TomTom « Terug naar discussie overzicht

De algemene rekenkamer

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
[verwijderd]
3
Hi,

Ik heb nog een keer goed naar de cijfers gekeken en nou is de trend analyse van de Q4 echt wel gek (niet logisch).
Hierbij obv voorgaande kwartalen is de marge veel te laag waarbij je normaal gesproken een te hoge COS hebt van 11,2 mio
Daarnaast zijn de amort kosten met 16,6mio hoger als verwacht.
Hierdoor zou je een totaal van 27,8mio extra kosten in Q4 hebben....

Wat ik nog aan mijn berekening heb toegevoegd is de OPEX kosten (-/- one offs) als percentage van de omzet. Hierbij zie je vanaf 2012 af een stijgende lijn waarbij de OPEX kosten en te grote belasting worden in vergelijking met de omzet. Ik ben benieuwd of ze dit kunnen gaan keren in 2018 want normaal gesproken 100mio minder rev zou je ook denken laten we iig gaan voor 100mio minder kosten (bij een normaal bedrijf).

In mijn berekening ben ik voor 2018 uitgegaan voor de 800mio omzet zoals is aangegeven met de Q4 cijfers hierbij heb ik consumer als restpost gebruikt daling van 40% in 2018 wat ik eigenlijk veel te hoog vindt.

Mochten jullie trouwens interesse hebben in mijn excel template en daar je eigen verwachtingen inzetten dan kan ik hem richting je email sturen (of iemand heeft een ander goed idee hoe ik hem kan delen).
Bijlage:
Koos99
0
quote:

neef. schreef op 11 februari 2018 18:00:

Hi,

Ik heb nog een keer goed naar de cijfers gekeken en nou is de trend analyse van de Q4 echt wel gek (niet logisch).
Hierbij obv voorgaande kwartalen is de marge veel te laag waarbij je normaal gesproken een te hoge COS hebt van 11,2 mio
Daarnaast zijn de amort kosten met 16,6mio hoger als verwacht.
Hierdoor zou je een totaal van 27,8mio extra kosten in Q4 hebben....

Wat ik nog aan mijn berekening heb toegevoegd is de OPEX kosten (-/- one offs) als percentage van de omzet. Hierbij zie je vanaf 2012 af een stijgende lijn waarbij de OPEX kosten en te grote belasting worden in vergelijking met de omzet. Ik ben benieuwd of ze dit kunnen gaan keren in 2018 want normaal gesproken 100mio minder rev zou je ook denken laten we iig gaan voor 100mio minder kosten (bij een normaal bedrijf).

In mijn berekening ben ik voor 2018 uitgegaan voor de 800mio omzet zoals is aangegeven met de Q4 cijfers hierbij heb ik consumer als restpost gebruikt daling van 40% in 2018 wat ik eigenlijk veel te hoog vindt.

Mochten jullie trouwens interesse hebben in mijn excel template en daar je eigen verwachtingen inzetten dan kan ik hem richting je email sturen (of iemand heeft een ander goed idee hoe ik hem kan delen).
Goede exercitie
Voor wat betreft je opmerking dat de amort kosten in Q4 17 te hoog uitvallen. Correct opgemerkt, dat heeft te maken met een one off die op pagina 6 van het Q4 17 bericht wordt benoemd als Restructuring charge and disposals EUR 29.2 mio, die is als een Automotive amort geboekt (weggemoffeld kan je ook zeggen)
Koos99
1
Met de OpEx blijf ik worstelen.

In de CC:
Q: Can you give a bit more detail on that one, because if I'm correct, your OpEx also includes your D&A. So what will be the cash impact? What do you think -- also, in the separate divisions you probably have a lot lower cash out in the Sports and consumer in general. But do you expect to invest more in Automotive and Telematics?

Taco:
Yes, so our OpEx in 2017 was EUR 595 million, roughly, if you include everything. That is expected to decline with roughly EUR 50 million. More than that amount we will see in consumer, and we will see an increase of our spend in our mapping platform. So we will invest either through CapEx or OpEx more to further develop our mapping platform. Then, if you have EUR 545 million for OpEx, the remainder is CapEx, south -- ending south of EUR 150 million. Do realize that if you want to make like-for-like, that you need to add roughly EUR 20 million in that CapEx number, that's IFRS 16 related. So if you take that out, you end up with, let's say, EUR 125 million of CapEx.

Mijn commentaar, die EUR 595 mil is exclusief the impairment van EUR 168 milj, maar incl de 2 one offs:
15.4 voor restructuring Sports (Q3 17)
29.2 amort Automotive (Q4 17)

Dus exclusief one off's zou de OpEx 595 - 44.6 = EUR 550 milj zijn. Taco neemt echter niet EUR 550 miljh als basis van berekening, maar EUR 595 milj, dus inclusief de 29.2 miljoen one off amort Automotive. Dat impliciteert een erg grote stijging in de Automotive OpEx, immers meer nog dan die one off 29.2

Bij een vervolg vraag over OpEx het volgende:
Q: So if I don't look to your statement on the EUR 50 million lower OpEx line, how should I read it then if I exclude only one-offs that we've seen in '17? How would it then develop, 2018 to 2017?

Because you mentioned the EUR 50 million decline, but I'm not sure if that includes a few of these one-offs.

Taco:
The -- this is what I just gave you, is a like-for-like comparison.

Terecht vraag van de analist. Die wil weten of de EUR 50 milj lagere OpEx in - of exclusief de one offs is uit 2017 (die dus EUR 44 milj bedroegen). Taco zijn antwoord lijkt me niet correct, een like-for-like basis impliceert dat de one offs er uit zijn.

Dan kan je nog discuseren wat een one off is, maar TomTom corrigeert de adj EPS er mee, en volgens mij corrigeer je alleen maar voor one offs.

Al met al, geen duidelijk verhaal over de OpEx
[verwijderd]
0
Hi Koos,

Dank voor je bericht en toelichting! Normaal gesproken is een like voor like als je de one offs die jij benoemd er af haalt dan 50 min verschil. Daarvan verwacht ik al 35mio in marketing kosten.

Die 15,4 mio restrictief costs van Q3 zit die in de SG&E ? Dat lijkt me de meest logische plek. Als dat het geval is zijn de SG&E voor Q4 ook veel te hoog en zit daar ook iets extra's in....? Iemand enig idee?
Koos99
0
quote:

neef. schreef op 11 februari 2018 21:32:

Hi Koos,

Dank voor je bericht en toelichting! Normaal gesproken is een like voor like als je de one offs die jij benoemd er af haalt dan 50 min verschil. Daarvan verwacht ik al 35mio in marketing kosten.

Die 15,4 mio restrictief costs van Q3 zit die in de SG&E ? Dat lijkt me de meest logische plek. Als dat het geval is zijn de SG&E voor Q4 ook veel te hoog en zit daar ook iets extra's in....? Iemand enig idee?
Kijk ik een andere keer na (zit met kleine telefoon)
Koos99
0
De bruto marge was Q4 erg laag, dat kwam door Sports. Echter in de EBIT Consumer zat geen extra dip hierdoor zoal ik wel verwachte. Een verklaring kan zijn is dat er horloges voor ongebeer kostprijs verkocht zijn. Daarmee veroorzaak je een lage bruto marge zonder negatieve impact op de EBITDA.

Het viel al op dat TomTom zo actief was in India, wellicht dat daar het nodige is verkocht tegen dumpprijzen.
marique
0
In het FD interview suggereert Goddijn dat de omzet 2018 voor de zakelijke markt oploopt tot ver boven de 70%. Dus resteert voor Consumer minder dan 30%.
Berekend van voorspelde € 800 mln totaalomzet kom ik dan op maximaal € 240 mln voor Consumer.
Eerder maakte ik een voorzichtige schatting op € 236 mln.
Vraag is wat Goddijn bedoelt met 'ver boven'. Kan wel eens zijn dat mijn verwachting nog te hoog is.

Bij forumgenoten lees ik:
martinmartin € 265 mln
BenjaminG € 250 mln
neef € 247 mln

Ben dus benieuwd wat eind van het jaar de realiteit zal zijn.

Benjamin G.
0
Je hebt gelijk Marique. In mijn berekeningen met 250 mln en 802 mln omzet is het percentage consumer 31% van het totaal.

Zoals Goddijn het formuleert dan kan de groei in automotive hoger worden dan verwacht, als dat zo is dan betekent dat een hogere omzet. en dito andere verhoudingen. Hij geeft niet aan dat hij verwacht dat consumer sneller in decline raakt.

Maar je hebt een punt, zelfs als we de bandbreedte van de omzet oprekken naar 850 en de omzet van consumer op 240 zetten dan nog is de bijdrage van consumer tov de omzet 28%. Dus wat is ver boven de 70%?

Koos99
3
quote:

marique schreef op 15 februari 2018 15:04:

In het FD interview suggereert Goddijn dat de omzet 2018 voor de zakelijke markt oploopt tot ver boven de 70%. Dus resteert voor Consumer minder dan 30%.
Berekend van voorspelde € 800 mln totaalomzet kom ik dan op maximaal € 240 mln voor Consumer.
Eerder maakte ik een voorzichtige schatting op € 236 mln.
Vraag is wat Goddijn bedoelt met 'ver boven'. Kan wel eens zijn dat mijn verwachting nog te hoog is.

Bij forumgenoten lees ik:
martinmartin € 265 mln
BenjaminG € 250 mln
neef € 247 mln

Ben dus benieuwd wat eind van het jaar de realiteit zal zijn.

Eens dat er vermeld wordt dat de zakelijke markt zal oplopen tot ver boven de 70%
Echter het is de vraag of hij dat ook echt bedoelde.

Met de zinnen er aan voorafgaand staat er:

Van de €903 mln omzet in 2017 kwam 61% uit data, computerprogrammatuur en diensten. Dan gaat het over software voor bijvoorbeeld navigatie en verkeersinformatie die autofabrikanten inbouwen in hun nieuwste modellen. Maar ook om actief beheer van een wagenpark voor transportondernemers. Als deze ontwikkeling zich doorzet, loopt het percentage aan omzet voor de zakelijke markt dit jaar op tot dik boven de 70%. 'TomTom is echt een ander bedrijf aan het worden', aldus Goddijn een kleine week na de resultaten.


Hierin staat een duidelijke verwijzing naar data, software & services.

Het citaat in het FD staat niet tussen aanhalingstekens, dus de uitspraak is niet letterlijk overgenomen van HG, ik kan me voorstellen dat het niet helemaal duidelijk wordt verwoord.

Volgens mij is de data, software & services:
- volledig Automotive (190,6)
- volledig Enterprises (138,2)
- TTT minus de hardware (162,1 - 35,8)
- app verkopen Consumer
Totale data, software & services in 2017 was 547,2, dus PND app verkopen waren dan 92,1

Als wordt uitgegaan van een A&E groei van 15% (378), een TTT groei van 5% (170), een TTT hardware van 35, en een PND app omzet van 90, dan kom je op een percentage data, software & services van 75%

Interessant om op te merken is dat met een zelfde berekeningswijze de PND app inkomsten in 2016 94,1 miljoen waren.

Dit is dus vrij constant, en ik heb de mijne weer net vernieuwd dus 2018 beloofd een vergelijkbaar jaar te worden.

boem!
0
AB @Koos

Indien jouw inschatting van de C&S omzet voor 2018 met 638 mio enigszins juist is loop je wel tegen een bijna onverklaarbare omzet voor Hardware aan in 2018 indien je uitgaat van de outloook voor 2018 ad 800 mio namelijk 172 mio.

Specificatie Hardware 2016 resp 2017.
2016: autom 61 mio, telem 37 mio, sports 106 mio, pnd 302 mio totaal 506 mio
2017: autom 45 mio, telem 36 mio, sports 38 mio, pnd 237 mio totaal 356 mio

Een totale uitfasering van sports naar 8 mio een uitfasering van autom naar 22 mio, een stabiliserende telem op 35 mio en een verdere afname met 30% in PND naar 165 mio levert in dat geval een Hardware-omzet op van 230 mio op.

Deze 230 mio ligt 33% ofwel 58 mio hoger dan de resterende 172 mio uitgaande van de door jou begrote C&S omzet voor 2018 ad 638 mio.

Ik zie niet in hoe je de omzet Hardware ver onder de 230 mio kan vaststellen dus moet het gezocht worden in een bijstelling van de C&S omzet naar 580 mio en dat is ook een onmogelijke opgave indien je vasthoudt aan GAGR 15% die door de afgegeven orderboeken automotive in feite al gegarandeert is.
Dat de C&S consumer uitkomt onder de door jou opgenomen 90 mio wil ik nog wel aannemen maar verder dan 75 a 85 mio lijkt welhaast ondenkbaar gegeven het feit dat de omzet naast abonnementen voor een goot gedeelte wordt gevoed vanuit deferred revenue.

Blijft er maar een mogelijkheid over en dat dit wederom een staaltje is van de gebruikelijke underpromise en overdeliver van HG.

De meest voor de hand liggende omzet bij een snel uitfaserend hardware bedrijf zal eerder bij de 850 mio dan de afgegeven 800 mio liggen.
Een underpromise van 6% is geen uitzondering bij HG en dit element van zijn outlook neem ik hem ook niet erg kwalijk.
Anders ligt dat bij de outlook voor adj wpa.
Een volledig uit de lucht vallende stelcelwijziging in de wijze waarop deze wpa wordt berekend wekt de indruk dat tom2 slechts met moeite zijn minimale wistgevenheid kan vasthouden bij deze omzetdaling.
Het tegendeel is waar:
Het echec met sports in 2017 heeft de omzet doen dalen met 68 mio terwijl daarnaast fors is afgeschreven; de wpa liet echter procentueel een forse stijging zien van 23 cent naar 30 cent en ook voor 2018 voorziet men een stijging van de wpa met 40% van 18 cent naar 25 cent.

De manier van presentatie maakt overduidelijk dat het de bedoeling is om het aandeel te downplayen.
Indien men het eerlijk en transparant had benadert was deze stelcelwijziging een onderdeel geweest van de speciaal ingelaste meeting waarbij men de andere stelcelwijziging te weten de invoering van IFRS heeft toegelicht


[verwijderd]
0
@martin

Cagr betekend ‘geannualiseerd’, dat iets anders dan jaarlijks.
Vorig jaar piek door psa, volgend jaar door volvo.
boem!
0
je bedoelt een stijging met 75% in 5 jaar wanneer men doelt op een GAGR van 15% over 5 jaar.

indien correct weer wat geleerd en zelfs ik ben daar niet te oud voor.

thanks bdw
[verwijderd]
0
quote:

martinmartin schreef op 16 februari 2018 08:16:

je bedoelt een stijging met 75% in 5 jaar wanneer men doelt op een GAGR van 15% over 5 jaar.

indien correct weer wat geleerd en zelfs ik ben daar niet te oud voor.

thanks bdw
Bijna goed :-)

1,15 x 1,15 x 1,15 x 1,15 x 1,15 = 2,01
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 16 februari 2018 09:02:

[...]

Bijna goed :-)

1,15 x 1,15 x 1,15 x 1,15 x 1,15 = 2,01
Precies. Samengestelde interest. Gegarandeerd door De Nederlandsche Bank. Goudgerand.
Benjamin G.
0
De omzet voor automotive, telematics en licensing in 2016 bedroeg 424 miljoen euro, in 2017 491 miljoen euro.

De prognose die ik heb gemaakt voor 2018, 522 miljoen euro, 2019 623 miljoen euro en 2020 749 miljoen euro.

Met andere woorden als de omzet in die sectoren in 5 jaar moet verdubbelen dan klopt mijn prognose niet. Heeft Goddijn aangegeven dat het ging om de periode 2017-2020 of 2016-2020? In dat eerste geval (2017, 2018, 2019,2020) is het 1,15*1,15*1,15*1,15= 1,75. En zou de omzet in 2020 860 miljoen moeten bedragen. Ik zit dan 110 miljoen euro te laag in mijn prognose. Wat er in resulteert dat we ergens rond 2020/2021 de 1 miljard omzet omzetgrens gaan passeren. Nog los van wat dat betekent voor de bottom line, kasstromen etc.
tatje
0
quote:

martinmartin schreef op 16 februari 2018 08:16:

je bedoelt een stijging met 75% in 5 jaar wanneer men doelt op een GAGR van 15% over 5 jaar.

indien correct weer wat geleerd en zelfs ik ben daar niet te oud voor.

thanks bdw
Nee.

Carg 15% in 2017 2018 2019 2020 dus 4 jaar.

CARG 15% per jaar is samengestelde intrest in 4 jaar.

100
plus 15% over 100 15
115
plus 15% over 115 = 17,25
132,25
plus 15% over 132,25 = 19,84
152,09
plus 15% over 152,09 = 22,81
174,09 na 4 jaar .

het PB heeft het over 4 jaar en samengestelde intrest van 15%.

Nemen we een CARG van 17% dat ziet het er naar 4 jaar zo uit.

100
plus 17% over 100 = 17
117
plus 17% over 117 = 19,89
136,89
plus 17% over 136,89 = 23,27
160,16
plus 17% over 160,16 = 27,23
187,39 na 4 jaar.

Compound annual growth rate (CAGR) | Financieel: Diversen - InfoNu

financieel.infonu.nl/diversen/147692-...

De compound annual growth rate (CAGR), ofwel de samengestelde jaarlijkse groei, is een veelgebruikte methodiek om de gemiddelde jaarlijkse groei van d...

Bij samengestelde rente of interest wordt niet alleen rente berekend over het beginkapitaal, maar ook over de al eerder bijgeschreven rente.

Harold gaf als antwoord op carg 15% dat je sprak over 74%.
boem!
0
Okay Justin dus toch jaar op jaar wat ik al veronderstelde.

Daarvan uitgaande zal een GAGR van 15% voor de 3 BTB leiden tot een omzet van 766 mio in 2020 wanneer je als startpunt neemt 2015 ad 383 mio.

Ik zie dat sommige longholders van tom2 dit als reeele totale omzet zien voor tom2 .
Dan krijgen een aantal andere posters toch dat wat zij willen namelijk geen enkele inmenging meer van PND en Sports omdat die al volledig zijn weggesaneerd dan wel uitgefaseerd. Probleem bij die lage omzettarget is wel dat ook C&S consumer volledig wegvalt als omzetgenerator en dat is welhaast onmogelijk gezien het grote deferred gehalte van deze omzet.
VanillaSky
0
Volgens mij heeft Harold destijds ook gezegd dat je het dan inderdaad hebt over ca. 750mio omzet uit deze 3 bus in 2020.

Jaren daarna is nooit over gesproken wat we daar mogen verwachten dus is koffiedik kijken.
[verwijderd]
0
quote:

VanillaSky schreef op 16 februari 2018 09:37:

Volgens mij heeft Harold destijds ook gezegd dat je het dan inderdaad hebt over ca. 750mio omzet uit deze 3 bus in 2020.

Jaren daarna is nooit over gesproken wat we daar mogen verwachten dus is koffiedik kijken.
En daarom zijn die automotive orders zo belangrijk want van licensing en telematics hoef je het niet te hebben met hun trage danwel afwezige groei.
[verwijderd]
0
quote:

VanillaSky schreef op 16 februari 2018 09:37:

Volgens mij heeft Harold destijds ook gezegd dat je het dan inderdaad hebt over ca. 750mio omzet uit deze 3 bus in 2020.

Jaren daarna is nooit over gesproken wat we daar mogen verwachten dus is koffiedik kijken.
De CEO van HERE heeft wel verwachtingen uitgesproken. Die groeit in de periode tot 2025 met 600-700%.
Het is weliswaar een verwachting, maar zeker geen koffiedik kijken.

De marktanalisten verwachten zelfs een vertienvoudiging van de markt.
Na 2025 gaat het vervolgens nog veel harder qua groei van real-time HD-maps & Services.

Overigens heeft Goddijn wel de verwachting uitgesproken om in 2020 op 50% marktaandeel Automotive uit te komen.
Dan gaat TomTom dus ook richting die omzetverwachting van HERE.

Wint TomTom geen marktaandeel (wat ze momenteel dus wel aan het doen zijn gezien o.a. China en de USA) en blijft men steken op 25% marktaandeel dan gaat die omzet naar 3-4 miljard in 2025. Marge op software & services van 85-90%.

De groei komt er aan maar ook jij blijft continue downplayen. Maar goed dat doe je al jaren. Ondertussen verdubbelt TomTom de wpa op vergelijkingsbasis. Is men schuldenvrij en wint men marktaandeel.
2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 09:40
Koers 6,090
Verschil -0,095 (-1,54%)
Hoog 6,230
Laag 6,050
Volume 145.444
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront