TomTom « Terug naar discussie overzicht

Wat verwachten we nog allemaal aan persberichten??

27 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

visje schreef op 20 augustus 2017 12:59:

leuk draadje, de hot shots roeren zich, Hik, Justin, Wies Excuus als ik iemand passeer.
.........:)
visje
0
edit: leuk draadje, de hot shots roeren zich, Hik, Justin, Wies, Tomtom25 Excuus als ik iemand passeer.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Koos99 schreef op 20 augustus 2017 11:31:

...
Een bedrijf als ASML geeft ook gewoon de order backlog weer, maar TomTom wil er niet aan. Jaar na jaar wordt er minder info bekend gemaakt.

Order intake nu van 2 naar 1 keer per jaar. Volgend jaar, dat durf ik nu al op een briefje mee te geven, worden Automotive en License niet meer apart gerapporteerd. Dit jaar werd de gepubliceerde info over Consumer al fors minder.
Geheel mee eens, AB. Dat van Automotive en License vrees ik ook. Dan zal het bedrijf nog ondoorzichtiger worden.
loesje62
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 20 augustus 2017 13:40:

[...]
Geheel mee eens, AB. Dat van Automotive en License vrees ik ook. Dan zal het bedrijf nog ondoorzichtiger worden.

Maar wat ik me afvraag is, wat is nu uiteindelijk het doel van TomTom met dit ondoorzichtige beleid.
is dit b v om op deze manier rustig onder de radar te kunnen werken en op die manier makkelijker "het" doel te kunnen bereiken?
Of is het traject bij de grootverdieners al lang bekend en weten ze al waar het uiteindelijk zal eindigen (of stranden) ,en werpen ze een rookgordijn op om via de beurs hun vermogen op peil te brengen. Geld brengt het slechtste in mensen boven. De geldmachine die TomTom op de beurs is ,ziet de heer goddijn misschien ook wel als zijn eigendom.
[verwijderd]
1
Eens met die laatste alinea Koos. Auto en Licensing niet apart rapporteren omdat van die twee vooral auto het goed doet (hoewel er wel werd gesteld dat Microsoft als nieuwe klant vanaf volgend jaar licentie inkomsten gaat bijdragen). Ook Consumer werd kariger qua rapportage en sports was ook altijd wat omslachtig ("een tweecijferig groeipercentage" of dat soort termen)
Beperktedijkbewaking
0
quote:

loesje62 schreef op 20 augustus 2017 14:14:

[...]
Maar wat ik me afvraag is, wat is nu uiteindelijk het doel van TomTom met dit ondoorzichtige beleid.
is dit b v om op deze manier rustig onder de radar te kunnen werken en op die manier makkelijker "het" doel te kunnen bereiken?
Of is het traject bij de grootverdieners al lang bekend en weten ze al waar het uiteindelijk zal eindigen (of stranden) ,en werpen ze een rookgordijn op om via de beurs hun vermogen op peil te brengen. Geld brengt het slechtste in mensen boven. De geldmachine die TomTom op de beurs is ,ziet de heer goddijn misschien ook wel als zijn eigendom.
Er spelen bij TT twee dingen: het 'down playen' en vaagheid cq ondoorzichtigheid. Het eerste doen ze wellicht om fiscale redenen of om de een of andere strategische reden. Daar hebben andere posters al veel over geschreven en gespeculeerd, ik heb daar weinig aan toe te voegen.
Dat down playen kan alleen met een ondoorzichtig beleid. Het hangt dus met elkaar samen. Ook zal er in de B2B wereld soms sprake zijn van verplichte geheimhouding, maar dat verklaart nog niet de geheimzinnigheid over de door Koos99 genoemde geaggregeerde cijfers.

Er is denk ik nog een reden voor dat ondoorzichtige, namelijk onzekerheid. Vergeet niet dat het, na de eerste successen tien jaar geleden, bij de founders ten tijde van de claim-emissie in 2009 en de eerste jaren daarna dun door de broek liep. Privé waren ze binnen, maar het bedrijf zat in de tang bij de banken. In 2011 was er al een impairment, veel forser dan nu.
Die onzekerheid betreft nu vooral het gebrek aan enigszins vaste en betrouwbare recurring inkomsten. Consumer loopt af. Licensing is de laatste jaren wat instabiel en niet groeiend, bij TTT dalen de tarieven. Het is niet voor niks dat ze zo blij zijn met het orderboek bij Automotive, al is ook dat getal vaag (wat is nieuw, wat is oud, wanneer gaan de contracten in en hoe lang lopen ze?). Echte inkomsten uit HD-maps e.d. komen pas na 2019 en zijn daarom, hoe veelbelovend ook, nog behoorlijk onzeker qua omvang.

Die onzekerheid leidt tot versluierend taalgebruik. Dat zie je in nog extremere mate bij AND. "Veel belovende licensing-contacten, helaas mogen we niks zeggen ".
Dit zegt AND letterlijk:
"Gesprekken met meerdere potentiële klanten over deals die in financiële zin voor AND aantrekkelijk kunnen zijn lopen nog door. [...]
We zijn verheugd mee te delen dat we een product ontwikkelen in samenwerking met een leidende Tier 1 automotive aanbieder. Volgende maand presenteren we gezamenlijk dit product tijdens de IAA, de grootste automotive show in de wereld."


Ben benieuwd. Samenwerking bij een nieuw product? Dat horen we bij TT ook vaak, maar niet hoeveel het schuift of schuiven gaat.
Toch wekt de laatste alinea de nieuwsgierigheid van een TomTom-belegger op, daarom heb ik het hier even over AND. Welke tier-1 bedoelen ze?
Het kan geen aan TT of HERE gelieerde club zijn, die hebben geen behoefte aan AND. Dus geen Bosch (wat in het AND forum even hoopvol gesuggereerd werd). Ik denk ook niet dat het met HD of HAD te maken heeft. We moeten het meer in de info/entertainment hoek zoeken.
Mijn gok: een club als Harman of Pioneer, of een heel kleine supplier waar we hier bij wijze van spreken nog nooit van gehoord hebben.
We zullen het gaan zien in september. Maar 2017 zal voor AND een verliesgevend jaar worden.

Disclaimer: ik heb geen positie in AND, en zal die ook nooit hebben. In feite heb ik al meer dan 25 jaar een bloedhekel aan AND, toen ik een keer walgend van hun arrogantie hun burelen in (toen nog) Rotterdam verliet.

tatje
0
Je wilt tussendoor geen hoge koers.

Waarom niet : Omdat je de opties goedkoop aan de personeelsleden wil betalen.
Je gaat niet iets activeren, waarvan je niet weet of je marktleider wordt.
Dus niet activeren, bijkomend ga je daardoor bijna geen winst maken en hoef je ook geen dividend te betalen en weinig belasting.

2 maal een kink in de kabel, partijen die in 2015 ook met TT praten en uiteindelijk Here kopen en de overname van Fleetmatic door Verizon.
Er komt dan een hogere koers, die door alles wetende shorters weer te niet wordt gedaan.

Gelukkig, de bedrijfsvoering, een lage koers werkt weer.

Aandelen inkoop voor de opties, een lage koers 8 of 9 lijkt me gunstiger voor TT dan 30 of 40.

Ik heb wel het idee, dat grote jongens wel echt op de deur kloppen.

Dadelijk komt er iemand in de buurt van de vraagprijs, dus gaan we ons in ieder geval klaarmaken, lean en mean.

Lean en Mean.

- aandelen inkoop om de opties mee af te dekken.
- verkoop sports
- nemen van impairment.
- juiste personen in de rvc

WE noemen alles wat TT doet vaag, maar is het wel vaag of gewoon een bedrijfskeuze.

Staan 6 miljoen personeelsopties open.

Wat kan de worst worden voor de hondstrouwe medewerkers.

Bij 10 euro 60 miljoen verdelen
Bij 50 euro 300 miljoen verdelen.
Bij 100 euro 600 miljoen verdelen.
Bij 200 euro 1,2 miljard verdelen.

En dat alles belastingvrij.

De founders met bijna 26 miljoen aandelen per kop.
10 260 miljoen
50 1,3 miljard
100 2,6 miljard
200 5,2 miljard.

Bij de fam Goddijn mag je het zelfs maal 2 doen :-)

Voor de eer, voor de eer zeil je, maar zakelijk kun je het woord voor de eer, niet maken naar je aandeelhouders toe.

Wij hebben Groeibriljant en ik steun hem in zijn berekeningen.

Maar denk je niet, dat er bij TT genoeg Groeibriljanten rondlopen, die constant de mogelijke waarde van het bedrijf berekenen.

Er klopt echt niemand op de deur en Tom Tom zegt, we gaan ff tellen :-)

Leuk is de keuze voor die vage bedrijfsvoering niet, maar ik kan het wel snappen.

Ik verwacht geen positief schokkend nieuws van TT.
Misschien richting eind van het jaar.

Misschien start aandelen inkoop en verkoop sports.

Maar die 5 euro per aandeel stijging, kunnen in mijn ogen in de toekomst peanuts worden :-)

Tja, zo zie ik het.

Van mij mag er morgen een partij met een hele grote goudklomp TT van de beurs halen, dus voor de hoofdprijs.

Als het gebeurt en ik kan met minder risico of geduld, een procent of 5 maken, dan ben ik echt weg :-)

Activeren, veel winst laten zien, veel belasting en dividend betalen, een koers van zeker 20.

Ze kiezen er niet voor, het is een gegeven.

27 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 17:37
Koers 6,185
Verschil -1,090 (-14,98%)
Hoog 6,755
Laag 6,040
Volume 2.045.397
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 227.592

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront