Energie « Terug naar discussie overzicht

Slimme energie meters.Handig of niet gewenst?

69 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 » | Laatste
[verwijderd]
0
Mijn ferrarismeter draait dankzij een aantal zonnepanelen gewoon terug. Da's pas slim.
voda
0
quote:

hosternokke schreef op 17 maart 2015 21:29:

Mijn ferrarismeter draait dankzij een aantal zonnepanelen gewoon terug. Da's pas slim.
Helemaal met je eens, zie ook mijn opmerking op de Solar draad!! :-)

voda
0
Stedin geeft meer uit aan nieuwe netten en slimme meters

David Duijnmayer

ROTTERDAM (Energeia) - Stedin heeft in 2014 EUR 433 mln geïnvesteerd in de aanleg en vervanging van gas- en stroomnetten en de uitrol van de slimme meter. Dat is EUR 6 mln meer dan in 2013, terwijl het bedrijfsresultaat flink terugliep. Dat blijkt uit het donderdag gepubliceerde jaarbericht van de netbeheerder.
Stedin heeft afgelopen jaar mindere resultaten geboekt als gevolg van lagere tarieven. Volgens Stedin heeft het merendeel van de klanten afgelopen jaar minder betaald voor het gebruik van de netwerken. Over 2014 kwam het bedrijfsresultaat mede daardoor uit op EUR 298 mln, tegenover EUR 376 mln een jaar eerder. Volgens Stedin was 2014 een uitdagend jaar, onder meer vanwege de integratie met een ander Eneco-onderdeel, aannemer Joulz. De reorganisatie, waarbij vooral Joulz werd afgeslankt en activiteiten van Joulz ondergebracht werden bij Stedin en Eneco Zakelijk, kostte in totaal 80 mensen hun baan.

Het uitdagende jaar weerhield Stedin er niet van meer uit te geven aan het aanleggen en onderhouden van de energienetten. Begin 2014 kondigde Stedin ongeveer EUR 500 mln aan netinvesteringen aan, waarvan EUR 380 mln aan "grote projecten" en EUR 120 mln aan regulier onderhoud. Dat werd uiteindelijk EUR 433 mln aan grote projecten, en EUR 110 mln aan regulier onderhoud van bestaande netten, zegt Stedin-woordvoerder Harald Hanemaaijer. Onder grote projecten verstaat Stedin de aanleg van nieuwe netten, vervanging van netten en de uitrol van de slimme meter.

In totaal kwamen de netinvesteringen over 2014 dus uit op EUR 543 mln, EUR 43 mln hoger dan gepland. Volgens Hanemaaijer komt dat vooral doordat de investeringen in grote projecten wat lastiger te voorspellen zijn in de tijd: "Een project kan eerder of later uitgevoerd worden, dat is net hoe het uitkomt. In 2014 hebben we dus vooral meer gedaan dan we verwacht hadden, het is niet zo dat projecten duurder uitpakten."

In 2015 verwacht Stedin in totaal EUR 534 mln te investeren in de netten, waarvan EUR 424 mln in grote projecten en opnieuw zo'n EUR 110 mln in regulier onderhoud. De trend in netbeheerdersland is dat de bedragen die worden uitgegeven aan de netten toenemen, onder meer door de grootschalige uitrol van slimme meters en verslimming van de netten. De andere twee grote netbeheerders Liander en Enexis verwachten dit jaar respectievelijk EUR 435 mln en EUR 675 mln in onderhoud, vervanging en uitbreiding van hun netten te investeren. Ook bij hen is het bedrag stijgende.

Het aantal storingsminuten in Stedin-gebied lag in 2014 op 21,1 minuten per aansluiting voor elektriciteit, en gemiddeld 124 seconden voor een gasaansluiting. Landelijk lag dat gemiddelde op 20 minuten voor elektriciteit en 194 seconden voor gas.

© 2015 Energeia.
voda
0
Slimme meter makkelijk af te lezen: iedereen kan zien wanneer jij doucht

Ondanks de strikte privacyregels zijn de data van álle huishoudens met een slimme meter in te zien, door iedereen die erom vraagt.


Elektriciteitsbedrijven zijn deze maand begonnen in het hele land slimme meters te installeren. Zij kunnen dankzij de nieuwe digitale meters op afstand de meter uitlezen, en de gebruikers zelf krijgen beter inzicht in hun energieverbruik.

Nu blijkt echter dat er zó slordig met die gegevens wordt omgesprongen, dat het verbruik van elk huishouden met een slimme meter is in te zien voor iedereen die erom vraagt.

Sinds de eerste huishoudens als proef een slimme meter kregen, zijn er enkele tientallen websites en mobiele apps op de markt gekomen waarmee mensen hun eigen verbruik kunnen volgen. Het idee is dat consumenten zo gemakkelijk inzicht krijgen in hoe ze op hun energierekening kunnen besparen. Veel van die diensten controleren echter niet of degene die zich aanmeldt, ook daadwerkelijk op het opgegeven adres woont.

Op Goeiepeer.nl bijvoorbeeld, een site van Natuur & Milieu en netbeheerders Enexis en Liander, kunnen mensen met een slimme meter hun verbruik vergelijken met dat van anderen. Als iemand een account aanmaakt, stuurt de site een verzoek naar de netbeheerder om de gegevensstroom aan te zetten.

Er is geen controle op het adres. Zelfs het opgeven van een valse naam voorkomt niet dat je na drie tot vijf werkdagen te zien krijgt hoeveel energie de bewoners verbruiken. Dat gaat niet verder dan het stroomverbruik per 15 minuten en de gasmeterstand per uur, maar het is voldoende om ruwweg te kunnen opmaken wanneer mensen thuis zijn, hoe laat ze naar bed gaan en opstaan, hoe hoog de verwarming staat en hoe vaak ze douchen.

Dochters douchen langer

Een andere website waar mensen inzicht kunnen krijgen in hun energieverbruik, is SlimmemeterPortal.nl. Die site stuurt wél een brief met een unieke code die mensen moeten invullen op de site.

Eigenaar Eric Carbijn vindt het belangrijk om zorgvuldig met de data om te gaan, juist omdat je er veel uit kunt afleiden. “Ik kan redelijk goed benaderen hoeveel mensen er in een huis wonen. We hebben weleens geprobeerd te raden of ze er dochters of zonen hebben, want dochters douchen veel langer. We zaten eng dichtbij. Zeker als je veel data hebt om mee te vergelijken, dan kun je heel veel uitrekenen.”

Brief is extra drempel

Carbijn denkt dat zijn concurrenten geen brief sturen vanwege de extra kosten. “Ik ken geen andere partijen die dat doen. Ze vinden dat een te dure optie.”

Folkwin Emaar, als projectmanager betrokken bij Goeiepeer.nl, geeft nog een reden. “We hebben er wel bewust over nagedacht of we nog een verificatiestap zouden inbouwen, bijvoorbeeld een brief met daarin een unieke code. Maar dat zou een extra drempel zijn voor mensen om mee te doen. Er is een risico, maar dat dekken we af door mensen akkoord te laten gaan met voorwaarden waarin staat dat zij echt op dat adres wonen.”

Controle is gebrekkig

Om gegevens van de netbeheerders te ontvangen, hoeven de ‘onafhankelijke dienstaanbieders’ (ODA) nu alleen met een directieverklaring te beloven dat ze hun uiterste best doen te controleren of hun klanten wonen waar ze zeggen te wonen.

In de praktijk vindt een aantal het voldoende dat nieuwe klanten beloven daar eerlijk over te zijn. Behalve Goeiepeer.nl controleren ook de app Energy Vikings en de website Enelogic de identiteit van nieuwe aanmeldingen niet. Er zijn ook apps die een gebruiker vragen om het nummer van de meters, maar alleen energieleveranciers zoals Essent kunnen dat, omdat zij weten welke meter bij welk adres hoort.

Netbeheerder en energiebedrijf verantwoordelijk

Het is de netbeheerders en energiebedrijven verboden, op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens, om meetgegevens aan derden te geven. Dat mag alleen als een klant daar nadrukkelijk toestemming voor geeft. Zij mogen dat niet afschuiven op onafhankelijke dienstaanbieders en die kunnen hun verantwoordelijkheid weer niet zomaar opzij schuiven in hun algemene voorwaarden, bevestigt het College bescherming persoonsgegevens (CBP).

Waarom geven de netbeheerders, die de energietransportnetwerken in Nederland beheren, de gegevens uit de slimme meter dan gewoon door zonder vragen te stellen? André Jurjus, directeur van branchevereniging Netbeheer Nederland: “Je verwacht niet dat mensen dit doen. Als de ODA zegt ‘ik heb een mandaat van de klant’, dan gaat de netbeheerder ervan uit dat de ODA zich aan de wet gehouden heeft.”

Poort onvoldoende op slot

Jurjus hoort ervan op dat het mogelijk is om gegevens van vreemden uit te vragen. Helemaal als hij hoort dat we kunnen zien dat hij op zijn eigen huisadres géén slimme meter heeft. “Tot nu toe gingen de netbeheerders ervan uit dat de poort voldoende op slot zat, maar dat blijkt nu te makkelijk gedacht. Wij moeten in de spiegel kijken en ons afvragen wat ons te doen staan.”

Er zijn nu ruim 900.000 huishoudens met een slimme meter. De overheid wil dat in 2020 ten minste tachtig procent van de Nederlandse huishoudens een slimme meter heeft. Weigeren mag en de communicatie met de netbeheerder uit laten zetten kan ook, maar slechts drie procent van de huishoudens doet dat.

www.z24.nl/ondernemen/slimme-meter-ma...
[verwijderd]
0
Meten is weten. Behalve bij je netwerkbedrijf. Hoeveel mensen betalen VEEL te veel voor hun energie zonder dat ze dit doorhebben?

Gasmeter wijkt ruim 68 procent af
YERSEKE

Sjaco van Damme uit Yerseke krijgt een nieuwe meter. Na ijking blijkt zijn slimme meter toch niet zo slim te zijn.

DOOR WILLEM ADRIAANSENS
Vorig jaar september kreeg Sjaco van Damme het spontaan warm van zijn gasafrekening. Waar hij gehoopt had door zijn nieuwe slimme meter te gaan besparen, was zijn verbruik nu plotseling schrikbarend gestegen.
,,Een jaar daarvoor had ik een slimme meter laten monteren. Daarvoor zat ons gezin op een verbruik van ongeveer 1200 m3, nu werd het in één klap 1900 m3'', vertelt hij. ,,En dat terwijl inmiddels één dochter het huis uit was, een andere voor een half jaar in Antwerpen op kamers vertoefde en wij regelmatig gebruik maken van onze houtkachel. Daarnaast hadden we een zachte winter achter de rug, dus normaal gesproken had het verbruik flink minder moeten zijn. Het water- en elektriciteitsgebruik was ook gezakt, maar van die 1900 m3 gas ben ik flink geschrokken.''
Na een paar vruchteloze telefoongesprekken met netbeheerbedrijf Delta besloot Van Damme zelf in actie te komen. ,,Op Marktplaats vond ik een tweedehands meter. Die heb ik gekocht. Een buurman van me is loodgieter en die heeft dezelfde avond nog die meter tussen de aanvoer en de slimme meter gemonteerd. Toen was gelijk te zien dat ze uit de pas liepen.''
Van Damme zocht dus maar weer contact met de netbeheerder. ,,Maar daar kwam ik weer niet verder mee. Na veel vijven en zessen bleek dat ik mijn meter op kon sturen om te laten ijken. Kosten: ruim 400 euro, op basis van ongelijk. Maar toen ik vroeg naar de procedure bij dat verzenden konden ze mij daar ook geen afdoende antwoord op geven.''
De gedupeerde Yersekenaar stuurde de netwerkbeheerder een aangetekende brief met het verzoek om een ijkrapport van de slimme meter. ,,Maar wat bleek? Die hebben ze niet. Geen enkele meter wordt geijkt. Wel kreeg ik een productiecertificaat uit 2009 toegezonden, maar daar had ik niks aan.''
In de krochten van het internet kwam Van Damme iets tegen over de mogelijkheid om de meter thuis te laten ijken. ,,Dat is wel veel duurder, maar je bent er tenminste zelf bij als ze dat ding controleren.''
Donderdagmiddag was het dan zover. De bus van het ijkbureau uit Borculo kwam voorgereden in de Langeville. ,,Die man vertelde dat een afwijking van 3 à 4 procent wel eens voorkwam. Eén keer had hij zelfs 10 procent gemeten. Na de eerste meting geloofde hij zelf het resultaat niet: bijna 69 procent! Maar ook bij de tweede meting verscheen een ruime 68 procent op het scherm. Dat was voor mij een enorme opluchting.''
Voor Van Damme lijkt er nu een einde te komen aan een lange strijd. Hij krijgt straks een nieuwe meter. En natuurlijk wordt zijn te veel betaalde geld verrekend. ,,Ik heb op jaarbasis een kleine 700 euro te veel betaald. Dus nu krijg ik gewoon wat extra vakantiegeld.''
Voor de mensen die nog een slimme meter moeten krijgen heeft hij ook nog een tip. ,,Laat je slimmerik ijken en kijk goed naar je gebruik van de voorgaande jaren.''
Zo werkt het:
Slimme meters meten het elektriciteits- en gasverbruik. De meterstanden kunnen op afstand worden afgelezen. De klant krijgt elke twee maanden een overzicht.

www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/slimme...
voda
0
400.000 slimme gasmeters weigeren dienst

Sinds 1 januari 2016 geven sommige slimme gasmeters de standen niet meer door aan de energieleverancier. Dit komt door een storing in de doorgifte van de meterstanden. De fout treft in Nederland vermoedelijk zo'n 400.000 adressen. De meter zelf werkt wel goed.

Het actuele gasverbruik wordt dus wel bijgehouden, maar niet doorgegeven aan de energieleverancier of aan apps die de standen bijhouden.

De storing doet zich alleen voor bij een combinatie van een bepaald type elektrameter en gasmeter. De meters waar het om gaat zijn volgens Netbeheer Nederland vooral geplaatst in de periode 2011-2013.

Software
Navraag bij Netbeheer Nederland door website Tweakers leert dat het probleem veroorzaakt wordt door de software. Wat het exacte probleem is en hoe lang de storing zal gaan duren, gaf de woordvoerder niet aan.

Het probleem doet zich voor bij alle netbeheerders in Nederland, met uitzondering van Stedin en Westland Infra.

Type meter
- Het probleem doet zich voor bij een combinatie van een Iskra-type 382 DSMR 2.2+-elektrameter met een Flonidan- of Landis&Gyr-gasmeter.

- De elektrameters van Iskra waarbij het probleem zich voordoet, hebben een blauwe knop.

- De serienummers beginnen met KA6P, KAL7, ZBBD of ZBEV.

www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/d...
[verwijderd]
0
quote:

gerrit 69 schreef op 5 januari 2016 20:11:

Ik wil geen slimme meter, maar ik wil een slimme vrouw.
Als je nou slim bent neem je een slimme vrouw die ook kan meten.
voda
0
Nah, bij mij komen er ook geen z.g. slimme meters in huis!!

3 procent van huishoudens weigert slimme meter

AMSTERDAM – 3 procent van de huishoudens weigert de installatie van een slimme meter in de woning. Inmiddels zijn er bij 1,5 miljoen huishoudens slimme meters geïnstalleerd.

Dit meldde Netbeheer Nederland deze week.

Sinds begin dit jaar zijn de netbeheerders begonnen met het grootschalig aanbieden van de slimme meter. De doelstelling is om tegen 2020 bij alle 8 miljoen huishoudens een slimme meter te hebben aangeboden.

“Uit de gegevens over de eerste maanden van het jaar blijkt dat de grote meerderheid de slimme meter accepteert. Slechts 3 procent van de mensen weigert de slimme meter” , aldus André Jurjus directeur van Netbeheer Nederland.

groenecourant.nl/algemeen/3-procent-v...
voda
0
Slimme meter zorgt voor stroomstoring

Vincent Dekker. Mijn 'domme' meter is mij slim genoeg.

weblog Slimme meters moeten de vraag naar stroom afstemmen op het aanbod. Maar in feite zorgen ze er volgens een Duits onderzoek juist voor dat de wasmachine gaat draaien als er nog te weinig zon en wind is. En dat de stroom dan uitvalt... .

Een groot voorstander van de slimme meter ben ik, zoals trouwe lezers weten, nooit geweest. Aantasting van de privacy was altijd mijn hoofdbezwaar. Maar ja, hij moet er komen volgens voorstanders, omdat anders door de wisselvalligheid van zonne- en windenergie de stroomvoorzien in gevaar komt. Volgens ander onderzoek zou die wisselvalligeid heel erg mee kunnen vallen, maar dit terzijde.

Alarmbel
Onderzoekers aan de universiteit van Bremen hebben nu echter de alarmbel echt hard laten luiden voor de slimme meter. Die dreigt namelijk precies datgenen te gaan veroorzaken dat hij moet voorkomen: stroomuitval.

De theorie leek zo helder. Maak stroom duurder als er weinig wordt opgewekt en zorg er via de slimme meter voor dat wasmachines, drogers en andere stroomvreters niet gaan draaien als de stroom duur, dus schaars, is. Op die manier voorkom je dat een te grote vraag voor stroomstoringen gaat zorgen.

Enorme berg was
De eerste helft van de theorie klopt, aldus de mensen in Bremen: bij dure stroom laat iedereen zijn wasmachine uit. Maar het uitstellen van een wasbeurt, of het opladen van een elektrische auto, kan niet eeuwig duren. En ondertussen bouwt zich in afwachting van goedkopere stroom een steeds grotere berg was op. Zodra de stroomprijs iets zakt, besluiten duizenden 'slimme' wasmachines alsnog om te gaan draaien. De plotselinge enorme stroomvraag is te veel voor het net en de stroom valt uit...

Volgens professor Stefan Bornholdt en zijn team hebben onderzoeken naar slimme meters zich tot nu toe gericht op wat individuele consumenten zouden doen om de stroomkosten te verlagen. Hij heeft daarentegen onderzocht wat er gebeurt als miljoenen consumenten tegelijk proberen van voordelige stroom te profiteren. En dan gaat het dus mis.

1,5 miljard
Nederland heeft een paar weken geleden zes miljoen slimme meters besteld. Kosten voor apparaten: een half miljard. Inclusief kosten van plaatsing en verwijderen oude meter kom je gauw op 1,5 miljard, lijkt me. En dat voor een ding dat niet alleen overbodig en ongewenst is, maar dus ook nog precies datgene gaat veroorzaken wat ie moet voorkomen. Hoe slim kun je 1,5 miljard uitgeven...

www.trouw.nl/tr/nl/5151/Vincent-wil-z...
[verwijderd]
0
Slim exemplaar stimuleert niet tot minder verbruik:

AMSTERDAM - Het vervangen van zeven miljoen ouderwetse ’domme’ meters in Nederlandse huizen door intelligente exemplaren dreigt maar een fractie op te leveren van de energiebesparing die van tevoren was beloofd. Daarvoor waarschuwt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Door de gekozen aanpak wordt de 3,3 miljard euro die de operatie kost niet terugverdiend als er niet wordt ingegrepen.

www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/27064...

Ik heb 'm niet laten installeren.
voda
0
Laat je niet gek maken door zo'n slimme meter! Als je zonnepanelen hebt, gewoon je oude meter laten zitten. Je kan gewoon weigeren. De netbeheerder neemt geen verdere actie. Alleen als je later besluit alsnog over te stappen op de slimme meters (elektra/gas), moet je er voor betalen. De kosten die ik te horen kreeg, een paar maanden geleden, waren 220 euro. het zal wel!!

Toekomst salderingsregeling tot 2023 zeker

Geplaatst op 12 jul 2017 , bijgewerkt 12 jul 2017, 18:00

De huidige salderingsregeling voor zonnepanelen blijft ongewijzigd tot 2023. Wat er daarna met de regeling gebeurt, wordt overgelaten aan het volgend kabinet. Dat blijkt uit een brief die minister Kamp, mede namens staatssecretaris Wiebes, vanmiddag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. 

De regeling wordt met 3 jaar verlengd tot 2023. Dat zou volgens Kamp goed zijn voor de investeringszekerheid van burgers. Ook biedt de verlenging consumenten nog wat extra tijd om over te stappen op de digitale slimme meter. Voor de onderzochte alternatieve varianten voor de huidige salderingsregeling is het namelijk noodzakelijk dat in de woning een dergelijke slimme meter aanwezig is.

Volgens prognoses van de netwerkbeheerders heeft in 2020 pas 80% van alle huishoudens een slimme meter. Daarom zal de minister inzetten op de verdere uitrol van deze meters. De keuze over eventuele verlenging van de salderingsregeling per 1 januari 2023 laat demissionair minister Kamp over aan het volgend kabinet. 

Vijf alternatieven voor stimulering zonnepanelen

Uit onderzoek van Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) blijkt dat twee van de vijf doorgerekende varianten het meest toekomstbestendig en kosteneffectief zijn. De ene variant is een aanschafsubsidie op zonnepanelen, de andere een subsidie op de levering van stroom (Kwh) door de huiseigenaar aan het elektriciteitsnet. Ook de keuze over het alternatief wordt overgelaten aan het volgend kabinet.  

VEH tevreden met besluit Kamp

In 2013 zei minister Kamp dat de huidige salderingsregeling in de toekomst niet houdbaar is. Volgens hem moet de salderingsregeling op de schop omdat die te duur is voor de overheid, de overheid slechts beperkt kan sturen, de regeling verstorend werkt voor de elektriciteitsmarkt en de prikkel voor huiseigenaren wegneemt om het eigen energieverbruik verder te beperken.

In een reactie pleitte Vereniging Eigen Huis toen voor een snel Kabinetsbesluit en een goede overgangsregeling. Ook stelde Vereniging Eigen Huis randvoorwaarden waar een opvolger van de huidige regeling aan zou moeten voldoen om consumenten voldoende investeringszekerheid te bieden. Met als resultaat het huidige besluit van minister Kamp om de salderingsregeling voort te zetten.  

Wat is salderen?

Bij salderen wordt op de jaarafrekening van de energieleverancier de door de gebruiker via zonnepanelen aan het net geleverde stroom afgetrokken van de afgenomen stroom. De consument betaalt geen leveringskosten, energiebelasting en opslag duurzame energie over het verbruik dat kan worden verrekend met de geleverde stroom. Iemand die in een jaar meer stroom aan het net levert dan afneemt, ontvangt daarvoor een vergoeding. De energieleverancier bepaalt de hoogte van deze vergoeding. Deze moet redelijk zijn volgens de Elektriciteitswet.

www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws/2017/...
Cézan
0
Ik lees hier een hoop cowboyverhalen over de slimme meter. Nou ja heb het wel laten installeren. Geen tijd/zin in het uitzoekwerk, om de 2 maanden krijg ik iig n update van gebruikte energie. Hoeft voor mij eigenlijk ook niet. Lees deze draad btw voor de 1e keer.

Ben hier eigenlijk voor een andere vraag.
Zit erover te denken om naar Oxxio over te stappen. Huidige leverancier is EON.
Heb hun overzichtelijke site al bekeken, not bad.
Ook wel vanwege dit verhaal :)

Ieder jaar beoordeelt Pricewise alle Nederlandse energieleveranciers op kwaliteit en prijs. Na de tweede plek in 2015 is dit jaar de Gouden Energie Award voor Oxxio. Voor onze prijsstelling scoren we maar liefst een 8,6! Dit onderstreept nog maar eens dat we de goedkoopste energieleverancier zijn voor jou.


Mss heeft iemand hier commentaar op?
[verwijderd]
0
Tja, Cézan, ik vindt het vreemd dat je je vraag neerlegt op een draad vol cowboyverhalen. Ook geef je aan dat eea je niet interesseert dus wat boeit het je dan welke leverancier je zou kiezen?

De cursieve tekst is voor mij niet meer dan een reclamepraatje en valt meer in de categorie indianenverhalen. Oxxio was vroeger Durion, die er destijds een agressieve (lees: oneerlijk) werving op nahield en er daarom bij mij niet inkomt. Vertrouwen komt nu eenmaal te voet en gaat te paard. Je zou ook je licht eens kunnen opsteken bij gaslicht.com, die komt bij mij betrouwbaar genoeg over en hebben een uitstekende site en dito overstapservice. Kijken wat die zegt?
Cézan
0
quote:

hosternokke schreef op 12 oktober 2017 10:33:

De cursieve tekst is voor mij niet meer dan een reclamepraatje en valt meer in de categorie indianenverhalen.

Je zou ook je licht eens kunnen opsteken bij gaslicht.com, die komt bij mij betrouwbaar genoeg over en hebben een uitstekende site en dito overstapservice. Kijken wat die zegt?

Valt mee hoor met mijn desinteresse..de toon was mss niet de juiste.

Ga zeker nog ff kijken bij door jou genoemde site. Thx. :)
Ik wist dat er in de KK paar maanden geleden een dergelijke draad werd opgestart. Kon hem niet meer vinden.

Over Oxxio, eens een schurk altijd een schurk?
[verwijderd]
0
Niet altijd een schurk nee, maar omzichtigheid blijft wel troef. En bij meerdere alternatieven neig je dan toch vaker naar de meest onbesmette. Want vertrouwen komt nu eenmaal, sjok...sjok, te voet.
voda
0
quote:

Cézan schreef op 12 oktober 2017 16:53:

[...]

Valt mee hoor met mijn desinteresse..de toon was mss niet de juiste.

Ga zeker nog ff kijken bij door jou genoemde site. Thx. :)
Ik wist dat er in de KK paar maanden geleden een dergelijke draad werd opgestart. Kon hem niet meer vinden.

Over Oxxio, eens een schurk altijd een schurk?
Je bedoelt deze? :-)

www.iex.nl/Forum/Topic/1324949/Koffie...
voda
0
Gelukkig zijn er meer verstandige, en slimme Nederlanders, zo als ik, die de z.g. slimme meter geweigerd hebben! Niets slim aan dat apparaat overigens!! (lees terug).

Mij pakken ze later niet met het z.g. salderen! Mijn mooie ouderwetse Ferraris meter saldeert gewoon zelf automatisch. Ja, vinden de Energie maatschappijen, en zeker de Regering niet zo leuk natuurlijk. LOL!!!

RVO.nl: 11 procent consumenten weigert slimme meter, slechts 6 procent ziet nadelen voor zonnepanelen

Circa 1 op de 10 consumenten (red. 11 procent) die een slimme meter aangeboden heeft gekregen, heeft de plaatsing geweigerd en nog eens 2 procent heeft deze na plaatsing administratief laten uitzetten.

In de periode van 2015 tot en met 2020 wordt de slimme meter grootschalig aangeboden. Gedurende die periode monitort de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) de marktontwikkeling (vraag en aanbod) van energiebesparingsdiensten bij de slimme meter via jaarlijkse ‘Marktbarometer aanbieding slimme meter’.

Een grote meerderheid van de consumenten (88 procent) staat in 2017 nog steeds welwillend tegenover het plaatsen van de nieuwe meter: bij 82 procent is de meter al geplaatst op moment van ondervraging, 4 procent heeft een afspraak staan voor de plaatsing en bij 2 procent is wel geprobeerd om de meter te plaatsen maar bleek het technisch onmogelijk.

De meest genoemde reden om de slimme meter te weigeren heeft te maken met de negatieve nieuwsberichten in de media over de betrouwbaarheid van de slimme meter. In 2017 noemt, gedurende het jaar, ongeveer 1 op de 5 weigeraars de negatieve nieuwsberichten als belangrijkste reden.

In 2017 is voor het eerst de antwoordoptie voor mogelijke reden voor weigering voorgelegd: ‘de negatieve berichtgeving over de slimme meter in de media’. Dit is meteen het meest gekozen antwoord van 2017 (27 procent). Privacyvermindering (8 procent) en nadelen bij teruglevering bij zonnepanelen (6 procent) zijn daardoor in 2017 significant minder genoemd dan in 2016 (red. respectievelijk 20 procent en 17 procent).

solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
voda
0
Weer problemen met 'slimme' gasmeters

Bij het plaatsen van zogenoemde slimme gasmeters gaan nog altijd dingen mis. Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) constateert dit na onderzoek. Zo moet netbeheerder Enexis mogelijk 39.000 gloednieuwe meters vervangen, omdat is gebleken dat van een aantal exemplaren het schroefdraad niet diep genoeg was.

Binnenlandredactie 17-11-18, 07:42 Laatste update: 07:48
102
Ook de vervanging van 66.000 gasmeters die een ander probleem hadden met het schroefdraad blijkt nog niet te zijn afgerond. Tv-programma Kassa bracht een jaar geleden aan het licht dat schroefdraad van de bewuste meters van het merk Landys+Gyr te kort was. Netbeheerders besloten ze uit voorzorg te vervangen. Maar uit het onderzoek van de toezichthouder blijkt dat dit in 1744 woningen nog niet is gebeurd.

Geschrokken
,,Netbeheerders geven aan dat bewoners of eigenaren niet reageren op hun pogingen tot contact'', aldus SodM. De toezichthouder vindt dat ze meer moeite moeten doen en is ook niet te spreken over de partij meters van Enexis waar afwijkingen in blijken te zitten. ,,Ik ben geschrokken dat er blijkbaar niet geleerd is van de vorige keer. Die meters hadden niet langs de controles mogen komen die netbeheerders doen als een partij geleverd wordt. Dat moet echt beter'', zegt SodM-bestuurder Pieter van den Bergen.

Enexis moet snel uitzoeken welke meters een afwijking hebben en anders de hele partij van 39.000 stuks zo snel mogelijk vervangen. Op korte termijn is er volgens de onderzoekers geen acuut gevaar, maar de risico's op langere termijn zijn volgens het SodM onbekend. Een woordvoerder van Enexis benadrukt dat ,,veiligheid op de eerste plaats staat''. Monteurs ontdekten de problemen tijdens het plaatsen van meters. ,,We hebben dit zelf gemeld bij SodM en zijn er druk mee bezig.‘’

Dwangsommen
Hoeveel van de 39.000 meters al zijn geplaatst en hoeveel daarvan ondeugdelijk zijn, moet binnen een maand duidelijk worden, laat Netbeheer Nederland weten. De brancheorganisatie meldt verder dat kwaliteitscontroles zijn uitgebreid en ook vaker audits worden gedaan bij leveranciers van gasmeters.
Het SodM heeft weinig middelen om de netbeheerders tot actie te dwingen, maar zou die wel graag willen krijgen. Daarom heeft de toezichthouder minister Eric Wiebes van Economische Zaken gevraagd om meer bevoegdheden, zoals het opleggen van dwangsommen als ze problemen niet snel genoeg oplossen.

www.ad.nl/binnenland/weer-problemen-m...
voda
0
Marktbarometer: ‘Klein percentage consumenten laat slimme meter uitzetten vanwege zonnepanelen’

10 procent van de consumenten die zijn slimme meter laat uitzetten, stelt dit te doen omdat ze bang zijn dat de slimme meter nadelen kan bieden in verband met teruglevering van stroom bij zonnepanelen.

Dat blijkt uit een marktbarometer die minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat aan de Tweede Kamer heeft aangeboden. In de periode van 2015 tot en met 2020 wordt de slimme meter grootschalig aangeboden. Gedurende die periode monitort de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) de marktontwikkeling (vraag en aanbod) van energiebesparingsdiensten bij de slimme meter via de jaarlijkse ‘Marktbarometer aanbieding slimme meter’.

Op schema
Belangrijkste uitkomst is dat nog steeds een grote meerderheid (88 procent) van de burgers positief staat tegenover het plaatsen van een slimme meter. De uitrol van de slimme meter ligt tot nu toe op schema en de verwachting is dat eind 2020 circa 80 procent van de kleinverbruikers een slimme meter zal hebben.
Circa 20 procent van de consumenten met een slimme meter heeft thuis een energieverbruiksmanager. De meerderheid daarvan geeft aan dat zij daarna bewuster omgaan met het gebruik van energie.

1 op 10 weigert
1 op de 10 consumenten (10 procent) die een aanbod voor een slimme meter hebben gekregen, heeft de plaatsing geweigerd. Nog eens 3 procent heeft de slimme meter na plaatsing administratief laten uitzetten; een toename van 1 procent.

Als redenen om de slimme meter te weigeren, noemen consumenten vooral de negatieve nieuwsberichten in de media over de betrouwbaarheid van de slimme meter (19 procent, red. een afname van 8 procent), dat ze het nut van de slimme meter niet inzien (15 procent), dat ze tevreden zijn met hun huidige meter (15 procent), dat ze bang zijn dat de slimme meter hun privacy vermindert (12 procent) en dat de slimme meter nadelen kan bieden in verband met teruglevering van stroom bij zonnepanelen (10 procent). Daarmee laat effectief 0,3 procent van de consumenten met een slimme meter deze uitzetten vanwege angst voor die nadelige effecten bij de teruglevering van zonnestroom.

Door Edwin van Gastel, Marco de Jonge Baas

solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
69 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
860,01  -5,35  -0,62%  18:05
 Germany40^ 17.719,30 -0,66%
 BEL 20 3.827,75 +0,03%
 Europe50^ 4.907,90 -0,58%
 US30^ 37.851,00 -0,43%
 Nasd100^ 17.004,48 -3,10%
 US500^ 4.960,72 -1,75%
 Japan225^ 37.028,48 -2,56%
 Gold spot 2.387,47 +0,34%
 EUR/USD 1,0654 +0,10%
 WTI 82,09 +0,01%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

WDP +3,12%
Kendrion +2,92%
EBUSCO HOLDING +2,67%
Vopak +2,61%
NX FILTRATION +2,17%

Dalers

JUST EAT TAKE... -5,11%
TomTom -4,68%
Fugro -4,30%
ASMI -4,00%
BESI -3,64%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront