Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Dow Jones Transport Index

110 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 | Laatste
gerrit 69
0
Terwijl de Dow Jones spectaculair is opgelopen naar de 21400 staat de Transport Index slechts op de 9292 en dan is de vraag of de TI index fors gaat oplopen of dat de Dow Jones nu te hoog staat.

finance.yahoo.com/quote/%5EDJT?p=%5EDJT
gerrit 69
0
www.wallstreetweb.nl/nieuwsarchief/EF...

Wat zegt de (voorspellende) Transport Index ?

Sommige beleggers zweren erbij maar ik maak er ‘gepast gebruik’ van om naar de Dow Jones Transport Index te kijken als mogelijke voorspeller van de Dow Jones zélf. Want zoals u ziet worstelt genoemde index nu met de eerdere recordstand uit 2015 en heeft op dit moment dus geen enkele voorspellende waarde. Die worsteling is overigens al sinds eind vorig jaar aan de gang en heeft, ondanks meerdere tegengestelde bewegingen, nog steeds geen uitslag. Zodat de eerder door mij voorspelde opwaartse uitbraak naar het volgende koersdoel op 10.000 op zich laat wachten. Nu is dat ook een van de lastiger dingen van Technische Analyse: de tijdsfactor. Wanneer een index of aandeel uitbreekt naar boven (of beneden) is simpel te zien en leidt tot een nieuw koersdoel. Maar in welk tempo of wanneer zo’n koersdoel bereikt wordt, is een heel ander verhaal; zeker als er veel ruimte is ontstaan (tussen de beide stijgende bruine lijnen). Conclusie: het kan nog beide kanten op en DE beweging zal groot zijn zodra de richting definitief is. Ik verwacht echter onverminderd dat de uitbraak naar boven plaats zal vinden …
Door Wessel Aslander
gerrit 69
0
Hierbij de visie van Royce Tostrams.
www.iex.nl/Column/268357/TA-Dow-theor...

TA: Dow-theorie geeft koopsignaal
Door Royce Tostrams op 6 jul 2017 om 08:45 | Views: 8.372 | Categorie: Technische Analyse
Artikel
Reacties (170)
Gerelateerde instrumenten
TA: Dow-theorie geeft koopsignaal
Ik start uiteraard met de Nederlandse beurs. Op onderstaande lange termijn grafiek van de AEX is het drievoudige vangnet goed te zien. Enerzijds liggen rond 506-510 de toppen van 2015, die nu als steun fungeren.

Vlak daaronder ligt de trendlijn, thans wordt waarschijnlijk de 4e hogere bodem sinds februari 2016 gevormd. Verder ligt rond 498 de 200-dagenlijn (rode glooiende lijn). Onderaan vindt u een uitleg over de waarde van de 200-dagenlijn.

Deze week is er op de Amerikaanse beurzen een zeer belangrijk positief technisch signaal opgetreden. De Dow Jones Transportation Index bereikte deze week een nieuw all-time-high en brak en passant ook door de boven de barrière 9.639,33 (top van 3 maart).
Bevestiging Dow-theorie
Hierdoor klaart het technische beeld op en kan de uptrend worden hervat. Tegelijkertijd zorgde de opwaartse uitbraak voor de bevestiging van de Dow-theorie.
Het fundament van technische analyse is deze door Charles Dow ontwikkelde theorie. Charles Dow wordt gezien als de grondlegger van de technische analyse. Charles Dow was ruim 115 jaar geleden een van de eersten die doorzag dat aandelenmarkten veel vertellen over de stand van de economie
Hij creëerde hiervoor twee indices, de Dow Jones Industrial Index en de Dow Jones Transportation Index. Een voorwaarde voor een gezonde economie is volgens hem dat deze twee indices elkaar moeten bevestigen met hun koersverloop.
Dat wil zeggen dat in een gezonde economie en dus bij stijgende aandelenbeurzen beide indices uiteindelijk nieuwe hogere koerstoppen dienen te vormen. De Dow Theory heeft na ruim 115 jaar nog niets aan waarde ingeboet.

Gezonde economie
De Dow Jones Transportation Index heeft net als de Dow Jones Industrial Index vanaf begin maart een correctie laten zien. De Dow Jones Industrial Index wist al in juni opwaarts door de barrière 2.1669,10 te breken en een nieuw all-time high te vormen.
De Transportation Index heeft er wat langer over gedaan, maar is afgelopen maandag alsnog boven de betreffende top van maart gesloten, zij het nipt. Hiermee signaleert de Dow-theorie een gezonde economie.
Volgens technische principes is er op Wall Street nu sprake van een geldig koopsignaal. Binnen afzienbare termijn kunnen aandelenmarkten dus weer verder oplopen.

Uitleg 200-dagenlijn
Officiële term is 200-daags voortschrijdend gemiddelde, deze geeft door middel van één vloeiende lijn een goed beeld van de lange termijn onderliggende trend. Technische analisten gebruiken het 200-daags (= 40-weeks) gemiddelde vaak bij lange termijn analyses.
Het 200-daags voortschrijdend gemiddelde wordt berekend door elke dag de laatste 200 slotkoersen van bijvoorbeeld de AEX bij elkaar op te tellen en de som daarvan te delen door 200. De uitkomst van deze berekening geeft de hoogte van de 200-dagenlijn aan, bij de AEX ligt die deze week rond 497,45.
De volgende dag wordt de nieuwste slotstand hierbij opgeteld, maar wordt de eerste (dus van 201 dagen geleden) van de berekening afgetrokken. Zodoende schrijdt deze lijn zich in de tijd voort. Positief is wanneer het 200-daags voortschrijdend gemiddelde stijgt en de koers erboven beweegt en de koers hogere toppen en bodems laat zien.
Gewogen berekenen
Van deze conditie is thans dus sprake op de AEX. Het 200-daags voortschrijdend gemiddelde wordt op de lange termijn grafiek van de AEX weergegeven door middel van een glooiende rode doorlopende lijn. Het 200-daags voortschrijdend gemiddelde dat ik gebruik wordt altijd gewogen berekend.
Aan de meest recente koersen wordt een zwaarder gewicht toegekend dan aan de oudste koersen, waardoor deze lijn iets gevoeliger reageert op actuele gebeurtenissen. Een index kan alleen positief beoordeeld worden, indien de koers boven de 200-dagenlijn staat en deze lijn een stijgend verloop laat zien.
Een wijdverbreid misverstand is dat kruisingen van de AEX met deze lijn (zg crossings) gebruikt kunnen worden als koop- of verkoopsignalen. Onder specifieke voorwaarden is het wel mogelijk om crossingen tussen de 60-dagenlijn met de 200-dagenlijn te gebruiken als omslagsignalen, ik heb deze hieronder gemarkeerd met rode en blauwe pijlen.

gerrit 69
0
Dow Jones Transport Index gesloten op 10274
Hiermee lijkt de grens op 10000 definitief doorbroken.
Ook de Dow Jones is overtuigend boven de 24.000 gestegen.
deflationist
0
DOW kan naar 30.000 punten. Is maar 12%.

Bizar maar het gevolg zal gierende inflatie worden.
gerrit 69
0
quote:

deflationist schreef op 1 december 2017 08:11:

DOW kan naar 30.000 punten. Is maar 12%.

Bizar maar het gevolg zal gierende inflatie worden.
Vanaf 25000 is dat toch 20 procent.!
gerrit 69
0
De transport index moet wel boven de 10.000 blijven, anders is de kans groot dat zich wereldwijd een grotere correctie op de beursen kan voltrekken.
110 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
860,01  -5,35  -0,62%  19 apr
 Germany40^ 17.714,20 -0,69%
 BEL 20 3.827,75 +0,03%
 Europe50^ 4.904,14 -0,28%
 US30^ 37.851,00 0,00%
 Nasd100^ 17.004,48 0,00%
 US500^ 4.960,72 0,00%
 Japan225^ 37.028,48 0,00%
 Gold spot 2.392,50 0,00%
 EUR/USD 1,0655 +0,11%
 WTI 82,10 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

WDP +3,12%
Kendrion +2,92%
EBUSCO HOLDING +2,67%
Vopak +2,61%
NX FILTRATION +2,17%

Dalers

JUST EAT TAKE... -5,11%
TomTom -4,68%
Fugro -4,30%
ASMI -4,00%
BESI -3,64%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront