Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Oliewinnaars: Vopak en Euronav

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Reacties

40 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 januari 2016 15:22
    quote:

    Risky bets schreef op 29 januari 2016 15:15:

    Maak de grafiek maar langer. Half 2013 stond de baltic dirty index rond de 600 als dieptepunt, en in 2013 maakte euronav dik verlies. Met 60k/dag maakt euronav giga winsten.
    Ik volg die Baltic Tanker Dirty Index en Euronav reeds meer dan 30 jaar.
    Dus ik weet maar al te goed dat de jaren 2011 t.e.m. 2014 verlieslatend waren.

    Maar nu is het tij in 2015 volledig gekeerd. Lees of herlees ook maar de laatste reactie van Nico Inberg per 14h26. De overcapaciteit aan olie doet de vraag naar stockage en vervoer sterk stijgen evenals de tarieven.
  2. Risky bets 29 januari 2016 15:35
    Serieus... Met het risico dat ik getrolled wordt en onwijs hap nu.

    Ik kijk naar dezelfde index als jij. Jij moet je alleen verdiepen in de definitie van die index. De BDIY geeft, via een ingewikkelde formule, een proxy van hoe de algemene tanker markt het doet. Dus allerlei verschillende routes en verschillende scheeps groottes. Jij leest deze af als een $ waarde, maar je kan er niet meer uit zien dat de richting van de markt.

    De bronnen die ik link geven exacte dayrates in $ weer. Huidig is ongeveer 45k usd voor een VLCC en 30k usd per dag voor een Seusmax.

    De AEX interpreteer je toch ook niet als een euro waarde? De AEX gaat van 420 naar 430, die stijgt dan toch ook niet 10 euro ofzo?
  3. [verwijderd] 29 januari 2016 15:41
    fd.nl/ondernemen/1136588/tankers-gehe...

    Zeer goed artikel o.a. over prijzen van tankers per dag.
    62000 USD voor VLCC-tankers en 40000 USD voor Suezmax-tankers, maar dat zijn tarieven van het moment dat het artikel werd gepubliceerd (zijnde dus 25 januari 2016).

    Alleen staat daar wat die vrachttarieven betreft een fout in omdat daar wel degelijk een index voor bestaat, zijnde de Baltic Tanker Dirty Index.
  4. Risky bets 29 januari 2016 15:46
    quote:

    Cas1 schreef op 29 januari 2016 15:22:

    [...]

    Ik volg die Baltic Tanker Dirty Index en Euronav reeds meer dan 30 jaar.
    Dus ik weet maar al te goed dat de jaren 2011 t.e.m. 2014 verlieslatend waren.

    Maar nu is het tij in 2015 volledig gekeerd. Lees of herlees ook maar de laatste reactie van Nico Inberg per 14h26. De overcapaciteit aan olie doet de vraag naar stockage en vervoer sterk stijgen evenals de tarieven.
    Ja. Ik had je al uitgelegd dat stockage in 2015 nauwelijks relevant is geweest. Maar wellicht als dayrates verder zakken/contango verder toeneemt, kan dat verhaal nog gaan spelen.
    Ik heb ook al een aantal keer aangegeven dat er hoge winsten zijn gehaald in 2015, en dat de huidige prijzen, zowel op de spot als de fixture markt, ver boven de kostprijs van tanker bedrijven liggen. In q1 zal euronav weer een prima winst boeken.

    Ik heb jou alleen ook uitgelegd dat de toekomst meer onzeker is. Tanker capaciteit groeit de komende 2 jaar veel harder dan olie supply (of demand, maakt niet uit vanaf welke kant je het bekijkt). Als dit meer te vervoeren kilometers met zich mee brengt, door bijvoorbeeld meer lange vaarroutes midden oosten --> azie of midden oosten --> noord/zuid amerika, dan kan het zijn dat dayrates hoog blijven. Maar realiseer je wel dat 2015 een perfect storm was voor tanker bedrijven, er kwamen zeer weinig nieuwe schepen bij op de markt en de hoeveelheid te vervoeren olie was veel hoger dan van tevoren was verwacht. Bijvoorbeeld een opec cut, of prijzen van >45$ zullen heel slecht zijn voor de tanker rates.
  5. Risky bets 29 januari 2016 15:48
    quote:

    Cas1 schreef op 29 januari 2016 15:41:

    fd.nl/ondernemen/1136588/tankers-gehe...

    Zeer goed artikel o.a. over prijzen van tankers per dag.
    62000 USD voor VLCC-tankers en 40000 USD voor Suezmax-tankers, maar dat zijn tarieven van het moment dat het artikel werd gepubliceerd (zijnde dus 25 januari 2016).

    Alleen staat daar wat die vrachttarieven betreft een fout in omdat daar wel degelijk een index voor bestaat, zijnde de Baltic Tanker Dirty Index.
    Dat waren niet de tarieven van 25 jan. De schrijver heeft dat stuk geschreven op basis van informatie minimaal een week oud.
  6. [verwijderd] 29 januari 2016 16:00
    quote:

    Risky bets schreef op 29 januari 2016 15:46:

    [...]

    Ja. Ik had je al uitgelegd dat stockage in 2015 nauwelijks relevant is geweest. Maar wellicht als dayrates verder zakken/contango verder toeneemt, kan dat verhaal nog gaan spelen.
    Ik heb ook al een aantal keer aangegeven dat er hoge winsten zijn gehaald in 2015, en dat de huidige prijzen, zowel op de spot als de fixture markt, ver boven de kostprijs van tanker bedrijven liggen. In q1 zal euronav weer een prima winst boeken.

    Ik heb jou alleen ook uitgelegd dat de toekomst meer onzeker is. Tanker capaciteit groeit de komende 2 jaar veel harder dan olie supply (of demand, maakt niet uit vanaf welke kant je het bekijkt). Als dit meer te vervoeren kilometers met zich mee brengt, door bijvoorbeeld meer lange vaarroutes midden oosten --> azie of midden oosten --> noord/zuid amerika, dan kan het zijn dat dayrates hoog blijven. Maar realiseer je wel dat 2015 een perfect storm was voor tanker bedrijven, er kwamen zeer weinig nieuwe schepen bij op de markt en de hoeveelheid te vervoeren olie was veel hoger dan van tevoren was verwacht. Bijvoorbeeld een opec cut, of prijzen van >45$ zullen heel slecht zijn voor de tanker rates.
    1. Volgens mij en FD is stockage wel degelijk relevant. Zie trouwens ook interview met Euronav Ceo Paddy Rodgers op Bloomberg TV.

    2. Natuurlijk kent de toekomst geen zekerheden. Ook niet voor ons trouwens, maar Euronav zelf is positief.

    3. Tankercapaciteit zal pas groeien binnen 3 jaar en 3 jaar op de beurs is een bijzonder lange periode. Bron JP Morgan.

    4. Ook de te vervoeren olievolumes zijn vandaag zeer hoog en dit voor minstens het eerste kwartaal van 2016.

    5. En voor de volgende kwartalen in 2016 is er meer onduidelijk, maar ikzelf en Euronav verwachten dat de olieproducerende landen hun capaciteit zeer hoog gaan houden. Trouwens al die landen hebben die keiharde olie-dollars broodnodig.

    En als jij er geen vertrouwen in hebt, dan begrijp ik niet dat jij jouw overzeese tankermaatschappijen aanhoudt.
  7. Risky bets 29 januari 2016 16:39
    quote:

    Cas1 schreef op 29 januari 2016 16:00:

    [...]

    1. Volgens mij en FD is stockage wel degelijk relevant. Zie trouwens ook interview met Euronav Ceo Paddy Rodgers op Bloomberg TV.

    2. Natuurlijk kent de toekomst geen zekerheden. Ook niet voor ons trouwens, maar Euronav zelf is positief.

    3. Tankercapaciteit zal pas groeien binnen 3 jaar en 3 jaar op de beurs is een bijzonder lange periode. Bron JP Morgan.

    4. Ook de te vervoeren olievolumes zijn vandaag zeer hoog en dit voor minstens het eerste kwartaal van 2016.

    5. En voor de volgende kwartalen in 2016 is er meer onduidelijk, maar ikzelf en Euronav verwachten dat de olieproducerende landen hun capaciteit zeer hoog gaan houden. Trouwens al die landen hebben die keiharde olie-dollars broodnodig.

    En als jij er geen vertrouwen in hebt, dan begrijp ik niet dat jij jouw overzeese tankermaatschappijen aanhoudt.
    Pff, mijn laatste post hier. Veel te veel tijd hieraan besteed.

    Die tarieven zijn wel spectaculair gedaald. Vlak voor kerst was een vlcc dayrate nog 110k/dag. Met nieuwjaar in de 90. 21 jan nog 65k en gisteren 45k. Maar die dingen zijn altijd volatiel, dus hoeft niet heel veel te betekenen. Een 3 jaars contract is wel gezakt van 42k/dag naar 39.5 ongeveer, dat baart me wel meer zorgen.

    1. Die FD journalist heeft gewoon niet heel veel verstand van de tanker markt. Niet verbazingwekkend ook, want hij moet waarschijnlijk over veel topics artikels maken. Ik heb vandeweek nog een opmerking van Rogers gelezen ergens dat offshore storage pas gaat spelen als contango minimaal 0.75$ per maand is. Geen zin om het nu op te zoeken. Maar het rekensommetje is relatief simpel. 50k/dag = 1,5m per maand. Per vlcc zitten 2m vaten. Dus aan scheepskosten moet er minimaal 1.5/2=0.75c per barrel aan contango in de markt zitten. En een handelaar heeft hierboven op nog allerlei andere kosten.

    3. Hier begrijp je weer iets niet. Als je nu een tanker besteld wordt hij pas over 3 jaar afgeleverd. Dat is niet hetzelfde als het orderboek voor de komende jaren. 1 a 2 jaar geleden zijn veel nieuwe tankers besteld, die dus 3 jaar later worden afgeleverd. In euronav's eigen corporate presentatie kan je volgens mij die 5% en 6% fleetgrowth ook vinden, voor de komende 2 jaar.

    5. eens, maar je moet het relatief zien natuurlijk. Gaat het totaal aantal kilometers hard genoeg groeien om 5% en 6% vloot groei te matchen.

    Ik heb gekozen voor een aantal andere bedrijven die veel scherper geprijsd zijn in de markt en die ook meer zekerheden met langere fixtures hebben ingebouwd. Ik vind zeker de tanker industrie geen slechte plek om te investeren. Veel beleggers trekken alleen de huidige winsten en dividenden door naar de toekomst en dat lijkt me erg optimistisch.

  8. [verwijderd] 29 januari 2016 16:49
    quote:

    Risky bets schreef op 29 januari 2016 16:39:

    [...]

    Pff, mijn laatste post hier. Veel te veel tijd hieraan besteed.

    Die tarieven zijn wel spectaculair gedaald. Vlak voor kerst was een vlcc dayrate nog 110k/dag. Met nieuwjaar in de 90. 21 jan nog 65k en gisteren 45k. Maar die dingen zijn altijd volatiel, dus hoeft niet heel veel te betekenen. Een 3 jaars contract is wel gezakt van 42k/dag naar 39.5 ongeveer, dat baart me wel meer zorgen.

    1. Die FD journalist heeft gewoon niet heel veel verstand van de tanker markt. Niet verbazingwekkend ook, want hij moet waarschijnlijk over veel topics artikels maken. Ik heb vandeweek nog een opmerking van Rogers gelezen ergens dat offshore storage pas gaat spelen als contango minimaal 0.75$ per maand is. Geen zin om het nu op te zoeken. Maar het rekensommetje is relatief simpel. 50k/dag = 1,5m per maand. Per vlcc zitten 2m vaten. Dus aan scheepskosten moet er minimaal 1.5/2=0.75c per barrel aan contango in de markt zitten. En een handelaar heeft hierboven op nog allerlei andere kosten.

    3. Hier begrijp je weer iets niet. Als je nu een tanker besteld wordt hij pas over 3 jaar afgeleverd. Dat is niet hetzelfde als het orderboek voor de komende jaren. 1 a 2 jaar geleden zijn veel nieuwe tankers besteld, die dus 3 jaar later worden afgeleverd. In euronav's eigen corporate presentatie kan je volgens mij die 5% en 6% fleetgrowth ook vinden, voor de komende 2 jaar.

    5. eens, maar je moet het relatief zien natuurlijk. Gaat het totaal aantal kilometers hard genoeg groeien om 5% en 6% vloot groei te matchen.

    Ik heb gekozen voor een aantal andere bedrijven die veel scherper geprijsd zijn in de markt en die ook meer zekerheden met langere fixtures hebben ingebouwd. Ik vind zeker de tanker industrie geen slechte plek om te investeren. Veel beleggers trekken alleen de huidige winsten en dividenden door naar de toekomst en dat lijkt me erg optimistisch.

    1. Tarieven zijn wat gedaald (logisch want vrachttarieven zijn volatiel en kunnen ook zo weer keren), maar blijven wel hoog.

    3. Jouw visie is niet wat in het rapport van JP Morgan stond.
    De laatste jaren zijn gewoonweg quasi geen tankers besteld.

    5. Drie jaar op de beurs is een eeuwigheid.

    Ik heb gekozen voor Euronav en Vopak. Voor mij zeer kwalitatief hoogstaand en de hoogste kwaliteit in de markt, met hoog dividend en zonder valuta-risico's en zonder valuta-omwisselingen.
  9. Risky bets 29 januari 2016 17:08
    Argg, ga ik toch weer reageren.

    3. Laat dat rapport maar zien dan? Het is namelijk niet mijn visie maar gewoon een hard feit.
    Zie sheet 10 uit nota bene de corporate presentation van eurnav zelf:
    investors.euronav.com/~/media/Files/E...
    Quick google search: marketrealist.com/2015/12/newbuild-ta...

    5. drie jaar is op de beurs misschien een eeuwigheid, maar het is wel de reden dat euronav (net als alle andere tanker stock) is gedaald van 14 naar 10... Huidige resultaten maken maar een heel klein gedeelte van een beurskoers uit. Veel belangrijker zijn de prospects over de komende tijd.
  10. [verwijderd] 29 januari 2016 17:15
    quote:

    Risky bets schreef op 29 januari 2016 17:08:

    Argg, ga ik toch weer reageren.

    3. Laat dat rapport maar zien dan? Het is namelijk niet mijn visie maar gewoon een hard feit.
    Zie sheet 10 uit nota bene de corporate presentation van eurnav zelf:
    investors.euronav.com/~/media/Files/E...
    Quick google search: marketrealist.com/2015/12/newbuild-ta...

    5. drie jaar is op de beurs misschien een eeuwigheid, maar het is wel de reden dat euronav (net als alle andere tanker stock) is gedaald van 14 naar 10... Huidige resultaten maken maar een heel klein gedeelte van een beurskoers uit. Veel belangrijker zijn de prospects over de komende tijd.

    1. Ik heb dat rapport van JP Morgan gelezen maar vind de link niet meer.

    2. De driver is voor elke tankermaatschappij dezelfde, namelijk de vrachttarieven. Maar de omkering is ingezet in 2015 met uitstekende resultaten maar ook de vooruitzichten voor 2016 ogen zeer mooi.

    Veel succes toegewenst met jouw keuzes.
  11. MikeC. 29 januari 2016 17:29
    De tankertarieven zijn inderdaad wat gezakt sinds eind december. Vergeet echter niet dat dit momentopnames zijn. Schepen worden vastgelegd aan een vast tarief voor hun route. De rate is dus afhankelijk van wanneer de schepen geboekt worden. De meeste schepen die momenteel varen, varen dus nog aan de hoge rates van eind december. Veel kans dat de gebruikte capaciteit dankzij die rates dus ook hoog was dus het duurt even voordat ze herboekt worden.

    Door de heropleving in de markt wordt het afdanken van oudere schepen uitgesteld wat dus tendele kan compenseren voor de nieuwe orders die pas over 3 jaar toekomen.

    Veel orders werden geplaats in 2005-2008, ondertussen zijn die schepen dus ook al 10-11 jaar oud....

    We blijven nu eenmaal kindjes maken, maw de wereldbevolking neemt nog steeds stevig toe, evenals de industrialisatiegraad in Afrika en Oost-europa.

    Een kentering zou kunnen zijn als het wagenpark elektrisch wordt en men eindelijk nucleaire energie terug opwaardeert. Die ommekeer duurt nog minstens een jaar of 5.

    China is niet dom, al mogen de groeicijfers bedenkelijk zijn, er is nog steeds groei en ze beseffen dat ze een grote achterstand hebben opgebouwd wat oliereserves betreft. Ze zijn vollop reservoirs aan het bouwen en vullen. Evenals India... . De olieprijs kan nog 2 jaar zeer laag blijven of om diversie geopolitieke redenen terug opveren. Ik zie hen de komende 2 jaar meer afnemen dan huidig het geval is. En wie weet herleven de emerging countries en china dan weer economisch op. Verder geeft Iran ook een mooie boost aan de wereldeconomie zolang alles vlot verloopt. Niets voor niets heeft Saoudi Arabia een vrijgeleide gekregen voor Yemen, in mijn bescheiden mening niets meer dan een compensatie. Wat Israel in ruil krijgt is me nog een raadsel al zijn die ondertussen toch volledig uit het nieuws verdwenen en kunnen ze dus ongestoord hun gang gaan.

    Bon al dit om maar te zeggen dat volgens mij de positieve stimuli de negatieve momenteel en in de medium toekomst overtreffen. Een olieprijsheropleving kan alles in de war sturen, maar dan zou volgens mij olie terug tot boven de 60-70 moeten komen.... .

    Gezien de nieuwe 6 maand speculatietaks in België koop ik momenteel niet meer bij wat mogelijks een gemiste kans is. Op 6 maand kan politiek veel veranderen.... . Momenteel ben ik tevreden met het percentage dat Euronav in mijn portefeuille inneemt. Na een initiële winst staat het resterende deel nog op een licht virtueel verlies. Het dividend en het potentieel afgewogen tegen het 6 maandelijks risico is het me waard.
  12. A 's 29 januari 2016 17:56
    Ik heb van alle bovenstaande reacties een analyse gemaakt en kom tot de conclusie dat de koers van het aandeel Vopak binnen nu en een half jaar stijgt naar € 56,99. De aandelenkoers van Vopak loopt dus CON-TANGO zonder afbreuk te doen aan : "It takes two to tango". Prettig weekend, Ad Smeur
  13. [verwijderd] 14 april 2016 11:44
    quote:

    Risky bets schreef op 29 januari 2016 12:48:

    Overigens vind ik euronav relatief erg duur.
    Verdiep je a.u.b. in Euronav!

    1. Euronav noteert nog steeds onder zijn boekwaarde.
    2. Koers/winst is amper 4!
    3. Tarieven blijven hoog.
    4. Dividendrendement bedraag 16%!
    5. Capaciteit is voor 100% gevuld.
    6. Verdere vooruitzichten 2016 blijven gunstig.

    Mijn conclusie: Euronav is een prima aandeel om in portefeuille te hebben en te houden en veel beter dan jouw Amerikaanse tankermaatschappijen, maar OK, elk zijn mening natuurlijk.
  14. [verwijderd] 20 april 2016 11:11
    Vopak pakte uit met een sterk kwartaalrapport. De EBITDA voor uitzonderlijke elementen kwam uit op 214,7 miljoen euro en ook de omzet kwam op 348 miljoen euro boven de lat uit. Net als de nettowinst van 96,8 miljoen euro. De bezettingsgraad blijft stevig en de groep herhaalt de prognoses dat deze voor de rest van het boekjaar boven 90% zal uitkomen.

    Vopak en Euronav zijn twee aandelen om te hebben en te houden.
40 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links