TomTom « Terug naar discussie overzicht

OKTOBER - Herfst voor Madame

2.991 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 ... 146 147 148 149 150 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

Hik schreef op 21 oktober 2017 16:08:

Tussen oktober vorig jaar en een maand daarna is het ook nog 1 euro gezakt. Ik zeg dit niet omdat ik een azijnpisser ben, maar omdat TomTom gewoon TomTom is.
NIEMAND kan het aandeel lezen en maar al teveel mensen hier, waaronder ikzelf hebben af en toe behoorlijk misgekleund. Fundamenteel zie ik nog geen enkele reden dat de kansen van TomTom echt daadwerkelijk aan het keren zijn. HG dúrft er ook gewoon niets over te zeggen. Zijn 'gut'feeling is wel goed, maar ook dat hebben we meer gehoord. En al met al is sports gewoon nog niet verkocht.
Promises, promises....
Heb nu mazzel gehad. Had vorige week op 9,40 alles verkocht, en gisteren gemiddeld op 8,95 terug gekocht. Da levert iig weer een hoop op.
Sports nog niet verkocht, maar men gaat er iig mee stoppen. En als het nog wat oplevert, is dat weer een extra meevaller. Wie weet wat ze er nog voor krijgen.
viermeiden
0
quote:

GLMF schreef op 21 oktober 2017 14:37:

inspirator schreef op 20 okt 2017 om 21:00:

www.guruwatch.nl/advies/99961/TomTom/...

Koersdoel TomTom met 49 euro verlaagd !

Koersdoelverlaging met 82%.

TomTom zal tot stof wederkeren.

Zie site www.guruwatch.nl/adviezen/default.aspx
Merendeel van de adviezen richting 10.40-11- en 15 euro bij ING.
Datum adviezen: 20-10

viermeiden
[verwijderd]
1

de hele CC klonk mij als muziek in de oren

de verkapte omzetverlaging zorgde voor een paniekerige dump, aangezien er ditmaal geen vooraankondiging was met een waarschuwing dat de omzet zelfs beneden de onderkant van de eerder verlaagde range zou uitkomen

dat was wel weer typisch een HG-streek, maar kwam wel heel goed uit voor al hen die bereid waren hier gebruik van te maken, ga er maar vanuit dat het inkoopprogramma ook zich tegoed heeft gedaan

voor de rest, wellicht heb ik het niet helemaal juist gehoord versprak HG zich bij de vraag over Telematics , hoorde toch een een soort mompel-gestotter van "if we are to dispose of Telematics "

denk gewoon dat alle opties openstaan, over echt alles, kwestie van timing en voor nu is het eerst Sports en dan zien we wel weer verder, de koers moet ook eerst aanzienlijk beteren, anders heeft het geen zin, een bonanza zoals MBLY scoorde is echt uitzonderlijk, maar een HERE - Fleetmatics combinatie aan een mooie premie is heel goed mogelijk.

[verwijderd]
0
Zijn er hier ook mensen die met turbo’s werken van de commerzbank? Heb nl ontdekt dat er nu ook limited turbo’s zijn met een loop periode van 3/4 maanden. Het voordeel van deze turbo is, dat het stoploss niveau over deze maanden gelijk blijft, wat je toch gauw 10 cent per turbo scheelt. Best interessant.
[verwijderd]
1
Van NIP kapitaal

Excluding Sports a decent quarter
The facts: TomTom has reported 3Q17 numbers that fell marginally short of
consensus at sales level (2.5% miss, EUR 218m actual vs EUR 223m consensus)
but with better gross margin (65% versus 64% consensus) and a much better EBIT
(excluding a restructuring charge of EUR 11.8m in Consumer relating to Sports) of
EUR 6m versus EUR 1m consensus. Adj EPS (excl XO) amounted to EUR 0.08
versus consensus of EUR 0.05. Due to adverse results in Sports, TomTom is also
adjusting its guidance for sales from EUR 925m to EUR 900m while keeping adj
EPS guidance (around ER 0.25) unchanged.
Our analysis: Consumer came in below expectations despite TomTom having
warned about its troubles in wearables. That makes the strategic review even more
important although we have never counted on material proceeds in the case of a
sale. in fact, zero proceeds or even a modest dowry is more realistic. Automotive
reported better than expected growth (EUR 47m in sales vs EUR 44m expected,
representing c. 50% growth YoY!) driven by new contract contributions and solid
unit sales in already running contracts. Telematics was a tad weak but TomTom is
moving customers to its new platform, which should result in savings and also
enable faster roll out of new services. We remain skeptical about growth in
Telematics as the European fleet management market is maturing and growth is
mainly coming from lower ASP services. Licensing was in line. TomTom's gross
margin continues to improve as software and content revenue growth, which should
lead, with stable to slightly increasing opex, to better EBIT margins and FCF (again
assuming stable or modestly increasing FCF). TomTom reported an EBIT loss of
EUR 6m, including a EUR 12m restructuring charge so adjusted EBIT was EUR 6m
positive versus consensus of EUR 1m positive. All in all a decent quarter if we
exclude the negative impact from non-core Sports and the related restructuring
charge for this unit.
Conclusion & Action: Despite the issues in Sports (which causes the FY17 sales
guidance revision and a EUR 12m restructuring charge), TomTom actually reported
pretty decent numbers with better gross margin, better underlying EBIT and solid
growth in its key Automotive segment. We rate the shares Neutral because of
concerns over growth in Telematics and uncertainty about the business model in
Automotive in the medium to long term (new entrants, new competing technology, a
question markt about future ASPs).
Beperktedijkbewaking
7
quote:

martinmartin schreef op 21 oktober 2017 01:52:

Inderdaad hoogst opmerkelijk.
Staat overigens haaks op de omzet-ontwikkeling van Licensing zelf.
Indien de uitlatingen van Taco en de daaruit door jou afgeleide waarden per BU juist zijn dan geef ik jouw veronderstelling van herziene toewijzing van een OEM de grootste kans. Geeft mogelijk wat kleur aan de "teleurstellende" bijstelling naar 40% groei bij Automotive.
Die defrev-sprong bij Licensing van maar liefst 17 mln in Q3 is niet alleen opmerkelijk in boekhoudkundig opzicht, het is ook van belang voor de vooruitzichten bij Automotive + Licensing.

Het zou theoretisch kunnen dat er alleen sprake is van een verschuiving van betaaldata bij een of meerdere grote klanten. Maar dat geloof ik niet, daar is het bedrag te groot voor. En als het zo onschuldig is zouden ze er wel een toelichtende opmerking bij hebben gemaakt.
Mijn conclusie is dat het echt om een verschuiving in het klantenbestand gaat, én dat er sprake is van een of meerdere grote nieuwe contracten met forse vooruitbetaling over een langere periode. Dit laatste ook gezien de stijging van totale defrev-long met 10 mln in Q3, meer dan de kort+long stijging bij Automotive! Eigenlijk was de opbouw van 'long' nog meer, want bij Consumer daalde de lange component met minstens enkele miljoenen.

Wat zijn die grote klanten en contracten dan? Over Licensing zei HG gisteren dit (in het slordige sa-transcript):
"With Microsoft we are going into execution fairly quickly. I expect to be live with APIs that are licensed through user platform. In Q4, there will be hardly any volume in Q4, but at least part of will be available as of then. That's my expectation. From there, we need to grow that business. ...
So, we will need to see how that develops. ... And that partnership with Microsoft is developing nicely. We are excited about the prospect of bringing good life."


Microsoft-Azure zou over een langere periode best om 10-20 mln kunnen gaan. Maar een forse vooruitbetaling, net voor Q4 waarin het echt gaat lopen? Zo'n type contract is het niet. Ze gaan denk ik geleidelijk betaald worden, afhankelijk van de belangstelling en de afname via Azure. "We will need to see how that develops."

Maar nu Mercedes. Vanaf september gaat TT hen maps leveren voor Noord-Amerika. HG weigerde gisteren om te vertellen om welke modellen het precies gaat, wat suggereert dat bv. de populaire suv's er niet onder vallen, en (lichte) vrachtwagens en busjes denk ik ook niet. Maar goed, het zou over een contractperiode van enkele jaren toch om zeg een half miljoen nieuwe auto's kunnen gaan, zie:
carsalesbase.com/us-car-sales-data/me...

Deze omzet gaat bij TT niet druppelsgewijs, het gaat in tranches (zei ook @Justin een keer). Als de (lifetime?) map-service voor de eerste tranche van pak 'm beet 250.000 auto's met een eenmalige fee van zeg €70 per auto afgekocht wordt (zoals nu nog gebruikelijk is), ontving TT hiervoor dus €17 mln in Q3. Zie daar de defrev-sprong!
Natuurlijk heb ik hier een beetje naar toe gerekend, je mag iets andere getallen invullen. Maar het duidelijk dat de orde van grootte klopt.

Maar waarom boeken ze dit onder Licensing? Of, anders gesteld, waarom laten ze dat niet zien bij Automotive? Omdat het plaatje dan echt te mooi zou worden, zeker nu ze nog aandelen aan het inkopen zijn. De operationele omzet bij Automotive (zie dia 4 in de 'presentatie' van gisteren) zou dan niet met 54% yoy gestegen zijn, maar met meer dan 75%! Dat willen ze niet laten zien, ze zijn nu al bezig om de groeiverwachtingen voor 2018 te temperen.

Martin, je hebt gelijk, we moeten de toewijzing bij een OEM zoeken. Ik ben blij dat ik mijn post van nét voor de CC gisteren, over de 'fantastische' groei bij Automotive, niet terug hoef te trekken, haha!

[verwijderd]
1

@ Natte Krant, bij NIBC zijn ze compleet om - ze zien enkel maar headwinds for TT, ze houden nog een neutraal/hold aanbeveling aan, maar denk na afgelopen vrijdag zullen ze alle klantposities en rest op de huispositie wel verkocht hebben, de selling kwam wel ergens vandaan en zo zullen er nog wel meerdere longhouders geweest zijn die de handdoek in de ring hebben geworpen, volume was groot.

aandeel heeft vrijdag een serieuze washout laten zien
[verwijderd]
0
quote:

cave canem schreef op 21 oktober 2017 19:09:

@ Natte Krant, bij NIBC zijn ze compleet om - ze zien enkel maar headwinds for TT, ze houden nog een neutraal/hold aanbeveling aan, maar denk na afgelopen vrijdag zullen ze alle klantposities en rest op de huispositie wel verkocht hebben, de selling kwam wel ergens vandaan en zo zullen er nog wel meerdere longhouders geweest zijn die de handdoek in de ring hebben geworpen, volume was groot.

aandeel heeft vrijdag een serieuze washout laten zien
Maar er kwamen ook grote kopers terug, zeker na de cc. Wie?? Barclays?
holenbeer
1
Zou op zich wel mooi zijn, dat op een beperkte free float op deze cijfers een forse vervanging van aandeelhouders heeft plaatsgevonden. Als je na zo'n dip toch zodanige terugkoop ziet dat we bijna unch eindigen, hebben mensen behoorlijk op het vinkentouw gezeten.
Kom maar op met die ontknoping, starten met Sports en dan elk kwartaal/half jaar een volgende stap en een volgende euro.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

martinmartin schreef op 21 oktober 2017 07:21:

...
De overige onderdelen van de hardware omzet tw: Automotive Hardware en Hardware Telematics zullen vanaf 2018 geen substantiele bijdrage meer leveren terwijl de omzet van het grootste onderdeel tw PND's uitfaserend zal zijn met afnames in de orde van grootte van 25% pj.
De hardware omzet welke in 2016 nog 506 mio vertegenwoordigde loopt daarbij terug naar 370 mio , 200 mio en 145 mio in resp 2017, 2018 en 2019.
...
Duidelijk verhaal, Martin, AB.
Heb je er rekening mee gehouden dat er bij de pnd's een verschuiving aan het plaats vinden is naar de duurdere all-in modellen? Dus, ook al nemen de aantallen af, procentueel meer hoge-marge C&S in de (dalende) omzet.
Dat wordt nog versterkt doordat vrijvallende defrev (met zeer hoge bruto marge) een groeiend deel van de consumeromzet uit gaat maken.

Heel belangrijk zijn deze effecten niet, maar ze ondersteunen je betoog.

Beperktedijkbewaking
1
quote:

xynix schreef op 21 oktober 2017 08:57:

[...]
Je lijkt een "scoop" te hebben. Maar dan is het wel heeeeel merkwaardig dat Taco dit onderdeel in de cijfers niet nadrukkelijk benoemt. Wellicht toch een mailtje aan IR?
...
Blijft over Telematics. Daar lijken u weer stappen te worden gezet om er meer waarde in te pompen: nieuw HTML5-platform voor WEBFLEET 2018 dat nu in beta is en volgende jaar operationeel wordt en de op gang komende "connected car" business met Leaseplan als launching partner en minimaal Athlon "just around the corner".

"De markt" kan die aanstaande waardeontwikkeling onmogelijk al volledig op het netvlies hebben, dus het lijkt een beroerd moment om daar NU geld uit te willen persen. Tenzij je gaat verkopen aan een partij die je nu al terdege op de hoogte brengt van het potentieel. IBM of SAP, gezien de RvC-stoeltjes?
...
Toch ben ik er van overtuigd dat het in het strategisch plaatje past dat er tussen nu en een jaar een exit voor TTT moet worden gevonden om de endgame voor maps & traffic & smart cities te kunnen spelen. Alain snapt goed genoeg wanneer het ijzer de temperatuur begint te krijgen om te gaan smeden. Niet te vroeg en niet te laat!
Dat mailtje overweeg ik nog, al denk ik het antwoord al gevonden te hebben, zie mijn post van 18.57 uur. Wacht nog eventuele reacties hier af.

TTT wordt idd een wat vreemde eend in de bijt. Na afstoten ervan kan TT overigens best maps, navigatiesoftware en traffic blijven leveren, net als Garmin dat bij Fleetmatics deed (en doet?). Het zou zelfs een voorwaarde bij verkoop van TTT kunnen zijn.

Beperktedijkbewaking
1
quote:

tatje schreef op 21 oktober 2017 10:35:

...
Dus in Q3 groei 51% en Q4 van 33%.

Misschien was Q4 2016 al beter door hogere take rate en meer klanten.
...

Ik denk dat je gelijk hebt. Iets soortgelijks voor de operationele Automotive omzet (dus inclusief opbouw van defrev). Dat zal in Q4 geen +54% yoy meer worden, laat staan de >75% die het volgens mij in Q3 eigenlijk was.
Maar het blijft mooi genoeg.
mjmj
0
BdB je bent in uitzonderlijk vorm vandaag! Ben je naar de sportschool gegaan en heb je daarna wat gesnoven? Het is werkelijk fantastisch wat je aan het berekenen bent. AB
[verwijderd]
0
Wil het feest niet bederven, maar iemand nog iets vernomen van de voor dit jaar beloofde 'eigen' autonome auto van TT?

KC
Beperktedijkbewaking
0
quote:

xynix schreef op 21 oktober 2017 09:16:

[...]
...
In deze situatie moet je helemaal niet denken in termen zoals de wereld eruit ziet voor TomTom en wat die al dan niet aan "kleingeld" gaan verdienen aan hun dienstenleveringen. De binnen te halen orders voor het werkende totaalconcept: DAAR draait het om. En die gaat echt niet TomTom binnenhalen. Dat wordt Bosch, NVidia of Baidu. Dat zijn dus ook de partijen die de echte waarde van TomTom binnen het totaalconcept gaan ontsluiten. Het gaat puur om een loven en bieden spel wat het de samenwerkende partijen waard is en wat de founders er voor willen krijgen.

Teleatlas is ook nooit toegekomen aan serieus operationeel geld verdienen. Dat gaat met TomTom ook niet gebeuren. Voor die tijd is het "for the greater good" opgeslokt.
...
Dat weet ik allemaal nog niet. Hoe de SDC-wereld er qua belangrijke spelers uit gaat zien, is nog behoorlijk onduidelijk. Nvidia weet er veel van, maar ontwikkelt bij mijn weten zelf geen SDC-software. Zelfde voor Bosch, geen totaal SDC-concept, al willen en zullen zij een grote rol spelen.

Wie wél met het totaalconcept bezig zijn:
- Bigtech (Google, Apple?, Baidu, ...)
- Specialisten als Tesla.
- Smalltech als comma.ai (Hotz) en andere 'garage-initiatieven'.
- Én de meeste bekende grote OEM's!

Natuurlijk zal TT bij al dit geweld een tier-zoveel leverancier blijven. Maar laten we hun rol niet onderschatten, want dan krijgen we weer dat gezeur van "die worden altijd uitgeknepen en tegen elkaar uitgespeeld, en komen nooit aan leuke winsten toe".
Dat geldt misschien voor banden en ruitenwissers, maar TT is een specialist waar er maar weinig van zijn. Met de nodige knowhow en schaalgrootte om te kunnen investeren in fabrieksmatig en geautomatiseerd omgaan met de triljoenen data voor mapping, lokalisatie en traffic. Met de nodige patenten. Voor Here hoeven ze volgens mij niet bang meer te zijn, die zie ik een andere weg inslaan.

En dat wordt ingezien door Bosch, Baidu, Cisco, Qualcomm, Microsoft, Nvidia, SAP, ..., getuige allerlei samenwerkingen en overeenkomsten. En ook door diverse OEM's (en overheden) bij research en pilots ohgv HD en SDC. Wat wil je nog meer? Beweren we eigenlijk niet hetzelfde?

Zou best kunnen dat ze ooit tegen een leuke(rt) prijs 'opgeslokt' worden, en dan heb ik het over >15 miljard. Maar voorlopig zal dat om vele redenen nog niet gaan gebeuren. Geeft jou (en mij) nog jaren de gelegenheid om redelijk risicoloos 'premie te melken'. (Mocht de koers om welke reden dan ook toch ineens exploderen, dan heb ik altijd wat goedkope far-otm calls achter de hand.)

Beperktedijkbewaking
0
quote:

mjmj schreef op 21 oktober 2017 22:29:

BdB je bent in uitzonderlijk vorm vandaag! Ben je naar de sportschool gegaan en heb je daarna wat gesnoven? Het is werkelijk fantastisch wat je aan het berekenen bent. AB
Gewoon een mix van enige lichaamsbeweging, matig alcoholgebruik en goed uitslapen (die vroege beursjongens zijn nooit mijn vriendjes geweest). Echt sporten doe ik niet meer, al was ik vroeger een redelijke linksback op laag amateurniveau. Type Theo van Duivenbode, ik kon me net zo breed maken, haha!

Wel 50+ yoga. Geen bejaardenyoga, we doen nog regelmatig een plassende hond na. Kan het iedereen aanbevelen, je voelt plekken in je lichaam die je bijna een halve eeuw niet meer gevoeld hebt...
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Hik schreef op 21 oktober 2017 11:13:

Joehoe.
Ik weet niet wat jullie gisteren allemaal gezien hebben. Maar ik zag TomTom wederom een kleine procent dalen. In het weekend laait altijd het vertrouwen weer op. Lees het forum er maar eens op na. Het was voor mij echt truukjes uithalen met turbo's om er toch nog leuk uit te springen.
Een TomTom forumbezoeker lijkt op een creatuur met de overlevingsdrang van een op 10 kilometer oceaandiep levend organisme. Verstoken van alle liefdevolle elementen moet het zich maar zien te redden in uiterst barre omstandigheden.
Het patroon in een week met TomTom cijferpresentatie is over het algemeen:
Maandag t/m Donderdag billen knijpen, alvast pleisters plakken en doekjes voor het komende bloeden bestellen.
Vrijdagavond ff wonden likken, vóór het naar bed gaan het verlies al bijna proberen te interpreteren als 'fijn dat het niet verder is gezakt, en ach het is maar een procentje en eigenlijk is dit al bijna winst': dan maar een nachtje erover slapen.
Zaterdagochtend denken we niet aan de dag van gisteren maar wordt er weer (desnoods heel ver) naar voren gekeken.
Zondag reikt het voorbij de grenzen van het haalbare en visioenen op komende welstand reiken tot bijna in het oneindige.
Maandag staan we weer met beide benen op de grond.
Heel typisch en vermakelijk, dat dan weer wel.
Ook joehoe. Echt een geestig verhaal, alsnog een extra AB en integraal citeren waard. Je hebt ons aardig door! Het lijkt wel of ik bij een shrink op de divan lig...

Maar één ding hebben we gemeen: we hebben geen glazen bol. De toekomst voorspellen blijft lastig, zelfs als het om 20 min gaat, zeg ik als ooit mede-ontwikkelaar van Drips. Gelukkig kan RP.-Schaefer het al veel beter.
Maar het blijft leuk, die onzekere toekomst. Je kunt er zo heerlijk over discussiëren!

boem!
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 21 oktober 2017 20:59:

[...]
Duidelijk verhaal, Martin, AB.
Heb je er rekening mee gehouden dat er bij de pnd's een verschuiving aan het plaats vinden is naar de duurdere all-in modellen? Dus, ook al nemen de aantallen af, procentueel meer hoge-marge C&S in de (dalende) omzet.
Dat wordt nog versterkt doordat vrijvallende defrev (met zeer hoge bruto marge) een groeiend deel van de consumeromzet uit gaat maken.

Heel belangrijk zijn deze effecten niet, maar ze ondersteunen je betoog.

Neen en ja, vul zelf maar in.

Juist vanwege de ingezette transitie bekijk ik de splitsing van de omzet in Hardware en C&S.

Derhalve C&S omzet PND'S onder C&S en de hardwareomzet van TTT onder Hardware.
Cum 3-2017: C&S Consumer 65 mio( 2015 103 mio, 2016 94 mio).
Door de vrijval vanuit deferred blijft dit onderdeel redelijk op peil.
Afname C&S Consumer 2017 tov 2015 minder dan 20% bij een afname van de PND omzet van meer dan 35% over diezelfde periode.
Ik verwacht een uitloop van deze omzet voor 2018 en 2019 van resp 70 en 60 mio terwijl in die periode de Hardware-PND omzet verder daalt van 240 mio uit 2017 naar resp 180 en 135 mio.

Afname ad 65% van de omzet Hardware PND's vertaald zich door vrijval vanuit deferred in een afname van slechts 40% voor het C&S gedeelte.
Lijkt mogelijk niet zo heel spannend een omzet voor C&S consumer van 60 mio ipv 35 mio in 2019 maar indien je daarbij de vrijvallende marge meerekent heb je het toch echt over 2 maal de totale EBIT van de afgelopen jaren.

De deferred blijft een door velen onderschat fenomeen.
boem!
0
Met een knipoog naar HIK.

Inderdaad maandag weer gewoon inkopen doen bij de Makro met de Pick-Up.
[verwijderd]
1
quote:

cave canem schreef op 22 oktober 2017 07:31:

[...]

denk eerder een combinatie aan kopers, van short covering, inkoopprogramma, tot extra inslaan door longhouders die van deze paniek vrijdag op de 'get me out selling' gebruik hebben gemaakt

het heeft er voor TT nog nooit zo goed uitgezien, ze gaan eindelijk na jaren van frustratie en erger voor de reguliere belegger, het Sports-anker afgooien
er is geen reden meer om nu over tijd voor TT geen waardering/weging te krijgen gelijk aan haar sectorgenoten, HERE 3 miljard + Fleetmatics 2 miljard = 5 miljard zeg bij 2020/21 over +/- 245 mio aandelen , geeft 20 euro.

als je vrijdag op deze afstraffing niet bent ingestapt , dan geloof je echt niet in TT en heeft het ook geen zin je er verder op te concentreren.

de CC gaf alles waar we nu al 2 jaar opwachten.

zo, dat was het voor mij tot het volgende nieuws item uit TT of van de een of andere analist
succes

Harry ... happy ?... laat eens wat horen.
2.991 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 ... 146 147 148 149 150 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 10:18
Koers 5,660
Verschil -0,070 (-1,22%)
Hoog 5,725
Laag 5,640
Volume 54.155
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront