TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom mei 2017

2.060 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 ... 99 100 101 102 103 » | Laatste
[verwijderd]
1
Bedankt Harry, voor je prima weergave van dhr drijver.....innoconcepts, heb zenook nog gehad....wat een bedrog.....
[verwijderd]
1
Koper terug.....lijkt uit Amerika te komen......;)). Begon nl om 15.30 met kopen...
[verwijderd]
0
quote:

TromDom schreef op 25 mei 2017 13:57:

De koper ligt lekker ket zijn ballen op het strand...geef hem geen ongelijk...maar daardoor is TomTom vandaag wel een erg fragiel aandeel....of?? Koopt hij vanmiddag terug....
Ja dus...hij koopt weer terug...
jaapxx
0
@Wies
Gisteren heeft TomTom (CFO) gesproken met de analist van de ABN op een conferentie in Amsterdam. Ik vond het opvallend dat de koers toen herstelde. Gaat zijn info in eerste instantie naar zijn innercircle? En komt hij dan morgen of maandag naar buiten? Tenminste, als er iets verandert?
Juun
0
quote:

harrysnel schreef op 25 mei 2017 15:36:

Van de 100en analisten die ik volg is Den Drijver absoluut dieptepunt. Samen met Jos Versteeg.

Helaas Harry,
Je hebt helemaal gelijk wat betreft het bovenstaande wat ik hier aanhaal, maar omdat het minder dan 50% van de hele tekst is kan ik er helaas geen AB voor geven, maar mijn waardering voor je verhaal blijft wel staan.
JLE2
0
quote:

harrysnel schreef op 25 mei 2017 15:36:

Mensen, hecht toch vooral geen belang aan adviezen en het bijbehorende koersdoel van Den Drijver. Dat hij inhoudelijke kennis heeft mbt sector en dat hij extra informatie krijgt via management .... daar kan ik in meegaan. Maar: zijn koersdoelen/adviezen zijn een heel ander verhaal omdat hij daarbij heel makkelijk switcht van een "korte termijn" mening gebaseerd op EBIT/WPA naar een waardebepaling op grond van strategische assets. Dat wisselen doet hij meerdere malen per jaar en als je kijkt naar het aantal adviezen + koersdoel dat hij uitgebracht heeft met betrekking tot TT dan zie je dat hij op dat gebied een enorme draaikont is en dat zijn koersdoel de koersontwikkeling volgt.

Als je op TomTom een advies moet plakken dan verwacht ik een consistent verhaal. Natuurlijk kan een mening aangepast worden aan ontwikkelingen binnen bedrijf of sector maar dat betekent niet dat de criteria waarop dat advies gebaseerd is veranderen. De uitersten zijn dan Barclays enerzijds met focus op Consumer en korte termijn en anderzijds ING/ABN die het orderboek meenemen en benodigde investeringen afzetten tegen omzet in 2020. Als Barclays begint over de nadelen van Brexit voor TT Consumer dan vind ik dat irrelevant (zit in TT voor de andere BU's) maar het is wel consequent en past in de Barclays analyse. Net als dat ING/ABN het orderboek Automotive 2016 belangrijker vonden dan de tegenvallende cijfers en hun advies gewoon handhaafden na de jaarcijfers. Ook dat past bij hun visie om geen belang te hechten aan ontwikkelingen binnen Consumer.

Den Drijver daarentegen maakt een keuze voor een bepaald advies en koersdoel (dat de beurskoers volgt). De markt bestaat uit kopers en verkopers die verschillend over het aandeel TomTom denken. Den Drijver kan meegaan met de kopers en vervolgens kiezen voor bv een verhaal over mogelijke interesse van NVIDIA. Den Drijver kan ook wijzen op de gevaren van een sterker Here, een verdere terugval in Consumer.....dat zagen we onlangs.

Ik herken dit gedrag van Den Drijver bij het enige tijd geleden al overgenomen Docdata. Een bedrijf dat actief was op gebied van E-commerce (Bol, Zalando) en heel klein onderdeel had dat paspoortsystemen maakte . Docdata komt met goede cijfers: Den Drijver begint over het gevaar dat ze een grote klant verliezen en dat de cijfers minder worden. Docdata verlengt contract met grote klant: Den Drijver begin over het feit dat het "paspoort-onderdeel" (nog geen 10% van omzet) tegenwind ondervindt. Wat ik daarmee wil aangeven: er is altijd wel een mogelijkheid om "twijfel" te zaaien. Ontwikkelingen te schetsen die bedreigend zijn. Of andersom juist verder dan tegenvallende cijfers te kijken en bemoedigende ontwikkelingen te zien.

Den Drijver doet dit voortdurend. Ook bij TomTom. Hij zorgt daarmee voor handel in aandelen en opties. Schept een mogelijkheid voor partijen om aandelen te vergaren of juist te verkopen. Daarom komt hij ook altijd met commentaar door en soms is dat zeer opmerkelijk. Rond het NVIDIA nieuws begint hij ineens over een parkeer app dat een autobouwer ontwikkelt (dacht Renault) samen met Here. Of hij smoort het enthousiasme over deal met TeleChips door te beweren dat TT voor de Chinese markt nog gebonden is aan Autonavi. Dat terwijl de JV Golden Tom al in liquidatie is en dat feit noemt hij niet.

Dus: het is zaak om de intenties van Den Drijver te achterhalen. Als ik het meest recente commentaar van Den Drijver afzet tegen het coveren van de shortpartijen dan vermoed ik dat dit geen toeval is.

De adviezen van Den Drijver zelf zijn waardeloos. Neem Fugro. Hij had (uit mijn hoofd) een koopadvies voor Fugro met koersdoel boven E20. Koers op dat moment rond E16. Fugro komt met dramatische cijfers en Den Drijver gaat doodleuk naar "verkoop koersdoel E10" toen het fonds al bijna naar dat niveau gezakt was. Daarna komt melding belang Boskalis en koers herstelt naar E16. Pas daarna gaat Den Drijver weer naar koop. Onlangs kwam Fugro weer met teleurstellende cijfers en Den Drijver handhaaft koopadvies.....omdat Fugro er alles aan doet om het tij te keren.

Waanzinnig. Bij Innoconcepts had hij koop E24 en bleef hij bij koop met steeds lager koersdoel totdat de tent failliet was.

Van de 100en analisten die ik volg is Den Drijver absoluut dieptepunt. Samen met Jos Versteeg.

Dus: ondanks het feit dat Den Drijver inhoudelijke kennis heeft en toegang tot extra informatie moet je hem vwb zijn adviezen niet serieus nemen. Het zijn adviezen die een doel dienen mbt handel in het aandeel.

Jmho

Geef Martijn een leuk gevuld envelopje en eet uit je hand. Deed hij vroeger ook al en is hij nog niet verleerd...

Juun
1
mjmj
0
quote:

jaapx schreef op 25 mei 2017 17:08:

@Wies
Gisteren heeft TomTom (CFO) gesproken met de analist van de ABN op een conferentie in Amsterdam. Ik vond het opvallend dat de koers toen herstelde. Gaat zijn info in eerste instantie naar zijn innercircle? En komt hij dan morgen of maandag naar buiten? Tenminste, als er iets verandert?
Tijd voor wet- en regelgeving: ieder gesprek met een analist moet worden opgenomen op een audioband en na een dag worden gepubliceerd op internet.
JLE2
0
quote:

Juun schreef op 25 mei 2017 17:18:

@ Johnny is de weg kwijt:
Ben je de weg kwijt hier op het forum Johnny?
Nee hoor , geef alleen aan wat er zoal speelt bij TT en analisten...
[verwijderd]
2
quote:

jaapx schreef op 25 mei 2017 17:08:

@Wies
Gisteren heeft TomTom (CFO) gesproken met de analist van de ABN op een conferentie in Amsterdam. Ik vond het opvallend dat de koers toen herstelde. Gaat zijn info in eerste instantie naar zijn innercircle? En komt hij dan morgen of maandag naar buiten? Tenminste, als er iets verandert?
Neen, dat kan niet meer vroeger ging er geen rapport van een analist de deur uit voordat de Traders bij dezelfde Bank eerst inzage hadden in het rapport, maar die tijd is voorbij

Nu gaan alle rapporten die analisten uitbrengen op 't zelfde tijdstip gebracht worden, zowel voor de Traders als de Klanten bij de Bank, er is wat dat betreft geen upfront view meer
ook pers agentschappen hebben vaak toegang tot de rapporten, maar dit is soms een samengevatte versie en niet het gehele rapport

er is daar in het verleden ongelofelijk veel gedoe over geweest dat de Traders bij de Bank eigenlijk al wisten wat er aan zat te komen en vaak niet schroomden daar hun voordeel mee te doen..

ik wil ook even duidelijk maken dat ik hier niet de mening deel over Maarten den Drijver, je kan een analist of een bank analyse goed of fout vinden, dat is prima , maar een persoon als goed of fout omschrijven dat slaat nergens op en dan bedoel ik de intentie van die persoon, niet of die persoon het bij het juiste eind heeft ja dan neen.

[verwijderd]
4
quote:

W schreef op 25 mei 2017 17:43:

[...]

Neen, dat kan niet meer vroeger ging er geen rapport van een analist de deur uit voordat de Traders bij dezelfde Bank eerst inzage hadden in het rapport, maar die tijd is voorbij

En gij geleuft da...

Kan zo zijn dat iedereen op hetzelfde moment de rapporten krijgt. Maar wat gebeurt er met de info voor de publicatie van de rapporten?

Laat me niet lachen. Ik vertrouw geen enkele medewerker in de financiële sector. Niet om de persoon, maar om de cultuur. Één groot nest rupsjes nooitgenoeg.

Analisten zijn wat mij betreft het verlengstuk van de financiële sector. D e één misschien meer dan de ander.

KC
Juun
1
quote:

Sunshine Band schreef op 25 mei 2017 18:03:

[...]

Laat me niet lachen. Ik vertrouw geen enkele medewerker in de financiële sector. Niet om de persoon, maar om de cultuur. Één groot nest rupsjes nooitgenoeg.

We zitten 100% op 1 lijn. Zelf heb ik er ook 16 jaar toebehoord. Het zijn allemaal rovers en boeven, maar omdat je er zelf tussen verkeerd, valt het je niet meer op dat je verkeerd bezig bent. Maar dat maakt het er niet minder schandalig van.

Let op: uitsluitend Rovers en Boeven.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Levy schreef op 24 mei 2017 07:36:

[...]
Is het u ontgaan dat we in dit land euthanasiewetgeving hebben en dat we palliatieve sedatie kennen?

Eerder in dit mei draadje schreef ik een broertje dood te hebben aan het D66-jihadisme (https://www.iex.nl/Forum/Topic/1343760/14/TomTom-mei-2017.aspx).

Maar n.a.v. bovenstaande post voeg ik daar aan toe dat dat ook geldt voor de D66 doodscultuur.
Ik geef toe, D'66 speelt het (te) hard. Maar dat wordt misschien tijd.
Ja, ik ken palliatieve sedatie, bij mijn vader. Het punt is dat hij of wij er niet bij betrokken werden, 'men' deed het gewoon, letterlijk stiekem in de nacht. Ik geef toe: het is al wat jaren geleden...
Misschien is D'66 nu ook zo hard door de zeer nipt gewonnen donordiscussie. Bij die kwestie begrijp ik (als gelovige) helemaal niets van de christelijke partijen.

Nu weer on topic: het is komkommertijd, ook bij TomTom. Natuurlijk kan altijd dat 'superbericht' komen, maar daar wachten oudere klanten zoals ik al 7 jaar op. Dat komt dus niet.
Wat dan wel? Op KT termijn wat opties schrijven, maar begin juli wakker worden en niet meer te enthousiast schrijven. Half juli komen de Q2 = HY cijfers, waarbij altijd wat meer informatie verstrekt wordt dan bij de Q1 cijfers.

Eigenlijk begint TT beleggingswijs saai te worden. Hun orderboek bij Automotive groeit indrukwekkend, alleen wordt dat pas over enkele jaren echt in de harde cijfers zichtbaar, en ook dan gaat vooralsnog veel de defrev in. Voor ongeduldigen is TT niet geschikt. Maar ik voor mijzelf heb in jaren niet zo rustig geslapen als nu, hoewel 50% van mijn pensioencenten in TT zitten.

Moet ik bezorgd zijn omdat ik zo langzamerhand een der laatste Mohikanen wordt? Naast xynix en nog een paar die er ook in 2009 al bij waren? Want Justin, Hik en Dutchy Ron zijn weg.
Bij Justin betreur ik dat echt, en Hik is niet echt weg, geloof ik. DR was in technisch opzicht zeer bij de tijd, maar beleggingstechnisch leerde ik weinig van hem.

Ik behoor tot de gelukkigen die pas na de val van 2008/2009 instapten, ik geef toe: meer geluk dan wijsheid. Maar incl. de claimemissie in de zomer van 2009 sta ik nu bij TT op een redelijk koersrendement, al is het nog geen hosanna.
Mijn punt is: ik stap nu zeker niet uit. De cijfers bij TT gaan langzaam verbeteren, en het neerwaarts risico is gering.
Dat is mijn visie.

Beperktedijkbewaking
1
quote:

vCalker schreef op 24 mei 2017 11:31:

In de huidige situatie vind ik de adviesverlaging van Den Drijver niet zo heel schokkend. Het is onrealistisch om te verwachten dat TomTom met gemak naar 11/12 euro gaat zonder de aankondiging van deals. De sector is hot, maar TomTom moet wel bewijzen dat het überhaupt een rol gaat spelen in de SDC. Het is evident dat er veel samengewerkt wordt met veel verschillende partijen. Samenwerken zegt nog niks over een afname van producten en zegt helemaal niks over de exclusiviteit.

Het grote voordeel is, omdat OEM's nu veel testen met HDmaps (82%), dat er deals gesloten kunnen worden voor de traditionele navigatie (zie orderboek). Die deals zijn natuurlijk positief, maar ook daarvoor ga je niet in TomTom beleggen. TomTom zal ongetwijfeld een goede navigatie leveren met onder andere Traffic, maar in die markt word je met gemak weggeconcurreerd. Om de simpele reden dat Google of Apple straks de strijd gaan winnen om het dashboard en dan draait er 'gewoon' een besturingssysteem van die spelers in de auto(met de bijbehorende appjes). Geen autofabrikant die dan 'te dure' navigatie gaat kopen bij TomTom. Nu komt er iemand ongetwijfeld zeggen hoe geweldig het is dat ze een file hebben ontweken met de TomTom, maar dat kan de gratis navigatie van Google Maps ook.

NEEN! TT beschikt met 'VP Traffic' Schaefer over een uniek talent. Een man die verkeer meer begrijpt dan wie ook, en die er de wiskundige modellen voor heeft. Tech-giants als Apple en Google denken dat ze elke rationaliteit en elk logisch determinisme kunnen vervangen door big data...

Ze vergissen zich. Juist verkeer zou wel eens een voorbeeld van hun ongelijk kunnen gaan worden... Net als medische diagnoses.
Verkeer zit vol self-fulfilling prophecies, maar ook vol latente vraag. Wie verkeer ooit echt snapt, is rijp voor de Nobelprijs economie.

Maar intussen wint TT met hun Schaefer elke traffic contest!
[verwijderd]
3

met zulke negatieve, kortzichtige, generaliserende commentaren over analisten en financiële instellingen heb ik niks, begrijp niet dat jullie dan aandacht geven aan rapporten.

de enige voorinformatie die lekt in aandelenhandel komt vanuit bedrijven, waar het Bestuur family and friends influistert over opkomende cijfers of over opkomend nieuws wat een impact kan hebben op de koers van het aandeel.

we hebben bij TT meermaals gezien dat voor opkomend nieuws het aandeel gedrukt of gepusht werd, dat is niet vanwege de analisten, dat is vanwege lekken uit TT.

Beperktedijkbewaking
0
Juist, en daarom moeten we zelf analyseren, beste W. Ik kan dat bij TT, jij wacht wanhopig de verhalen van jouw bankenvriendjes af. Die ik al eerder corrigeerde.

Doe niet zieliger dan je bent. Ik heb minder miljoenen te verhapstukken, maar weet met veel minder van meer van wanten.

En PS: @harrysnel trapt open deuren in.
[verwijderd]
2
quote:

W schreef op 26 mei 2017 07:18:

met zulke negatieve, kortzichtige, generaliserende commentaren over analisten en financiële instellingen heb ik niks, begrijp niet dat jullie dan aandacht geven aan rapporten.

de enige voorinformatie die lekt in aandelenhandel komt vanuit bedrijven, waar het Bestuur family and friends influistert over opkomende cijfers of over opkomend nieuws wat een impact kan hebben op de koers van het aandeel.

we hebben bij TT meermaals gezien dat voor opkomend nieuws het aandeel gedrukt of gepusht werd, dat is niet vanwege de analisten, dat is vanwege lekken uit TT.

Allereerst gaat mijn commentaar verder dan TomTom. Dat er bij T2 gelekt wordt doet niets afaan degraaicultuur in de financiële wereld. Als derde punt; ik verafschuwde de cultuur in de financiële wereld (een cultuur die je hier ook niet echt ontkent), maar ik behoud me hetrecht voor om informatie of adviezen van analisten in mijn beslissingen mee te nemen.

Negatief: ja
Generaliserend: bewijs het tegendeel
Kortzichtig: je laat me weer lachen

KC
[verwijderd]
0

gaat hier niet over de discussie over goede of slechte analisten, dat beoordeelt een ieder zelf maar, maar het merendeel wil hier lezen van een analist zoals de positie is ingenomen, dus ja dan lees je liever ABN of ING , met al 3 jaar koersdoelen van 14 en 15 euro ( let wel koersdoelen zijn basis 12 maand met een 6 maand uitloop, dus die zitten er al dik 2 jaar naast en niet enkel dat, het aandeel is ook nog eens van 12 euro naar 6 gedoken)
daar waar MS , NIBC sneller aanpassen en nu beiden rond de 10 zitten , of een Barclays die met 6 nog gelijk kreeg ook 1 jaar geleden.

de graaicultuur is juist, en dat die in de financiële wereld overheerst is ook duidelijk, maar daar ging het niet om, het ging om gebruik maken van beschikbare (voor) informatie en ik zeg dat vroeger de rapporten ingelezen werden door de Traders voordat ze naar buitenkwamen en dat dit nu niet meer is.

dat is alles.

bij BNP zijn de analisten zelfs niet in huis, is een andere toko Exane
Agatan
0
Goedemorgen. Wat een fraaie dag. Hoop op TT herstel naar 9,70 in de komende week. U ook?
2.060 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 ... 99 100 101 102 103 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 14:02
Koers 5,565
Verschil -0,165 (-2,88%)
Hoog 5,725
Laag 5,555
Volume 138.778
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront