*Justin* schreef op 17 december 2017 15:40:
[...]
Ik heb niets gehoord om over bij te praten, omdat ik het al even niet meer volg. De laatste keer dat ik over TT heb gelezen was met laatste kwartaal update.
Ik denk dat TomTom nu even in een 'tussenfase' zit, waarin een aantal dingen nog niet duidelijk is. Dat zal waarschijnlijk in februari met de jaarcijfers en outlook pas duidelijk worden.
Variabelen voor de bull/bear case 2018:
- Lukt het TT om snel afscheid te nemen van sportsdivisie en tegen welke kosten/baten? Goddijn zei dat er waarde zit in verschillende onderdelen en dat er meerdere partijen interesse hebben. Daar zou een mooie verrassing in kunnen zitten, maar voorlopig lijkt de markt eerder bezorgd dat TT met deze activiteiten blijft zitten.
- Wat is precies de financiële impact van stoppen met sports? De CFO was heel terughoudend om je direct rijk te rekenen als een verliesgevende business unit wordt gestaakt. We moesten alles 'in samenhang bekijken' (inclusief de PND-krimp) en daarover komt een outlook in februari. Hoe eerder dit sports dossier afgesloten wordt, hoe eerder ook focus gelegd kan worden op o.a. Telematics. Goddijn liet doorschemeren dat de Telematics divisie volgens hem 'beter kan'. Moet dus meer aandacht voor komen.
- TT heeft weliswaar heeft gezegd dat er een 15% CAGR is voor de zakelijke divisies, maar dit jaar is dat vooral een 40% groei van automotive, wat betekent dat Licensing en Telematics daar schril bij afsteken. Ik denk dat aan TT de vraag gesteld mag/zal worden wat de langstermijn doelen zijn voor specifiek Telematics en Licensing en niet alledrie de business units op 1 hoop, waardoor niet opvalt dat er in Licensing geen beweging zit. Mogelijk/hopelijk komt er door de deal met Microsoft wat meer muziek in Licensing.
- Bij automotive was vertraging in doorkomen van contracten. Maar de automotive teams zijn volgens Goddijn wel 'confident' en 2017 is "potentially a big year". Gaan contracten alsnog getekend worden en was het slechts grilligheid van order intake ('lumpy')? Of waren er ook inhoudelijke redenen voor autofabrikanten om te vertragen? Heeft de outlook verlaging van TT (ook al kwam dat door Consumer) wellicht voor een wat afwachtende houding geleid?
- Is de krimpende ARPU (prijs per gebruiker) in Telematics een tijdelijk verschijnsel of iets dat doorzet? TomTom ziet grote deals met leasemaatschappijen komen. Met lage prijs per gebruiker maar wel veel hogere volumes. Welke baten zijn uit die leasing markt te verwachten? Wat is überhaupt het langstermijn perspectief van Telematics? De markt is nog steeds goed (zegt TT) maar de glans lijkt er even af bij die BU. En dan te bedenken dat er ook overname-interesse is geweest voor die divisie.
- In algemene zin denk ik dat het vertrouwen in het bestuur een deukje heeft opgelopen, doordat ze eerst lang volhielden met sports divisie (terwijl de omgeving zei: ga nou eens focus aanbrengen). En vervolgens gaat het alsnog mis en moeten ze noodgedwongen die focus aanbrengen. Waarbij het er ook op leek alsof dit TT plotseling 'overkwam'. In de jaarverslagen zit een voorwoord, die je ook kunt lezen als een soort strategie update. Daarin repte TT altijd over een diversificatie strategie en nu is er dus een focus strategie.
Dat is een 180 graden draai, waar makkelijk over heengestapt is, omdat de markt blij was dat TT nu focus gaat aanbrengen en er een aandelen inkoop kwam als doekje voor het bloeden. Komt TT met een strategie update na het afstoten van sports, waarin ze uit de doeken doen wat of de focus ook leidt tot nieuwe aandachtspunten en ambities? Als TT vol op het orgel gaat als b-to-b bedrijf is die 15% CAGR dan niet een wat te bescheiden doel? Ik denk van wel.