Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Euronav is op jacht

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Martin Crum

Martin Crum is senior beleggingsanalist met meer dan twintig jaar beroepsmatige ervaring op de financiële markten, bij bedrijven als Euronext, Optiver en AEK. Als fundamenteel analist ligt zijn focus en voorkeur bij solide bedrijven met een stevige kasstroom. Sinds 2013 levert hij met zijn eigen bedrijf Beagsh Research & Trad...

Meer over Martin Crum

Recente analyses van Martin Crum

  1. 14:50 Nare verrassing van schadeclaim overschaduwt verfgigant AkzoNobel
  2. 09:40 Plannen voor beurs-exit Allfunds mogelijk van de baan
  3. 23 apr Winsthalvering bij Randstad

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. Risky bets 16 mei 2017 13:21
    Ik denk dat EURN achter GNRT (Gener8 maritime) gaat en daarom die obligatie uitgeeft. Daar is in het verleden vaker op gespeculeerd. Een alternatief is dat ze voor moderne 2e hands tankers gaan, maar daar zijn er op het moment niet heel veel van te koop.

    Overigens zijn huidige vrachttarieven verre van de nummers die jij noemt. Dat waren de Q1 gemiddelden, maar voor Q2 (en het seizoen zwakkere Q3) gaan ze een stuk lager uit pakken.

    Maar te veel focussen op de korte termijn is niet handig voor een bedrijf met assets die 20-25 jaar meegaan. In de sector is het gebruikelijk om te kijken naar de 2e hands waarde van de vloot. Momenteel handelt EURN 0.85-0.9x deze liquidatiewaarde, wat opmerkelijk laag is voor een bedrijf met de beste balans van de sector. De laatste jaren heeft EURN bijna altijd tussen de 0.8 en 1.2x deze waarde gehandeld.

    Zo bezien, biedt de huidige EURN koers je de mogelijkheid om olietankers te "kopen" met een korting op wat de markt er momenteel voor betaald. Wat dat betreft is het dus een uitstekend lange termijn instap moment.

    Ik ben zelf long EURN door middel van geschreven 7 euro puts, omdat ik denk dat de downside uitermate klein is nu.
  2. forum rang 5 The Third Way... 21 mei 2017 13:06
    Met VLCC rates die weer aan het dalen zijn (nu rond $15k) en de komende 2j nog steeds overaanbod is er geen zicht op verbetering tot 2018 wanneer, vooralsnog, vraag en aanbod in balans zouden kunnen (!) komen. Die $15k is ver onder W&V en ook cash break-evens van Euronav.

    Echter, niet te veel hopen. Reflexiviteit is alles: er wordt nu al weer geanticipeerd op de LT ontwikkelingen en besteld:

    www.hellenicshippingnews.com/30-vlccs...

    Timing is alles in shipping, nog meer dan in bv. vastgoed. Nicht einfach...
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links