Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Bodemen grondstoffenfondsen?

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. Risky bets 3 maart 2016 13:09
    Niet verrassend dat Shell het relatief slecht doet. Shell heeft in april vorig jaar een 50% overname premie betaald voor BG. Sindsdien zijn BG's peers met een procent of 20 gezakt. Achteraf gezien een hele dure overname geweest.

    Verder is Shell nu de grootste speler in de LNG markt. Samen met Chevron de grootste relatieve exposure hiernaar. En LNG ligt op z'n gat.
  2. [verwijderd] 3 maart 2016 13:11
    Chinese afname in vraag naar ijzererts/staal wordt deels fout geïnterpreteerd als zwakte van de Chinese economie. Het heeft waarschijnlijk meer te maken met het uitlopen van grote infrastructurele- en bouwprojecten na de kredietcrisis in 2008. De Chinese overheid heeft toen veel extra middelen ingezet om de zwakkere vraag uit het buitenland te compenseren met binnenlandse projecten. Die gebruiken veel staal etc. maar zijn inmiddels grotendeels afgerond. Vandaar een zwakte in de vraag naar staal. We komen dus eigenlijk meer in normale vraagverhoudingen terecht. Mijnbouwbedrijven hebben echter ingespeeld op de extra vraag en gezien de lange aanlooptijd voordat een mijn klaar is zijn die projecten zo ongeveer gereedgekomen toen men in China al over de piek heen was. Dus overaanbod + minder vraag = lage prijzen. Eigenlijk heel logisch. Want je kunt toch niet geloven dat een half procent lagere groei in China verantwoordelijk is voor de forse vraag daling? Overigens, de vraag is in China niet zo sterk ingezakt vergeleken met de enorme prijsdaling. Dat zeiden ook twee mijnbouwbedrijven als het over volumes gaat.
  3. Augustinus 3 maart 2016 13:15
    Ja het herstel is nog slechts een druppel op de gloeiende plaat in verhouding tot de daling, maar: je moet ergens beginnen!
    Wat Arcelor betreft nog even niet te enthousiast. Ik heb het gevoel dat de koers wordt 'opgepompt' tot het moment dat er nadere berichten over de emissie volgen.
  4. Risky bets 3 maart 2016 13:31
    quote:

    Hiltermans schreef op 3 maart 2016 13:11:

    Chinese afname in vraag naar ijzererts/staal wordt deels fout geïnterpreteerd als zwakte van de Chinese economie. Het heeft waarschijnlijk meer te maken met het uitlopen van grote infrastructurele- en bouwprojecten na de kredietcrisis in 2008. De Chinese overheid heeft toen veel extra middelen ingezet om de zwakkere vraag uit het buitenland te compenseren met binnenlandse projecten. Die gebruiken veel staal etc. maar zijn inmiddels grotendeels afgerond. Vandaar een zwakte in de vraag naar staal. We komen dus eigenlijk meer in normale vraagverhoudingen terecht. Mijnbouwbedrijven hebben echter ingespeeld op de extra vraag en gezien de lange aanlooptijd voordat een mijn klaar is zijn die projecten zo ongeveer gereedgekomen toen men in China al over de piek heen was. Dus overaanbod + minder vraag = lage prijzen. Eigenlijk heel logisch. Want je kunt toch niet geloven dat een half procent lagere groei in China verantwoordelijk is voor de forse vraag daling? Overigens, de vraag is in China niet zo sterk ingezakt vergeleken met de enorme prijsdaling. Dat zeiden ook twee mijnbouwbedrijven als het over volumes gaat.
    Scheepsindustrie ligt ook totaal op hun gat. Er worden nu nauwelijks nieuwe schepen besteld.
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links