Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway.com 2021

24.314 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 ... 1212 1213 1214 1215 1216 » | Laatste
Hehe
0
quote:

Falc0 schreef op 19 juli 2021 10:33:

Net lingo dit; Groen!!
Idd haha
Dus zo’n rare gedachte is het nog niet die 70
Lets go !!
bezinteergebelegt
0
Groen is nog verkoopknop voor wat handelaren. Omzet ook opgedroogd dit 2e uur.

Zie daar zelf geen verandering meer in komen tot 15.30. ofte wel, dansen bij 68, give or take 20 ct.

Na 15.30 de echge richting.

marktwaarde
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 18 juli 2021 14:20:

Beleggers onaangenaam verrast door verstopte winstwaarschuwing Just Eat Takeaway
Datum
17 juli 2021

Just Eat Takeaway (JET) stevent dit jaar af op een verlies dat tot drie keer groter is dan eerder naar beleggers werd gecommuniceerd. De grote vraag is of het concern ‘in control’ is en of de geloofwaardigheid van het bedrijf niet is aangetast.

De koers van maaltijdbezorger JET ging donderdagochtend met negen procent onderuit. Beleggers zijn zich overduidelijk rot geschrokken.

JET probeerde er tijdens de analistenbijeenkomst nog omheen te praten, maar voor de goede verstaander was zonneklaar dat de maaltijdbezorger een onvervalste winstwaarschuwing gaf.

Topman Jitse Groen zet hiermee mogelijk zijn geloofwaardigheid op het spel.

Groter verlies
JET meldde donderdag in haar tussentijdse handelsbericht dat de bruto transactiewaarde (gross transaction value, of GTV) dit jaar ergens uit zal komen tussen de 28 en 30 miljard euro, inclusief de overgenomen Amerikaanse maaltijdbezorger Grubhub. Daarbij gaf JET aan dat de aangepaste EBITDA-marge als percentage van de GTV tussen de min 1 en min 1,5 procent zal komen te liggen.

Wie dit doorrekent komt in het midden van de bandbreedte uit op een EBITDA-verlies van circa 360 miljoen euro.

Dat verwachte verlies is veel groter dan waar analisten en beleggers rekening mee hielden. JET had hen eerder dit jaar nog gemeld dat rekening moest worden gehouden met zo’n 60 tot 80 miljoen euro EBITDA-verlies, exclusief Grubhub. De verliezen lijken zich bij JET dan ook veel sneller op te stapelen dan eerder verwacht.

Naar aanleiding van deze update zullen beleggers gaan twijfelen of Groen wel voldoende ‘in control’ is.

Verstoppertje
Een doorwrochte toelichting door het bestuur van JET bleef tijdens de analistenbijeenkomst uit.

JET meldde dat het grootste deel van de pijn in Canada en de Verenigde Staten (200 miljoen euro) zit, waar lokale overheden een plafond introduceerden voor vergoedingen die maaltijdbezorgers in rekening mogen brengen.

Maar details over de overige 80 tot 100 miljoen euro aan extra verliezen bleven uit. Daarvoor moesten analisten volgens JET wachten op de halfjaarcijfers die het bedrijf medio augustus publiceert.

In Noord-Amerika hebben diverse lokale overheden de commissiepercentages van JET’s dochterbedrijven en concurrenten als DoorDash en Uber Eats tijdelijk gemaximeerd met als doel restaurants tijdens de coronapandemie meer lucht te geven. Dat was al langer het geval in steden als Chicago, New York, San Francisco en Toronto. Maar daar kwamen in het afgelopen kwartaal nog enkele Canadese steden bij. Groen liet tijdens de analistenbijeenkomst weten verrast te zijn door het feit dat in Canada ook het afgelopen tweede kwartaal nog forse limieten op de fees werden ingevoerd, terwijl het erop leek dat de pandemie op zijn retour was.

Analisten hielden in aanloop naar de trading update rekening met 60 tot 80 miljoen euro EBITDA-verlies in 2021. Een analist vroeg zich openlijk af hoe de nieuwe winstverwachting zich verhoudt tot deze eerder gecommuniceerde 60 miljoen euro.

JET-cfo Brent Wissink vroeg daarop aan de betreffende analist enigszins verward naar welke 60 miljoen euro hij eigenlijk refereerde.

Snel sprong een woordvoerder van JET Wissink bij en ontkende dat het cijfer van 60 miljoen euro überhaupt eerder door JET was gedeeld. Uit het transcript van de analistenbijeenkomst van maart dit jaar blijkt echter dat het diezelfde woordvoerder was die dit cijfer destijds heeft genoemd.

Analisten werden afgelopen zes maanden steeds voorzichtiger in EBITDA-prognose voor JET

Bron: Bloomberg, EBITDA prognose voor 2021 in miljoenen, periode 31 december 2020 t/m 14 juli 2021

Als we de scheur in de broek van de fee caps van 200 miljoen euro buiten beschouwing laten, dan blijft nog steeds een flinke kloof over tussen het oude verwachte verlies (minus 60 tot 80 miljoen euro) en de nieuwe prognose (gemiddeld minus 160 miljoen euro).

Tijdens de bijeenkomst wees Groen als reden voor de tegenvallende verwachting ook op de marketinguitgaven voor het EK voetbal. JET was één van de hoofdsponsors van het evenement, maar dat die kosten deze zomer gemaakt zouden worden, was vorig jaar al bekend.

Bezorging kost handenvol geld
JET zal de komende maanden echter ook moeten investeren in het overgenomen Grubhub. Bovendien heeft JET de afgelopen maanden vermoedelijk veel meer geld uitgegeven aan het winnen van verlieslatende orders in het Verenigd Koninkrijk, waarbij de maaltijdbezorger ook de bezorging (logistiek) van restaurantmaaltijden in handen neemt.

Topman Groen zei hierover dat hij deze ‘investeringen’, zoals hij deze noemt, wilde afbouwen na het eerste kwartaal. Maar omdat de pandemie aanhield, moest JET toch besluiten deze door te laten lopen.

Dat JET vol inzet op het versterken van haar positie in het Verenigd Koninkrijk, waaronder Londen, en concurrenten als Uber Eats en Deliveroo wil verzwakken, valt goed te begrijpen.

Maar dan is het wel zo netjes om de gevolgen van die keuze goed uit te leggen aan beleggers en analisten. Inmiddels zal het EBITDA-verlies bij de gezamenlijke logistieke activiteiten (zonder rekening te houden met de lucratieve marktplaatsorders) van JET dit jaar al snel een miljard euro bedragen. Dat is iets waar sommige beleggers nerveus van worden.

Geloofwaardigheid
Volgens Groen hebben de EBITDA-verliezen inmiddels een piek bereikt en zijn er verschillende katalysatoren om de winstgevendheid op korte termijn te verbeteren, zonder de omzetgroei aan te tasten. Het zou volgens Groen dan ook ‘niet zo moeilijk’ zijn om de EBITDA te verbeteren in de rest van het jaar.

Ten eerste zal de genoemde limiet op de commissies in Canada en de Verenigde Staten nog maar van korte duur zijn. Daarnaast hebben bijvoorbeeld concurrenten als Deliveroo en Uber Eats in het Verenigd Koninkrijk een bezorgfee die zomaar 4 tot 5 pond per order hoger ligt dan die van JET.

Als JET de bezorgfee in het Verenigd Koninkrijk dan ook verhoogt worden verliezen snel ingelopen. Daarnaast ziet Groen ook mogelijkheden om de komende maanden in Londen efficiënter maaltijden te bezorgen, om zo de kosten te drukken.

Beleggers lijken niet overtuigd door de woorden van Groen. Het aandeel JET zakte donderdag gedurende de handelsdag dieper in het rood. Analisten en beleggers houden niet van dergelijke grote verrassingen.
Dit geeft wel een best lelijk beeld en laat ook zien dat er nog veel onzeker is. Vooral die fee caps kunnen roet in het eten gooien door permanent te worden gehandhaafd, al denk ik niet dat zij de lobby-macht van de Amerikaanse bezorgers kunnen doorstaan.

Ondanks dat JET lelijk heeft verrast, blijft toch feit dat de beurswaarde veel minder is dan die van de concurrenten. Dus dat geeft hopelijk wel een bodem.
ruud71
0
quote:

zohehe schreef op 19 juli 2021 10:21:

Het is al opvallend op een rode beurs, vandaag 70 zou mooi zijn
Corona-zorgen zijn dan wel weer goed voor Justeat
Hehe
1
quote:

Feiten_graag schreef op 19 juli 2021 11:47:

AEX donkerrood met één groene stip
Toch weer niet.
Het lijkt die reclame van dat ijsje wel
“ en nu is ie weer rood “
[verwijderd]
2
Gelet op de huidige nieuwsberichten dat landen alweer rood kleuren ben ik bang dat we afstevenen op een nieuwe lockdown in het najaar (wellicht oktober/november). Meer bestellingen zullen dan ongetwijfeld weer online plaatsvinden is mijn verwachting.
debeursiscrimineel
1
aan het begin van mijn oprit staat een man al 2 minuten op mijn bel te drukken, ik kijk op de camera, het is mijn buurman. Ik naar mijn schuifdeur, staat hij daar met een oranje fiets met een tas erop, gefeliciteerd cees en hier is je verjaardagskado en welkom als bezorger bij JET, flauwe grap maar ik kon er wel om lachen!!!
bezinteergebelegt
1
in dit daalgeweld doet JET het nog altijd relatief goed. Dansen dus rond de 68. Mochten die Yanks na 15.30 enigzins herstellen dan is een slot richting 69 wel mogelijk.

Wel jammer dat op de relatief sterkere koersdagen van JET, het sentiment zo tegenzit.

Bij positieve futures had nl die 70 al op het bord gestaan.
Hehe
0
quote:

ruud71 schreef op 19 juli 2021 11:26:

[...]

Corona-zorgen zijn dan wel weer goed voor Justeat
Lijkt er nu wel op
Feiten_graag
0
Verschil met veel andere fondsen vandaag een procentje of 6-7. Zo lopen we die bloedige donderdag snel in.
bezinteergebelegt
0
quote:

zohehe schreef op 19 juli 2021 16:07:

Toch die 70 vandaag ?
Zou dat even lekker zijn
Toch gekomen idd.

Dan zou het nu wel fijn zijn om er ook boven te sluiten. Maar het is alweer een paar dagen aardig traden met JET :-)

Mag van mij wel ff aanhouden nu. Gewoon in 1 zwiep naar 75 en dan weer naar 70 etc etc.
Hehe
0
quote:

ceesvanvliet schreef op 19 juli 2021 16:34:

Morgenmiddag cachen.....
100.000 st dat is serieus geld of hoge hefboom turbo’s
24.314 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 ... 1212 1213 1214 1215 1216 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 17:35
Koers 14,100
Verschil +0,130 (+0,93%)
Hoog 14,455
Laag 13,890
Volume 1.477.065
Volume gemiddeld 2.398.085
Volume gisteren 2.106.904

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront