AMG « Terug naar discussie overzicht

Nieuws m.b.t. Elektrische auto's en groene stroom.

82 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 » | Laatste
Tom3
0
Hier nog een recent artikel over de stand van zaken bij de fabricage van batterijen. Er wordt volop getwijfeld aan de haalbaarheid van de inspanningen in Europa op dat gebied. We zijn eigenlijk helemaal afhankelijk van Azië geworden. Wel leuk dat Azië op het gebied van grondstoffen weer geheel afhankelijk is van de rest van de wereld. Zo is er een wereldwijde verdrievoudiging van de productie van grafiet t/m 2020 nodig om de vraag bij te kunnen benen.

www.greentechmedia.com/articles/read/...
rene66
0
Tom3
0
Het tipping point waar Tony Seba het over heeft?

Elektrische auto goedkoper dan diesel'
Maandag 28 mei 2018 03:11
AMSTERDAM (ANP) - De maandlasten voor het rijden in een elektrische auto zijn in Nederland lager dan die voor een dieselwagen. Dat stelt autoleasebedrijf LeasePlan in zijn Car Cost Index. Benzineauto's zijn nog altijd de goedkoopste voertuigen.

De maandelijkse kosten om in een elektrisch aangedreven auto te rijden bedragen volgens LeasePlan gemiddeld 829 euro. Een diesel is met 861 euro per maand 32 euro duurder. Voor een vergelijkbare auto met een benzinemotor bedragen de kosten 785 euro.

Gemiddeld betalen elektrische rijders in de 21 landen die LeasePlan onderzocht meer geld aan belasting. Dat had voornamelijk te maken met de hogere aanschafprijs van elektrische auto's. Op brandstof besparen ze dan juist weer veel.

Noorwegen is het enige land waarbij de kosten voor een elektrische auto lager zijn dan voor auto's met een benzine- of dieselmotor. In veel andere landen nemen de kosten voor elektrisch rijden snel af nu er steeds meer betaalbare types van elektrische auto's op de markt komen. Ook nemen de prijzen af omdat er meer elektrische auto's geproduceerd worden.
DeZwarteRidder
1
'Stekkerauto voor veel Europeanen te duur'

Door ANP Producties
Updated 40 min geleden
55 min geleden in FINANCIEEL

Brussel - Elektrische auto's zijn voor veel Europeanen gewoonweg niet te betalen. Dat zegt de Europese brancheorganisatie ACEA in de aanloop van de stemming in het Europees Parlement volgende maand over toekomstige CO2-doelen voor auto's. Bij ACEA zijn vijftien grote Europese auto-, truck- en busbouwers aangesloten.

Toekomstige CO2-reducties zijn volgens ACEA sterk afhankelijk van de ontwikkeling van elektrisch rijden. De betaalbaarheid van die auto's blijft een grote belemmering voor Europeanen om voor elektrische modellen te kiezen. 85 procent van de elektrische auto's wordt volgens ACEA verkocht in ,,slechts" zes West-Europese landen met de sterkste economieën. In landen in Centraal- en Oost-Europa is het marktaandeel van de voertuigen nagenoeg nul.

De automakers zetten vraagtekens over het opzetten van EU-brede doelen. Zij noemen deze onrealistisch. Tegen 2025 moet dan 15 procent van de auto's op de weg elektrisch zijn. Tegen 2030 moet dit 30 procent zijn.

Momenteel zijn elektrische auto's goed voor minder dan 1 procent van de omzet van de automakers. De beoogde Europese doelstellingen zou volgens ACEA betekenen dat in twaalf jaar tijd dit moet gaan groeien naar 30 procent. De ACEA meent dat te weinig wordt gekeken naar wat mensen zich kunnen veroorloven.

Verder wijst de brancheorganisatie op de gebrekkige infrastructuur zoals laadpalen. Ook hier wordt te weinig rekening een grote kloof tussen landen. Van de momenteel 100.000 oplaadpunten is ruim driekwart geconcentreerd in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. Een land als Roemenië, dat zes keer groter is dan Nederland telt 144 laadpalen.
rene66
0
German Autoworkers Raise Alarm Over Job Losses in Electric Shift

German automotive workers face the threat of massive dislocation over the next 12 years as the industry lurches through a transition to battery-powered cars, putting at risk thousands of jobs at manufacturers from Volkswagen AG to Daimler AG to Robert Bosch GmbH .

finance.yahoo.com/news/german-autowor...
rene66
2
Verkoop elektrische auto's meer dan verdubbeld

De Nederlandse markt voor elektrische personenauto's is aan het herleven. In de eerste helft van dit jaar zijn er al 8,4% meer nieuwe elektrische auto's verkocht dan in het hele voorgaande jaar. Vergeleken met alleen de eerste helft van 2017 is deze toename zelfs 173%, meer dan een verdubbeling.

fd.nl/ondernemen/1263518/verkoop-elek...
rene66
0
Volkswagen steekt €10 mrd extra in elektrische auto's en andere nieuwe technologieën

Het Volkswagen-concern stopt nog meer geld in de ontwikkeling van elektrische, autonoom rijdende auto's en nieuwe mobiliteitsdiensten. Volkswagen wil de komende vijf jaar, tot eind 2023, €44 mrd investeren in deze nieuwe technologieën, dat is €10 mrd meer dan eerder dit jaar was aangekondigd

fd.nl/ondernemen/1278693/volkswagen-s...
Sarza
1
Iedereen aan de elektrische auto, 6000 euro subsidie in 2021

Nederlanders kopen in 2030 alleen nog elektrische auto's, er rijden dan 2 miljoen elektrische auto's op de weg en er zijn 1,8 miljoen laadpunten verspreid over het hele land. Het kabinet en de mobiliteitssector denken dat deze doelstellingen haalbaar zijn door subsidie en belastingmaatregelen.

Dit blijkt uit vertrouwelijke stukken die in handen zijn van de NOS en die zijn besproken aan de zogenoemde Mobiliteitstafel, een onderdeel van het Klimaatakkoordoverleg. De onderhandelende partijen - het Rijk en de mobiliteitssector - zijn het volgens bronnen bijna eens over alle maatregelen. Maar de onderwerpen liggen zo gevoelig dat de gesprekken langer duren dan gedacht.

...... meer info @ bron: nos.nl/artikel/2261387-iedereen-aan-d...

[verwijderd]
0
Suddenly, buses with battery-powered motors are a serious matter with the potential to revolutionize city transport—and add to the forces reshaping the energy industry. With China leading the way, making the traditional smog-belching diesel behemoth run on electricity is starting to eat away at fossil fuel demand.

The numbers are staggering. China had about 99 percent of the 385,000 electric buses on the roads worldwide in 2017, accounting for 17 percent of the country’s entire fleet. Every five weeks, Chinese cities add 9,500 of the zero-emissions transporters—the equivalent of London’s entire working fleet, according Bloomberg New Energy Finance.

www.bloomberg.com/news/articles/2018-...
rene66
0
Published 5:41 PM ET Wed, 5 Dec 2018 Updated 5:52 PM ET Wed, 5 Dec 2018

Take a minute and think about how many things you've used today that need a battery. We're surrounded by them. The lithium-ion battery industry alone is worth $23 billion and is expected to grow to $93 billion by 2025,

www.cnbc.com/2018/12/05/batteries-exp...
dutchman2020
0
Dear Rene 66.I am thanking you for your publication that the lithium battery industry alone is worth $ 23 billion and will grow to $ 93 billion by 2025.This should result in a substantial stock price increase short/long terme of AMG.
Umi1
0
Om even terug te komen op die climategate nonsense...

Bij de nieuwe generatie EV's (middenklasse) zit het verbruik reeds onder de 15KWh (real driving conditions & niet in eco mode). & dit zal enkel dalen in de toekomst. Soit, we gaan hieronder dus uit van 15, zo hebben we toch een veiligheidsmarge.
pushevs.com/2018/07/29/range-efficien...
btw het verbruik van zo'n een Tesla of Jaguar moet je vergelijken met z'n ICE tegenhanger.

De CO2 uitstoot om elektriciteit op te wekken in Nederland, zou nipt onder de 400g per kWh liggen.
In een land als Noorwegen dat 98% vd energie uit renewables haalt, is de uitstoot 16,4g/kWh!!

Nederland; 15kWh per 100km * 400g/kWh => Dan kom ik aan 60g CO2/km. (gemiddelde energie mix)
Noorwegen; 15 * 16,4 => 2,46g CO2/km !!!
Daarnaast ga ik ook van uit dat;
- de stroommix zal enkel groener worden de komende jaren in de ontwikkelde gebieden & zelfs daarbuiten(zonne-energie & windenergie zijn nu het goedkoopste alternatief !)
- de gemiddelde EV-gebruiker ook zonnepanelen op z'n dak heeft liggen. Als je puur op je zonne-energie zou rijden verbruik je 'theoretisch' 0g CO2 per km.

De mens is van nature negatief ingesteld als het gaat om vernieuwing/verandering, maar er huist een gigantisch potentieel in zon, wind, getijden,... dat nog niet benut is. 100% groen zal in een verre toekomst een werkelijkheid worden, de non-believers ten spijt. Bij Off-shore windenergie verwacht met bvb. een groei van 20% per jaar tem 2030.
Heel het gebeuren benadert zeker nog niet de perfectie, maar dat vraagt tijd, veel tijd. Het is een EVolutie geen rEVolutie.

Ik heb zo'n gevoel dat zulke blogs gefinancierd wordt met olie geld :)

edit; nog een leuke grafiek ivm CO2 uitstoot voor Elektriciteitsopwekking per land.
eandt.theiet.org/content/articles/201...
Umi1
0
ff aanvullen:

In België gaat het om 188g CO2 per kWh (vanwege groter aandeel kernenergie)

om verder door te bomen over die andere idiote opmerkingen.
- Fijn stof heeft verschillende niveau's (pm0,1 pm2,5 pm10) & het fijn stof afkomstig van remmen & banden is valt onder pm2,5 &pm10 & dus 'minder schadelijk' (zoveel te kleiner de deeltjes, zoveel te gevaarlijker) dan dat wat vrijkomt bij de verbrandingsmotor (vooral pm0,1). Daarnaast is dit beperkt tot 5% van de totale uitstoot van een ICE. Dus dan mag een EV nog wel iets meer rubber verbruiken...
Fijn stof dat vrijkomt in een elektriciteitscentrale heeft minder impact op de gezondheid, omdat de hoge concentratie normaal gezien niet in bewoonde gebieden vrijkomt, terwijl je op de autowegen & onmiddellijke omgeving daarvan zéér hoge pieken kan hebben (zeker bij lintbebouwing).

- Neodymium & ook Cobalt-winning zullen evolueren naar een milieubewustere/meer humane aanpak. Kijk maar eens naar de miseries die aardolie de voorbije +100 jaar veroorzaakt hebben. Herinnert iemand zich nog 'deepwater horizon'? Niet lang geleden nochtans... Daar ging het niet om 1 lokaal meer, maar over de hele 'golf van mexico' die vervuild was!! (& dat lek is volgens mij nog steeds niet gedicht!)

om af te sluiten nog een zeer interessant artikel;
www.febiac.be/public/content.aspx?FID...
Tom3
0
In China gaat men in 2019 op een innovatieve wijze de afzet van elektrische auto`s stimuleren. En wel zodanig dat de lokale autoindustrie het grootste voordeel heeft. Volgens mij compenseert dit het recente verlagen van de subsidie met 20% volledig:

www.bloomberg.com/news/articles/2018-...
82 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 16:07
Koers 24,160
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 24,460
Laag 23,840
Volume 92.614
Volume gemiddeld 244.611
Volume gisteren 140.716

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront