TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom april doet wat hij wil

3.047 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Energy
4
@vanilla de marges in automotive gaan de komende jaren niet onder druk staan. De omzet voor de komende jaren in automotive zijn gebaseerd op de orderintake van de afgelopen jaren.

Ik verwacht dat binnen enkele maanden een grote partij een belang neemt in tt.

Technisch en financieel staat tt ijzersterk nu. Cashflow is supergoed, brutomarge is extreem hoog en ik verwacht bij q2 verhoging Outlook.

Bij een bedrijf dat zo divers is zijn er altijd positieve en negatieve zaken te vinden in de cijfers.

Al met al een positieve dag en wat betreft resultaten en wat betreft de toelichtingen.

Minpunt vandaag vond ik ibiza. Mensen beschuldigen en plein public is niet erg chique. Of zoals tatje zou zeggen mijn mening.
apollo
1
Hallo rakkers,

Heeft iedereen vandaag z'n zegje kunnen doen?
Is iedereen vandaag z'n keutel kwijtgeraakt?
Gaat iedereen vandaag op tijd naar bed zodat iedereen morgen weer fit is?

Dan kan iedereen morgen weer helemaal los...

Met schelden, raggen en tieren omdat de koers teruggezet wordt.

Welterusten

Beperktedijkbewaking
0
quote:

tatje schreef op 17 april 2018 15:16:

Ik snap dat gezeik hier over Consumer echt niet.

Taco zei bij Q4 en FY 2017.
Consumer: PND is een kleine 80% en de rest is gelijk verdeeld over Hardware ( 45 is genoemd ) en sports ( dus ook 45 )
...
Ik probeer een verdeling te maken hoe die 45 sports is gelopen.
18 Q1 17 Q2 8 Q3 2 Q4.

Dus Q1 2017

PND 64,9
Sports 18
Hardware 12,7
Totaal 95,6

Q1 2018
PND want sports is er niet meer 57
Hardware 12,2
totaal 69,2

Nu zetten ze in de cijfers Q1 2017 Sport en PND 82,9 Q1 2018 57 daling - 31%
Nu lijkt het net of PND consumer met 31% is gedaald.

Nee, Q1 2017 PND 64,9
Q1 2018 57 PND, daling 12%

...

Tatje, je hebt volledig gelijk over Consumer. De daling van de pnd-tak is veel kleiner dan die van Consumer als geheel. Het is onzin om dit kwartaal te vergelijken met 2017-Q1, toen er nog een zekere omzet in sports was.

Het is wel zo dat de 57 mio pnd-omzet in het huidige Q1 mede te danken is aan relatief veel netto vrijval van eerder opgebouwde defrev. (Bedenk dat de defrev-stand bij Consumer per 31 maart jl. nog altijd 110 mio is.)

Op 17 februari jl. liet ik in de rekendraad zien dat de feitelijke 'gefactureerde' oftewel operationele pnd-omzet (d.w.z. geschoond van defrev-effecten) in 2017 procentueel evenveel daalde als in 2016, geen versnelde daling dus. Om precies te zijn:
Pnd-gerelateerde software-omzet (C&S) daalde in 2016 én in 2017 met 24%.
Pnd-gerelateerde hardware-omzet* daalde in 2016 én in 2017 met 21%.
[* Let wel: dit is wat anders dan de bovengenoemde (automotive) hardware]

Het zou me niet verbazen als de door jou berekende daling van de officiële pnd-omzet met 12% in Q1 operationeel gezien (dus geschoond van defrev) wat hoger uitvalt, en in de buurt komt van de 21-24% in de voorgaande jaren. Dat zal ik morgen of zo verder nagaan.
De gevolgen voor de ebitda laat ik aan jou over...

Wat de (officiële) jaaromzet 2018 betreft, op die 17e februari kwam ik uit op een schatting van 290 mio voor Consumer. Dat vond ik toen zelf ook rijkelijk hoog, maar nu -na Q1, traditioneel het slechtste kwartaal- ziet het er naar uit dat het best wel eens in die buurt zou kunnen komen. Dat maakt HG's outlook van 800 mio totaalomzet des te belachelijker.

[verwijderd]
0
Alleen als er morgen een paar vette koersdoelverhogingen komen dan misschien up anders down
Goddijn heeft wederom prutswerk afgeleverd in woord en gebaar
[verwijderd]
0
Ziet er allemaal niet slecht uit...behalve de koers...die staat gewoon nog steeds onder druk...en dat is morgen ook nog ben ik bang....of er moet echt een belang genomen worden...maar ik ben bang van niet....
JvH
0
Er zal toch wel iemand tijdens de AVA op de man af hebben gevraagd of ze inderdaad een gesprek met Deutsche Bank hebben gehad? En als er geen ja geantwoord zou worden, waarom ze dan niet Reuters aangepakt hebben. En dan geen slappe zever als antwoord accepteren, maar een simpele ja of nee.
[verwijderd]
0
Druk op Founders wordt echt wel gevoeld. Zag zelfs dat Taco iets riep over aanstaand dividend.

Wat wel slecht blijft is (te) lage outlook 2018 en de vage nieuwe berekening van de adjusted EPS.
DerksVisie
0
quote:

holenbeer schreef op 17 april 2018 20:30:

Ik vraag me overigens af, is het cultuurverschil tussen Frankrijk en Nederland echt zo groot? In Nederland stel je je netjes voor als je iemand aanspreekt, in Frankrijk vraag je blijkbaar aan een nieuwe gesprekspartner: weet je wel wie ik ben?
Zou mevrouw wel ingeburgerd zijn? Of slechts af en toe op bezoek in ons landje? Of echt denken dat ze net zo bekend is als Maxima. Je weet wel, die is wel netjes ingeburgerd nadat ze een rijke man aan de haak sloeg (die het overigens ook zomaar aangereikt krijgt van zijn onderdanen), praat zelfs beter Nederlands dan veel Nederlanders.
Ik zou het verhaal niet te serieus nemen, tenzij er omstanders zijn geweest (hier op het forum) die in de buurt zaten en het kunnen beamen. Maar mocht in een uitzonderlijk geval madame echt zo hebben gereageerd, dan kan je in ieder geval niet meer zeggen dat ze de beschuldigingen links laten liggen.
Vici
0
Bah. Veel fake news ook hier. Vraag even aan mensen die er vandaag geweest zijn hoe het was. @Ibiza haalt vandaag en verleden jaar door elkaar.
Advies: ga nooit met geleend geld van familie beleggen.
[verwijderd]
0
Het valt me wel ontzettend op dat hier altijd van die enorme pieken zijn die langzaam afsterven.

Ooit was het een deal met Apple, groots nieuws, uiteindelijk hoor je er nooit meer wat over.

Samenwerking met Microsoft

Samen innoveren met Bosch

Uber

De laatste tijd is het baidu

Straks hoor je daar ook niets meer over, dan komt weer de volgende hype.

Wat hebben uiteindelijk die deals met Apple, Microsoft Uber, Bosch enz noi eigenlijk gebracht? Wanneer komt er een keer iets concreets (lees lucratiefs uit)?
[verwijderd]
0
TomTom wants to steer its own course as remodels busine

AMSTERDAM (Reuters) - TomTom, the navigation and mapping company, intends to remain independent but could work with other groups as it focuses more on winning business from major carmakers, its chairman said on Tuesday.

The Dutch group earlier reported better than expected first-quarter core earnings, despite a decline in sales, sending its shares higher.

Speaking to investors at its annual meeting, Chairman Peter Wakkie stressed that the company intended to remain independent but could work with other groups as it shifts away from the consumer market.

That "doesn't mean that TomTom is not open to partnerships of whatever kind: there is no objection to that from within TomTom, in principle," Wakkie said.

But, the company will only disclose new partnerships or deals once they become concrete, he added.

In March, Reuters reported that TomTom has engaged Deutsche Bank to help seek a buyer for some or all of the company. After initially declining comment, TomTom said it has not mandated an advisor for a sale of the whole company.

The Dutch company sees itself as a provider of navigation and mapping technologies that will play an important role in assisted driving and self-driving cars. It has already signed partnerships with Germany's Bosch and China's Baidu, among others.

Earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation (EBITDA) came in at 43 million euros ($53.25 million), beating average expectations of 34 million euros in a company-published poll and unchanged from the first quarter of 2017.

The company's shares gained 2.6 percent to 8.006 euros by 1215 GMT, giving it a market value of around 1.8 billion euros. The shares have lost around 3 percent this year.

Sales dropped by 10 percent to 192 million euros as the company's personal navigation device (PND) business shrank further.

The company's automotive sector sales rose by 42 percent to 78 million euros, following long-term contract wins from several major carmakers.

CEO and founder Harold Goddijn told shareholders it was too early to forecast the size of new automotive contracts the company may win this year, although he said the overall value of contracts available in 2018 will be less than it was in 2017.

The company maintained a forecast for overall 2018 sales to drop to 800 million euros from 903 million euros in 2017, as the popularity of PNDs fade.

finance.yahoo.com/news/tomtom-wants-s...
[verwijderd]
1
Corry uit de banlieue. Krijg nou wat.
Helaas heb ik zwaar last van mn rug.
Heb het aanschouwd. Geen zin om me te veel druk te maken.
Snel gepeerd na de sluiting.
Twee verhalen vielen me op:
1 man die het over de ned tech kroonjuwelen had met als porté. Laat die voor nederlandbehouden blijven geloof ik v
Asml. Koekoek. Intel.
1 man die aandelen had omdat ie tt zo’n gezellig bedrijf vond en n amsterdam woont en dus gewoon een glas melk en een broodje kwam halen.
Ik dacht...in welke b-film zit ik nu in vredesnaam.
Dat nare dialect van die wakkie.
Dat afgrijselijke engels van titulear en goddijn.
Ik hoorde toch duidelijk kraut funding.
Duitsers? Rijnlandsch model? Igfarben. Zf friederichshafen.

Ik ga volgend jaar weer ook als er geen vergadering meer gehouden wordt.
Gewoon een frisse neus halen aan het Y.
viermeiden
1
quote:

moneymaker_BX schreef op 17 april 2018 22:17:

Alleen als er morgen een paar vette koersdoelverhogingen komen dan misschien up anders down
Goddijn heeft wederom prutswerk afgeleverd in woord en gebaar
Prutswerk is je niet tijdig aanmelden voor de AVA!
Uw grote mond en verbale verwensingen naar de directie van TT worden 'zinloze' woorden gezien uw miskleun!

Vertel eens iets meer over jezelf. Misschien kunnen we je wel helpen!

viermeidenj
Meryntje
1
quote:

*Natte krant* schreef op 17 april 2018 23:02:

Corry uit de banlieue. Krijg nou wat.
Helaas heb ik zwaar last van mn rug.
Heb het aanschouwd. Geen zin om me te veel druk te maken.
Snel gepeerd na de sluiting.
Twee verhalen vielen me op:
1 man die het over de ned tech kroonjuwelen had met als porté. Laat die voor nederlandbehouden blijven geloof ik v
Asml. Koekoek. Intel.
1 man die aandelen had omdat ie tt zo’n gezellig bedrijf vond en n amsterdam woont en dus gewoon een glas melk en een broodje kwam halen.
Ik dacht...in welke b-film zit ik nu in vredesnaam.
Dat nare dialect van die wakkie.
Dat afgrijselijke engels van titulear en goddijn.
Ik hoorde toch duidelijk kraut funding.
Duitsers? Rijnlandsch model? Igfarben. Zf friederichshafen.

Ik ga volgend jaar weer ook als er geen vergadering meer gehouden wordt.
Gewoon een frisse neus halen aan het Y.
AB aangehangen. Je weet het treffend neer te zetten wat me meestal een grijns ontlokt. Hoe gaat het met je golfer?

Groet uit Grunn.
aandeeltje!
0
quote:

pwijsneus schreef op 31 maart 2018 11:48:

.......

Neem nu het bonusbeleid. Ze krijgen een bonus over group-revenue, minus consumer. Dat geeft wat mij betreft aan dat ze in een bubbel zitten. Ik wordt jarenlang afgerekend door de markt door dalende consumer-omzetten, terwijl de rest van het bedrijf zeer veel potentie heeft, terwijl "the board" er met een bonus vandoor gaat voor de resultaten, zonder consumer!

Daar mag op de AVA wel eens over doorgezaagd worden.

Denk dat de founders beter een adviserende functie kunnen krijgen, of als commissaris of zoiets. Want ik weet namelijk niet de huidige leiding nu "the best owner" is op dit moment voor TomTom. Wordt er het maximale uitgehaald?!

Bestemming bereikt.
Meen je dit nu. Gewoon bonus over omzet minus consumer????
Wat een ongelofelijke eikels.....en de aandeelhouder geeft dit goedgekeurd???
Gelukkig zijn mijn enige verdiensten en posities behoudens 1x short geweest!!
DerksVisie
0
quote:

aandeeltje! schreef op 17 april 2018 23:19:

[...]

Meen je dit nu. Gewoon bonus over omzet minus consumer????
Wat een ongelofelijke eikels.....en de aandeelhouder geeft dit goedgekeurd???
Gelukkig zijn mijn enige verdiensten en posities behoudens 1x short geweest!!
Zowel de shorter als de longer heeft bot gevangen bij dit aandeel.
VanillaSky
0
quote:

Was here schreef op 17 april 2018 21:44:

@vanilla de marges in automotive gaan de komende jaren niet onder druk staan. De omzet voor de komende jaren in automotive zijn gebaseerd op de orderintake van de afgelopen jaren.

Ik verwacht dat binnen enkele maanden een grote partij een belang neemt in tt.

Technisch en financieel staat tt ijzersterk nu. Cashflow is supergoed, brutomarge is extreem hoog en ik verwacht bij q2 verhoging Outlook.

Bij een bedrijf dat zo divers is zijn er altijd positieve en negatieve zaken te vinden in de cijfers.

Al met al een positieve dag en wat betreft resultaten en wat betreft de toelichtingen.

Minpunt vandaag vond ik ibiza. Mensen beschuldigen en plein public is niet erg chique. Of zoals tatje zou zeggen mijn mening.
Veel wat je hierboven zegt is waar. En ja TT heeft inmiddels een sterke balans, daarom kunnen ze ook nog jaren zo door. Dat wil echter niet zeggen dat het bedrijf enorme winsten gaat laten zien. En blijf er bij dat dat ook heel lastig is met een omzetniveau rond de 800mio. Gezien marges redelijk te berekenen zijn kan dat alleen als de kosten echt enorm omlaag gaan - dat lijkt me in deze business ivm investeringen uitgesloten.
Kuiken
0
Lees verslag van AVA zodra dat verschijnt en je hebt citaten niet van horen zeggen,maar van letterlijk lezen.
bekeken
0
quote:

Koos99 schreef op 17 april 2018 15:47:

Q1 17 werd er vermeld dat de relatief hoge OpEx mede werd verklaard door de personeelsopties. De koers was toen gestegen.

The increase in our R&D and SG&A line is mainly caused by higher expenses on the long-term employee incentive plan.

In Q1 18 zie je een tegenovergestelde aandelenkoers en wordt er niets gezegd over de personeelsopties, maar bij de vergelijking tussen Q1 17 en Q1 18 maakt dit een behoorlijk verschil.

€ 1.6 mln in 2018 vs € 1.8 mln in 2017, dus zo groot is dat verschil niet.
nr36
0
BEURSONDERNEMING KWARTAALCIJFERS

TomTom: meeste omzet uit diensten
Afzet navigatiekastjes zakt verder in, andere divisies zorgen voor winst

Sandra Olsthoorn en Gijs den Brinker FD

Amsterdam

TomTom blijft in rap tempo omzet verliezen door de instortende verkoop van de navigatiekastjes. Maar intussen weet het Amsterdamse bedrijf met de andere bedrijfsonderdelen het bedrijfsresultaat wel stevig op te poetsen.
De omzet kwam in het eerste kwartaal van dit jaar 10% lager uit op €?192 mln. Bij de consumentendivisie verloor het bedrijf ruim een kwart van de omzet ten opzichte van een jaar geleden. Maar de omzet uit verkoop van navigatiediensten aan de auto-industrie en bedrijven als Apple en Microsoft stijgt, net als de verkoop bij de divisie Telematics, die bedrijven helpt hun wagenpark efficiënter te laten rijden.

TomTom houdt aan de op software gebaseerde diensten, die de nieuwe kern van het bedrijf moeten vormen, veel meer over dan op de consumentenproducten. Het bruto bedrijfsresultaat (ebitda) nam ten opzichte van vorig jaar met 30% tot €?44 mln toe, en dat was fors hoger dan waar analisten vooraf hadden gerekend. De brutomarge steeg in het eerste kwartaal van 63% tot 70%. Bovendien zette het bedrijf een verlies om in winst.
De omvorming van TomTom van consumentenbedrijf naar dienstverlener aan bedrijven is steeds beter zichtbaar in de cijfers. Voor het eerst is de krimpende consumentendivisie in omzet niet langer het grootste bedrijfsonderdeel. De omzet uit navigatiediensten voor de auto-industrie (bijvoorbeeld de in het dashboard ingebouwde kaarten) overtrof afgelopen kwartaal de inkomsten uit de verkoop van de tomtommetjes die het bedrijf wereldberoemd maakten.
TomTom herhaalde de eerder afgegeven verwachting voor het hele jaar, die uitgaat van een omzet van rond de €?800 mln. Wel stelt het bedrijf de groeiverwachting van de niet-consumentendivisies naar beneden bij, van 15% omzetgroei jaar op jaar naar 12,5%. TomTom wijt dat aan het toepassen van andere accountantsregels, wisselkoerseffecten en een tegenvallend groeiperspectief bij het onderdeel Telematics, dat bedrijven helpt hun wagenpark efficiënter te laten rijden.
Op de aandeelhoudersvergadering gisteren in Amsterdam kwam de vraag wanneer de transformatie van TomTom nu eindelijk haar vruchten gaat afwerpen. De koers van het aandeel komt al zo’n drie jaar amper van zijn plek, en enkele beleggers uitten daarover hun frustratie. Bestuursvoorzitter Harold Goddijn vroeg de aandeelhouders om geduld. ‘Je wilt dat de investeringen zo snel mogelijk bijdragen aan de winst, maar je kunt het ook niet forceren.’
Aandeelhouders grepen de vergadering ook aan om meer duidelijkheid te krijgen over recente geruchten dat TomTom op zoek is naar een partner. Het bedrijf ontkende die geruchten eerder en herhaalde gisteren dat standpunt. Maar helemaal dicht zit de deur ook weer niet, zo bleek. ‘We hebben altijd gezegd dat TomTom de overgang (...) op eigen benen moet kunnen maken, maar er is geen principieel beletsel tegen deelnemingen door partners’, zei president-commissaris Peter Wakkie.
Concreter wilde hij niet worden. ‘We moeten communiceren binnen de kaders die er zijn. Die zeggen dat we naar de markt moeten als er concreet wordt gewerkt aan een samenwerkingsverband. En nu rapporteren we niet.’ Daarmee liet Wakkie in het midden of er informele gesprekken plaatsvinden met potentiële partners.
Op de beurs werden de resultaten van TomTom aan het begin van de handelsdag juichend ontvangen. Het aandeel sprong uit de startblokken met een koersstijging van 6%. In de loop van de dag ging een deel van die winst verloren, maar het Midkap-fonds sloot nog altijd 3,8% hoger.
3.047 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 17:35
Koers 5,730
Verschil +0,210 (+3,80%)
Hoog 5,735
Laag 5,550
Volume 524.733
Volume gemiddeld 317.474
Volume gisteren 546.527

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront