TomTom « Terug naar discussie overzicht

De algemene rekenkamer

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
Benjamin G.
0
Ook een Ab van mij MartinMartin. Geduld is wel een sleutelwoord. Extreme bandbreedte van mogelijke koersontwikkeling bij TomTom. Het is jammer dat we weinig inzicht hebben en vooralsnog krijgen in de orderboeken. Afwachten op de jaarcijfers.

TomTom heeft vorig jaar voor het eerst een groeiprognose afgegeven. Het zou goed zijn als ze met name voor automotive daar meer inzicht in zouden geven, inclusief onderbouwing.

Om een koers van meer dan 100 euro te bereiken moeten en het marktaandeel van TomTom omhoog en de markt zeer sterk groeien. Probleem is dat de markt voor HD maps of zelfrijdende auto's niet eenduidig wordt gedefinieerd en dat het onduidelijk is hoe de waardeketen eruit komt te zien. We zullen moeten afwachten hoe sterk en relevant de troef van TomTom is.

Ik ben wel optimistischer geworden over de waarde van het aandeel na 2020. En het fallback scenario om assets te kapitaliseren, mocht de waardestijging tegenvallen, beperkt het risico op een lage koers (10/15x wpa)sterk.

boem!
0
@Benjamin,
Jouw laatste alinea is ook mijn overweging.
Indien de mannen die bijna "in" het vuur zitten bemerken dat ze ipv voorsprong achterstand oplopen tov concurrenten acht ik hen verstandig genoeg om alsnog te kapitaliseren.
Benjamin G.
0
@MartinMartin, ik vroeg me af op welk moment de markt voor HD maps verzadigd is als het gaat om personenauto's. Het aantal verkochte auto's wereldwijd bedroeg in 2016 84 miljoen exemplaren. Nu kan ik me voorstellen dat niet voor ieder land en ieder model een auto standaard wordt uitgerust met navigatie. Laten we zeggen dat richting 2020 de helft van die auto's circa 40 miljoen stuks is uitgerust met navigatie en dat TomTom richting 50% marktaandeel gaat. Dan komen we stapsgewijs op 20 miljoen stuks. Ik dacht mij te herinneren dat iedere auto uitgerust met navigatie ieder jaar 50 euro oplevert voor TomTom? Dat is 1 miljard omzet en het jaar daarop 1 miljard omzet erbij en het jaar daarop weer 1 miljard euro omzet erbij? Enzovoorts.

Volgens mij heb je hier al een keer eerder wat overgeschreven. Bovenstaande op de achterkant van een sigarendoos berekening is wellicht wat te simpel?
holenbeer
1
quote:

Benjamin G. schreef op 25 januari 2018 18:31:

@MartinMartin, ik vroeg me af op welk moment de markt voor HD maps verzadigd is als het gaat om personenauto's. Het aantal verkochte auto's wereldwijd bedroeg in 2016 84 miljoen exemplaren. Nu kan ik me voorstellen dat niet voor ieder land en ieder model een auto standaard wordt uitgerust met navigatie. Laten we zeggen dat richting 2020 de helft van die auto's circa 40 miljoen stuks is uitgerust met navigatie en dat TomTom richting 50% marktaandeel gaat. Dan komen we stapsgewijs op 20 miljoen stuks. Ik dacht mij te herinneren dat iedere auto uitgerust met navigatie ieder jaar 50 euro oplevert voor TomTom? Dat is 1 miljard omzet en het jaar daarop 1 miljard omzet erbij en het jaar daarop weer 1 miljard euro omzet erbij? Enzovoorts.

Volgens mij heb je hier al een keer eerder wat overgeschreven. Bovenstaande op de achterkant van een sigarendoos berekening is wellicht wat te simpel?

De omzet voor HD-maps komt bovenop die voor navigatie, zijn verschillende producten.
boem!
2
quote:

Benjamin G. schreef op 25 januari 2018 18:31:

@MartinMartin, ik vroeg me af op welk moment de markt voor HD maps verzadigd is als het gaat om personenauto's. Het aantal verkochte auto's wereldwijd bedroeg in 2016 84 miljoen exemplaren. Nu kan ik me voorstellen dat niet voor ieder land en ieder model een auto standaard wordt uitgerust met navigatie. Laten we zeggen dat richting 2020 de helft van die auto's circa 40 miljoen stuks is uitgerust met navigatie en dat TomTom richting 50% marktaandeel gaat. Dan komen we stapsgewijs op 20 miljoen stuks. Ik dacht mij te herinneren dat iedere auto uitgerust met navigatie ieder jaar 50 euro oplevert voor TomTom? Dat is 1 miljard omzet en het jaar daarop 1 miljard omzet erbij en het jaar daarop weer 1 miljard euro omzet erbij? Enzovoorts.

Volgens mij heb je hier al een keer eerder wat overgeschreven. Bovenstaande op de achterkant van een sigarendoos berekening is wellicht wat te simpel?

Vanuit het onbekende is iedere rekenexercitie bijna hopeloos.
In dit geval hebben we te maken met meerdere onbekenden:
Aantal nieuw verkochte auto's per jaar in de toekomst.
Aantal van die nieuw verkochte auto's dat met standaardnavigatie wordt uitgerust.
Aantal van die nieuw verkochte auto's die connected zullen zijn.
Aantal van die nieuw verkochte auto's zonder navigatie waarin later alsnog navigatie wordt ingebracht via PND/Mobile-phone.
De noodzakelijkheid van de beschikbaarheid van HD-maps voor de SDC.
Wat zal een concurrerend tarief zijn voor die HD-maps.

Allemaal onzekerheden waarbij bijna de moed in de schoenen zakt om daar een rekenmodel op los te laten.

Tom2 is actief op twee terreinen.
Het oude navigatiebedrijf met inbouwnavigatie en aftersales via PND's en apps.
Hun traffic wordt alom geprezen en afgedaan als best in class.
Het PND-tijdperk lijkt op zijn laatste benen te lopen maar er zijn voor apps zeker in de ontwikkelende landen nog volop mogelijkheden omdat in die landen een bijgeleverd navigatiesysteem in een nieuw verkochte auto een uitzondering is. (Vb Thailand)
Juist doordat hun Traffic in positieve zin afwijkt van wat de concurrentie te bieden heeft hebben zij zich ingevochten in de inbuilt-navigatiemarkt waarin HERE al jaren de absolute marktleider is.
De voortgaande successen op dit gebied zijn af te lezen uit de orderboeken Automotive van de laatste jaren.
Ook de gerealiseerde C&S omzet onder Consumer ontsnapt aan de ineenstorting die PND's te beurt valt waaruit mogelijk valt af te leiden dat de app's wel een bestendige toekomst tegemoet kunnen zien.

Indien je tracht te achterhalen wat het gemiddelde tarief is dat Tom2 zijn klanten in rekening brengt op basis van deze traffic-navigatie lijkt dat 40 euro per jaar te bedragen.
Grote OEM's zullen dit tarief in onderhandelingen sterk naar beneden kunnen bijsturen zeker indien andere partijen in staat zijn om nagenoeg dezelfde kwaliteit van traffic te leveren.
De kwaliteit van deze traffic wordt sterk bepaalt door het aantal connected voertuigen en het beschikbaar hebben van een platform waarop mutaties in real-time worden bijgewerkt.
Groot voordeel is dat deze activiteit het SAAS-principe in zich heeft waardoor er nagenoeg geen extra kosten nodig zijn.
Bij de presentatie op 6 feb van de 2017 cijfers zullen we via het orderboek Automotive weten of de opmars van tom2 op dit gebied nog altijd in volle gang is.

Daarnaast is de race naar de SD(E)C aan de gang.
Deskundigen spreken nog steeds uit dat een HD-map daarvoor noodzakelijk is.
Uitlatingen van HG geven aan dat anders dan bij oude navigatie de voorkeur van OEM's ligt bij jaarcontracten ipv een pay-off bedrag per auto. En dat bedragen die hiermee gemoeid zijn per unit de nijging hebben om te stijgen.
Wereldwijde dekking lijkt een voordeel.
De openbaar gemaakte samenwerkingsverbanden met OEM'S, Tier 1's en High-Tech geven aan dat Tom2 door hen serieus wordt genomen.

Dus ja, ik kan me vinden in jouw STAPELING van omzetten welke aantallen we daarbij aan moeten hangen blijft ongewis vwb units en prijs.
2017,2018 en 2019 zijn de jaren waarin Tom2 moet laten zien dat ze een serieus deel van de koek opeisen middels haar Orderboek.
Het orderboek is in wezen de echte en veruit grootste DEFERRED REVENUE van Tom2.



Benjamin G.
0
MartinMartin, wederom dank voor de toelichting. Drie grote variabelen dus. 1. percentage van verkochte auto's met inbouwnavigatie en/of connected zijn, 2. % marktaandeel van TomTom en 3. prijsstelling en prijserosie. Moeilijk om een (groei)pad op uit te zetten.

Ik verwacht dat het percentage connected cars rond 2022 in de westerse markt en grotendelen van de aziatische markt erg hoog zal zijn. En laten we dan vasthouden aan een marktaandeel van rond de 30% van TomTom en een prijsstelling van 40 euro. Een omzet van tussen de 1 en 2 miljard tegen een brutomarge van 70% lijkt me dan (minimaal en) realistisch. Met een nettomarge van 20% levert dat tussen de 1 en 2 euro wpa op. Lijkt mij een realistisch scenario.

Een berekening op basis van kasstromen zal wellicht gunstiger zijn voor de beurswaardering.
boem!
0
HG denkt zelf dat het percentage connected cars erg hoog zal zijn.
Daarnaast dicht hij zich kansen toe om minimaal 50% van die markt naar zich toe te trekken.
Tenslotte heeft hij de gedachte dat de prijsstelling gunstig uit zal pakken.

Op basis van die gedachten heeft hij besloten om Tom2 zelfstandig te laten blijven tot aan het moment dat de financiele konsekwenties daarvan tot uitdrukking komen in kwartaal-/jaarrapportages.

Of hij overschat zich schromelijk en zal bakzeil moeten halen door Tom2 zo snel als mogelijk in onderdelen van de hand te doen tegen een 10-12 euro per aandeel of hij heeft het bij het juiste eind en kan per aandeel x00 opschrijven.
Benjamin G.
0
Dat is inderdaad de dynamiek van deze investmentcase. Tussen nu en 2020 kan hij leunen op de reeds afgesloten orders. Ben ontzettend benieuwd welke deals hij tussen nu en 2020 kan sluiten. Ik neig met je mee richting een veelvoud van 10-12 euro per aandeel. Denk alleen dat de waarde pas tussen 2020 en 2022 helder wordt.

De casus TomTom is nu vanuit verschillende hoeken belicht. En blijft er qua risico rendement onveranderd goed uitzien (mits ingestapt beneden de 8 euro).
Beperktedijkbewaking
0
Jullie vergeten nog licensing. Tot voor kort achter gebleven, maar door Azure weer in de lift.
Nog afgezien van TT's traffic contracten, overal.

VanillaSky
0
quote:

martinmartin schreef op 26 januari 2018 16:35:

HG denkt zelf dat het percentage connected cars erg hoog zal zijn.
Daarnaast dicht hij zich kansen toe om minimaal 50% van die markt naar zich toe te trekken.
Tenslotte heeft hij de gedachte dat de prijsstelling gunstig uit zal pakken.

Op basis van die gedachten heeft hij besloten om Tom2 zelfstandig te laten blijven tot aan het moment dat de financiele konsekwenties daarvan tot uitdrukking komen in kwartaal-/jaarrapportages.

Of hij overschat zich schromelijk en zal bakzeil moeten halen door Tom2 zo snel als mogelijk in onderdelen van de hand te doen tegen een 10-12 euro per aandeel of hij heeft het bij het juiste eind en kan per aandeel x00 opschrijven.
Er zijn uiteraard ook tussen scenario's, een scenario waarbij TomTom relevant blijft maar de markt volwassen word en er door gezonde concurrentie prijsdruk ontstaat. Een scenario waarin TomTom succesvol het tij weet te keren en richting 2021-2022-2023 de omzet laat groeien terug richting de 1 miljard. Waarbij er een betere balans word gevonden tussen investeringen en wat deze investeringen opleveren, en waarbij ze een winst kunnen realiseren van 125-150mio op jaarbasis. Daar zal dan tzt ook best een koers van 15 of meer op de borden kunnen komen.

Wat mij betreft zit er een hoop tussen jouw twee scenario's in waarbij het of helemaal niks word of meteen koersen van >100 euro per aandeel.

Koos99
1
Ik gooi hem ook in het rekendraadje:

Een feit dat onderbelicht is, is het volgende.

In Q4 17 wordt een last van EUR 29.2 mio genomen, Restructuring charge and disposals
Mijn eerste gedacht was dat dit waarschijnlijk Consumer gerelateerd is, echter dat is niet het geval. Deze last wordt genomen door Automotive & Enterprise

Normaal worden dit soort afboekingen veel duidelijker benoemd en toegelicht. Ik noem maar iets in de Q3 17 cijfers werd een restructuring charge van EUR 15,4 mio voor Consumer veel duidelijker beschreven.

Het enige wat wordt vermeld is het volgende:
accelerated amortisation of some customer relationships and the disposal of some technology assets.

Waar 'normale' afschrijvingen ten laste van de adj EPS worden genomen, wordt deze afschrijving buiten de adj EPS gelaten.
Onbegrijpelijk dat zo'n significant bedrag niet nader benoemd wordt, nu wordt de stap van EPS --> adj EPS misbruikt om een zeer forse afboeking weg te moffelen.
[verwijderd]
0
Extreem hoge afboeking. Is dat niet de "oude" automotive?
Bijna het dubbele van de Q3 afboeking. Weer heel vaag gebracht.
Op alle fronten blijf je met grote vraagtekens zitten.
Koos99
1
Terechte vraag, echter het wordt nergens gesteld, het valt enkel af te leiden wanneer je verschillende aspecten met elkaar verbind.

Mijn afleiding (waar ik vrij zeker van ben) is als volgt.

Vergelijken H1 met FY Rev & EBIT.
Voor A & E:
Rev 161.1 vs 328.8 (in lijn)
EBIT -9.7 vs -47.6 (daar zit ie verstopt).

Zelfde exercisie voor Consumer:
Rev 224.3 vs 412.5 (in lijn)
EBIT -3.3 vs -19.8 (dat is die EUR -15 mio uit Q3)

Je kan ook de DA afleiden uit het verschil EBITDA & EBIT
Voor A & E vergelijk 2017 vs 2016
147.7 vs 107.6

Oftewel, het is te herleiden, maar ze hebben het echt verstopt. Het maakt wel erg nieuwsgierig wat die EUR 29.2 mio betreft!!
Beperktedijkbewaking
1
@Koos99:
Ik vermoed dat die last van 29,2 mio bij Automotive te maken heeft met klantspecifieke R&D, voorafgaande aan of in het begin van een 'gewoon' contract. Dat is in eerdere cc's in algemene zin genoemd en toegelicht.
Je zou het acquisition-related amortisation kunnen noemen, en dan wordt het terecht weggelaten bij de de stap EPS --> adj EPS.
Mogelijk hebben ze het vooruitlopend op IFRS 15+16 al 'naar voren' gehaald?

Nog iets: de defrev bij Automotive is toegenomen van 86 mio per 30 juni naar 113 mio per 31 dec (via 94 mio na Q3). Dus een toename van 27 mio.
Speculatie mijnerzijds: de betaling voor die klantspecifieke R&D is voorlopig weggeboekt als defrev, de kosten/afschrijvingen zijn direct genomen. Dat is bij TT de gebruikelijke praktijk, daarom noem ik defrev vaak uitgestelde omzet met een zeer hoge bruto marge en hoge netto marge.

Al met al vind ik die last niet zo vreemd, en mede gezien de sterk stijgende omzet bij Automotive ook niet extreem groot. Wel hadden ze het wat concreter toe kunnen lichten, dat ben ik met je eens.

VanillaSky
0
We moeten weer terug naar de tekentafel en de prognoses aanpassen, fors naar beneden wel te verstaan.
De weg naar hogere koersen word wederom 1 tot 2 jaar vooruitgeschoven. Zal binnenkort hier mijn nieuwe prognoses neerzetten voor 2019 en verder.

Koos99
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 6 februari 2018 17:42:

@Koos99:
Ik vermoed dat die last van 29,2 mio bij Automotive te maken heeft met klantspecifieke R&D, voorafgaande aan of in het begin van een 'gewoon' contract. Dat is in eerdere cc's in algemene zin genoemd en toegelicht.
Je zou het acquisition-related amortisation kunnen noemen, en dan wordt het terecht weggelaten bij de de stap EPS --> adj EPS.
Mogelijk hebben ze het vooruitlopend op IFRS 15+16 al 'naar voren' gehaald?

Nog iets: de defrev bij Automotive is toegenomen van 86 mio per 30 juni naar 113 mio per 31 dec (via 94 mio na Q3). Dus een toename van 27 mio.
Speculatie mijnerzijds: de betaling voor die klantspecifieke R&D is voorlopig weggeboekt als defrev, de kosten/afschrijvingen zijn direct genomen. Dat is bij TT de gebruikelijke praktijk, daarom noem ik defrev vaak uitgestelde omzet met een zeer hoge bruto marge en hoge netto marge.

Al met al vind ik die last niet zo vreemd, en mede gezien de sterk stijgende omzet bij Automotive ook niet extreem groot. Wel hadden ze het wat concreter toe kunnen lichten, dat ben ik met je eens.

BDW, het heeft niets met acquisition-related amortisation van doen, want daar wordt het niet onder geboekt.
In het staat op pag 6 over de berekeningen van EPS naar adj EPS wordt het benoemd onder:
Restructuring charge and disposals

Het is geen restructuring charge, maar een disposal. Als dit klant specifiek werk zou zijn waar ze ooit geld voor zouden ontvangen dan kan je dat niet hier boeken als disposal. Het is echt een afschrijving van het een of ander.

Ik vind 30 mio EUR echt een heel significant bedrag, lijkt me niet iets om zomaar weg te boeken onder het mom van voor de rest loopt het wel lekker bij Automotive.
aandeeltje!
0
quote:

Koos99 schreef op 6 februari 2018 12:00:

Ik gooi hem ook in het rekendraadje:

Een feit dat onderbelicht is, is het volgende.

In Q4 17 wordt een last van EUR 29.2 mio genomen, Restructuring charge and disposals
Mijn eerste gedacht was dat dit waarschijnlijk Consumer gerelateerd is, echter dat is niet het geval. Deze last wordt genomen door Automotive & Enterprise

Normaal worden dit soort afboekingen veel duidelijker benoemd en toegelicht. Ik noem maar iets in de Q3 17 cijfers werd een restructuring charge van EUR 15,4 mio voor Consumer veel duidelijker beschreven.

Het enige wat wordt vermeld is het volgende:
accelerated amortisation of some customer relationships and the disposal of some technology assets.

Waar 'normale' afschrijvingen ten laste van de adj EPS worden genomen, wordt deze afschrijving buiten de adj EPS gelaten.
Onbegrijpelijk dat zo'n significant bedrag niet nader benoemd wordt, nu wordt de stap van EPS --> adj EPS misbruikt om een zeer forse afboeking weg te moffelen.

Weg met al die adjustments. Het is compleet oplichterij.
VanillaSky
0
quote:

VanillaSky schreef op 6 februari 2018 18:23:

We moeten weer terug naar de tekentafel en de prognoses aanpassen, fors naar beneden wel te verstaan.
De weg naar hogere koersen word wederom 1 tot 2 jaar vooruitgeschoven. Zal binnenkort hier mijn nieuwe prognoses neerzetten voor 2019 en verder.

Moet er nog verder induiken maar als ik snel eea met de huidige outlook (en daaruit af te leiden trends) nareken kom ik grosso modo tot het volgende.

Omzetdaling zet voort in 2019:
Omzet ca. 775mio
Bruto Marge 581 (75%)
Opex 560
Operating result 21

2020 = einde omzetdaling
Omzet ca. 790mio
Bruto Marge 632 (80%)
Opex 570
Operating result 62

2021
Omzet ca. 800mio
Bruto Marge 656 (82%)
Opex 580
Operating result 76

Ga hierbij van een aantal zaken uit:
> Groei automotive outperformed tov de genoemde 15% (dat blijkt tot op heden ook)
> Telematics presteert onder de maat met een single digit groei (zoals al een tijdje)
> Omzet consumer gaat nu zo hard, dat tendeert naar 0 en laat men doodbloeden. Vandaar dat echte topline omzetstijging niet mogelijk zal zijn de komende jaren. We gaan immers van nu 413 mio naar 0 of weinig.
> Dat men Opex in bedwang weet te houden - dit moet ik echter nog zien gebeuren ook dit jaar waren de kosten weer te hoog.

Tja als je bovenstaande ziet, wat voor koers moet je er dan op eigen kracht aan hangen. Ik word er nou niet helemaal wild van, eerlijk gezegd denk ik dat er op eigen kracht toch een structurele koers van een euro of 12 te rechtvaardigen is richting 2020-2021. Dit obv verdienmodel, overname of overnamefantasie uitgesloten uiteraard.

Die miljard die ik vaak noem - die nodig is om voldoende schaalgrootte te hebben om de enorme overhead van TomTom te dragen EN knappe winst te behalen die zie ik eigenlijk op de middellange termijn (tot 3 jaar) als onmogelijk geworden. De consumeromzet laten ze nu echt compleet doodbloeden en dat is gewoon nog 400mio, topline omzetgroei word daarmee zo goed als onmogelijk in deze jaren.

Toch wel een domper, ik was voor de zoveelste keer te positief.
VanillaSky
0
Weet je wat wel eens grappig is om terug te kijken, deze kwam ik net tegen bij het rekenen. Een prognose van Justin van Mei 2016 - zeggen en schrijven - anderhalf jaar geleden.

Moet je eens zien hoe erg we eigenlijk teleurgesteld zijn, hij gaat hier uit van 1215 MIO omzet voor 2018!!

En dan te denken dat Justin zeg maar gemiddelde prognoses afgeeft, er zaten er velen (ver) boven.
Bijlage:
2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 09:53
Koers 6,110
Verschil -0,075 (-1,21%)
Hoog 6,230
Laag 6,050
Volume 155.526
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront