Meer busjes zonder stuur op de weg
Gemeenten volgen Capelle
ABDEL ILAH RUBIO
Meerdere gemeenten in de Rotterdamse regio hebben vergevorderde plannen voor voertuigen zonder bestuurder op de openbare weg. De shuttles rijden dadelijk gewoon tussen de andere weggebruikers. ,,In de toekomst zullen we vaker lege voertuigen over de weg zien rijden, daar zullen we aan moeten wennen.''
Nu rijden de zelfrijdende shuttles van Connexxion alleen rond op een eigen baan in het Capelse bedrijventerrein Rivium. Maar daar komt snel verandering in, want volgend jaar al komt de nieuwste generatie onbemande shuttles naar Nederland. Volgens eigenaar 2Getthere zijn deze ultramoderne shuttles zo veilig dat ze binnen afzienbare tijd op de openbare weg kunnen.
Rotterdamse ambtenaren brachten onlangs een bezoek aan de testlocatie van de Technische Universiteit in Delft, waar uitgebreid wordt geëxperimenteerd met onbemande shuttles. In Rotterdam willen ze op korte termijn met dit soort busjes gaan rijden op de Wilhelminapier en tussen Meijersplein en Rotterdam Airport. En Schiedam heeft ook plannen.
Obstakels
Op de TU kregen de ambtenaren zien hoe zo'n busje uit zichzelf stopt voor een passerende auto. De nieuwste shuttles kunnen zelfs meer, zoals obstakels ontwijken en supersnel anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers.
Wethouder Dick Van Sluis van Capelle aan den IJssel, die namens de Metropoolregio verantwoordelijk is voor het innovatief vervoer in deze regio, is dan ook enthousiast. In zijn gemeente mogen de shuttles, die nu op een afgesloten baan tussen station Kralingse Zoom en het Rivium rijden, dadelijk als eerste over de openbare weg naar de Van Brienenoordbrug rijden. ,,Wereldwijd gezien zijn wij uniek. Nergens in de wereld is zo'n shuttle onderdeel van het reguliere ov. Van over heel de wereld komen ze hier bij ons kijken'', zegt hij trots.
Investeren
Wil Nederland die voorsprong houden, dan zullen overheden bereid moeten zijn om hier flink in te investeren, benadrukt hij. ,,Gemeenten zullen moeten aanhaken'', aldus Van Sluis. Ook financieel. Want hoe meer partijen meedoen, hoe sneller de ontwikkeling en hoe groter de draagkracht. ,,Ik maak me geen zorgen over de techniek, dat komt goed. De discussie zal vooral gaan over veiligheid.''
Maar daar wordt volgens hem goed over nagedacht. ,,Zo'n voertuig mag pas rijden als het veilig is. Veiligheid staat bij ons altijd hoog in het vaandel.''