TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom juli 2017. Scharrelmaand?

4.246 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 ... 209 210 211 212 213 » | Laatste
[verwijderd]
3
@ Benbelegger

de inkoop aandelen voor welke uiteindelijke doel ook, stopt nu tenminste verder verwateren door maar aandelen uit te schrijven, alhoewel ze dit waarschijnlijk nog wel gedeeltelijk zullen doen
verder is het nu echt duidelijk consumer : PND sterft af en sports heeft niet gebracht waar ze op hoopten

de druk is groot en ze zullen wat moeten doen voor 3rd party share holder verwachting, dat heeft HG ook gezegd in Barcelona verleden jaar, dat hij zich bewust is dat er een betere balans gevonden moet worden tussen kortere termijn aandeelhoudersverwachting en Lange termijn investeringen

Kepler komt net met een update

herhaalt koopadvies PT 12 maand 10 euro

consumer is een probleem met name sports

PND is afstervende, maar

PND FOR TRUCKS AND MOTORS ARE GROWING
cash generating will keep PND as sales value is minimal

SPORTS is the PROBLEM

TELEMATICS: strategy now on large fleet owners and this takes time
Update of WEBFLEET, more direct sales and fleet biz as remedies for growth

AUTOMOTIVE: VERY STRONG
some LARGE contracts still to be awarded in FY17 !!!!!
order intake 'skewed towards 3Q and 4Q

zoals gezegd mood is UP en 2eh 2017 gaan ze vurend in en vurend uit

BUY
[verwijderd]
2
Ze noemen specifiek Sports als onder review. Zou dit kunnen betekenen dat ze de navigatiekastjes wel gewoon blijven maken. Voor Fleetmanagement hebben ze ook kastjes nodig dus helemaal onlogisch lijkt me dit niet. Navigatiekastjes zijn natuurlijk ook een autoproduct en leveren big data voor o.a. traffic oplossingen van TomTom.

TomTom Sport is de echte vreemde eend in het product portfolio. Daar is de laatste tijd personeel weg gegaan waardoor ik denk dat ze al veel verder zijn dan de strategische opties bekijken. Een koper voor Sports zal denk ik wel lastig worden. Volgens mij is Jawbone (een amerikaanse speler van het eerste uur) gewoon gestopt met wearables maken. TomTom Sport is echter wel meer in het sport domein gepositioneerd en daarmee interessant voor bijvoorbeelds sportbedrijven als Nike, Basisfit en bedrijven gericht op gezondheid).

Zodra TomTom van de sport last af is kunnen ze zich vol gas op automotive. positioneren. Dan zal ook de winstgevendheid vergroten en het imago van het bedrijf verbeteren. Kortom positieve lange termijn.
[verwijderd]
0
Fijne koersstijging. Gelet op negatief perssentiment had ik juist een nog grotere daling verwacht.

Dit forum dagelijks volgende, moet ik de inhoudelijke posters een groot compliment geven. Fundamenteel klopt het algemene beeld van hun analyses. Klopt ook zeg maar deel II zo meteen: waardecreatie op welke manier dan ook?

(Technisch is het moeilijker. Ook de complottheorieën zijn wankel. Dat er vreemde dingen met (gebrek aan) informatie en met de koers gebeuren, lijkt me wel. Waardering dus ook voor Xynix en z'n druk op IR of in ieder geval toch z'n "AFM-dossieropbouw".)

Zoals hiervoor al door een ander (VOORTS?) naar voren gebracht: wat klopt er van Goddijn's structurele verhaal (o.m. bij BNR) over sterke groei bij Sports? De mensen hier twijfelden al vanaf het begin, of waren op z'n minst terughoudend en cynisch. Deze uitlatingen van Goddijn zijn volgens mij niet van lang geleden. Dat er opeens sprake is van een draai ten slechte die uit de lucht valt, lijkt dan onwaarschijnlijk. Is dit dus op dit vlak een kwestie van mismanagement? Anders is het namelijk niet de waarheid vertellen, ofwel in rond Hollands: keihard liegen. Overigens ben ik niet zo'n Goddijn-basher, gewoon kritisch volgend, zoals het hoort denk ik.

Wat wel jammer is, is dat niemand hier de impairment zag aankomen (tenzij ik iets gemist heb). Althans niet met zoveel woorden. In het algemeen was men al akkoord met een nihil-waardering voor Consumer, dus als er dan nog waarde (goodwill) op de balans staat, is de impairment in het hoofd al feitelijk genomen.
joopie1980
0
Beursblik: kwartaalupdate TomTom per saldo positief
Morgan Stanley noemde afschrijving van minder belang in vergelijking tot margestijging.

(ABM FN-Dow Jones) De update van TomTom over het tweede kwartaal is per saldo positief. Dit concludeerden de analisten van Morgan Stanley woensdag.

Zij wezen op de hogere omzet bij de tak Automotive & Licensing, die voor een betere marge zorgen. "Dit geeft meer slagkracht" voor de investeringen in de technologie voor zelfstandig rijden en is illustratief voor de transformatie van TomTom van een hardware naar een softwarebedrijf, aldus de analisten.

De afschrijving op de goodwill van de consumententak is volgens de zakenbank minder belangrijk.

TomTom liet voorbeurs weten dat de omzet dit jaar vermoedelijk aan de onderkant van de eerder afgegeven verwachting uit zal komen. Dit is volgens Morgan Stanley volledig het gevolg van tegenvallende prestaties in het sportsegment. Deze tak deed het in de eerste maanden van het jaar al slecht, en de trend zette door in het afgelopen kwartaal.

De afschrijving van 169 miljoen euro is een papieren afboeking en een indicatie van de zwakkere prestaties van de consumententak, aldus de analisten, die dit geen verrassing noemden en in hun model uitgaan van een nulwaarde voor deze activiteiten.

Morgan Stanley noemde de aandeleninkoop van 50 miljoen euro door TomTom wat lastig te rijmen met de investeringen die het navigatiebedrijf moet doen met het oog op de concurrentieslag met Here.

Morgan Stanley heeft een Overwogen advies op TomTom met een koersdoel van 10,40 euro. Op een groen Damrak koerste het aandeel 4,5 procent hoger op 9,11 euro.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires

July 19, 2017 03:33 ET (07:33 GMT)
DerksVisie
0
Sports is nog wel verkoopbaar, onder andere Under Armour (het Amerikaanse Sportkledingmerk) wil dolgraag naar de wearables toe. Ze hebben al een project met HTC geprobeerd (Under Armour Healthbox) maar dat is niet helemaal gelukt echter de wil blijft om vol in sportwearables te investeren.

www.outsideonline.com/2047771/under-a...

Echter PND's moeten maar gewoon uitgemolken worden ik zie daar niet een koper voor.
harrysnel
2
quote:

xynix schreef op 19 juli 2017 09:20:

T.a.v. die impairmentlast geldt natuurlijk meer dan ooit "profit is an opinion, cash is a fact". Want nu staat er opeens even wat minder op de balans. Maar dat wat er niet op staat is vele malen interessanter: het resultaat van jaren stug door investeren in het realtime mapping/traffic platform (t.l.v. de OPEX).
Precies. Dit staat er over de impairment in het persbericht:

"The difficult market circumstances combined with lower sales than planned for the second quarter has resulted in a downward revision in the future profitability projections for Consumer Sports. As a result, TomTom recorded a full impairment charge against the goodwill of the Consumer segment of €169 million in the second quarter 2017. This non-cash impairment charge is included within operating income (loss). The goodwill that was impaired was originally recorded at the time of the acquisition of Tele Atlas in 2008.

Als ik dat vertaal naar eigen woorden: bij de aankoop van Tele Atlas is er Goodwill op de balans geplaatst omdat men voorzag dat er met behulp van de aangekochte Mapping asset toekomstige omzet zou worden behaald. Destijds was TomTom nog bijna uitsluitend een PND maker Een bedrijf gericht op eindgebruiker (de automobilist) en niet de autobouwer. Logisch dat de inkomsten die men destijds zag vooral gerelateerd waren aan de consument.....en ook de afboeking is niet verrassend.

Maar dit verhaal heeft ook een andere kant. TomTom voorziet in een behoefte aan mobiliteit. Of de TomTom oplossingen nu rechtstreeks aan de automobilist worden verkocht of dat dit via de autobouwer gaat.....dat maakt niet uit. Ook richt TomTom zich op Smart Cities waarbij de automobilist profiteert van de TT oplossing via de overheid.

Mijn mening: als je een afboeking op Goodwill doet vanwege de minder dan verwachte opbrengst van de Mapping Asset als gevolg van minder toekomstige omzet bij Consumer dan moet je ook kijken of de Mapping asset meer waarde heeft gekregen voor Automotive/Licensing/Telematics.

Als ik dan bv zie dat:
- er een ontwikkeling is naar de zelfrijdende auto waarbij navigatie steeds meer standaard ingebouwd zal zijn.
- de take rates van ingebouwde navigatie omhoog gaan vanwege ADAS.
- Here verkocht is voor E3 miljard met oplangs een opwaardering voor deze asset (!!!) en Autonavi voor $1,4 miljard.
- TomTom marktaandeel wint tov HERE (zie orderboek).
- Telematics en Automotive steeds meer raakvlakken hebben en elkaar sterker maken.
- Maps onmisbaar zijn voor zelfrijdende auto en TomTom deals heeft gesloten met leiders als NVIDIA/BAIDU/Microsoft

Dan is mijn vraag: waarom wordt de waarde van de TT Mapping asset überhaupt nog bepaald door Consumer en niet aan de 3 groei divisies?

TomTom profileert zich nu als een BtoB bedrijf en Consumer is verleden tijd. Toch weeerom afboeking obv Consumer. Deze manier van onderwaarderen van assets leidt tot een balans waar een lekker hapje klaar staat om gekocht te worden.
Levy
0
M'n koersvoorspelling voor vandaag (+5,55%) is redelijk spot on te noemen. Mixed verhaal de publicatie van vandaag, maar als er meer focus komt op Automotive is dat alleen maar positief.
[verwijderd]
1
"Morgan Stanley noemde de aandeleninkoop van 50 miljoen euro door TomTom wat lastig te rijmen met de investeringen die het navigatiebedrijf moet doen met het oog op de concurrentieslag met Here."

TOMTOM heeft dus zicht op een hogere positieve kasstroom
Koos99
2
Een punt van aandacht is OpEx.

Taco T. gaf tijdens CC 17 Q1 aan:

Operating expense for the quarter was EUR 137 million. That's EUR 10 million higher compared with a year ago. The increase is mainly driven by a higher expense from our long-term employee incentive plan. Excluding for these effects, operating expenses were up with 3%. That's also the run rate that we expect for the year as a whole.

Dus een stijging van 3% tov 2016.

Dit wordt nu ook weer bevestigd in de 17 Q2 cijfers (modest betekent volgens schaal van Mock 2%-4%)

We expect the level of investments (both CAPEX and OPEX) to show a modest increase compared with 20164, excluding acquisitions.

Als naar 17 H1 OpeX wordt gekeken:

289 vs 260 (+11%)

Excluding the impairment charge, operating expenses in H1 '17 were €289 million compared with €260 million in H1 '16. The operating expenses in H1 '16 included a one-off gain relating to a pending customs case. Excluding this one-off gain, the underlying operating expenses increased by €22 million year on year. This increase mainly came from higher expenses on our long-term employee incentive program and amortisation.


En natuurlijk zit daar een one-off gain in (5 milj) uit 2016, maar dat wist Taco aan het begin van het jaar ook al. Gezien het feit dat de verwachte groei van OpEx van ongeveer 3% herhaald wordt kan het niet anders dan dat in 17 H2 flink gesneden gaat worden, wat in lijn is met de neergaande Consumer.

Overall so far komt TomTom uit op fors hogere OpEx, maar doordat er wordt gesneden in Consumer (wat aan het begin van het jaar nog niet was voorzien) wordt de OpEx onder controle gehouden.
[verwijderd]
0
quote:

W schreef op 19 juli 2017 09:34:

PND is afstervende, maar

PND FOR TRUCKS AND MOTORS ARE GROWING
cash generating will keep PND as sales value is minimal
Dat zou ook kunnen voor elektrische fietsen en scooters. Eigenlijk prima om dat over te doen aan Bosch die dan gewoon nog een component toe kunnen voegen aan hun reeds rijke portefeuille aan componenten voor die groeisectoren.
harrysnel
0
quote:

tepper schreef op 19 juli 2017 09:50:

"Morgan Stanley noemde de aandeleninkoop van 50 miljoen euro door TomTom wat lastig te rijmen met de investeringen die het navigatiebedrijf moet doen met het oog op de concurrentieslag met Here."

TOMTOM heeft dus zicht op een hogere positieve kasstroom
Zat zelf te denken als Sports nog E50 mln oplevert dan kan daar al de terugkoop mee gefinancierd worden.
[verwijderd]
0
TomTom
Solid quarter but weak Telematics and Sports
The facts: TomTom has announced its 2Q17 results which were better at sales,
EBITDA and net profit excluding a EUR 169m impairment of goodwill relating to
TeleAtlas and Sports specifically. A strategic review will take place with regards to
Sports (not PND) with clarity in the 3Q17 period. TomTom is lowering its guidance
modestly due to Sports keeping EPS guidance unchanged. The company is also
announcing a EUR 50m share buy-back.
Our analysis: As expected, Automotive revenue was very strong, even stronger
than our above consensus estimate, resulting from model penetration at PSA
Citroen and good volume growth in other contracts (see note of yesterday on PDS
Citroen, Renault and FIAT). Licensing was equally strong but Telematics
disappointed with the CEO saying in the call this morning that “yeah, we need to fix
that”. (ARPU down to EUR 14, subscription growth down to 7%). The gross margin
was very strong meaning that even with somewhat higher than expected opex,
EBITDA came in well higher than expected. The impairment of EUR 169m in fact
wipes out all of the Consumer related goodwill not just Sports. When asked why not
sell the whole Consumer division, CEO Goddijn answered that TT is still the best
owner of the asset (suggesting that bids have been made, in our opinion, but that
these were too low) and that the unit is generating cash. Can TomTom sell Spots?
Given declining revenue, the need for high marketing spend and the competition in
the wearables market, proceeds (if any) will be minimal. Halting the business may
also be the outcome of the strategic review.
For 2H17 TomTom expects revenues to be down ‘markedlly’, solid gross margins
and opex down sequentially and year on year, which despite the negative cash flow
from Sports, bodes well for overall cash flow in 2H17. In fact, CFO Titulaer said on
the call that even with the EUR 50m share buy-back, TomTom would be generating
FCF.
Conclusion & Action: The high growth in Automotive is very positive, as is growth
in licensing but the slowing growth in Telematics is a concern as is the decline in
Sports. A sale or the halting of Sports would lower marketing spend and create
more focus but with the PND business still there, the overall picture does not
change. We remain cautious (Neutral) as we are concerned about the slowing of
Telematics and the long term developments in Automotive, mainly related to
increased competition and uncertainty on map ASPs.
tatje
0
Maakt een impairment de balans zwakker !

Impairment wat is de definitie & betekenis

Impairment is binnen de accounting de benaming voor het vergelijken van de waarde van activa zoals deze op de balans is vermeld en de werkelijke waarde van deze activa. Het eventuele verschil door impairment wordt afgeschreven en rechtgetrokken op een nieuwe balans.

Inkoop eigen aandelen met cash en de aandelen vernietigen.
Maakt dat de balans zwakker.

TT kan ook eigen aandelen inkopen en niet vernietigen en houden als treasure aandelen ( zoals Adecco ).
Neutraal op de balans.

Wat een sterke balans moet Tom Tom hebben.

Tja.

En dan hebben ze veel onderdelen, niet eens voor de werkelijke waarde op de balans staan :-)
DerksVisie
1
quote:

VOORTS schreef op 19 juli 2017 09:49:

[...]

Voer voor het dossier?
HG heeft publiekelijk gesproken er is geen ontkennen aan.
De daling totaal niet zien aankomen, waarschijnlijk door mevrouw roze zonnebril (niet alleen figuurlijk gesproken) . Gelukkig was het ook een divisie van niks, stel je voor dat Sports al bijdroeg aan de omzet van Consumer. Dan was dit zeer pijnlijk geweest.
[verwijderd]
3
quote:

xynix schreef op 19 juli 2017 09:52:

[...]
Dat zou ook kunnen voor elektrische fietsen en scooters. Eigenlijk prima om dat over te doen aan Bosch die dan gewoon nog een component toe kunnen voegen aan hun reeds rijke portefeuille aan componenten voor die groeisectoren.
klopt, maar eerst moet er een manier gevonden dat Madame zonder gezichtsverlies het consumer-veld ruimt.

wat heeft deze vrouw zich vergaloppeert op social media aan hype over al deze waardeloze, leuke hebbedingetjes , voor de reguliere aandeelhouder in TT een regelrechte aanfluiting

moet je eens nadenken waar TT voor koers gestaan had, hadden ze deze bittere pil einde jaar genomen, dan hadden we nu net als andere sector gevraagde en gezochte aandelen aan 12 euro plus gestaan

daar mogen we die Founders echt wel op afrekenen hoor.
[verwijderd]
0
quote:

W schreef op 19 juli 2017 09:34:

PND is afstervende, maar

PND FOR TRUCKS AND MOTORS ARE GROWING
cash generating will keep PND as sales value is minimal

www.fullyloaded.com.au/product-news/1...
[verwijderd]
0
quote:

closer schreef op 19 juli 2017 09:59:

@Natte krant: wie zijn "we"?
Hoe bedoelt u beste closer?
closer
0
quote:

Natte krant schreef op 19 juli 2017 10:00:

Hoe bedoelt u beste closer?
Van wie is dat rapport?
4.246 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 ... 209 210 211 212 213 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront