Tesla Motors Inc. « Terug naar discussie overzicht

Tesla blow-off

7.729 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... 383 384 385 386 387 » | Laatste
[verwijderd]
0
Zelfde machines? Er werden in Fremont al 500.000 auto per jaar gebouwd, en er is een leger aan robots bijgeplaatst. Er zijn bottlenecks/kinderziekten, maar wie durft serieus short te gaan op lange termijn onomkeerbare misschatting van Tesla mbt productiecapaciteit? Dus niet een laffe put die je elk moment weer kunt dumpen, maar een echte weddenschap op basis van wat je nu weet, voor een uitkomst over een jaar.
Ik heb heel wat Model 3 video's gezien, en mij is niet opgevallen wat zo onmaakbaar aan die auto is. Een gestampt en gelast frame met een electromotor erin. Dat is iets dat ze al kunnen, 100.000 stuks over 2 modellen met minder massaproductie-insteek bij ontwerp. Heel de wagen is iets simpeler. Veel diepteinvesteringen in automatisering, een leverancier in Duitsland zelfs overgenomen om toegang tot kennis en robots te hebben.
Wat precies gaat hieraan falen?
Als je 100 startups voor je neus krijgt, kun je leuk verdienen door allemaal te shorten. Lekker makkelijk, 80% faalt. Maar als je er 2 voor je neus krijgt, en weeet dat eentje gaat wel slagen, hoe zie je onderscheid?
Iemand die meer van snelgroeiende auto/energiemerken weet is welkom mij te onderwijzen.
roloff
0
--ERIC--
0
@Skater
Ik ben Musk en Tesla dankbaar voor het pionierswerk wat ze doen in de industrie. Ik denk ook wel dat Tesla een blijver(tje) zal blijven want ze maken hele mooie autos. Maar het is zo langzamerhand wel duidelijk dat Tesla niet meer de enige is op het gebied van EV en autonoom rijden. Als je dan naar de beurswaarde kijkt denk ik dat er op termijn behoorlijk wat lucht uit gaat, waarbij ik niet denk dat Tesla Enron of Spyker achterna gaat, maar qua beurswaarde dichter naar BMW, Daimler, GM en Volkswagen kruipt (of valt ;-)

gbakl
0

308.70-6.70 (-2.12 %)
At close: ?November? ?14 4:00PM EST

306.57 -2.13 (-0.69 %)
Pre-Market: 4:59AM EST
--ERIC--
0
DeZwarteRidder
0
quote:

--ERIC-- schreef op 15 november 2017 11:46:

Durft iemand een voorspelling te doen wat de presentatie morgen gaat doen met de koers van TESLA?

www.marketwatch.com/story/teslas-elec...
Helemaal niks, want iedereen weet dat Tesla geen geld meer heeft voor een truck.
Het is gewoon een afleidingsmanouvre.
--ERIC--
1
quote:

DeZwarteRidder schreef op 15 november 2017 12:02:

[...]
Helemaal niks, want iedereen weet dat Tesla geen geld meer heeft voor een truck.
Het is gewoon een afleidingsmanouvre.
Dat is ook mijn gevoel / sentiment, maar je kunt nooit in discussie gaan met de markt, en ik ben benieuwd wie er een 'prijskaartje' aan durft te hangen. Waar staat het aandeel TESLA over, laten we zeggen, medio december.....
DeZwarteRidder
0
quote:

--ERIC-- schreef op 15 november 2017 13:46:

[...]Dat is ook mijn gevoel / sentiment, maar je kunt nooit in discussie gaan met de markt, en ik ben benieuwd wie er een 'prijskaartje' aan durft te hangen. Waar staat het aandeel TESLA over, laten we zeggen, medio december.....
Bij Altice heb je gezien hoe snel 'de markt' van mening kan veranderen, dus dat kan ook met Tesla gebeuren.
timmetje83
0
Het is een complete bubble, die elk moment op ploffen staat. Iedereen rent achter deze hype aan en Musk is een halve heilige. Het is kwestie van tijd totdat het klapt. Dacht je nu echt dat de rest van de auto industrie zit te slapen???
Waarde op de beurs van Tesla is bezopen zeker als je naar de keiharde cijfers gaat kijken.
gbakl
1
quote:

gbakl schreef op 1 november 2017 08:24:

Q3 en nog steeds veel vertrouwen in de markt en een koersopleving.
zo van: Musk flikt het toch wel weer....

maar hij kwam keer op keer al met overdreven productie verwachtingen.
en kwam daarmee weg door NOG grotere beloftes en WEER nieuwe plannen.

het houdt een keer op en lazert de hele boel in elkaar.

en daar wil ik bijzijn :)
niets aan veranderd en dan gaat t hard opeens...
--ERIC--
0
Als je bij DeGiro zit kun je niet op de VS markt short gaan, of zie ik dat verkeerd? Ik zie alleen maar turbo's op Europese beurzen.....
voda
1
Tesla komt, nu eens niet als eerste, met een e-truck

Het is later dan gepland, maar komende donderdag is het dan toch zo ver: de Amerikaanse autofabrikant Tesla onthult zijn elektrische vrachtwagen. Naar verwachting wordt dit een 'full size heavy duty truck' die 36 ton kan vervoeren.

De e-truck is een directe aanval op de gevestigde orde op de Amerikaanse markt, met name Daimler, Paccar (het moederbedrijf van Daf) en Volvo.
De grote aantrekkingskracht van de Tesla Truck is volgens waarnemers het economisch gebruik. Tegenover een hoge aanschafprijs staat een lage prijs per kilometer, en dat werkt bij intensief gebruik door.

Ook de onderhoudskosten zullen lager uitvallen dan bij een truck die op diesel rijdt. De Tesla Truck heeft namelijk minder bewegende delen, geen cardanas, en geen katalysatoren of filters. Een transportondernemer kan de aanschaf van een elektrische vrachtwagen in zeven tot negen jaar terugverdienen. Tot slot is er het bereik van, volgens marktgeruchten, een kleine 500 kilometer. Dat is meer dan de meeste bestaande elektrische trucks, die in de optiek van Tesla bovendien vaak slechts halffabrikaten zijn en geen van de grond af opgebouwde elektrische trucks.

De presentatie van donderdag zal, zoals alles bij Tesla, gepaard gaan met veel spektakel en media-aandacht. Daardoor zou je kunnen denken dat Tesla met een primeur komt. Maar dat is absoluut niet het geval. Tesla is misschien zelfs een beetje laat met zijn vrachtwagen voor de lange afstanden. Bijna een jaar geleden onthulde Nikola Motor Company, een start-up uit Salt Lake City, zijn Nikola One. De truck moet in 2020 de weg op kunnen. En deze zomer presenteerde de Amerikaanse motorenfabrikant Cummins een concepttruck met een elektrische aandrijving.

Handig voor distributie in binnensteden
Ook Nederland kent elektrische truckbouwers. Het 84-jaar oude Ginaf produceert al ruim drie jaar elektrische trucks onder de naam Dura Truck. Dat doet het bedrijf door bestaande trucks om te bouwen en uit te rusten met een accu van een Chinese fabrikant. Zo is de Ginaf Dura Truck E2114 in feite een elektrische Mercedes-Benz Atego.

'Onze wagens zijn vooral geschikt voor distributie in binnensteden', zegt Rik Steenman van Ginaf. 'Ze hebben een bereik van 300 kilometer. Ze rijden bijvoorbeeld over de snelweg naar Amsterdam en doen dan een aantal stops in het centrum van de stad.' Albert Heijn, Simon Loos en Heineken zijn om die reden overgegaan op e-trucks van Ginaf.

Op dit moment rijden er in Nederland 28 Ginaf-trucks. 'We verkopen zo'n tien e-trucks per jaar.' Dat aantal zal verdubbelen, verwacht Steenman, nu steden als Amsterdam en Utrecht langzaamaan dichtgaan voor dieselvoertuigen. 'Na 2025 kom je sowieso de binnenstad niet meer in met een conventionele vrachtwagen.'

Accu wordt steeds beter
Boonstra Transport uit het Friese Haulerwijk, bij Drachten, heeft in april dit jaar de eerste volledig elektrische trekker met een maximaal gewicht van 44 ton aangeschaft. De e-Truck, gefabriceerd door een Duits bedrijf Framo, doet sinds april dienst in de stad Groningen. De transportonderneming met 150 medewerkers en een wagenpark van 95 trucks houdt het voorlopig bij één elektrische vrachtwagen, vertelt Willem Boonstra, directeur van het gelijknamige bedrijf. 'De aanschaf van zo'n vrachtwagen is algauw drie ton. We hopen de kosten in zes jaar tijd eruit te hebben. Wat helpt is dat de technische levensduur dertig jaar is.'

Aanvankelijk wilde Boonstra de truck bij Ginaf bestellen, maar Framo had het voordeel dat het zijn eigen batterijtechnologie ontwikkelt. 'We zijn zeer tevreden over Framo, want zodra het een nieuwe accu heeft ontwikkeld, wordt die bij ons erin gebouwd. De prestaties van onze e-truck gaan daardoor steeds omhoog.'

Ook Emoss uit Oosterhout maakt onder meer elektrische bussen, bestelbussen en vrachtwagens. Bijvoorbeeld Heineken zet elektrische Emoss-trucks in om steden met bier en frisdranken te bevoorraden. Het bedrijf levert volledig elektrische vrachtwagen met een bereik van 300 kilometer.

Met 35 werknemers levert Emoss nu twee elektrische trucks per week af. Met klanten tot in Nieuw-Zeeland wordt dat aantal in 2018 opgevoerd tot vier of vijf trucks per week. Emoss gebruikt nu nog DAF, MAN en Mercedes als basis. Eenmaal ongebouwd wordt de e-truck onder de naam Emoss gecertificeerd. In Australië en Nieuw-Zeeland gebruikt Emoss vrachtwagenmerken Hino en Isuzu als basis.

Ook het Brabantse VDL is bezig een elektrische 37 ton-trekker te ontwikkelen, vertelt Menno Kleingeld. De techniek die het bedrijf voor elektrische vrachtwagens wil gebruiken 'vrijwel identiek' aan wat het bedrijf toepast voor zijn elektrische bussen. De reikwijdte zal maximaal 120 kilometer zijn. Kleingeld: ‘Voor lange afstanden moet je toch nog altijd denken aan hybride vrachtwagens of trucks met een dieselmotor.'

Uitbouwsels op waterstof
Daar denkt Tesla anders over. Het is nog niet duidelijk hoe groot de actieradius van de Tesla Truck wordt, maar in de markt gaan er verhalen over ruim 300 tot een kleine 500 kilometer. En dat is dan nog zonder allerlei uitbouwsels op waterstof, waarmee de actieradius verder uitgebreid kan worden.
Ook op dit gebied is Tesla niet de kampioen. De eerder genoemde Nikola One, waarvan de productie recent is gestart, moet een actieradius krijgen van 1200 kilometer. Dat is deels op elektriciteit, deels op waterstof, maar hoe dan ook emissieloos. Maar deze Nikola zal, evenals de Tesla Truck, eerst alleen op de Amerikaanse highways te zien zijn.

Verwarring
Tesla noemt de zijn eerste elektrische vrachtwagen een Semi Truck. Dat is een garantie voor verwarring.
Met 'semi' wordt in de VS de trekker met de vrachtwagencabine bedoeld, en dus niet een vrachtwagen met oplegger. In Europa denkt men bij de term 'semi' algauw aan een 'halve', dus een licht vrachtwagentype gaat.
In Frankrijk veroorzaakt de term 'semi' helemaal verwarring, omdat met de 'semi-remorque' juist de trailer of aanhanger wordt bedoeld.
De kans is aanwezig evenwel dat Tesla de truck voor de Europese markt een andere naam geeft. Of gewoon ‘semi’ weglaat.

Voor foto's etc, zie link:

fd.nl/ondernemen/1224807/tesla-komt-n...
--ERIC--
0
Thx Voda, grappig en ook illustratief om te lezen dat Tesla hier eigenlijk volger is.... ik ben benieuwd hoe de markt gaat reageren op de presentatie morgen....
voda
0
Tesla hit by class-action lawsuit claiming racial discrimination
Published on Thu, 16 Nov 2017

Reuters reported that US automaker Tesla Inc on Monday was hit with a class-action lawsuit claiming its California production plant is a hotbed for racist behaviour. The lawsuit filed in California state court in Oakland is at least the 3rd filed this year by black workers who said that they were addressed using racial slurs and that the company ignored their complaints.

But Monday's lawsuit, filed by former Tesla employee Marcus Vaughn, is the first to bring those claims on behalf of a large class of black workers at the automaker's Fremont, California factory.

Tesla did not respond to a request for comment.

The company is also facing lawsuits accusing it of discrimination against gay and older workers. It has denied those claims.

Mr Vaughn, in the lawsuit said that he was routinely called the "n-word" by supervisors and coworkers after he began working at the factory in April. He says he complained in writing to human resources officials, but the company never investigated his claims.

Mr Vaughn said that he was fired in October for "not having a positive attitude." He is seeking unspecified damages under a California anti-discrimination law.

The growing number of discrimination lawsuits against Tesla come as the company is also facing a unionization campaign from the United Auto Workers.

In February, Mr Elon Musk Tesla chief executive said the website Gizmodo that an employee who wrote a blog post criticizing the company was "paid by the UAW to join Tesla and agitate for a union."

The union and the worker denied that he had been paid by UAW. Last month, the union filed a complaint with a federal labour board on behalf of scores of workers who it says were laid off because they support the union.

The company denied the claims and said the decision was based on employee performance reviews.

Source : Reuters
roloff
0
Tesla presenteert elektrische vrachtwagen (was bekend, maar toch even weblink bericht).

www.telegraaf.nl/financieel/1260589/t...

Als de kwaliteitsproblemen net als in model 3 hier ook in zitten kunnen ze het wel schudden.

NB. TRUCKS betreft de professionele markt (consumer markt is vaak milder).

Dit kan de game changer zijn, kan ook de ondergang versnellen. We´ll see.
gbakl
0
Elon Musk drops surprise at big-rig event - a new Roadster that he says will be the "world's fastest production car"

hij doet maar met zijn luchtkastelen, Tesla's worlds fastest dropping share...
7.729 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... 383 384 385 386 387 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 22:00
Koers 149,840
Verschil -5,610 (-3,61%)
Hoog 152,100
Laag 148,700
Volume 95.943.356
Volume gemiddeld 100.916.123
Volume gisteren 75.580.637

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront