TomTom « Terug naar discussie overzicht

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 24 november 2017 18:56:

[...]
Uit de beschrijvingen die Bosch en TT gaven bij hun RRS en RoadDNA heb ik begrepen dat zij vooralsnog uitgaan van optische camera's om dingen echt te herkennen of af te kunnen lezen. Denk aan voetganger, fietsers of verkeersborden.

Het lijkt erop dat genoemd artikel van Apple slechts een voorlopig resultaat is en e.e.a. nog niet uit 100% werkt, maar het is een interessante ontwikkeling. Als het idd gaat lukken om met lidarbeelden via AI dingen voldoende scherp te kunnen 'zien', gaan MBLY en Tesla met hun camera's op den duur een probleem krijgen.

Vraagje aan @Hik: ken jij soortgelijke research bij andere clubs, dus specifiek gericht 'herkenning' mbv lidar+AI?

@BDB, tot op heden nog niet. Ik meen er wel eens iets over gelezen te hebben maar helaas heb ik het niet terug kunnen vinden. Maar Verbeterde camera's (zeer hoge resloutie) en Radar (pointcloud bieden in mijn ogen toch vergelijkbaar resultaat tegen lagere kosten. Je inschatting dat dit een probleem voor Tesla/Mobileye zal geven loopt denk ik wel los. De industrie is gebaat bij elkaar overlappende en/of aanvullende redundante technologieën in het geval van AD. Toch?
Beperktedijkbewaking
0
@Hik:
Idd, een zekere redundantie is wel nodig, of althans wenselijk, denk ik. Maar het zou kunnen dat er met voldoende scherp ziende lidars minder optische camera's nodig zijn. Plus een beter 'zicht' in het donker.
[verwijderd]
1
Even over optische camera's in het donker. Ik dacht: ik neem de proef op de som en ga eens kijken wat een simpele telefooncamera registreert in het donker/schemer. Ik gebruik de chffr-app van comma.ai. Deze registreert alle videodata met gps-kenmerken. Je kunt iedere rit terugzien met de bijbehorende videodata op hun site. Zij gebruiken deze data weer als trainingsdata.
Nou, dat viel nog helemaal niet tegen. Ik heb een foto gemaakt van de op de voorruit bevestigde telefoon met een doorkijkje door de voorruit van het beeld dat ik zelf waarneem. Het blijkt dat de camera veel meer licht registreert dan mijn ogen. Ik vond dit echt een eye-opener en ik kan me indenken dat het met een camera met een iets grotere lichtgevoeligheid en betere kwaliteit dan die van een mobieltje nog veel beter werkt. Je zou bijna zeggen: weg met de voorruit en projecteer gewoon aan de binnenkant van de ruit de beelden die de camera registreert (augmented reality plús), dan is het al veel veiliger om nu in het donker te rijden.
Maar wat ik ook maar wil zeggen: een camera kan dan wel niet zo ver vooruit kijken als een radar of lidar, maar het is wel een veilige methode voor de localisatie en het herkennen van objecten die nabij zijn (en dat zou best wel eens honderd meter kunnen zijn met een adequate camera waarbij de resolutie natuurlijk ook nog eens veel beter is dan radar/lidar).
Bijlage:
Beperktedijkbewaking
0
quote:

holenbeer schreef op 24 november 2017 19:09:

Zou je op een gegeven moment niet van de wegbeheerder mogen verwachten dat hij de verkeersborden enz. voorziet van iets dat door alle sensoren makkelijk herkend kan worden? Een soort QR-code, maar dan anders? Iets dat altijd leesbaar is, ook zonder dat het verkeersbord zelf een signaal uitzenden (dat kan immers ook storing krijgen).
Iets dat reflecteert in het donker, reliëf heeft als braille (geen stealth zeg maar) enz. En o ja, komende 20-30 jaar ook nog zo vormgegeven dat mensen het kunnen herkennen.
Zou me niet verbazen als er al clubs zijn die dat soort zaken ontwikkelen. Waarom miljoenen auto's hun hersens laten breken over een verkeersbord dat voor mensen ontworpen is, als je het verkeersbord ook voor auto's kan ontwerpen? Dan kan je altijd het herkennen met AI nog als redundante techniek achter de hand hebben, maar is dat niet de default hersenbreker.
We hadden het hier al eerder over. Je hebt gelijk.
Het lijkt soms zo dat de ontwikkelaars van SDC de infrastructuur verwaarlozen. Zij willen auto's laten rondrijden in een archaïsche en totaal niet aangepaste infra.
Dat is onzin natuurlijk.

Er zijn mensen die beter weten:
EuMC: How Do Traffic Signs Look Like in Radar? - IEEE Xplore
ieeexplore.ieee.org/iel7/6971859/6986339/06986388.pdf
door K Werber - ?2014 - ?Geciteerd door 7 - ?Verwante artikelen

Het artikel zelf is niet open toegankelijk. Maar de abstract spreekt boekdelen:
"The signs show strongly angle dependent reflection characteristics and several ... results of radar measurements of typical traffic objects and derive a model for ..."

Deze is nog beter:
[PDF]Radar reflecting pavement markers for vehicle automation
www.viktoria.se/sites/default/files/....
Vertaal deze pagina
Radar reflecting pavement markers for vehicle automation ... and off ramps, zones with custom speed limits, traffic lights, stop signs, etc.; while on long stretches...

Zij hebben het over QR-marks voor radar-reflecterende roadmarkers. Waarbij een voertuig zelfs uit kleine bewust aangebrachte verschillen in hun onderlinge spacings hun longitudinmale positie zou kunnen afleiden. Typisch voor Zweden die door sneeuw gewend zijn om alternatief te denken.

Gelukkig zijn wij niet de enigen (op dit forum?) die wat breder nadenken.

(En tja, als Scandinaviërs noemen zij in het artikel jammer genoeg alleen HERE. Daaruit en uit hun literatuurlijst concludeer ik dat dit artikel uit eind 2015 of begin 2016 stamt.)

Beperktedijkbewaking
0
Mijn links hierboven zijn niet al te succesvol. Probeer het zelf maar even, door te googelen op:
- 'radar reflecting traffic signs', en dan niet de eerste hits volgen, maar pas die op pg.2 in 't Engels, of:
- 'radar reflection' iha, maar negeer dan alle maritieme toepassingen.

Hoewel: maritiem en aviation geven prima voorbeelden. Van samenwerking met de infrastructuur. Belachelijk dat de SDC-wereld het daar zo weinig over heeft.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

Hik schreef op 25 november 2017 00:06:

Even over optische camera's in het donker. Ik dacht: ik neem de proef op de som en ga eens kijken wat een simpele telefooncamera registreert in het donker/schemer. Ik gebruik de chffr-app van comma.ai. Deze registreert alle videodata met gps-kenmerken. Je kunt iedere rit terugzien met de bijbehorende videodata op hun site. Zij gebruiken deze data weer als trainingsdata.
Nou, dat viel nog helemaal niet tegen. Ik heb een foto gemaakt van de op de voorruit bevestigde telefoon met een doorkijkje door de voorruit van het beeld dat ik zelf waarneem. Het blijkt dat de camera veel meer licht registreert dan mijn ogen. Ik vond dit echt een eye-opener en ik kan me indenken dat het met een camera met een iets grotere lichtgevoeligheid en betere kwaliteit dan die van een mobieltje nog veel beter werkt. Je zou bijna zeggen: weg met de voorruit en projecteer gewoon aan de binnenkant van de ruit de beelden die de camera registreert (augmented reality plús), dan is het al veel veiliger om nu in het donker te rijden.
Maar wat ik ook maar wil zeggen: een camera kan dan wel niet zo ver vooruit kijken als een radar of lidar, maar het is wel een veilige methode voor de localisatie en het herkennen van objecten die nabij zijn (en dat zou best wel eens honderd meter kunnen zijn met een adequate camera waarbij de resolutie natuurlijk ook nog eens veel beter is dan radar/lidar).
Leuk experiment, AB.
Ik heb de indruk dat het toen nog niet helemaal donker was? Maar goed, dat is misschien geen echt principieel argument.

Wel laat de resolutie van je foto te wensen over. De onderbroken lane-marking in het midden is niet meer te zien. Goed, dat kan aan de foto liggen, en de resolutie zou in de toekomst idd beter kunnen.

Maar vooral: op de smartphone-foto is geen afstand te schatten. Geen idee hoever die voorligger van me af is. Het eeuwige manco van 'optisch' licht (= em straling tussen 400 en 800 terahertz, golflengte tussen 380 nm en 780 nm).
Te hoog frequent om Doppler in de praktijk toe te kunnen passen. Mijn en jouw ogen, hoe wonderbaarlijk ook, kunnen dat ook niet. Wij schatten afstand door de parallax en heel veel ervaring en associatie.

Dus: doe het nog een keer. Met 2 camera's...?

holenbeer
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 25 november 2017 05:59:

[...]
We hadden het hier al eerder over. Je hebt gelijk.
Het lijkt soms zo dat de ontwikkelaars van SDC de infrastructuur verwaarlozen. Zij willen auto's laten rondrijden in een archaïsche en totaal niet aangepaste infra.
Dat is onzin natuurlijk.

Er zijn mensen die beter weten:
EuMC: How Do Traffic Signs Look Like in Radar? - IEEE Xplore
ieeexplore.ieee.org/iel7/6971859/6986339/06986388.pdf
door K Werber - ?2014 - ?Geciteerd door 7 - ?Verwante artikelen

Het artikel zelf is niet open toegankelijk. Maar de abstract spreekt boekdelen:
"The signs show strongly angle dependent reflection characteristics and several ... results of radar measurements of typical traffic objects and derive a model for ..."

Deze is nog beter:
[PDF]Radar reflecting pavement markers for vehicle automation
www.viktoria.se/sites/default/files/....
Vertaal deze pagina
Radar reflecting pavement markers for vehicle automation ... and off ramps, zones with custom speed limits, traffic lights, stop signs, etc.; while on long stretches...

Zij hebben het over QR-marks voor radar-reflecterende roadmarkers. Waarbij een voertuig zelfs uit kleine bewust aangebrachte verschillen in hun onderlinge spacings hun longitudinmale positie zou kunnen afleiden. Typisch voor Zweden die door sneeuw gewend zijn om alternatief te denken.

Gelukkig zijn wij niet de enigen (op dit forum?) die wat breder nadenken.

(En tja, als Scandinaviërs noemen zij in het artikel jammer genoeg alleen HERE. Daaruit en uit hun literatuurlijst concludeer ik dat dit artikel uit eind 2015 of begin 2016 stamt.)

Leuke PDF! Ze hebben het over 'snowplowable pavement markers'. En concluderen dat multi reflective cateye markers het best voldoen. En inderdaad, onderlinge afstanden, maar ook verschillende grootte van markers en zelfs polarisatie van radar wordt genoemd als encodering.

Als ik zie hoe serieus dit toen al werd bekeken en hoeveel informatie je zou kunnen encoderen in alleen al die markers, kan ik me niet voorstellen dat dit soort zaken niet grootschalig uitgerold gaat worden op (snel)wegen, ooit. In dat geval toch een aardige concurrent van Road DNA. Obv GPS, dead reckoning, herkennen van wegwijzers enz. weet je sowieso al op welk wegvak je zit. Het enige dat je dan nog hoeft te encoderen is het nummer en de onderlinge locatie van die markers en je hebt een grid waarop je jezelf longitudinaal en lateraal kan positioneren.
Een marker op elke 20 meter, zowel links als rechts en klaar is Klara.

Ik kan me zelfs voorstellen dat je een detecteerbaar patroon kan reflecteren, een soort braille streepjescode die de radar detecteert en waarin je dus kan coderen. Met 3-4 streepjes kom je al een heel eind.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

holenbeer schreef op 25 november 2017 08:30:

[...]
Leuke PDF! Ze hebben het over 'snowplowable pavement markers'. En concluderen dat multi reflective cateye markers het best voldoen. En inderdaad, onderlinge afstanden, maar ook verschillende grootte van markers en zelfs polarisatie van radar wordt genoemd als encodering.

Als ik zie hoe serieus dit toen al werd bekeken en hoeveel informatie je zou kunnen encoderen in alleen al die markers, kan ik me niet voorstellen dat dit soort zaken niet grootschalig uitgerold gaat worden op (snel)wegen, ooit. In dat geval toch een aardige concurrent van Road DNA. Obv GPS, dead reckoning, herkennen van wegwijzers enz. weet je sowieso al op welk wegvak je zit. Het enige dat je dan nog hoeft te encoderen is het nummer en de onderlinge locatie van die markers en je hebt een grid waarop je jezelf longitudinaal en lateraal kan positioneren.
Een marker op elke 20 meter, zowel links als rechts en klaar is Klara.

Ik kan me zelfs voorstellen dat je een detecteerbaar patroon kan reflecteren, een soort braille streepjescode die de radar detecteert en waarin je dus kan coderen. Met 3-4 streepjes kom je al een heel eind.
Met het meeste eens. Infra kan SDC faciliteren.
0f wegmarkers ook lateraal positioneren mogelijk maken betwijfel ik.
Met radar reflectors lijkt me de gewenste 10 cm laterale nauwkeurigheid niet haalbaar.

[verwijderd]
0
(hoort eigenlijk in dit draadje, dus maar even een copy)

Toyota tweede genaratie Safety Sense:

www.nu.nl/auto/5027432/toyota-present...

-wereldwijd beschikbaar
-lane tracing assist

En hoe doen ze dat bij slecht weer?

(edit: camera + radar)
newsroom.toyota.co.jp/en/detail/20005181
shaai
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 25 november 2017 06:51:

[...]
Leuk experiment, AB.
Ik heb de indruk dat het toen nog niet helemaal donker was? Maar goed, dat is misschien geen echt principieel argument.

Wel laat de resolutie van je foto te wensen over. De onderbroken lane-marking in het midden is niet meer te zien. Goed, dat kan aan de foto liggen, en de resolutie zou in de toekomst idd beter kunnen.

Maar vooral: op de smartphone-foto is geen afstand te schatten. Geen idee hoever die voorligger van me af is. Het eeuwige manco van 'optisch' licht (= em straling tussen 400 en 800 terahertz, golflengte tussen 380 nm en 780 nm).
Te hoog frequent om Doppler in de praktijk toe te kunnen passen. Mijn en jouw ogen, hoe wonderbaarlijk ook, kunnen dat ook niet. Wij schatten afstand door de parallax en heel veel ervaring en associatie.

Dus: doe het nog een keer. Met 2 camera's...?

Is nachtzichtapparatuur Zoals we dat kennen van de militairen (special forces/films) wezenlijk anders dan de (lichtgevoeligheid van) dit cameraatje? Of is dat ge2oon beter/duurder/gevoeliger? Het werkt imo met lichtversterking? En als het niet wezenlijk anders is, kan dit ook door massa Productie zoveel goedkoper worden? Nchtzicht heeft alleen sterrelicht nodig.
Spiegelreflex was slechts 20 jaar terug megaduur en als je kijkt wat jenuhebt. Zelfde met vliegonderdelen in drone Zoals gyroscopen.
Dus: kan nachtzicht lichtvesterkers even goedkoop worden in principe?
Beperktedijkbewaking
0
quote:

shaai schreef op 30 november 2017 13:21:

[...]
Is nachtzichtapparatuur Zoals we dat kennen van de militairen (special forces/films) wezenlijk anders dan de (lichtgevoeligheid van) dit cameraatje? Of is dat ge2oon beter/duurder/gevoeliger? Het werkt imo met lichtversterking? En als het niet wezenlijk anders is, kan dit ook door massa Productie zoveel goedkoper worden? Nchtzicht heeft alleen sterrelicht nodig.
Spiegelreflex was slechts 20 jaar terug megaduur en als je kijkt wat jenuhebt. Zelfde met vliegonderdelen in drone Zoals gyroscopen.
Dus: kan nachtzicht lichtvesterkers even goedkoop worden in principe?
Wie weet. Ik las iets over 'nachtzien' door contactlenzen met een grafeenlaagje..., maar dat staat nog in de kinderschoenen.

Je leest bij alle autonoom-rijden ontwikkelingen weinig of niets over sensors gebaseerd op nachtzichttechnieken. Ik denk dat ik weet waarom.
Er zijn twee principes: 1. Infrarood zien, 2. Beeldversterking.

1. Nachtzien mbv infrarood is in wezen 'warmtezien' (thermal imaging). Zo ziet een voorligger er dan uit:
commons.wikimedia.org/wiki/File:Audi_...

Niet alleen de achterlichten maar ook de hete onderkant van de auto en de warme banden lichten extra op. Dat is zinloze informatie, en die voorligger kan je op vele manieren 'zien', ook met een gewone optische camera.
Voor het zien van de wegkant of de belijning heeft infrarood dezelfde beperkingen als gewoon licht (door dichte mist dringt het ook niet heen), en zelfs nadelen: veel minder scherpte en je ziet (warme) dingen die je niet wilt zien.

2. 'Beeldversterking' is een dure en kwetsbare techniek. Het vereist namelijk een vacuümbuis, hoe modern en slim ook ontworpen, omdat het werkt met de omzetting van fotonen in elektronen. Hier het hele technische verhaal:
en.wikipedia.org/wiki/Night_vision_de...

Ik vermoed dat het per 'camera' nu duurder is dan lidar. Ja, het zou goedkoper kunnen worden, maar het blijft ook kwetsbaar. Van dit overzichtje word je niet vrolijk:

MTTF (mean time to failure)
Deze waarde, uitgedrukt in uren, geeft aan hoelang een buis gemiddeld meegaat. Hoewel dit een gebruikelijke maat is, hangt hij met veel factoren samen. Ten eerste degraderen de buizen voortdurend. Dat betekent dat hij na verloop van tijd minder gaat versterken. Wanneer de versterking nog maar 50% is van toen hij nieuw was, wordt de buis als defect beschouwd.
Andere levensduuraspecten zijn het milieu waarin hij wordt gebruikt, en het aldaar aanwezige algemene verlichtingsniveau, inclusief helder maanlicht en gebruik bij zowel kunstlicht als schemering, daar blootstelling aan helder licht de levensduur van de buis aanzienlijk bekort.
Typische voorbeelden van de levensduur zijn:
Eerste generatie: 1000 uur
Tweede generatie: 2000 tot 2500 uur
Derde generatie: 10.000 tot 15.000 uur
Opgemerkt dient te worden dat veel van de betere buizen van de tweede generatie tegenwoordig een MTTF van tegen de 15.000 uur halen.


Dat laatste zou voor een auto overigens acceptabel zijn, maar er zijn nog andere obstakels van juridische/militaire/ politieke aard. Zie het hoofdstukje 'Legality' in bovengenoemde link. Daaruit:

Belgian firearms legislation forbids any night vision devices if they can be mounted on a firearm, even if not mounted they are considered illegal. ...
In the U.S., a 2010-2011 summary of State hunting regulations for the use of night vision equipment in hunting listed 13 States in which the equipment is prohibited, 17 States with various restrictions (e.g. only for certain non-game species, and/or in a certain date range), and 20 States without restrictions. It did not summarize the regulations for thermal-imaging equipment.


OK, dat gaat over jacht. Maar ik kan de oem's en sensorbouwers van deze wereld wel begrijpen: als je te slim wordt krijg je met de US Military en de CIA te maken. Of krijg je een tweet van Trump aan je broek....

Beperktedijkbewaking
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 1 december 2017 08:04:

[...]
...
Ik vermoed dat het per 'camera' nu duurder is dan lidar.
...
Nog even gekeken bij sites voor jagers (pardon, 'buitensporters'):
Nachtkijkers op basis van beeldversterking kosten €1500 of meer, excl. accu.
Plus een resem aan regels ivm de legaliteit.
mjmj
0
Lyft is beginning its self-driving car pilot with self-driving car company nuTonomy in Boston as it looks to ramp up its self-driving efforts, and is now matching its riders with self-driving vehicles in parts of Boston, nuTonomy said today.

www.yahoo.com/finance/news/lyft-apos-...
[verwijderd]
0
www.techradar.com/news/apple-ai-direc...

Apple AI director reveals self-driving car tech is accelerating

As well as taking the data it’s being fed to react to its surroundings, Apple’s software will also use it in other ways. For example, a technique known as SLAM will use a combination of mapping and localization to allow the software to understand which direction a vehicle is moving. When used in combination car sensors, it’ll be possible for the software to use this data to build detailed 3D maps.

mjmj
0
ooit van martti gehoord? SD-test auto in Finland. Dit filmpje laat zien hoe de auto in sneeuw condities functioneert:
www.yahoo.com/news/finnish-autonomous...
Erik9400
0
3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront