Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Waterstof auto, redding van de autobranche?

321 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 » | Laatste
voda
0
Zuid-Korea: recordverkopen Hydrogen Energy Netwerk (HyNet) in de maand mei
GESCHREVEN OP 17-06-2021

Seoul tanken
Hydrogen Energy Network, actief in Zuid-Korea met de bouw en exploitatie van waterstoftankstations, heeft de afzetcijfers over de maand mei bekendgemaakt. Het bedrijf exploiteert 11 waterstoftankstations in Zuid-Korea en verkocht in mei 45.600 kilogram waterstof. Gemiddeld per pomp is dat 134 kilo per dag.

Het grootste waterstoftankstation van de keten bevindt zich in de hoofdstad Seoel, naast het gebouw van de nationale regering. Bij dit tankstation wordt op een gemiddelde dag 322 kilo waterstof verkocht. Gemiddeld tankt een voertuig 4,1 kilo waterstof

Het tweede tankstation bevindt zich in Chuncheon Service Area en verkoopt gemiddeld 265 kilo per dag. Het minst succesvolle waterstoftankstation staat in Pyeongteak Paengseong waar gemiddeld 31 kilo per dag wordt verkocht.

Momenteel heeft Hydrogen Energy Network, in het straatbeeld bekend als HyNet, 11 tankstations in Zuid-Korea. Dat aantal moet de komende jaren stijgen naar 100. De verwachting is dat het aantal auto’s op waterstof in Korea de komende decennia sterk zal toenemen. Zuid-Korea is het thuisland van Hyundai Motors.

www.waterstofmagazine.nl/nieuws
voda
0
Duitsland: In-der-City-Bus in Frankfurt koop 13 waterstofbussen bij Solaris
GESCHREVEN OP 17-06-2021

Frankfurt Solaris bus
Solaris Bus & Coach heeft de aanbesteding van het openbaarvervoersbedrijf in Frankfurt gewonnen voor de levering van 13 bussen op waterstof. De Poolse busfabrikant profileert zich steeds meer met emissievrije voertuigen. Naast waterstofbussen is Solaris succesvol met bussen op batterijen en trolleybussen.

“Steden zijn verantwoordelijk voor 60% van de CO 2 -uitstoot, dus het is uiterst belangrijk dat alle bestaande technieken die CO2 uitstoten worden vervangen door emissievrij,” zegt Javier Calleja, voorzitter van de raad van bestuur van Solaris Bus & Coach. "Openbaar vervoer lever nog steeds een bijdrage aan de CO2-uitstoot. Als busfabrikant zijn we er trots op dat de producten die we aanbieden bijdragen aan deze ecologische transformatie en een reële impact hebben op het verbeteren van de levenskwaliteit van de bewoners. Ik ben ook verheugd om de groeiende interesse in waterstofbussen te zien, die een perfecte aanvulling zijn op ons mobiele portfolio."

De technologie die wordt gebruikt in de Urbino 12 waterstofbus maakt gebruik van de energie die wordt geleverd door een brandstofcel met een vermogen van 70 kW. Een as met elektromotoren drijft het voertuig aan. Een batterijpakket levert extra vermogen als de energievraag hoog is. Om passagiers de maximale ruimte te geven wordt de waterstof opgeslagen op het dak van het voertuig. De bussen krijgen een MirrorEye-systeem, d.w.z. een set camera's die op de plek van de zijspiegels zijn geïnstalleerd, waardoor de bestuurder gemakkelijker en vooral veiliger kan manoeuvreren en parkeren.

Er zijn inmiddels al tientallen andere Solaris waterstofbussen besteld door vervoerders uit Duitsland, Italië, Oostenrijk en Nederland. Volgens marktprognoses zullen waterstofbussen tegen 2030 een aanzienlijk deel van de busvloot in Europa uitmaken. De bussen voor de stad Frankfurt moeten in 2022 worden geleverd.

www.waterstofmagazine.nl/nieuws
voda
0
BMW I HYDROGEN NEXT VOLGEND JAAR IN PRODUCTIE

MAX VELDHUIS NIEUWS
17 juni 2021 om 13:33

BMW wedt op meerdere paarden. Eind 2022 brengt het merk namelijk de i Hydrogen Next, een EV met een brandstofcel, op de markt. De waterstofauto moet op termijn gaan dienen als een extra keuzemogelijkheid naast batterij-elektrische aandrijflijnen. Aan vermogen is er in ieder geval geen gebrek.

In tegenstelling tot de iX is bij de i Hydrogen Next geen sprake van een opvallend, extravagant ontwerp. De waterstofauto is namelijk ontwikkeld op basis van de X5 en lijkt qua design vooralsnog nauwelijks af te wijken van de SUV. BMW test het model momenteel op de weg, waarbij de technici zich vooral richten op het finetunen van de software. BMW werkte voor de ontwikkeling van de i Hydrogen Next samen met Toyota. De cellen in de brandstofcel zijn afkomstig uit Japan, terwijl de behuizing van de brandstofcel en de rest van de aandrijflijn door BMW zelf zijn ontwikkeld. Die samenwerking tussen BMW en Toyota kwam overigens al in 2013 tot stand.

BMW i Hydrogen NEXT
Het eigen sausje van BMW zorgt ervoor dat de i Hydrogen Next een vermogen van 374 pk heeft. Dat is flink meer dan de 174 pk van de tweede generatie Toyota Mirai. Het extra vermogen is mede te danken aan de 'performance buffer battery', die elektriciteit uit de brandstofcel en via regeneratief remmen opslaat om zo kortstondig meer vermogen te kunnen leveren. De brandstofcel zelf levert wel een elektrische output die gelijk staat aan 170 pk. Dankzij twee waterstoftanks kan de i Hydrogen Next 6 kilogram aan waterstof mee torsen. In drie tot vier minuten is hij weer volgetankt. Hoe ver de SUV op zijn waterstofvoorraad komt, vermeldt BMW nog niet. De fabrikant spreekt van 'enkele honderden kilometers onder alle weersomstandigheden'.

Eind 2022 moet de i Hydrogen Next in een kleine oplage in productie gaan. Het lijkt erop dat BMW met het ontwerp hetzelfde recept volgt als bij de iX3, in dat geval gaat het dus om een subtiel aangepaste X5. Het is nog niet bekend hoeveel de SUV moet gaan kosten.

Knipperlichtrelatie
De band tussen BMW en waterstof kan gerust omschreven worden als een knipperlichtrelatie. In 2006 kwam het merk namelijk al op de proppen met de Hydrogen 7, die uiteindelijk in een gelimiteerde serie is geproduceerd. De Hydrogen 7 was een bijzonder geval, vooral omdat de limousine beschikte over een V12 die zowel op benzine als op waterstof liep. Dat bleek uiteindelijk toch niet zo'n groot succes. In 2009 stopte München namelijk in zijn geheel met het testen van auto's op waterstof, om vervolgens in 2015 de deur toch weer op een kiertje te zetten. Audi hanteert vandaag de dag een duidelijkere lijn als het gaat om waterstof.

Ontwikkelingsbaas Frank Weber ziet momenteel in ieder geval een waardevolle aanvulling voor de toekomst, vooral voor mensen die regelmatig lange afstanden rijden en minder toegang tot oplaadpunten hebben. "Brandstofceltechnologie kan vooral bij grotere voertuigen een interessante optie zijn als het gaat om duurzame aandrijflijnen", zegt hij. "Dat is waarom het testen van nagenoeg standaard auto's met een aandrijflijn op waterstof een belangrijke mijlpaal is in onze inspanningen op het gebied van onderzoek en ontwikkeling."

Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden

Voor meer sublinks etc. ,zie link:

www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/bm...
voda
0
JLR to Develop Hydrogen-Powered Defender Fuel Cell

Jaguar Land Rover is developing a prototype hydrogen fuel cell electric vehicle based on the new Land Rover Defender, with testing scheduled to begin this year. Jaguar Land Rover’s advanced engineering project, known as Project Zeus, is part funded by the government-backed Advanced Propulsion Centre, and will allow engineers to understand how a hydrogen powertrain can be optimised to deliver the performance and capability expected by its customers: from range to refuelling, and towing to off-road ability. The zero tailpipe emission prototype New Defender FCEV will begin testing towards the end of 2021 in the UK to verify key attributes such as off-road capability and fuel consumption.

To deliver Project Zeus, Jaguar Land Rover has teamed up with world class R&D partners, including Delta Motorsport, AVL, Marelli Automotive Systems and the UK Battery Industrialisation Centre to research, develop and create the prototype FCEV.

The FCEV concept is part of Jaguar Land Rover’s aim to achieve zero tailpipe emissions by 2036, and net zero carbon emissions across its supply chain, products and operations by 2039, in line with the Reimagine strategy announced last month. FCEVs, which generate electricity from hydrogen to power an electric motor, are complimentary to battery electric vehicles BEVs on the journey to net zero vehicle emissions. Hydrogen-powered FCEVs provide high energy density and rapid refuelling, and minimal loss of range in low temperatures, making the technology ideal for larger, longer-range vehicles, or those operated in hot or cold environments.

Source - Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Bosch to Supply Fuel-Cell Components to cellcentric

Fuel cells are finding their way onto the roads around the world. For Bosch, the next milestone in this development is a major order for electric air compressors with integrated power electronics. These compressors govern the fuel-cell system’s oxygen supply. Bosch has signed a long-term agreement with cellcentric to supply this high-tech component. 50:50 joint venture between Daimler Truck AG and Volvo Group AB, cellcentric is responsible for all activities along the entire value chain. Like Bosch, the joint venture aims to become a leading global manufacturer of fuel-cell systems and thus to help make transportation climate neutral and sustainable by 2050. The air compressor will be part of the cellcentric fuel-cell system that will feature in heavy trucks and stationary applications in the future. Large-scale production is set to begin from around the middle of the decade.

In fuel cells, hydrogen reacts with atmospheric oxygen to produce electrical energy as well as water and heat. Running a fuel-cell powertrain on hydrogen that is green, in other words, produced using renewable energy makes the vehicle climate neutral. As the electric air compressor supplies the required amount of filtered air, it is one of the core components of a fuel-cell system.

Bosch offers the air compressor in two power classes, 20 and 30 kilowatts. The 30-kilowatt class is rated for voltages from 450 to 850 volts, while the 20-kilowatt class is rated for either 250-450 volts or 450–850 volts. The compressor wheel reaches speeds of more than 100,000 rpm.

With the air compressor, the greatest technical challenge lies in scaling up the production of the high-speed electric motors with their air bearings and power electronics from customized to large-scale manufacturing. Since the overall technical complexity is comparable with that of a diesel injection system for commercial vehicles, the effect of these systems on employment is a positive one.

Source - Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Trial for Hyundai’s H2 Powered Elec City Fuel Cell Bus in Munich

In the coming weeks, Hyundai Motor Company will work with bus operators in Germany to run in-service trials of its hydrogen-powered Elec City Fuel Cell bus. Hyundai handed over the test bus to Busbetrieb Josef Ettenhuber GmbH and Geldhauser Linien- und Reiseverkehr GmbH & Co KG at OMV Hydrogen Refueling Station in Wendling in Irschenberg in Bavaria. The two bus operators will take turns running the Elec City Fuel Cell bus on existing routes in Munich, carrying actual passengers. The bus can travel over 500 kilometers when fully charged.1

Hyundai Motor plans to run demos with four more bus operators this year, collecting passenger and driver feedback along the way. Through the demo runs, the company expects to prove hydrogen-powered buses as a viable, efficient solution for commercial transportation. Elec City Fuel Cell has been commercially available in Korea since 2019 and a total of 108 units have been put into operation.

The hydrogen-powered buses being used in various public bus routes in the country have avoided reduced carbon emissions by an estimated 7,700 tons to date compared to internal combustion buses. On a yearly basis, Elec City Fuel Cell buses that are currently in operation are expected to reduce carbon emissions by the equivalent amount of CO2 sequestered in a year by 1,500 hectares of forest.

Hyundai’s Elec City bus is equipped with a 180-kW high-capacity hydrogen fuel cell system, which consists of two 90-kW hydrogen fuel cells, equipped with a durable hydrogen diffusion layer and an electrolyte membrane. The maximum output of 180 kW provides plenty of driving force, even in hilly road conditions. There are five hydrogen tanks in the roof, storing a total of 34 kg of hydrogen for over 500 km of range.

Source - Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Hyzon Hydrogen Powered Coaches to Conquer at FMG Mining

Leading global supplier of zero emission hydrogen fuel cell vehicles Hyzon announced that its transport coaches completed a 15,000-kilometer durability road test, a key tryout before one of the world’s largest iron-ore producers uses the vehicles in the remote Pilbara region. Fortescue Metals Group has contracted for up to 10 of Hyzon’s custom-built coaches in the Christmas Creek mining hub, where summer temperatures commonly exceed 110 degrees. The endurance road test demonstrated the capability, effectiveness and strength of fuel cell stacks being discharged and recharged repetitively in harsh conditions.

Fortescue expressed interest in Hyzon’s proprietary fuel cell technology using hydrogen gas, for which emissions are limited to water vapor, to replace a fleet of diesel vehicles for transporting workers around remote mining sites. The switch is an integral part of the resource company’s plans to reduce emissions, diversify its energy mix and become carbon neutral by 2030. The Hyzon coaches for Fortescue will mark the world’s first hydrogen-powered coach fleet.

The Hyzon-Fortescue collaboration is the latest sign of increasing industrial and commercial transition to hydrogen mobility and it comes as New York-based Hyzon readies for a public listing soon on Nasdaq via business combination with Decarbonization Plus Acquisition Corp.

Source - Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Autorijden op waterstof is niet zo groen als we vaak denken

WAT ZEGT DE WETENSCHAP
Waterstof, het wordt al jaren genoemd als dé oplossing voor ons energieprobleem. Maar waarom rijden we er dan nog niet massaal op?

Loes van Langen 28 jun. 2021
,,Waterstof wordt vaak genoemd als duurzaam alternatief voor benzine’’, zegt Willem Haverkort, ,,maar eigenlijk is dat niet altijd terecht. Slechts een zeer klein deel van de waterstof is op dit moment groen.’’ Haverkort werkt bij de TU Delft wél aan een duurzame vorm van waterstof en die haalt hij simpelweg uit water.

Een watermolecuul bestaat uit twee waterstofatomen en één zuurstofatoom. Die kun je splitsen en dan houd je het brandbare gas waterstof over. Dat splitsen doen we met elektriciteit, legt Haverkort uit. ,,Door een kleine spanning op het water te zetten, geef je de moleculen genoeg energie of motivatie om uit elkaar te gaan.’’

Als je het waterstofgas vervolgens opvangt, kun je het gebruiken om er bijvoorbeeld een auto op te laten rijden ,,Het enige wat uit je uitlaat komt is water of eigenlijk waterdamp.’’

© Hollandse Hoogte / ANP

Hij vervolgt: ,,Het grappige is dat we eigenlijk al heel ver waren met de ontwikkeling van duurzame waterstof.’’ Twee Nederlanders haalden het voor het eerst uit water in 1789. In de tweede helft van de 20ste eeuw werd waterstof desalniettemin steeds minder uit water gehaald, maar steeds meer uit aardgas. ,,Dat is veel goedkoper. Alleen komt daar CO2 bij vrij en dat is nu net wat we niet willen.’’

Toch is volgens Haverkort waterstof uit water ook niet altijd 100 procent duurzaam. ,,De elektriciteit die je gebruikt om water te splitsen moet wel groen zijn, dus afkomstig zijn van bijvoorbeeld windmolens of zonnepanelen, dan pas spreek je echt van groene waterstof.’’

Bijkomend probleem is dat je bij het omzetten van water naar waterstof een deel van de energie verliest. Waterstof neemt ook nog eens veel ruimte in beslag.

,,Om te voorkomen dat je met een gigantische tank rond moet rijden, persen we het samen, maar daarbij raak je ook weer een deel van de energie kwijt.’’

Tanken bij een waterstofstation in Helmond. © Jan de Laar/WaterstofNet

Waterstof wordt volgens Haverkort dus pas echt relevant op het moment dat we elektriciteit van duurzame bronnen over hebben. ,,Je kunt die elektriciteit dan opslaan in de vorm van waterstof en bijvoorbeeld bewaren in tanks of in zoutuitgravingen onder de grond.’’

Waterstof functioneert dan eigenlijk als een energiedrager. ,,Net als een batterij of accu. Als je op grote schaal energie wilt opslaan voor langere tijd, is waterstof waarschijnlijk voordeliger en minder vervuilend dan batterijen.’’ Waterstof leent zich daarom ook goed voor grote schepen, vrachtwagens of vliegtuigen. ,,Die hoeven dan al die zware accu’s niet mee te nemen.’’

Voor video, zie link:

www.ad.nl/dossier-wat-zegt-de-wetensc...
voda
0
Installation of Hydrogen Charging Stations to Accelerate in Korea

Business Korea reported that following a recent change, South Korea’s Ministry of Environment will take sole responsibility for approving the installation of hydrogen charging stations. Also, approval will now be given for hydrogen charging stations for commercial vehicles. This change should reduce the licensing application/approval period required to build new stations. Efforts to reduce fuel purchase costs are also ongoing through the joint purchase of hydrogen. It is expected that the construction of hydrogen charging stations to accelerate in 2H21.

Under the control of the Ministry of Environment, 16 private hydrogen charging stations are to be built, 10 of which are to be operated by Kohygen, 2 by HyNet, and 1 each by Hyundai Steel, E1, GS Caltex, and Daedo HyGen. For reference, Hyosung Heavy Industries is the number-one domestic installer of hydrogen charging stations.

As of Jun 18, Korea had a total of 93 hydrogen charging stations, 23 of which were installed this year. The government aims to build an additional 87 stations by yearend, bringing the total to 180. Accordingly, we expect installations to accelerate in H2 of 2021.

Business of commercial hydrogen charging stations has only recently been launched. The two major operators of hydrogen charging stations in Korea are HyNet (established in Sep 2019) and Kohygen (Mar 2021, a specialized constructor & operator of hydrogen charging infrastructure for commercial vehicles, such as buses and trucks.

KOGAS, a domestic hydrogen distributor, conducted its first joint hydrogen purchase for 12 hydrogen charging stations in 1H21. The joint purchase of hydrogen should lower unit prices by about 11%. In 2H21, the firm hopes to start making joint purchases for around 60 stations. Reducing fuel purchase costs will be a key factor in lowering operating deficits at hydrogen charging stations. A decrease in fuel purchase costs through joint purchases should contribute to improving operating income and expanding the hydrogen station network going forward.

Source - Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Heilbronn District in Germany Opts for Solaris Hydrogen Bus

Solaris presented a hydrogen-powered bus, the Urbino 12 hydrogen in Neuenstadt am Kocher in Germany. Omnibus-Verkehr Ruoff GmbH, part of the Transdev Group, that manages public transport in the city set its hopes on innovation and is planning to use green hydrogen produced in an environmentally friendly way to fuel public transport.It is an opportunity for the operator Omnibus-Verkehr Ruoff GmbH (to become a pioneer of zero-emission public transport in the Heilbron region.

Hydrogen is to be produced in an environmentally friendly way within the “H2 Impulse” project and then used as zero-emission fuel for fuelling urban buses. The regional component is a decisive factor in the project: hydrogen is produced using wind energy in the German Aviation and Space Hub (DLR), situated in nearby Hardthäuser Wald. Then it is either used locally or transmitted to regional users, i.e. in Neuenstadt. Therefore the environmental balance of harmful emissions from production through the end user is close to zero.

Within the project at the invitation of OVR Solaris presented an innovative bus, the Urbino 12 hydrogen, to project participants representing the County of Heilbronn, the city of Neustadt am Kocher, the municipalities of Hardthausen, Langenbrettach and Wirtschaftsfördergesellschaft Raum Heilbronn (WfG, an industrial development agency operating in the Heilbronn region). The Solaris product is an example of a vehicle successfully applying hydrogen technology. In order to demonstrate how reliable and useful hydrogen is in every day transport, the hydrogen bus operated the “KocherShuttle” express-line from Neuenstadt to Heilbronn.

A hydrogen fuel cell installed in the Urbino 12 hydrogen acts as a micro-power-plant producing energy and fuelling the vehicle directly. It’s a zero-emission bus, only water and heat are the by-products of the chemical reaction in the cell, so a cleaner means of transport would be hard to find.

Source - Strategic Research Institute
voda
0
Tata Motors to Supply 15 Hydrogen Buses to Indian Oil Corporation

Tata Motors has won a tender of 15 hydrogen-based proton exchange membrane fuel cell buses from the Indian Oil Corporation Limited. IOCL had invited bids for supply of PEM fuel cell buses in December 2020, and Tata Motors was selected as the winner following a diligent evaluation process. All 15 buses will be delivered within 144 weeks from the date of signing of the Memorandum of Understanding.

In addition to supplying the buses to the Research & Development Centre of IOCL, Tata Motors will also collaborate with them to undertake R&D projects and collectively study further the potential of Fuel Cell technology for commercial vehicles. This will be done by jointly testing, maintaining and operating these buses for public transport in real-world conditions in Delhi-NCR. The buses will be refuelled by hydrogen, generated and dispensed by IOCL.

Source - Strategic Research Institute
voda
0
Hyzon Plans 154 Tonne Hydrogen Fuel Cell Powered Truck

Leading global manufacturer of hydrogen commercial vehicles Hyzon announced that it will sign a memorandum of understanding to supply the truck, used in construction operations, to a European heavy lift, transport and rigging group. Hyzon already produces the highest-density fuel cell on the market, as verified by third-party testing authorities. The new truck deployment is expected to build on this existing advantage, allowing Hyzon’s customers to power more challenging industrial work with clean hydrogen fuel.

Additional interest in Hyzon’s heavy trucks has been expressed by current and potential customers in Europe and Australia, such as mining companies and companies in other industries which require high-performance vehicles for use in rugged terrain, over long distances, and in rigorous industrial activities.

Source - Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
XCIENT Fuel Cells Drive One Million Kilometers in Switzerland

Hyundai Hydrogen Mobility’s fleet of XCIENT Fuel Cell trucks has collectively exceeded 1 million kilometers of driving in only 11 months of service in Switzerland. During that time, the fleet has reduced CO2 emissions by over an estimated 630 tons, compared to diesel-powered vehicles. Since hitting Swiss roads last October, the fleet of now 46 hydrogen fuel cell trucks has been able to reach this milestone in the service of 25 Swiss companies in logistics, distribution and supermarket fulfilment.

Customers in Switzerland have expressed their satisfaction with the performance of the XCIENT Fuel Cell trucks so far, noting eco-friendliness, short refuelling times, and a long range as the top benefits.

After initially launching the model in 2019, Hyundai revealed the 2021 XCIENT Fuel Cell heavy-duty truck last month. The next generation of trucks features a bold grille design as well as updates to improve its performance. The new trucks come available in a 4×2 or 6×2 rigid body configuration.

A total of 140 units of the 2021 model will be shipped to Switzerland by the end of this year. Taking this eco-friendly shift even further, the fleet will grow to 1,600 hydrogen-electric trucks by 2025.

Shaping Hyundai’s future in hydrogen

In 2019, Hyundai Motor Company started a joint venture with Swiss company H2 Energy to create Hyundai Hydrogen Mobility. Based in Switzerland, HHM leases the XCIENT Fuel Cell trucks to commercial truck operators on a pay-per-use basis with includes the hydrogen supply as well. The benefit for commercial fleet customers is that there is no initial investment.

Source - Strategic Research Institute
voda
0
Toyota Co Brands Zero Emission Buses with CaetanoBus

Toyota Caetano Portugal became the direct shareholder of two Portuguese companies. The enhanced strategic alliance with bus manufacturing and sales company CaetanoBus, and Finlog, a passenger car financial service company, aims to accelerate the spread of hydrogen mobility. As more European countries and cities announce strategic policies to promote the decarbonisation of mobility, it is expected that commercial vehicles, especially city buses will be electrified rapidly. Therefore, TME will further expand its commercial zero-emission mobility by leveraging CaetanoBus’s long-standing bus business and recent strong efforts in the development and sales of zero-emission buses.

Already today, TME is supplying the Toyota fuel cell technology to CaetanoBus and integrating it into their first hydrogen bus with a range of 400km. Triggered by this enhanced alliance, TME will initiate in the development, production and distribution of Toyota fuel cell buses to expand its zero emission mobility solutions to promote further growth of the hydrogen society.

Finlog, on the other hand, will develop a full operational lease program focused on the bus business. Using their know-how from passenger car full-service leasing, they are increasing their portfolio of zero-emission mobility solutions throughout European cities.

Source - Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
EV Charging & Hydrogen Filling Station at Port of Gothenburg

A set of measures to speed up the transition to fossil-free transport, is about to be put into action at the Port of Gothenburg. The initial step: the first open-access facility in the Nordic region for electric charging and hydrogen gas for heavy goods vehicles, will become operational in 2022. The station will be located at Vädermotet at the Port of Gothenburg, which is strategically located beside the main roads leading into and out of the port. Photo: Gothenburg Port Authority.

In February the Tranzero Initiative was presented, a collaborative venture between the Volvo Group, Scania, Stena Line AB, and the Gothenburg Port Authority. The aim is to speed up the transition to fossil-free transport to and from the port. An extensive study of land transport flows to and from the port was launched – now, a plan of measures is being executed that will put theory into practice.

The port aims to reduce carbon emissions from transport to and from the port by 70% through to 2030. On the land side, carbon emissions in the Gothenburg area will need to be cut by 23,000 tonnes if this goal is to be achieved.

Fact file

1. The first open-access facility in the Nordic region for electric charging and hydrogen gas for heavy goods vehicles

2. Electric power available for heavy goods vehicles: 2022

3. Hydrogen gas available for heavy goods vehicles: 2023-24

4. Charging points for heavy goods vehicles: 10

5. Maximum power capacity: 350 kW-1 MW (fully developed)

6. Hydrogen gas pumps for heavy goods vehicles: 1

7. Hydrogen gas capacity: 720 kg, approximately 15 trucks/24 hours (fully developed)

Source - Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Poland to Get First Hydrogen Bus from Solaris for MZK in Konin

MZK in Konin will be the first public transport operator in Poland to add a hydrogen bus to its fleet. Secured by Solaris Bus & Coach, the contract stipulates the four-year lease of a Urbino 12 hydrogen bus propelled with energy derived from hydrogen. The vehicle will be delivered to Konin in 2022. The Solaris Urbino 12 hydrogen has found its first user in Poland. The city pioneering the step towards hydrogen energy in public transport is none other than Konin. The contract signed on 7 July assumes the lease of the unit in question for four years. Solaris will supply the hydrogen-powered vehicle to Konin in 2022. It is there, in Konin, that the first generally accessible hydrogen refilling station in Poland will be set up, by the end of 2021.

The main advantages of a hydrogen bus include in particular the short refilling time, the wide driving range as well as the zero-emission, noise-free and city resident-friendly operation of the vehicle. Hydrogen is an absolutely clean energy source. The sole by-products of the chemical reaction taking place in the hydrogen fuel cell are heat and steam. The hydrogen will be stored in gaseous form, in roof-stacked tanks. The commissioned bus will also feature an additional electric energy storage device – a Solaris High Power battery.

The Solaris 12 hydrogen bus had its première in 2019 and quite naturally complemented the emission-free offer of the producer. Electric buses, including the Urbino 15 LE electric designed for intercity carriage, trolleybuses and hydrogen buses together make up an offer that can be easily adapted to individual needs of carriers across all of Europe.

Source - Strategic Research Institute
Bijlage:
DeZwarteRidder
0
Autorijden op lucht? ‘Spotgoedkoop, brandschoon en tanken duurt maar vier minuten’

Een Nederlands bedrijf heeft een bestelbus ontwikkeld die op lucht rijdt. De techniek staat nog in de kinderschoenen, maar de schone ‘persluchtmotor’ kan het definitieve einde betekenen van verbrandingsmotoren. ,,Lang laden aan een stroompaal is ook niet nodig: binnen vier minuten ‘tank’ je genoeg lucht voor de volgende 600 kilometer’’, beweert het bedrijf.
Roland Tameling 12-07-21, 23:00

De opzienbarende technologie van het Nederlandse bedrijf SolutionAir uit Barendrecht zit verstopt in een omgebouwde Renault Master. De bestaande brandstofmotor werd grondig aangepast om de bestelwagen op samengeperste lucht te kunnen laten rijden.

Deze omgebouwde Renault Master rijdt nu op lucht.
Deze omgebouwde Renault Master rijdt nu op lucht. © SolutionAir

Normaal gesproken draait een verbrandingsmotor als het ware op kleine ontploffingen: wanneer het mengsel van benzine en lucht ontbrandt, komen de zuigers ín de motor in beweging. Die explosies ontbreken in een luchtmotor, want hier is het voldoende om alleen de lucht onder hele hoge druk in de motor te pompen om vooruit te komen.

Die aanpak geeft dit type motor meteen een groot voordeel: er komen geen vieze luchtjes of vervuilende stoffen uit de uitlaat. Het omgebouwde Renault-busje heeft drie gastanks van in totaal 600 liter aan boord, waarmee een afstand van zo’n 600 kilometer overbrugd kan worden. Dat bereik zou zelfs 1000 kilometer worden zodra er een vierde tank wordt toegevoegd, meent het bedrijf.

De tanks weer opvullen neemt slechts vier minuten in beslag, belooft de organisatie. Daarmee trekt de ‘luchtdrukmotor’ een lange neus naar huidige elektrische auto’s: die stoten tijdens het rijden weliswaar ook geen vervuilende stoffen uit, maar staan vaak veel langer aan een stroompunt om weer verder te kunnen. Een praktisch punt is wel dat er op dit moment nog nauwelijks ‘tankstations’ bestaan waar je op hele hoge druk lucht kunt bijvullen. Ook ten opzichte van waterstofmodellen heeft rijden op lucht voordelen: waar waterstof met veel energie moet worden geproduceerd, is lucht in principe overal ‘gratis’ beschikbaar.
Niet nieuw

Het idee van de persluchtmotor, afkomstig van de Italiaanse uitvinder Vito Truglia, is op zich niet nieuw. Diverse automerken hebben in het verleden al eens aan het principe gesnuffeld, maar tot op heden is de luchtmotor nog nooit in productie gegaan. Zo trok het moederbedrijf van Peugeot en Citroën in 2015 nog de stekker uit het project ‘Hybrid Air’, omdat het te ingewikkeld zou zijn. Ook de Renault van SolutionAir is een prototype waarvan slechts één exemplaar bestaat.

Toch voorspelt het Nederlandse bedrijf – dat naar eigen zeggen tien jaar aan de technologie heeft gewerkt – dat dit type motor een goede oplossing is om bestaande bestelwagens om te bouwen. Hierdoor hoeven bestaande dieselbusjes niet te worden gesloopt en zit je als eigenaar van een dergelijke bus niet vast aan dure elektrische alternatieven.

Het inbouwen van de tanks en de persluchtmotor zou volgens SolutionAir gemiddeld zo‘n 12.000 euro kosten, terwijl een nieuwe elektrische bus al gauw meer dan 30.000 euro moet opbrengen. In principe kunnen alle auto’s worden omgebouwd, zo lang zij beschikken over een moderne ECU (Electronic Control Unit, een computer die zaken zoals de brandstofinspuiting regelt).

Voor personenauto’s lijkt de techniek vooralsnog minder geschikt, omdat de luchttanks veel ruimte innemen. Wel ziet SolutionAir kansen voor onder meer vrachtwagens, de scheepvaart en andere grote voer- en vaartuigen. Volgens het bedrijf hebben onder meer grote fabrikanten zoals Fiat, Renault en Bosch interesse getoond.
Gemberthee
1
quote:

DeZwarteRidder schreef op 13 juli 2021 11:25:

Autorijden op lucht? ‘Spotgoedkoop, brandschoon en tanken duurt maar vier minuten’

Een Nederlands bedrijf heeft een bestelbus ontwikkeld die op lucht rijdt. De techniek staat nog in de kinderschoenen, maar de schone ‘persluchtmotor’ kan het definitieve einde betekenen van verbrandingsmotoren. ,,Lang laden aan een stroompaal is ook niet nodig: binnen vier minuten ‘tank’ je genoeg lucht voor de volgende 600 kilometer’’, beweert het bedrijf.
Roland Tameling 12-07-21, 23:00

De opzienbarende technologie van het Nederlandse bedrijf SolutionAir uit Barendrecht zit verstopt in een omgebouwde Renault Master. De bestaande brandstofmotor werd grondig aangepast om de bestelwagen op samengeperste lucht te kunnen laten rijden.

Deze omgebouwde Renault Master rijdt nu op lucht.
Deze omgebouwde Renault Master rijdt nu op lucht. © SolutionAir

Normaal gesproken draait een verbrandingsmotor als het ware op kleine ontploffingen: wanneer het mengsel van benzine en lucht ontbrandt, komen de zuigers ín de motor in beweging. Die explosies ontbreken in een luchtmotor, want hier is het voldoende om alleen de lucht onder hele hoge druk in de motor te pompen om vooruit te komen.

Die aanpak geeft dit type motor meteen een groot voordeel: er komen geen vieze luchtjes of vervuilende stoffen uit de uitlaat. Het omgebouwde Renault-busje heeft drie gastanks van in totaal 600 liter aan boord, waarmee een afstand van zo’n 600 kilometer overbrugd kan worden. Dat bereik zou zelfs 1000 kilometer worden zodra er een vierde tank wordt toegevoegd, meent het bedrijf.

De tanks weer opvullen neemt slechts vier minuten in beslag, belooft de organisatie. Daarmee trekt de ‘luchtdrukmotor’ een lange neus naar huidige elektrische auto’s: die stoten tijdens het rijden weliswaar ook geen vervuilende stoffen uit, maar staan vaak veel langer aan een stroompunt om weer verder te kunnen. Een praktisch punt is wel dat er op dit moment nog nauwelijks ‘tankstations’ bestaan waar je op hele hoge druk lucht kunt bijvullen. Ook ten opzichte van waterstofmodellen heeft rijden op lucht voordelen: waar waterstof met veel energie moet worden geproduceerd, is lucht in principe overal ‘gratis’ beschikbaar.
Niet nieuw

Het idee van de persluchtmotor, afkomstig van de Italiaanse uitvinder Vito Truglia, is op zich niet nieuw. Diverse automerken hebben in het verleden al eens aan het principe gesnuffeld, maar tot op heden is de luchtmotor nog nooit in productie gegaan. Zo trok het moederbedrijf van Peugeot en Citroën in 2015 nog de stekker uit het project ‘Hybrid Air’, omdat het te ingewikkeld zou zijn. Ook de Renault van SolutionAir is een prototype waarvan slechts één exemplaar bestaat.

Toch voorspelt het Nederlandse bedrijf – dat naar eigen zeggen tien jaar aan de technologie heeft gewerkt – dat dit type motor een goede oplossing is om bestaande bestelwagens om te bouwen. Hierdoor hoeven bestaande dieselbusjes niet te worden gesloopt en zit je als eigenaar van een dergelijke bus niet vast aan dure elektrische alternatieven.

Het inbouwen van de tanks en de persluchtmotor zou volgens SolutionAir gemiddeld zo‘n 12.000 euro kosten, terwijl een nieuwe elektrische bus al gauw meer dan 30.000 euro moet opbrengen. In principe kunnen alle auto’s worden omgebouwd, zo lang zij beschikken over een moderne ECU (Electronic Control Unit, een computer die zaken zoals de brandstofinspuiting regelt).

Voor personenauto’s lijkt de techniek vooralsnog minder geschikt, omdat de luchttanks veel ruimte innemen. Wel ziet SolutionAir kansen voor onder meer vrachtwagens, de scheepvaart en andere grote voer- en vaartuigen. Volgens het bedrijf hebben onder meer grote fabrikanten zoals Fiat, Renault en Bosch interesse getoond.
Mooi!
Een beter alternatief dan waterstof of electriciteit.
Hopelijk breekt dit door.
voda
0
Hyzon & Chart to Develop Liquid Hydrogen Fuel Cell-Powered Truck

Global supplier of zero emission hydrogen fuel cell-powered heavy vehicles Hyzon and leading independent global manufacturer of highly engineered equipment servicing multiple applications in the energy and industrial gas markets Chart announced an agreement to develop and produce a liquid, hydrogen-powered heavy duty commercial vehicle with a range of up to 1,000 miles. Using liquid in place of gaseous hydrogen in heavy transport brings numerous advantages. Because liquid hydrogen storage is twice as dense as the current 700 bar gaseous storage, a tank of liquid hydrogen fuels a vehicle for nearly twice the distance. Liquid hydrogen also improves a truck’s payload capacity because the storage tanks weigh less than 700 bar tanks.

One of the challenges is integrating mobile tanks that store liquid hydrogen, which require temperatures of –423 °F, with a vehicle’s fuel cell that requires ambient temperature hydrogen gas. The partnership creates a unique opportunity to address this challenge, by combining Chart’s market-leading liquid hydrogen equipment expertise with Hyzon’s experience manufacturing heavy-duty hydrogen vehicles.

The revolutionary extension of range will make the transition to a hydrogen-based transport industry attainable by solving challenges along the hydrogen value chain. Under the model to be developed, the number of heavy-duty refueling stations needed for these trucks becomes significantly less than the quantity needed for trucks using gas storage tank systems, as the driving range can readily match that of heavy-duty diesel trucks. In addition, the refueling infrastructure capital and operating costs are reduced with the elimination of the compression and refrigeration equipment needed for 700 bar vehicles.

Fewer stations would reduce the need to transport hydrogen to refilling locations, a time- and cost-intensive activity. Instead, large-scale low-cost green hydrogen production facilities could be built near the stations, relying on locally abundant resources such as solar, wind or hydropower. In the early hydrogen adoption phase, the 1,000-mile range could enable coast-to-coast routes with only four mega-hubs.

Source - Strategic Research Institute
voda
0
HYVIA to Pave Path to Green Hydrogen Mobility

‘HY’ for hydrogen, ‘VIA’ for road, HYVIA paves a new way forward for the carbon-free mobility ecosystem. HYVIA Presiden Mr David Holderbach said “To meet the challenges of hydrogen mobility, we need to offer fuel cell vehicles and the entire ecosystem. HYVIA offers turnkey mobility solutions that leverage the production, storage, distribution of green hydrogen and a wide range of H2 LCVs. These solutions will meet the new needs of businesses, large accounts, fleets, and local communities and drive energy transition as a whole.”

HYVIA builds on the expertise of Plug Power, a global leader of hydrogen solutions with over 20 years of experience in fuel cells and electrolyzers, and a network of more than 100 refuelling stations that dispense over 40 tons of hydrogen every day.

HYVIA will offer electrolysis solutions, mobile storage stations and, by late 2021, hydrogen refuelling stations assembled in Flins, France. The hydrogen refuelling stations will be available to rent or purchase and are guaranteed to be simple and safe to use.

Wide range of hydrogen fuel cell powered LCVs

HYVIA draws on the expertise of Renault Group, European leader of electric LCVs with 40% market share, and pioneer of hydrogen LCVs since 2014.

HYVIA will offer a range of three fuel cell powered LCVs by the end of the year, an offer complementary to battery electric vehicles.

1. Master Van H2-TECH is a large van that is best suited for the transport of goods, with a range of up to 500km and a cargo volume of 12m3.

2. Master Chassis Cab H2-TECH is a large van with even more cargo space (19m3) and a range of 250km.

3. Master Citybus H2-TECH is an urban minibus that can carry up to 15 passengers, ideal for businesses, municipalities and local public services, with a range of 300km.

These vehicles are built on a Dual Power architecture: powered by both electrical and hydrogen-based energy. The vehicles have a range up to 500km: 100km from electrical power, the rest from hydrogen.

They are equipped with a 33kWh battery, a 30kW fuel cell, and tanks containing between 3-7kg of hydrogen, depending on the version.

Source - Strategic Research Institute
Bijlage:
321 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
876,75  +2,73  +0,31%  11:02
 Germany40^ 17.994,30 -0,52%
 BEL 20 3.865,41 -0,47%
 Europe50^ 4.971,68 -0,36%
 US30^ 38.353,50 +0,00%
 Nasd100^ 17.360,59 -0,93%
 US500^ 5.043,94 -0,56%
 Japan225^ 37.717,64 -0,74%
 Gold spot 2.327,12 +0,48%
 EUR/USD 1,0725 +0,26%
 WTI 82,87 -0,04%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

UNILEVER PLC +5,20%
Flow Traders +4,87%
NX FILTRATION +3,70%
Fugro +2,27%
JUST EAT TAKE... +1,31%

Dalers

ADYEN NV -12,03%
WDP -4,77%
VIVORYON THER... -3,58%
AZERION -1,78%
IMCD -1,55%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront