Groei was altijd eerste prioriteit voor Facebook
Door Wouter van Bergen
3 uur geleden in FINANCIEEL
Het gesprek toonde aan dat het kwartje is gevallen in Menlo Park, nadat Facebook eerst lang stil bleef over de zaak rond Cambridge Analytica. Dat had Facebookgebruikersdata die een wetenschapper legaal had verzameld, illegaal overgenomen en na ontdekking gelogen tegen Facebook dat de data was vernietigd.
Woensdag maakte Facebook bekend dat niet 50 miljoen, maar tot 87 miljoen gebruikers waren getroffen, waaronder ruim 89.000 Nederlanders. Direct kondigde het bedrijf ook maatregelen aan die het externe partijen moeilijker zal maken massa’s gegevens over gebruikers te verzamelen.
Donderdag moest operationeel directeur Sheryl Sandberg toegeven dat een aantal klanten de hand op de knip houdt, totdat het bedrijf met bevredigende antwoorden komt. Het concern is voor zijn omzet en winst vrijwel volledig afhankelijk van reclame-inkomsten
Ook bleek donderdag dat hackers jarenlang via slim gebruik van zoekfuncties gegevens uit profielen van het merendeel van de twee miljard Facebookgebruikers hebben kunnen schrapen. Die informatie zou gebruikt kunnen bij voor identiteitsdiefstal. Deze week heeft Facebook bepaalde zoekfuncties daarom uitgeschakeld.
De stap past bij de belofte van Zuckerberg om de privacy van zijn gebruikers tot prioriteit te verheffen, ook al zal het volgens hem nog een paar jaar duren voor het ’privacyprobleem is opgelost’. „In onze verhouding met de buitenwereld zagen we het als onze rol om mensen van gereedschap te voorzien, en vonden het vooral hun verantwoordelijkheid om uit te vinden hoe ze daarmee omgingen.”
Maar dat blijkt niet genoeg, weet hij nu. „We maken het gereedschap niet alleen, we moeten ook volledige verantwoordelijkheid nemen voor de wijze waarop mensen het gebruiken.”
Mensen die verbaasd zijn over wat Facebook van ze weet, hebben wel vaak boter op hun hoofd, vindt Zuckerberg. „ De meeste informatie die we van mensen hebben, bestaat uit gegevens die ze zelf aan ons hebben doorgegeven”, zei de Facebookoprichter die nieuwe strenge Europese privacyregels zegt toe te juichen, maar niet overal overneemt.
Dat mensen straks vaker toestemming zullen moeten geven voor bedrijven aan hun data mogen komen, zal maar beperkt helpen, zegt Joris Demmers, die docent marketing aan de Universiteit van Amsterdam is en binnenkort promoveert op de vraag waarom mensen zo makkelijk gegevens online delen. „Als je het mensen vraagt, dan vinden ze privacy belangrijk. In de praktijk zie je daar weinig van terug. Mensen klikken heel makkelijk ’ja’ als ze wordt gevraagd of ze hun gegevens willen delen.”
Als Facebook de prioriteit gaat leggen bij de privacy van zijn gebruikers, dan zal dat niet minder dan een revolutie zijn voor Facebook, dat door Zuckerberg een ’ideologisch en optimistisch bedrijf’ werd genoemd en waar het met elkaar verbinden van zoveel mogelijk mensen sinds de start de ideologische obsessie is.
Uit een intern memo waaruit de Amerikaanse website Buzzfeed citeerde, blijkt dat Facebook daarin lang weinig scrupules kende. „Misschien kost het een leven doordat we iemand blootstellen aan pesters”, schreef vice-president Andrew Bosworth in 2016. „De harde waarheid is dat we zo diep geloven in het verbinden van mensen dat alles wat helpt meer mensen met elkaar te verbinden vaker ’de facto’ goed is’.” Hoewel Zuckerberg en ander topkader afstand namen van de memo, geeft de uitspraak duidelijk aan waar de prioriteiten lagen en dat daar best zo nu en dan een potje bij gebroken mocht worden. Niet voor niets was Facebooks mantra tot een paar jaar geleden ’move fast and break things’
rustig dagje vwb. koers:
159.34+4.24 (+2.73 %)
At close: ?April? ?05 4:00PM EDT
157.10 -2.24 (-1.41 %)
After hours: 7:20PM EDT