Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Waterstof auto, redding van de autobranche?

320 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 12 13 14 15 16 » | Laatste
pcrs7
0
nobahamas
0
quote:

pcrs7 schreef op 8 januari 2014 12:34:

Ik geef de voorkeur aan een rationele discussie boven emotioneel gescheld.
ik ook.
Voor de ratio, waar het over hebben is niet waar de energie vandaan komt, maar het toepassen van niet-fossiele energie in voertuigen.
Nu veel met accu's gedaan, en dit kan ook met een "fuel cell".
Velen denken dat er toepassingsgebieden zijn waar een fuel cell alleen maar voordelen heeft t.o.v. de moderne accu's.
voda
0
quote:

pcrs7 schreef op 8 januari 2014 12:34:

Ik geef de voorkeur aan een rationele discussie boven emotioneel gescheld.
Prima.

Er zijn hier een aantal pro's geplaatst. Jij de con's.

Tot zover je bijdragen. Kunnen we (wij) het hierbij laten tot er meer nieuws aanwezig is?

Bij voorbaat dank.

BTW, ik blijf dit een enorme positieve ontwikkeling vinden aangezien sommige Rare Earth materialen voor de traditionele o.a. li-ion accu's niet onbeperkt aanwezig zijn. (afgezien van het milieu effect om deze grondstoffen te delven)
voda
0
Toyota says hydrogen powered cars will catch on real fast

It is reported that Toyota is just one year away from launching a series vehicles powered by hydrogen.

Although, it will not be the first manufacturer to launch such a car on the market, being overtaken by Honda in this regard with their Clarity FCV, Toyota’s representatives are proud of their future model and are making optimistic marketing statements.

Mr Bob Carter, Toyota’s head of United States sales, said that that hydrogen fueled vehicles will hit the market and will become popular faster than any analyst expected.

Mr Carter statement came during the presentation of the Toyota FCV concept at CES 2014, the first event that ran this year in the gadget world.

However, the Toyota representatives have been reluctant to disclose sales expectations for these hydrogen powered vehicles.

He said that the division which he leads requested an increase of allotted units in 2015, a sign that the revised sales plans provide a greater number of customers. California will be the only US state that will see the commercialization of hydrogen powered vehicle from Toyota, as was also the case with the Honda FCX Clarity, its equivalent from rival Honda. In both cases, FCV is the abbreviation for Fuel Cell Vehicle and represents the first step towards series production of cars using this propulsion method.

He added that “Fuel cell electric vehicles will be in our future sooner than many people believe, and in much greater numbers than anyone expected. For years, the use of hydrogen gas to power an electric vehicle has been seen by many smart people as a foolish quest. Yes, there are significant challenges. The first is building the vehicle at a reasonable price for many people. The second is doing what we can to help kick-start the construction of convenient hydrogen refuelling infrastructure. We're doing a good job with both and we will launch in 2015.”

Toyota said what the price will be for the series production version of the FCV. But the representatives the brand explained that the drivetrain price has decreased by 95 percent compared to the prototype introduced in 2002.

The prototype presented in 2013 was 4,870 milimeter long, 1,810 milimeter wide and 1,535 milimeter high. With a wheelbase of 2,780 milimeter, the Toyota FCV is positioned in the upper middle segment, offering interior space for four passengers.

Source - www.auto-types.com
voda
0
De auto in 2025: wint de stekker of wint de pomp?

De auto’s die in 2025 in de showroom staan, zijn ongetwijfeld een stuk schoner. Maar waar rijden ze op? Nog steeds op diesel of benzine, wordt het elektriciteit, of misschien zelfs waterstof?


Al sinds de jaren negentig wordt volop gespeculeerd over de autobrandstof van de toekomst. Eerst werd waterstof een belangrijke rol toegedicht. Daarna ging het, zo rond 2005, ineens constant over biobrandstof.

Sinds een jaar of vijf is de elektrische auto dé oplossing om auto’s schoner te maken. Rijden we in 2025 massaal elektrisch, of blijven fossiele brandstoffen, al dan niet gemengd met een beetje biodiesel of -ethanol, de standaard?

Verbrandingsmotor

De meeste auto’s gaan zeker tien jaar mee. Als je dan bedenkt dat elektrische auto’s in Europa nu nog maar een marktaandeel hebben van amper 2,5 procent, is het niet moeilijk te voorspellen dat ook in 2025 de meerderheid van het wagenpark nog op benzine of diesel rijdt.

En dat geldt waarschijnlijk ook voor de meerderheid van de nieuw verkochte auto’s. Als je belastingen en subsidies niet meerekent, is de auto met een verbrandingsmotor voorlopig een stuk goedkoper. En sinds de technologische revoluties bij de winning van schaliegas op land en olie uit de diepzee, weten we bovendien dat er nog voor decennia fossiele brandstoffen zijn.

De grootste vijand van de verbrandingsmotor is de overheid. Afhankelijk van de mate waarin de overheid de CO2-uitstoot belast, zal de verbrandingsmotor terrein verliezen.

Hybride aandrijving

Hybride aandrijvingssystemen, en de laatste twee jaar vooral de hybride met een stekker waarvan je de batterij ook direct kunt opladen, zijn op dit moment uitermate populair. Die populariteit hebben auto’s die traditionele verbrandingsmotoren combineren met elektrische aandrijving bijna volledig te danken aan de overheid.

De hybride is voor zakelijke rijders fiscaal gezien de beste auto. En je hoeft geen concessies te doen ten opzichte van een brandstofauto. Je kunt snel tanken en de actieradius is in orde. Daarmee heeft de hybride met een stekker wel de voor-, maar niet de nadelen van een elektrische auto.

Toch is de hybride auto een raar ding. Een auto is gedurende zijn hele levenscyclus zo’n 3000 tot 5000 uur op de weg. Dat is niets in vergelijking met een bus of een vrachtwagen die gedurende hun werkzame leven zeker een factor vijf keer meer uren maken. Met dat in het achterhoofd is het eigenlijk vreemd dat je juist een personenauto van twee motoren voorziet.

Igo Besselink, hoofddocent voertuigdynamica aan de Technische Universiteit Eindhoven, ziet op lange termijn daarom niet zoveel in hybrides. “Men zegt weleens: je hebt met hybride de voordelen van beide aandrijflijnen. Maar ik zeg: je hebt de nadelen van beide aandrijflijnen. Er zit heel veel techniek in, dat maakt het een dure auto. En je moet ook gewoon olie verversen en de motor onderhouden. Bij een (puur, red.) elektrische auto is de aandrijflijn eigenlijk gruwelijk simpel en betrouwbaar. Je hebt bijvoorbeeld geen versnellingsbak meer nodig.”

Elektrische auto

Besselink ziet daarom veel meer in puur elektrische auto’s dan in hybrides. Maar dan moeten er nog wel een twee zaken worden opgelost: de lange laadtijd en de actieradius. Voor dat laatste probleem hebben we zelfs al een nieuw woord: actieradiusvrees, of in het Engels range anxiety.

De standaard elektrische auto van dit moment, zoals een Nissan Leaf, kan in de praktijk 100 tot 150 kilometer afleggen op een volle batterij. Nu is het grootste deel van de ritjes korter dan 60 km, maar soms wil je een stuk verder en dan is het bijzonder vervelend als je onderweg lang moet wachten om op te laden.

Wie vanuit Tilburg maandelijks naar oma in Sneek gaat en twee keer met de auto op vakantie wil, heeft dan eigenlijk twee auto’s nodig: een elektrische én eentje op benzine voor de lange ritten.

De Tesla S, de populaire elektrische luxe sedan, toont dat een elektrische auto wel degelijk een volwaardig alternatief kan. ”Er zijn al mensen die met hun Tesla op wintersport kunnen”, zegt Besselink. Het geheim van de Tesla: de opkomst van een netwerk van snellaadstations én een gigantische batterij.

Voor middenklassers is de Tesla-oplossing echter onbruikbaar, omdat een dergelijke batterij veel te duur én te groot zou zijn. In 2025 is de batterij echter weer verder geëvolueerd. Besselink. “Nu kun je een elektrische auto bouwen die zo’n 100 tot 150 kilometer kan rijden in de dagelijkse praktijk. In 2020 zou dat denk ik , ongeveer verdubbeld moeten zijn. Elke tien jaar verdubbelt de batterijcapaciteit”

Waterstof

Waterstof was een beetje uit het zicht verdwenen, totdat Hyundai en Toyota aankondigden met productiemodellen te komen. De Hyundai ix 35, een SUV, kun je zelfs nu al leasen, al is het met 2000 euro per maand nog niet bepaald goedkoop.

Een waterstofauto is in principe een ‘gewone’ elektrische auto met een eigen energiecentrale aan boord: de brandstofcel. In die brandstofcel wordt waterstof (H2) omgezet in water (H2O) waarbij elektriciteit vrijkomt. Uit de uitlaat komt slechts water.

Het grote voordeel van een waterstofauto ten opzichte van een elektrische auto, is dat je waterstof kunt tanken. De huidige waterstofauto’s leggen 500 kilometer op een tank af. Maar het probleem bij waterstof is ook niet de auto zelf, maar de productie van waterstof .

De goedkoopste manier is om waterstof te maken uit aardgas, maar voor het milieu kun je dan net zo goed op aardgas zelf rijden. Echt schoon wordt het pas als je waterstof wint door met behulp van elektriciteit water te splitsen in waterstof en zuurstof.

Maar het is behoorlijk inefficiënt om elektriciteit eerst om te zetten in waterstof om daar vervolgens weer stroom mee op te wekken. En dat zijn niet alle nadelen: er moet een infrastructuur komen om het zeer vluchtige gas te transporteren. Vervolgens moet je waterstof samendrukken tot 350, of nog liever 700 bar voordat je het in een auto gooit, want de dichtheid is van nature nogal al laag. Dat vergt een hele dure en sterke opslagtank.

Gedurende het hele proces gaat bij waterstof zo’n 70 procent van de energie verloren. Dan is een auto op een batterij een stuk efficiënter. Ten opzichte van de batterij heeft waterstof overigens nog wel een pré: als het hard waait , kampen energieproducenten straks met overschotten. Opslaan in batterijen is niet te doen, maar deze groene stroompieken zou je wel kunnen ‘opslaan ‘ in de vorm van waterstof.

Wat een optie zou kunnen zijn, is het bouwen van een ‘hybride branstofcelauto’. “Een waterstofauto heeft toch al een batterij, maak die iets groter”, zegt Besselink. “De brandstofcel doet dan dienst als range extender. In Frankrijk doen ze er al proeven mee.” Maar een dergelijke auto zal zelfs in 2025 naar alle waarschijnlijkheid een zeldzaamheid zijn.

Lees ook: Elektrisch rijden: alle financiële voordelen op een rij ‘Angst elektrisch rijden zit tussen de oren’ In de vrieskou komen elektrische auto’s niet ver

Dit is het tweede artikel in een reeks van De Maand van het Elektrisch rijden. Deze maand wordt mogelijk gemaakt door Volvo.

www.z24.nl/economie/de-auto-in-2025-w...
nobahamas
0
Mijn idee?
brandstofcel.
Er komen doorbraken in supergeleiders, golfgeneratoren, energiewinning uit getijdenstromen, geothermische energiewinning, solarcentrales, etc.
Kortom voor de toekomst electrische energie ten overvloede, en de beste accu is in mijn ogen waterstof.
Het duurt nog even, maar in mijn ogen het meest haalbare alternatief.
voda
0
Shell bouwt waterstofstations in Duitsland

Gepubliceerd op 13 okt 2015 om 14:22 | Views: 1.677


LONDEN (AFN) - Shell gaat volgend jaar een landelijk netwerk van waterstofstations bouwen in Duitsland, om de groei van de milieuvriendelijkere transportbrandstof in Europa te bespoedigen. Dat maakte het concern dinsdag bekend.

In 2011 bouwde Shell zijn eerste waterstofstations in Duitsland, waar het er nu drie heeft. Samen met de partners in het samenwerkingsverband H2 Mobility Germany, Air Liquide, Daimler, Linde, OMV en Total heeft het bedrijf nu getekend voor circa 400 stuks tegen 2023. Financiële details werden daarbij niet gegeven.

Olie- en gasconcern Shell exploiteert ook twee stations in Los Angeles. Het bedrijf bestudeert de mogelijkheden om er meer te bouwen in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, België, Nederland en Luxemburg.
nobahamas
0
Fuel-cell cars may get a much needed cost reduction if new technology from Nisshinbo Holdings leads to platinum-free catalysts becoming widely available for the first time.

The Japanese company has commercialized the world's first catalyst for fuel cells that does not use platinum. The technology has the potential to slash the high prices of fuel-cell cars.
asia.nikkei.com/Tech-Science/Tech/Nis...
Ballard Surges on New Fuel Cell That Uses Less Platinum
www.bloomberg.com/news/articles/2017-...
finance.google.com/finance?q=TYO%3A31...
finance.google.com/finance?q=NASDAQ%3...
voda
0
RET start proef met waterstofbus

Het Rotterdamse openbaar vervoerbedrijf RET heeft vrijdag de eerste waterstofbus in gebruik genomen. De uitstoot van de waterstofbus is pure waterdamp en is daarmee honderd procent schoon.

RET-directeur Maurice Unck noemt de ingebruikname van de bus 'een mooie voorbereiding op de toekomst'. Het bedrijf wil vanaf 2019 in verschillende fases de overstap maken naar volledig emissieloos busvervoer. In 2020 betreft dit 55 bussen, twee jaar later 50 bussen, in 2025 nog eens 50 bussen en de laatste 110 voertuigen volgen in 2030.

15-jarige busconcessie
De waterstofbus die nu gaat rijden en waarvan binnenkort een tweede exemplaar volgt, is onderdeel van een pilot om uit te zoeken welke emissieloos busvervoer Rotterdam het beste past. In mei kreeg de RET een 15-jarige busconcessie, die eind 2019 start en onder meer gericht is op volledig elektrisch rijden.

Beperkte actieradius
Bezwaar van elektrische bussen die de RET sinds 2010 heeft rijden, is dat zij een beperkte actieradius hebben - tot 250 km. Waterstofbussen zijn weliswaar duurder, maar hebben een bereik tot circa 500 kilometer. De proef met de twee waterstofbussen wordt gesubsidieerd door onder meer de Europese Unie en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Zonnepanelen op daken
Vanaf 2025 mogen in Nederland voor openbaar vervoer geen dieselbussen meer aangeschaft worden en in 2030 moet al het openbaar vervoer met diesels van de weg zijn. Het Amsterdamse ov-bedrijf GVB wil in 2025 geheel overgestapt zijn op elektrisch rijden. Ter compensatie van het gebruik van elektriciteit plaatst het GVB zonnepanelen op daken van remises, werkplaatsen en andere gebouwen. In eerste aanleg is er plek voor 2300 panelen.

fd.nl/ondernemen/1220620/ret-start-pr...
voda
0
Toyota Motor to build fuel cell stack plant, ramp up fuel cell vehicle sales from 2020

Reuters quoted Toyota Motor Corp as saying that it plans to build a plant to manufacture hydrogen fuel cell stacks, a key component of fuel cell vehicles, as it seeks to mass manufacture hydrogen-powered cars to expand their usage as a zero emissions alternative to gasoline vehicles.

The plant will be built on the grounds of its Honsha Plant in Toyota City, near its global headquarters, Toyota said in a statement, adding that it was also building a dedicated line at its nearby Shimoyama plant to produce the tanks which store high-pressure hydrogen gas in vehicles.

Toyota said it planned to increase global annual sales of fuel cell electric vehicles (FCEVs), including passenger cars and busses, to at least 30,000 from 3,000 now.

Source : Reuters
voda
0
Hyundai Motor Group-Audi partner to develop fuel cell powered EVs

IANS quoted automobile major Hyundai Motor Group as saying that it has entered into a multi-year patent cross-licensing agreement with Audi AG, covering a broad range of fuel cell electric vehicle (FCEV) components and technologies. According to a statement from Hyundai Motor Group, under the new partnership, the world's fifth-largest auto-making group and the German premium car maker will make joint efforts in developing FCEVs, to lead the automotive industry to a more sustainable future.

The group said in a statement that "The cross-license agreement has been signed between Hyundai Motor Company - the Group's flagship car-making unit - and Audi but also covers and benefits both companies' affiliates, including but not limited to Kia Motors Corporation and Audi's parent company Volkswagen AG."

It added that "Hyundai and Audi, as well as their affiliates will equally share the patent licenses over the years to come. The duration of the agreement has not been disclosed."

As per the statement, the partnership between Hyundai Motor Group and Audi will lev erage collective "R&D capabilities in fuel cell technology to elevate their presence in the FCEV market".

Source : IANS
voda
0
Waterstof, rijdt dat een beetje?

Loeiend blaast de auto zijn uitlaat schoon. Kleine stoomwolken trekken weg achter de bumper en onder de auto loopt een straaltje de parkeerplaats op. Het is water, wie wil kan het drinken, bekertje onder de uitlaat en proeven maar.

Klimaatakkoord

Dit is waterstof, volgens velen de groene brandstof van de toekomst. Auto's, bussen en energiecentrales kunnen erop draaien en chemiebedrijven én de milieubeweging zijn overtuigd van de mogelijkheden. In het klimaatakkoord wordt het lichtste element op aarde meermaals genoemd.

Ook de gewone Nederlander moet er kennis mee gaan maken. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven maakte vorig jaar bekend €25 mln te investeren, grotendeels voor de bouw van nieuwe tankstations. Twee pompstations zijn er nu in gebruik. Toyota en Hyundai bieden al waterstofauto's aan, en voor de zakelijke rijder gelden er belastingvoordelen (nog meer dan voor elektrische auto's).

5 kilo

Met 5 kilo waterstof rijd je zo'n 500 kilometer. Bron: Green Planet

Bekertje

Dat vraagt om een test. Dus pikken we langs de A44 een gloednieuwe waterstofauto op met twee doelen: rijden en tanken. Het eerste gaat prima. Druk op start, zet de auto in vooruit en met een zacht 'spacy' geluidje rolt hij naar voren. Op een groot scherm op het dashboard kun je de werking van de auto zien. Waterstofgas stroomt de brandstofcel in, wordt daar puur water en daarbij komt stroom vrij die de elektromotoren aandrijft.

Eigenlijk rijdt het dus precies als een elektrische auto. Geen koppeling, niet schakelen. Gewoon het gas intrappen en je schiet vrijwel geluidsloos vooruit. Ook op de snelweg, waar de auto voelbaar stevig op de weg ligt. Letterlijk, want waterstofauto's zijn zwaar. Onderweg trekken we door de belettering op de auto ('fuel cell') bekijks. Een trambestuurder steekt enthousiast zijn duim op, inzittenden van passerende auto's kijken nieuwsgierig opzij. Ook bij het parkeren valt de wagen op als hij na een rit wolkjes uitpuft. Nodig om te voorkomen dat het systeem zou bevriezen.

Waterstof tankstation in Helmond, een van de twee in NederlandFoto's: Jeroen Koot voor het FD.

Slagboom

Maar dan dat tweede doel - tanken bij het openbare tankstation in Brabant. Dat gaat al mis. 'Tanken in Helmond, op vrijdagavond?', vraagt een zegsman van importeur Hyundai. Dat gaat niet, want dit pompstation is buiten kantooruren niet vrij bereikbaar. Zaterdagochtend kunnen we bij uitzondering terecht.

Die ochtend staat Stefan Neis, projectmanager van Waterstofnet, ons al op te wachten bij de slagboom bij de ingang. Hij rijdt voor ons uit naar de uiterste rand van de Helmondse autocampus, waar een losse pomp staat.

'Sorry voor deze eerste ervaring', zegt hij vrolijk als we stilstaan voor de pomp. Hij klemt de slang op de vuldop, houdt een dongel voor een paslezer (ah, die moet je dus ook hebben) en drukt op start. Er klinkt gezoem en in paar minuten tijd stroomt de tank vol. De campus en de veiligheidsregio was wat onbekend met waterstof. 'Dus moesten we hier zitten', zegt hij over de locatie - weggestopt op het terrein. Maar het wordt beter: het tankstation verhuist naar de openbare weg en er komen meer tankstations in het land.

Succes

Dit soort beloftes klonken de afgelopen vijftien jaar wel vaker. Daimler en BMW investeerden aanzienlijke bedragen in waterstof, en de verwachtingen van overheden waren hooggespannen. Maar het succes bleef uit en fabrikanten trokken hun projecten terug. Het resultaat is te zien op de Nederlandse weg, er rijden volgens RVO maar vijftig personenauto's op waterstof rond.

Ook Robert van den Hoed, lector energie en innovatie aan de Hogeschool van Amsterdam, veranderde van mening. Hij promoveerde in Delft op het onderwerp en maakte enthousiast zijn eerste meters in een waterstofbolide. Nu is hij voorzichtig, want de techniek blijft complex en de kosten hoog.

'Krijg je het nog op het prijspunt dat het kan concurreren met de verbrandingsmotor?', vraagt hij zich af. En hij ziet nog een tweede probleem. 'Waterstof zal steeds moeilijker kunnen concurreren met elektrische auto’s door de snel dalende batterijprijzen. Die race lijkt gelopen.’ Alleen voor zwaarder transport - zoals bussen en vrachtwagens - en de industrie kan waterstof volgens hem nog een rol spelen.

Daar denkt de Nederlandse overheid positiever over. 'We weten nog niet of de goedkoopste oplossing ook de beste zal zijn', zegt een woordvoerder van het ministerie Infrastructuur en Waterstaat. En daarom investeert het kabinet in allebei. Elektrisch én waterstof.

Subsidie

Hoe mooi en lastig waterstof is, blijkt in Helmond. Het tankstation bestaat uit vier zeecontainers bomvol apparatuur. Ze winnen het gas uit kraanwater, zuiveren het, slaan het op en comprimeren het tot meer dan 700 bar. Die hoge druk (in een autoband zit hooguit 3 bar) is nodig om genoeg in de tank te krijgen voor een normale actieradius. Om het te tanken moet het gas een temperatuur hebben van -40 C, en daarvoor staat op het terrein ook een koelmachine. En zelfs een koelmachine die de koelmachine koelt. Het gas is te koop voor €10 per kilo, maar de productiekosten liggen hoger, zegt Neis.

Het hele station kostte bij elkaar €2,5 mln, een stuk meer dan een normaal gasstation of een paar snellaadstations. En ook met nieuwe techniek lukt het moeilijk om een station voor minder dan een miljoen te bouwen. Navraag bij FHC JU, een belangrijke Europese subsidiegever voor waterstof, leert dat er aanzienlijke bedragen gaan naar waterstofprojecten. Tot € 6,5 mln per project. Onder meer Daimler en Shell participeren erin.

Rododendrons

Het kan ook veel goedkoper, bewezen Nederlandse ondernemers. ‘Wij gingen ook naar die bijeenkomsten over waterstof, en hoorden al die mooie woorden. Maar er kwamen niet snel genoeg tankstations bij', zegt Wim Peels, directeur van het bedrijf Twinning Energy. ‘Dus zijn we het zelf gaan doen.'

In Maarn, verscholen achter de rododendrons en op privéterrein, staat hun minipomp. Die bestaat uit enkele rekken vol gasflessen – zo van de leverancier - en een losse compressor die snorrend in korte pufjes de waterstof beetje voor beetje de auto induwt. Meer is er niet nodig om de auto vol te tanken. Deze pomp kost een tiende van die in Helmond, stelt Peels. En er zit geen cent overheidsgeld in.

Het enige nadeel, zegt hij erbij: tanken duurt hier tot een uur. Als je sneller tankt, stroomt het gas te hard en wordt het te heet. Dus of je tankt snel met een dure koelinstallatie. Of je tankt langzamer; vullen terwijl je werkt.
voda
0
Deel 2;

Grijs

Tankstations zijn niet de enige bottleneck. Ook de productie van groene waterstof is niet eenvoudig. Het gas is niet winnen als olie of aardgas. Je moet het maken, en dat kan in principe schoon met elektrolyse. Stuur groene stroom door een bak water en de belletjes waterstofgas drijven vanzelf al naar boven. In Helmond maakt het tankstation het gas op deze manier.

Maar voor de betaalbare en grootschalige productie van waterstof worden voorlopig veel minder groene methoden gebruik. Dat toonde het wetenschapsprogramma De Kennis van Nu, dat zich hierin verdiepte. Fabrikanten als Air Liquide en Air Products splitsen aardgas (CH4) op tot eindproducten waterstof (H2) en broeikasgas (CO2). Bij het maken van deze 'grijze' waterstof komt voor elke kilo waterstofgas zeker negen kilo koolstofdioxide vrij. In de Botlek staat een schoorsteen het constant uit te blazen.

Groen

Wanneer komt er wel groene waterstof? Pas als er veel windparken zijn. Als het hard waait en er is weinig vraag naar elektriciteit, kunnen energiebedrijven met hun overtollige elektriciteit het gas maken. Dan zou de prijs van waterstof ook flink kunnen dalen. Maar zover is het nog niet, nu kost groen gas grofweg het dubbele van grijs gas en ziet de industrie weinig ruimte om over te schakelen.

Dat wordt echt wel anders, zei ook Bernard Wientjes, de voorzitter van chemievereniging VNCI deze maand in Nieuwsuur. Hij is het met Greenpeace eens dat de industrie zal moeten overgaan op onder meer groene waterstof. Ook Gasunie investeert in de komst van waterstof, en de eerste windmolen die direct waterstof maakt, komt er dit jaar aan.

Pasje

Vooruitlopend daarop komen er de komende jaren snel nieuwe tankstations bij. Zoals in Groningen, Den Haag, Breda, Arnhem, Utrecht (twee) en Amsterdam (vier). Op de website H2.live is bij te houden welke stations in bedrijf zijn en welke er komen.

In het Zuid-Hollandse Rhoon staat al een voorbeeld. Hier langs de A15 bevindt zich het enige écht openbare waterstoftankstation van Nederland. Verlicht, met gas van fabrikant Air Liquide. Er staat zelfs een normale betaalterminal.

Lukt het dan nu om als een gewone consument gas te tanken en af te rekenen? We proberen het. Auto parkeren, tankklep openen. Slang aansluiten. Pas erin voor de betaling. Maar dan springt er een foutmelding in beeld. 'Deze pas wordt niet aanvaard op dit station.' Verhip, ook hier dus niet (kader). Waterstof blijft nog even voor de pionier.
-----------------------------------------------------------------------------
Toyota (Mirai) en Hyundai (Nexo) bieden beide waterstofauto's aan in Nederland, te koop vanaf €70.000. De bijtelling voor zakelijke rijders is 4% over de hele nieuwprijs, want de beklaagde Tesla-taks is op waterstof niet van toepassing. Een tank is in een paar minuten vol en brengt je 500 kilometer ver. Waterstofgas zelf kost €10 per kilogram, een kilo is goed voor een kleine honderd kilometer. Daarmee is het ongeveer even duur als rijden op benzine.

Maar waarom zo omslachtig, zegt onder meer Tesla-ceo Elon Musk. Eerst met stroom waterstof maken, waarna de auto van waterstof weer stroom maakt. Rijd dan meteen een elektrische auto. Kan, zeggen waterstofrijders. Maar met waterstof tank je sneller, en kom je verder.
------------------------------------------------------------------------------

VS - gratis tanken

Subsidie helpt. In het Amerikaanse Californië rijden meer dan 5000 waterstofauto's die tanken op 39 stations. Leaserijders betalen rond de $ 400 per maand en mogen - met een limiet - gratis tanken. Dat lokt een groep automobilisten die levendig ervaringen uitwisselen. Ook over lege tankstations en vastvriezende vulpistolen. Maar positiviteit overheerst. 'Ik word elke dag met een glimlach wakker omdat ik waterstof rijd,' zegt Cory Shumaker, sinds kort ook adviseur voor de sector.
-------------------------------------------------------------------------------

Betalen lukt nog niet

Consumenten kunnen nog niet zomaar waterstofgas kopen. De tankstations accepteren om wettelijke redenen geen betaalpassen. ‘Het komt door de gasmeters', zegt Stefan Neis. Waterstof is zo'n licht element dat het moeilijk is te meten hoeveel je tankt. De meting kan paar procent afwijken, en daarmee is het niet toegestaan dit te verkopen via een bankpas of creditcard, enkel via een speciale tankpas. Wie naar Duitsland rijdt, heeft hetzelfde probleem, want ook de Duitse pompstations werken enkel met een eigen tankpas. Neis reisde al eerder per waterstofauto naar Scandinavië en Italië, met een noodzakelijk stapeltje tankkaartjes aan boord. Dit blijft zo tot er nauwkeurige meters komen die het gas meten. Tenzij de wetgeving tijdelijk verandert
----------------------------------------------------------------------------

fd.nl/futures/1284635/waterstof-rijdt...
voda
0
Amsterdam en Utrecht krijgen meerdere tankstations voor waterstof

Utrecht en Amsterdam stappen flink in waterstof, een nieuwe brandstof voor voertuigen. In de hoofdstad komen vier aparte tankstations te staan, in Utrecht twee. Daarnaast krijgen Arnhem, Breda, Den Haag, Hoofddorp, Groningen, Rotterdam en het Drentse Pesse een eigen station.

Dit blijkt uit de jongste bouwplannen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De stations moeten in 2020 zijn gebouwd en geschikt zijn voor de gewone automobilist.

Een volle tank met waterstof is goed voor ongeveer 500 kilometer rijden.Foto: Getty Images/iStock

Voor de bouw heeft het ministerie onder meer subsidie betrokken uit de Europese regelingen CEF en FCH JU, een deel hiervan was al eerder aangekondigd. Hoeveel er precies in de stations wordt geïnvesteerd is niet bekendgemaakt. Vooralsnog kost een los waterstoftankstations snel meer dan €1 mln. Het huidige tankstation in Helmond kwam op €2,5 mln.

Klimaatakkoord
Waterstof is een van de oplossingen in het Klimaatakkoord. Auto's, vrachtverkeer, openbaar vervoer en energiecentrales kunnen schoon draaien op dit gas. Tanken gaat in een paar minuten en een volle tank is goed voor ongeveer 500 kilometer rijden. Maar het gas moet gemaakt worden en is voor automobilisten nog amper te krijgen. Alleen in Rhoon, bij Rotterdam, is een openbaar station te vinden en in Helmond ligt een tweede tankstation, maar dat staat achter een slagboom.

Lees ook
Waterstof, rijdt dan een beetje?

Door een gebrek aan tankstations loopt de verkoop van de waterstofauto stroef; eind vorig jaar stonden er maar 50 personenauto's geregistreerd. Vorig jaar maakte staatssecretaris Stientje van Veldhoven al bekend €25 mln te investeren in onder meer nieuwe stations, om zo dit 'kip-ei'-probleem te doorbreken. Het doel is dat er in 2020 in totaal twintig tankstations staan. Naast de genoemde plaatsen zullen er dus nog meer tankstations komen, laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten.

Waterstofauto vanaf €70.000
In Nederland kunnen Toyota en Hyundai waterstofauto's leveren, met een verkoopprijs vanaf circa €70.000. De Belastingdienst geeft op dit type voertuig meer fiscale voordelen dan op de elektrische auto. Toch slaat de puur elektrische auto beter aan. De laatste jaren is het aantal verkochte stekkerauto's stevig gestegen en zijn de prijzen van deze technologie gezakt.

Het kabinet blijft in beide vormen investeren. 'We weten nog niet of de goedkoopste oplossing ook de beste zal zijn', aldus een woordvoerder van het ministerie.

fd.nl/weekend/1287086/amsterdam-en-ut...
Bijlage:
voda
0
'Waterstofauto is pure verspilling'

Waterstofgas maakt de tongen los. Vorige week publiceerde FD Futures een reportage over het rijden op de groene brandstof en de problemen met de technologie. Daarop stuurden lezers nog meer zorgpunten in. Welke kregen we zoal binnen, en zijn ze terecht?

Na een rit laat een Hyundai Nexo water uit het systeem weglopen. Opvangen mislukte.

Foto: Jeroen Koot voor het FD.

Wat is ook alweer het plan?
Het kabinet investeert flink in het gas. Een waterstofauto kan op een volle tank pakweg 500 kilometer rijden, tanken gaat even snel als we gewend zijn en uit de uitlaat komt alleen waterdamp. Daarom krijgt de auto belastingvoordelen en moeten er binnen twee jaar twintig waterstoftankstations staan in het land. Maar die pompstations kosten tussen €1 mln tot €2,5 mln per stuk, terwijl een snellaadstation voor puur elektrisch rijden 2 tot 3 ton kost. En zo zijn er meer zorgen.

1: Waterstof is gevaarlijk
Voor het transport lijkt het van niet. Een Duitse buschauffeur reed in 2015 een tank op zijn waterstofbus kapot, maar dat gaf geen problemen. Twee jaar eerder reed een chauffeur in op een 'shiny silver'-waterstofbus en vernielde het hoogspanningsgedeelte. Ook dat liep goed af. Toyota mag zelfs graag gastanks beschieten en de Hyundai Nexo haalde 5 sterren bij de crashtest. Maar in de chemie zijn enkele ernstigere gevallen geweest, zo explodeerden in 2007 in Gorinchem enkele gascilinders, zonder gewonden. En een jaar eerder kwamen er drie mensen om in Vietnam, toen 18 waterstofgascilinders ontploften. Op HIAD, een Europese database voor waterstofongelukken, staan de incidenten gerangschikt. Het risico als autobrandstof lijkt klein. Maar pas als waterstof echt groot is als autobrandstof, is zeker hoe veilig het is.

Waterstoftankstation, op de autocampus in HelmondFoto's:
Jeroen Koot voor het FD.

2: Je kunt maar een paar auto's per dag tanken
Dat klopt nu. Het tankstation in Helmond levert 150 kilogram gas per dag en het tankstation in Rhoon minimaal 200 kg. In een autotank gaat circa 5 kg brandstof dus de bovengrens laat zich raden. Maar ook is het gas niet permanent beschikbaar, want het moet op druk worden gezet en daar is de installatie even mee bezig. ‘In Rhoon kunnen nu zeker tien auto’s achter elkaar tanken', zegt een woordvoerder van Air Liquide. Daarna moet de compressor weer de buffer vullen. Dit is op te lossen door de capaciteit van de compressor te vergroten, aldus de zegsman. Het bedrijf zegt dit nu te gaan doen.

Lees ook:
Waterstof, rijdt dat een beetje?

3: De waterstofauto is verspilling
Ja, aldus universiteitshoogleraar Maarten Steinbuch in het FD. Groene waterstof moet je maken uit elektriciteit. Om een kilo van het gas te maken - goed voor honderd kilometer autorijden - is volgens hem 75 kWh aan stroom nodig. Als je die stroom direct in een elektrische auto stopt, kun je daar driehonderd kilometer mee rijden, dus zo bezien is waterstof drie keer minder efficiënt dan de elektrische auto. Tesla-ceo Elon Musk droeg dit argument in het verleden ook aan. De Delftse hoogleraar Ad van Wijk ziet er juist geen probleem in. In de toekomst komt er veel overtollige stroom uit windparken, omdat het soms waait terwijl we niet wachten op elektriciteit. Dat overschot is te groot om op te slaan in accu's, dus maak er dan gas van. Zover is het alleen nog niet.

Het FD duikt in de wetenschap en techniek achter een recent bericht. Klik hier voor meer afleveringen.

4: Het gaat vaker regenen met waterstof
Twee lezers vroegen zich dit af. Nee, als het goed is niet. De waterstof wordt (in de toekomst) gewonnen uit het grondwater en daar stroomt het vanuit de auto-uitlaat vrij direct (als neveldamp of puur water) weer heen. Wel kan het lokaal vochtiger worden; naar verluidt spettert een vol gas rijdende waterstofauto zo hard dat zijn bumperklevende volger de ruitenwisser moet aanzetten. Ook is het de vraag wat er gebeurt als geparkeerde auto's na een rit tot een halve liter water lozen. Een bevriende autoliefhebber fantaseerde al over lapjes mos op elk parkeervak. Voorlopig zijn dit soort gevolgen nog niet echt aan de orde. Er rijden nu vijftig waterstofauto's rond, Hyundai zegt ruim 170 orders te hebben voor nieuwe.

Jeroen Koot

fd.nl/futures/1287487/waterstofauto-i...
voda
0
Nikola Motor Company showcased its hydrogen electric powered semi truck

Nikola Motor Company showcased its hydrogen-electric powered semi-truck, the Nikola Two, live in action for the first time to the general public at its Nikola World event. Bosch technology and expertise helped Nikola to realize the fully functional Nikola Two hydrogen-electric truck with industry-ready heavy-duty truck components and systems. The technology and system approach is adaptable for use in Nikola’s full line of vehicles, including the Nikola One Sleeper Cab and the Nikola Tre, a hydrogen-electric truck for European markets.

The Nikola trucks feature innovations in automation, connectivity and electrification enabled with Bosch’s assistance. The supplier of technology and services offers solutions for commercial vehicles to improve efficiency and safety in logistics. To enable the distinctive Nikola approach, engineering teams from Bosch locations in the United States and Germany contributed more than 220,000 hours into the development of the Nikola trucks.

Mr Jason Roycht, vice president and regional business unit leader, Commercial Vehicles & Off-Road for Bosch in North America said that “This has been a two-and-a-half year cooperation targeted at implementing advanced technology into a totally new and unique approach to trucking with the highest levels of engineering excellence. We’ve learned from each other and together pushed ourselves to achieve what seemed to everyone else to be impossible. The Nikola Two is not just a simple evolution of today’s heavy duty truck. It’s a revolution in both sophisticated control and design.”

Mr Trevor Milton, founder and CEO of Nikola Motor Company said that “Bosch has been our innovation partner to help make our vision a reality. We look for partners who provide us expertise and world-class solutions, but also ones that are willing to dream alongside us. This has been a two-and-a-half year cooperation targeted at implementing advanced technology into a totally new and unique approach to trucking with the highest levels of engineering excellence. ”

One of the key elements of Nikola’s advanced system is the Bosch Vehicle Control Unit (VCU), which provides higher computing power for advanced functions while reducing the number of standalone units. The VCU enables future innovations by providing a scalable platform for the highly complex electric/electronic (E/E) architecture needed to support the advanced features of the Nikola truck. The Nikola family of trucks will be connected with an advanced and secure operating system that provides real-time, over-the-air updates and monitoring.

Source : Strategic Research Institute
voda
0
China to support hydrogen and fuel cell vehicles to go green

China will push ahead with the development of China's hydrogen energy and fuel cell vehicle industry, a government official said on Tuesday, as part of wider efforts to promote green energy in the world's largest auto market. Mr Huang Libin, a spokesman for the Ministry of Industry and Information Technology said that "Hydrogen fuel cell vehicles and pure electric vehicles with lithium batteries are important technical routes for new energy vehicles.” Mr Huang said that pure electric vehicles are more suitable for urban and short-distance passenger travel, while hydrogen fuel cells are more suitable for long-distance and large commercial vehicles.

Mr Huang said that "We believe that hydrogen fuel cell vehicles and pure electric vehicles will coexist and complement each other for a long time to meet the needs of transportation and people's travel.”

Senior industry executives and academics in China have urged the government to support hydrogen fuel cell technology due to its suitability for commercial vehicles.

Japan's Toyota Motor Corp plans to supply fuel cell components to China's commercial vehicle makers after launching a joint research institute with Tsinghua University last week.

Source : Strategic Research Institute
voda
0
Lifan Group to manufacture hydrogen fuel cell engines for Wuhan Tiger FCV

Gasgoo News reported that Lifan Industry (Group) Co Ltd has become a contract manufacturer for Wuhan Tiger FCV, a China-based fuel cell power system developer. Earlier this month, Lifan Group announced that Chongqing Lifan Passenger Vehicle Co Ltd signed a strategic cooperation agreement with Wuhan Tiger FCV and a Chongqing-based tech research company for hydrogen fuel cell power system development. Under the cooperation, Lifan PV should provide at least two vehicles for the R&D of hydrogen cell power system and a team specializing in the integration of relevant complete vehicle technologies. If it is necessary, the PV maker will manufacture hydrogen fuel cell engines for Wuhan Tiger FCV.

Moreover, Lifan PV will use its marketing channels to help the Wuhan-based company popularize hydrogen fuel cell engines. Meanwhile, Wuhan Tiger FCV will provide the car maker with its fuel cell engines.

Source : Gasgoo News
320 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 12 13 14 15 16 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
860,52  -4,84  -0,56%  12:21
 Germany40^ 17.713,80 -0,69%
 BEL 20 3.813,46 -0,34%
 Europe50^ 4.911,92 -0,50%
 US30^ 37.602,15 -1,08%
 Nasd100^ 17.271,57 -1,58%
 US500^ 4.986,96 -1,23%
 Japan225^ 37.325,98 -1,78%
 Gold spot 2.381,75 +0,10%
 EUR/USD 1,0648 +0,05%
 WTI 81,66 -0,51%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

EBUSCO HOLDING +3,77%
WDP +3,76%
Heineken +1,68%
Pharming +1,21%
NSI +0,91%

Dalers

AMG Critical ... -2,45%
TomTom -2,26%
ADYEN NV -2,08%
RENEWI -2,06%
KPN -1,92%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront