Katsa schreef op 21 januari 2018 16:58:
De toon van de berichten is al maanden hetzelfde op dit forum.
Laat ik beginnen te zeggen dat ik als (mede-)aandeelhouder ook lichtelijk gefrustreerd ben over het koersverloop. In the end beleg ik niet vanwege het product of de dienst, maar om zelf rendement te maken.
Het is dan ook verleidelijk om aan te sluiten bij gelijkgestemden met als gevolg dat je blind spots krijgt.
Als ik me nu eens in de positie van Goddijn verplaats, dan kun je een aantal simpele conclusies trekken:
1. Er is geen persoonlijke noodzaak voor koersontwikkeling op korte termijn; de man is immers loaded en de kans dat hij als CEO en grootaandeelhouder wordt afgerekend op de koers, is minimaal. Het merendeel van de CEO's heeft deze prikkel wel, aangezien hun beloning en hun toekomstige carrière bij een volgende organisatie voor een belangrijk deel afhankelijk is van de koersontwikkeling en de waardecreatie. De vergelijking tussen Goddijn als CEO en elke andere gaat dus per definitie mank;
2. Goddijn is al eens vlak langs het ravijn gewandeld, dat doet niemand goed;
3. TomTom opereert in een sterk groeiend krachtenveld, waarin alle informatie die je deelt de concurrentie sterker maakt, en waarin het niet delen van informatie jou sterker maakt; de concurrent weet immers niet exact waar je mee bezig bent, en met wie. Om Wolfgang Brenninkmeijer te citeren: "openheid is een teken van zwakte". Ondanks de buersnotering van TomTom kunnen we het ook zeker als een familiebedrijf typeren.
Samenvattend kun je vanuit Goddijn redenerend stellen dat hij geen noodzaak heeft om vroegtijdig informatie te delen over samenwerkingen, ontwikkelingen etc. Het is niet voor niets dat nagenoeg altijd elk nieuwsitem wordt afgesloten met de toevoeging dat er geen informatie wordt verstrekt over de financiële impact.
Dat wij dat als aandeelhouder vervelend vinden, lijkt me duidelijk.
Het enige wat wij kunnen hopen is dat Goddijn nog voldoende eager is om deze positie te gebruiken om in alle stilte een business op te bouwen die uiteindelijk sterk genoeg is, en waarvan de voorsprong dusdanig is dat concurrenten het niet zomaar kunnen kopiëren.
Ik denk dat we ons als aandeelhouder bewust moeten zijn van deze positie, en waarmee bepaalde ontwikkelingen ook in perspectief kunnen worden geplaatst.
Leuk? Nee.
Spannend? Ja.
Gaat het ons wat bieden? Hopelijk.
Fijne zondag.