Q4 2020.

For 2021 most of our recognized revenue will be the outcome of our backlog. In later years, it will be based on a combination of new deals and backlog.

Goed kijken wat Taco daar zegt.

Vanaf 2022 komt de herkende omzet uit een combinatie van nieuwe deals en de backlog.

Nieuwe deals met een jaarlijkse fee komen namelijk niet in de backlog.
Daarom heeft Enterprise ook geen backlog !

Alleen embedded komt in de backlog.

ADAS en HD komt helemaal niet in de backlog.

Vanaf 2022 vindt TT het zo groot worden, dat ze het apart benoemen.

For 2021 most of our recognized revenue will be the outcome of our backlog. In later years, it will be based on a combination of new deals and backlog.

2021 komt de meeste herkende omzet uit de backlog, maar vanaf 2022 komt de herkende omzet uit een combinatie van nieuwe deals en backlog.

Dus in 2021 is de herkende omzet uit nieuwe deals nog klein, maar groeiend.

Het volgende is misschien al geplaatst.

www.iex.nl/Nieuws/ANP-250321-105/Vold...
tatje
0
Het volgende zei Harold over de 2 HD deals begin 2019.

Harold Goddijn

Yes. So I think the importance of what we have achieved with those two deals is that they are in itself not big in absolute volume, but they are lighthouse programs with two very large car manufacturers and it's the -- those are the first deals that are available and gives us an opportunity to translate what we think is our product position, which we think -- where we think we are ahead of competition to turn that into a market leadership position. So those are really highly regarded car makers, and we will start supplying those maps in 2021. It will be for a limited number of vehicles, but we believe that this is an excellent opportunity to the platform to further grow within those two carmakers, but also in the rest of the market and being selected by other carmakers for similar parts and services. The -- if I look at ASP, it's a bit early to say much about the ASPs. I think what we said in the past is that they are significantly higher than what we get, for instance for traffic information or for HD Map products, but it will take some time for prices to settle at their natural levels and that will happen when there is more volume in the market. But it is an annual fee. So typically we used to charge for our products when the car leaves the factory, this time it will be an annual recurring fee for those vehicles, which is considerably higher than what we, for instance, charge for traffic information. So it has the potential to grow into a significant business. The early signs are good, but it will take some time before this develops into a sizable revenue stream.

Harold het vervolg !

Harold Goddijn

Yes. So the market now has a better understanding what an HD Map should look like and what content should be carried in an HD Map to be useful for automated driving or for advanced ADAS functionality. The trouble is the pipeline, the building of those maps. Doing that in a competitive automated way, that is a big challenge. And doing that repeatably and consistently is more than easy task. And I think we are further in our prioritization of our HD Map than most of our competitors. We don't have full visibility of what our competitors are doing. But the indication we get from the market is that our product is more mature, more stable and can be produced with high degree of efficiency. I think those two elements, a good product and a more mature production pipeline, make those to customers choose for a TomTom product. And that is important because..

Harold Goddijn

As I said, there's no full transparency. There are a number of smaller players there, startups even, some of them reasonably well funded. It's not that easy, but I think it's hard to see how you can produce a fully functional pipeline to do -- and we've got a lot of experience there. We have a -- don't forget that we invested a massive amount in our transactional mapping platform that came to maturity in 2017. That mapping platform enables us to do all sorts of clever tricks and achieve a high degree of automation for our HD product and we see our productivity enhancing mapmaking going up all the time, but it's also a critical part of our HD Map production pipeline. And having that transactionality is important. We are not aware that there are other mapmakers in the world who have such a transactional mapmaking system. So that's a core element on top of which we built the pipeline. If you don't have that, there's an awful lot of stuff you need to figure out before you can produce those maps cost effectively and to a high degree of automation and reliability.

Tja.

Prettige beursdag verder :-)

Gewoon mijn mening :-)
tatje
0
Galapagos momenteel 64.

Is 254 geweest.

De CEO is iets anders gaan doen binnen de organisatie.

Gelukkig ken ik geen leedvermaak.

Beleggen blijft moeilijk.

Ketchup zei het goed, Timing !

Ben je op enkele tientjes ingestapt in Gala en heb je verkocht op 250, klasse.
Heb je gekocht op 250 en moet je nu verkopen, poeh poeh.

Zo heeft bijna ieder aandeel een moment van glorie.
tatje
0
quote:

vreemd vermogen schreef op 25 maart 2021 10:20:

Mooi persbericht:
www.tomtom.com/press-room/general/268...
Klasse vreemd vermogen.

Pik er een zin uit.

Tom Tom s navigation is used by more automakers than any other :-)
Vive tu vida positivamente
0
quote:

vreemd vermogen schreef op 25 maart 2021 10:20:

Mooi persbericht:
www.tomtom.com/press-room/general/268...
Dit bevestigende bericht moet toch alle twijfelaars, doemdenkers en critici positief stemmen?!
Dit zwaar ondergewaardeerde bedrijf cq aandeel moet door iedere analist worden aanbevolen met een strong buy!
TomTom, strong buy, koersdoel => sky-high.
686 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 12:30
Koers 6,185
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 6,230
Laag 6,050
Volume 241.556
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront